Mirsch-högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verb
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2008-03-05

Re: Mirsch 4-70

Inläggav verb » 2014-03-11 15:18

zikke skrev:Har tidigare ett par 3-28 som jag tycker mycket om, men köpte nu ett par 4-70. Är mycket nöjd med dom förutom att en diskant är trasig. Är det någon som kan tipsa mig var jag kan hitta en philips ad 0161/t8 eller är det nån här som har någon att sälja!


jag har ett par AD 0161 T8, samt ett par basar AD 8066 W4

de sitter i ett par lådor jag inte känner igen, stora som fan. diskanten Inte uppåtriktad som i (de flesta?) OM högtalare. diskant och bas centrerade i förhållande till varandra. OM intresse finns kan ja fota :)

LILLJE
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2015-10-22

Re: OM 3-30

Inläggav LILLJE » 2015-10-22 21:14

Ellge skrev:Det talades tidigare i denna tråd om en OM 3-30 där alla element är frontplacerade. Har hittat en OM 3-30 på nätet som ser ut ung som 3-28:an med bas + mellanregister (en stor dome!) framåt samt diskanten uppåt. Någon som vet vad detta kan vara?
Är det en äkta Mirsch eller ett fuskbygge?
Mvh
Ellge
[ Bild ]

Jag var tvungen att skapa ett konto här pga. detta.

Jag har 2st Mirsch som ser exakt likadana ut. Det står OM 3-30 på baksidan.
Min far hade en gång i tiden bytat basarna som de också ser exakt ut som på bilden. Ska vara köpt någonstans som ersättningselement. Jag kan dock garantera att det inte är samma högtalare.

Så vi kan väl konstatera följande: diskant, mellanregister och klamrar är original medans basen är bytt.

Nu till det tråkiga och förhoppningsvis så är det någon som vill hjälpa mig med detta.
Installerade en DAC till datorn och skulle bara testa högtalarna. Jag kopplade in USB från datorn bara för att testa och drivrutinen verkade balla ut efter ett tag som gjorde att det blev max volym med ett j*vla oljud (totalt obegripligt).
Nu hörs det ett sprakande ljud från ena diskanten vid vissa toner (speciellt vid tal) och jag misstänker starkt att den är trasig. Förutom diskanten så låter allting bra.

1. Finns det något bra sätt att ta reda på om mina element är OK? Något annat som kan ha tagit skada?
2. Vad jag gör jag med den trasiga diskanten? Finns det ersättningsdiskanter?
3. Bör jag byta baselementen? Isf till vad?

Om ni vet vem jag kan vända mig till så hade det varit tacksamt. Det är ett par trevliga högtalare som jag vill behålla.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Cicaro » 2015-10-22 21:36

Foton så kan nog någon av oss här på forumet identifiera elementen. Annars brukar hifikit lösa det mesta(kostar dock därefter) :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

LILLJE
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2015-10-22

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav LILLJE » 2015-10-24 15:35

Cicaro skrev:Foton så kan nog någon av oss här på forumet identifiera elementen. Annars brukar hifikit lösa det mesta(kostar dock därefter) :-)

Baselementet var Peerless Cat.no: 831727
Så, nu har jag tagit några bilder:
Bild
Bild
Bild

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Cicaro » 2015-10-24 17:01

Diskanten är jag säker på är en Philips ad0163 t4 eller t8 (beroende på vad du har för impedans på högtalare )

Mellanregistret Är jag inte lika säker på mer än att det också är Philips kan vara ad0210 eller ad 0211?

Diskanten borde kunna hittas hemma hos någon här på forumet eller på Tradera
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav rolfzetterberg » 2015-10-24 18:03

Det är lätt att blanda ihop de här...

AD0162 har gul polycarbonatdome medan AD0163 har svart textildome.


Mellanregistret heter AD0210 om det har grå pappersdome ,medan svart textildome heter AD0211.

Nummer finns oftast stämplat på Philips högtalare,så det brukar lösa sig ändå...

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Cicaro » 2015-10-24 18:13

rolfzetterberg skrev:Det är lätt att blanda ihop de här...

AD0162 har gul polycarbonatdome medan AD0163 har svart textildome.


Mellanregistret heter AD0210 om det har grå pappersdome ,medan svart textildome heter AD0211.

Nummer finns oftast stämplat på Philips högtalare,så det brukar lösa sig ändå...


Erkänner mig besegrad. Kanske ska skriva in det där i databladen som är tryckta i svartvitt som man inte ser skillnaden på dem :lol: :D
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-10-24 19:00

det mellanregistret var bekant :) sitter samma element i mina Jamo 60
Bilagor
ad2.jpg
ad2.jpg (21.33 KiB) Visad 11146 gånger
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Perfector » 2015-10-24 20:41

Dessa är helt likvärdiga med orginaldiskanterna
http://gamla.tradera.com/item/302387/24 ... -diskanter
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Jaktomaten
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-09-18

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Jaktomaten » 2016-09-18 10:27

Vet inte om detta är rätt forum men är det någon som vet om det går att få tag på ett par OM2000? Någon här som har ett par att sälja eller vet var jag skall vända mig?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav paa » 2016-09-18 11:34

Jaktomaten skrev:Vet inte om detta är rätt forum men är det någon som vet om det går att få tag på ett par OM2000? Någon här som har ett par att sälja eller vet var jag skall vända mig?

Sätt in en köpesannons på http://www.hifimagasinet.com/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jaktomaten
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-09-18

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Jaktomaten » 2016-09-19 22:49

paa skrev:
Jaktomaten skrev:Vet inte om detta är rätt forum men är det någon som vet om det går att få tag på ett par OM2000? Någon här som har ett par att sälja eller vet var jag skall vända mig?

Sätt in en köpesannons på http://www.hifimagasinet.com/

Tack!

Kaospassageraren
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2017-04-23

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Kaospassageraren » 2017-05-05 18:54

Hej alla glada!
Första posten här men har skummat en hel del här ett par år!
Nu är det så att jag äger ett par Om61 med slavbas som jag fick
för 10 år sen ungefär men nu har skumkanten gått sönder på ena basen!
Ringde hifi kit och dom sa att jag kunde köpa nya element men vad tycker ni?
Jag ska fota dom och lägga upp här men kan inte just nu!
Är det värt en omkantning? Och Isf, finns det någon bra guide till hur man går tillväga
För hifi kit sa att dom inte omkantar för att det är en skum:p dimension?
Jag har varit sjukt nöjd med dessa lådor sen jag fick dom!
Tackar!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Perfector » 2017-05-05 19:02

Kaospassageraren skrev:Hej alla glada!
Första posten här men har skummat en hel del här ett par år!
Nu är det så att jag äger ett par Om61 med slavbas som jag fick
för 10 år sen ungefär men nu har skumkanten gått sönder på ena basen!
Ringde hifi kit och dom sa att jag kunde köpa nya element men vad tycker ni?
Jag ska fota dom och lägga upp här men kan inte just nu!
Är det värt en omkantning? Och Isf, finns det någon bra guide till hur man går tillväga
För hifi kit sa att dom inte omkantar för att det är en skum:p dimension?
Jag har varit sjukt nöjd med dessa lådor sen jag fick dom!
Tackar!

Det finns nog nå'n som kan lägga nya kanter på do m.
Eftersom du är så nöjd ska du inte byta elementen då det inte går att garantera att ljudet blir exakt detsamma.
Googla på omkantning av högtalare så kommer det nog upp nå't som är användbart.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kaospassageraren
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2017-04-23

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Kaospassageraren » 2017-05-06 13:51

Ok tack!
Det verkar svårt det här! Om det kommer till att byta ut elementen
Vad ska jag gå efter? Finns det någon som har gjort det som vet?
Vad är det viktigast att tänka på?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav STDI » 2017-05-07 05:58

Vad du än gör så släng inte de gamla.
Jag kan inget om Mirsch-högtalare så jag vet inte vilken storlek på elementen som sitter i. Men har du läst hela tråden och kollat? T ex:
zvenamp skrev:
Ellge skrev:Är det någon här som vet om man kan byta ut "Eskilstunabasen" i 3-28 mot någon annan bas med likadana egenskaper (och i så fall vilken bas)? Eller är det endast omkantning som gäller?




http://www.speakerworks.com/8_5_inch_Dynaudio_speaker_repair_kit_p/swk850dyn.htm

Är det inte rätt storlek i länken så ser du i den hur man kan mäta kanter och förhoppningsvis hitta rätt.

Om du talar om var du bor kan det också vara enklare att få hjälp av någon i närheten.

Lycka till.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Kaospassageraren
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2017-04-23

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Kaospassageraren » 2017-05-07 11:34

Tack för svaret!
Jag bor i Nacka,Stockholm.
Jag håller på och letar för fullt efter kanter, vi får se
om jag har tur.

pedahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-12-13

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav pedahl » 2017-05-07 15:40

Kaospassageraren skrev:Tack för svaret!
Jag bor i Nacka,Stockholm.
Jag håller på och letar för fullt efter kanter, vi får se
om jag har tur.

om det är Albeka basarna du har så passar dessa , en aning små men funkar.
http://www.repairyourspeakers.com/index ... d=&lang=en

pedahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-12-13

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav pedahl » 2017-05-07 15:48

pedahl skrev:
Kaospassageraren skrev:Tack för svaret!
Jag bor i Nacka,Stockholm.
Jag håller på och letar för fullt efter kanter, vi får se
om jag har tur.

om det är Albeka basarna du har så passar dessa , en aning små men funkar.
http://www.repairyourspeakers.com/index ... d=&lang=en


i denna tråden finns det en del info
viewtopic.php?f=19&t=55397&hilit=albeka

guranbanan
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-07-13

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav guranbanan » 2017-07-14 09:15

Hejsan!

Är ny här men upptäckte sidan efter att jag köpt ett par Mirsch OM 21 på loppis. Här verkar det finnas mycket kunskap kring Mirsch-högtalarna så jag vänder mig hit. :)

Elementen behöver kantas om och jag tänkte försöka göra det själv. Är det någon som vet vad det här är för element? Enligt "Mirsch means music"-pdf:en ska det vara Peerless KP65 men dem har jag inte lyckats hitta någon info om heller. Jag har hittat skumkanter på goodhifi.com med mått som stämmer ganska bra överens med mina. Innerdiametern är dock 4 mm mindre än innerdiametern hos skumkanterna som sitter på nu, så de kommer täcka en lite större del av kanten på konen. Gör det något?

Förresten, om ni har någon erfarenhet av dessa högtalare får ni gärna dela med er av dessa! Jag tror att de kommer innebära en uppgradering från mina bokhylle-technics, men där kanske jag tar miste?

Tack på förhand!
Bilagor
IMGP0512.JPG
baksidan
IMGP0512.JPG (103.83 KiB) Visad 9482 gånger
IMGP0510.JPG
framsidan
IMGP0510.JPG (98.01 KiB) Visad 9482 gånger

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Glockenmeister » 2017-07-18 00:13

Hej
Ja, det där måste nog vara ett Peerless-element, ser ut så på korgen.
4mm borde nog inte vara nån fara.
MVH T.R.

guranbanan
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-07-13

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav guranbanan » 2017-07-20 13:12

Tack för svar! Kul att det verkar vara originalelementen också. Nu har jag fått hem skumkanterna från Holland också, vi får se när jag vågar sätta igång med bytet. Vad spännande det ska bli!

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Glockenmeister » 2017-07-21 21:41

Ja, det är väl inte direkt raketforskning att byta kanter, det knivigaste är väl att se till så att inte konen hamnar på sniskan.

guranbanan
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-07-13

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav guranbanan » 2017-07-22 17:12

Nej, det var faktiskt lättare än jag trodde. Nu är kanterna bytta och högtalarna spelar hur fint som helst!

