Moderator: Redaktörer
zapanasta skrev:sitter en tio tummare,mellanreg o diskant i varje
Hej,använder polyester som jag köper på hifikit,blev en riktigt stor skillnad när jag bytte kondningarna i mina 8071,då jag har 2 par så hade jag möjligheten att koppla in alla 4,dvs ett par på utgång a på stärkaren,ock andra paret på b.sen satt jag ock lyssnade på olika musikstycken ock skiftade mellan paren bara,när jag lyssnade på dom med renoverade filter flöt musiken ut i rummet med en fin spridning,när jag kopplade på paret med dom orenoverade filtren sögs liksom ljudet in i lådorna,det var riktigt stor skillnad.Mvh. ps,byter inte spolen.Kranzberg skrev:zapanasta skrev:jag kommer att renovera filtren till dessa
Vad använder du för kondensatorer när du byter? Polyester? Polypropylen? Fabrikat?
Byter du spolen?
M v h
tvett skrev:Vad var det för bas? 7"?
hej,rören sitter åt höger på mina,diskanterna är av plåt ock mellanregistren den sorten med dammkåpan utåt.Röda ock svarta kablar invändigt.har ingen kamera ,ska be grannen ta nåt kort på dom.Ps, konstigt att dom inte hade en burk bakom sig mellanregistren i dina lådor,dom fungerar ju som slavbas på detta sätt ock det är väl inte bra.Men det är ju en enkel match att åtgärda.Mvh.Kranzberg skrev:Jag tror att bilden på 5061 ovan är spegelvänd. Har du basreflexröret åt vänster? Alternativt har ägaren vänt baffeln för att få höger-vänster högtalare. På bilden nedan som är från samma sida på HiFi Forum, ser man att röret sitter till höger.
Jag vet att min arbetskamrat jobbat på Luxor. I morgon ska jag fråga honom hur han fått tag i lådorna.
Det finns inga spår efter typbeteckningslappen, inga pappersrester, inte ens missfärgning efter limmet. Kablarna inne i lådan är inte de svarta och röda och av olika tjocklek. Sådana har du väl i dina lådor och sådana hade jag i mina förra, de lådor som nu har Philipselement och sand. I de här lådorna är kablaget vanlig grå högtalarkabel av sådan typ som går ut från lådan. Jag skruvade bort mellanreget och då ser man att hålet är vidgat för hand, med något handverktyg. Burk bakom finns inte. Delningsfiltret sitter på det stag som sitter alldeles ovanför basen. Filtret är original vad jag kan se.
Jag vet sedan tidigare att folk som jobbade på Luxor kunde köpa högtalare direkt från fabriken. Utan att ha pratat med min arbetskamrat, misstänker jag att detta är en sådan modell.
Vad jag kan se i HiFi Handboken hade Luxor ingen högtalare med 13,5 cm:s element i slutet av 70-talet. Däremot fanns det en modell med sådant mellanreg 1975.
Diskanten har som du ser plastfront. Har dina diskanter det?
Gissningsvis är det så att någon har monterat den här högatlaren själv, för egen del, och tagit vad som fanns på hyllorna. I så fall skulle den vara unik.
zapanasta skrev: konstigt att dom inte hade en burk bakom sig mellanregistren i dina lådor,dom fungerar ju som slavbas på detta sätt ock det är väl inte bra.Men det är ju en enkel match att åtgärda.Mvh.
Hej,jo jag har vit dämvadd i lådorna.byt kanterna på elementen ock bygg en liten låda runt mellanreg ock stoppa i lite dämpull,troligtvis låter det bättre med det mellanregget än det lilla orginal som jag kan uppleva lite tunt i bland,lika med 8071 lådorna.orchestra lådorna är fylligare i mellanregget.Kranzberg skrev:zapanasta skrev: konstigt att dom inte hade en burk bakom sig mellanregistren i dina lådor,dom fungerar ju som slavbas på detta sätt ock det är väl inte bra.Men det är ju en enkel match att åtgärda.Mvh.
Ja, basens rörelser måste ju påverka mellanregistrets kon. Det borde gå att bygga en liten låda kring dem, eller hur. Luxors plastburkar är för små.
Har du vit dämpvadd i dina lådor. Mina innehåller gullfiberskivor upptryckta mot väggarna.
Börjar mer och mer luta åt att detta måste vara ett privat bygge på någon rast, av någon som jobbade på Luxor.
Kranzberg skrev:Zapanasta! Du har PM från mig!
M v h
Kranzberg skrev:Som jag trodde. De 5061 jag fått tag i av en arbetskamrat är specialbyggda på Luxor, av en som jobbade där och som enligt min arbetskamrat "kunde högtalare". Dessa skulle vara bättre än den riktiga 5061, hade min arbetskamrat fått veta. Nåja...
Hej,se där,en prototyp med andra ord,kanske därför inte dom har satt kåpa bakom mellanregistret för det måste det vara annars blir det ju nån form av slavbas basreflex,fiksa till dom där du,jag tror dom låter bättre än dessa orginallådor jag har.Mvh.Kranzberg skrev:Som jag trodde. De 5061 jag fått tag i av en arbetskamrat är specialbyggda på Luxor, av en som jobbade där och som enligt min arbetskamrat "kunde högtalare". Dessa skulle vara bättre än den riktiga 5061, hade min arbetskamrat fått veta. Nåja...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster