Hjälp mig att luska ut vilka högtalare jag har hittat!!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Hjälp mig att luska ut vilka högtalare jag har hittat!!

Inläggav LEXrasta » 2007-01-01 23:39

Jag har kommit över ett par trevliga högtalare men jag vet inte vad det är för märke, det står inget på högtalarna.
Dom första ser ut att vara från 50-60 talet.Dom är i riktigt bra skick och (enligt mig ganska snygga)är det nån som känner igen högtalarna?Vad är det för märke?Lite fakta om dom hade varit trevligt. :D

Sen har vi det andra högtalar paret som jag vet är B&W men vad är det för typ av högtalare Är det någon gammal studio högtalare ljudet i dom påminner lite om det.!Dom är lite vassa i diskanten men annars så låter dom jäkligt bra..Teminalerna sitter på ett sådant vis att jag drar slutsattsen att dom ska ligga ner..Nån som har nån modell beteckning på dom?

Bild
Vad är det för märke på dessa skapelser?!

Bild

Bild

Bild
Ser ut att vara moddade

Bild
12 tum

B&W
Bild

Bild
Konstig dämpnings matrial

Bild

/Danne

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-01-01 23:54

De övre högtalarna har Seas element...

http://www.seas.no/Gamle%20chassier%20pdf/List%20very%20old%20seas%20drivers.pdf

Kan ju vara nån byggsats om de inte är märkta, detta var vanligt på 60-talet.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-02 00:19

De ser ju båda intressanta ut! :) Den undre verkar ha ett element i mitten från Celestion. Kan det vara 1,5" med bakelitkon? Det var ett aktat element på 70-talet och användes i Tyrlands modifikation av IMF. Tror jag har någon modifieringsanvisning om du vill ha den lite mjukare!

/Jocke

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-01-02 00:31

Jocke skrev:De ser ju båda intressanta ut! :) Den undre verkar ha ett element i mitten från Celestion. Kan det vara 1,5" med bakelitkon? Det var ett aktat element på 70-talet och användes i Tyrlands modifikation av IMF. Tror jag har någon modifieringsanvisning om du vill ha den lite mjukare!

/Jocke

Nä jag kommer nog inte att lägga nån tid på dom.Dom får stå i studion tills studion e färdig byggd sen åker dom ut...Men tack ändå :)
Vet du vad tanken med högtalarna var när dom byggdes?Studio eller hemma hifi!?
/Danne

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-02 00:54

Det verkar vara en B&W DM2
info om superdiskanten:
http://imf-electronics.com/drivers/STC4001G.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-01-02 14:16

paa skrev:Det verkar vara en B&W DM2
info om superdiskanten:
http://imf-electronics.com/drivers/STC4001G.pdf

Jaha vad trevligt tack för det.Vet du om det är en vanlig hifi högtalare eller nån studio grej!?Fast jag börjar tro att det nog e en vanlig hifi högtalare...
/Danne

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-01-02 14:44

B&W-högtalarna är DM2. En transmissionslinjekontruktion (säger de), stoppningen är hästtagel och ull. Därför den skumma öppningen, för min del hoppas jag att det stoppar det stoppar pälsänger. Har ett par som jag gillar skarpt. Kräver ganske mycket förstärkare (driver mina med ett NAD-steg 2600 på 2x140) och det blir riktigt bra. Prova spela lite mjuk jazz med framträdande ståbas...

Samma element sitter i DM4, en mindre variant på samma tema, dock inte t-linje.

Den andra diskanten är en Celestion ("turbin-looken").

Vill du sälja dem?

MVH
Henrik

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-01-02 16:35

B&W DM2A är det. Finns DM2 och DM2 MkII också.

Har ett fyrsidigt infoblad om dom som jag kan mejla över om du PM:ar din e-postadress. Där benämns dom som "Acoustic Line Monitor Loudspeaker", men jag skulle ändå anse att de är för hemmabruk. DM står väl för "Domestic Monitor" om jag inte minns fel.
Enligt det infobladet ska de stå på en bakåtlutad sockel med TL-öppningen nedåt.

Har själv ett par DM4 med samma elementbestyckning på kontoret. Tycker att de låter riktigt bra.

Såg att infobladet går att ladda ner här:

http://www.bwspeakers.com/downloadFile/ ... l/DM2A.pdf

Användarvisningsbild
jiggy

Re: Hjälp mig att luska ut vilka högtalare jag har hittat!!

Inläggav jiggy » 2007-01-02 22:06

LEXrasta skrev:Jag har kommit över ett par trevliga högtalare men jag vet inte vad det är för märke, det står inget på högtalarna.
Dom första ser ut att vara från 50-60 talet.Dom är i riktigt bra skick och (enligt mig ganska snygga)är det nån som känner igen högtalarna?Vad är det för märke?Lite fakta om dom hade varit trevligt. :D

Sen har vi det andra högtalar paret som jag vet är B&W men vad är det för typ av högtalare Är det någon gammal studio högtalare ljudet i dom påminner lite om det.!Dom är lite vassa i diskanten men annars så låter dom jäkligt bra..Teminalerna sitter på ett sådant vis att jag drar slutsattsen att dom ska ligga ner..Nån som har nån modell beteckning på dom?

Bild
Vad är det för märke på dessa skapelser?!

Bild

Bild

Bild
Ser ut att vara moddade

Bild
12 tum

B&W
Bild

Bild
Konstig dämpnings matrial

Bild

/Danne
hmm fina högtalare :twisted:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-02 23:05

Lust skrev:...Tycker att de låter riktigt bra.

Såg att infobladet går att ladda ner här:

http://www.bwspeakers.com/downloadFile/ ... l/DM2A.pdf

Ser väl inte så pjåkigt ut?

/Jocke

Återgå till Vintage-hifi