Nästa steg blir väl att byta kondensatorn i varje delningsfilter men det orkar jag inte sätta igång med än på ett tag. Jag är nöjd med hur de låter, så det är ingen brådska, tycker jag. :)

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Glockenmeister » 2017-07-30 00:01

Vad bra!
Dom där kondensatorerna behöver nog inte bytas, blir sällan fel i filterkomponenter.
Om det uppstår missljud i filtrena beror detta på damm eller annan skit, och det får man väck genom att blåsa rent filtret med tryckluft.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav DVD-ai » 2017-07-30 18:58

Glockenmeister skrev:Vad bra!
Dom där kondensatorerna behöver nog inte bytas, blir sällan fel i filterkomponenter.
Om det uppstår missljud i filtrena beror detta på damm eller annan skit, och det får man väck genom att blåsa rent filtret med tryckluft.



Hur menar du att damm ska påverka så att slutna komponenter i denna applikation börjar att låta illa ? :)

Filter börjar oftast låta dåligt för att dom har riktigt gamla och från början mindre bra elektrolyter i filtret, dessa kan man med fördel byta mot någon film eller polyprop typ.
Sedan kan dåliga lödningar vara en bov också så det kan man kolla efter ! (även om det är sällan detta som är problemet)
Annars så kan det ju såklart förekomma att högtalaren varit utsatt för överbelastning och i vissa fall så kan det resultera i både skadade element och komponenter i filtret.
Tecken på värmeutveckling av olika slag är något man kan leta efter i sådant fall, att mäta komponenterna är bra i samtliga dessa fall för att få en bild av hur dom verkar må.

Meeen nu är det sällan som ett filter "börjar låta dåligt", oftast så låter filtret som det gjorde från början (bra eller dålig konstruktion från början alltså) men elementen börjar att ge upp pga överhettning, damm i motorn, stelnad/dålig olja eller torkade delar osv...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Glockenmeister » 2017-07-30 21:07

Vet faktiskt inte exakt hur dammet påverkar, men det har hjälpt alla gånger att blåsa rent filtrena.
Men om det låter riktigt kasst är det nog bäst att byta hela filtret, det är inte så dyrt. Dom hade ett på Hifikit för 200 kr som jag använde till en gammal högtalare jag byggde om.
Elementen har jag aldrig varit med om att det har varit fel på. Inte själva motorn, jag har dock haft nån som haft ruttna kanter. Talspolarna brukar aldrig vara kassa på dom gamla elementen då dom brukar vara väldigt värmetåliga vilket gör att dom orkar med hög effekt länge, vilket inte nya högtalare klarar av.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-31 13:27

Glockenmeister skrev:Vet faktiskt inte exakt hur dammet påverkar, men det har hjälpt alla gånger att blåsa rent filtrena.

Placebo! Eller så består ditt damm av stålull. I "vanligt" damm finns inget ledande material som kan påverka filtrets elektriska egenskaper. I datorer eller annan hemelektronik kan damm sätta igen fläktar och värmealstrande komponenter så att inte kylningen blir tillräcklig och på så vis skada eller försämra produkten. Men i ett passivt delningsfilter... nej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Nattlorden » 2017-07-31 20:25

Glockenmeister skrev:Vet faktiskt inte exakt hur dammet påverkar, men det har hjälpt alla gånger att blåsa rent filtrena.
Men om det låter riktigt kasst är det nog bäst att byta hela filtret, det är inte så dyrt. Dom hade ett på Hifikit för 200 kr som jag använde till en gammal högtalare jag byggde om.
Elementen har jag aldrig varit med om att det har varit fel på. Inte själva motorn, jag har dock haft nån som haft ruttna kanter. Talspolarna brukar aldrig vara kassa på dom gamla elementen då dom brukar vara väldigt värmetåliga vilket gör att dom orkar med hög effekt länge, vilket inte nya högtalare klarar av.


Om man kopplar bort något för att komma åt filtret, exempelvis kabelskor, så är det oxiden vid kabelskon som gjort skillnaden - inte blåsningen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

guranbanan
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-07-13

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav guranbanan » 2017-08-24 20:56

Det är ju skönt om ni har rätt i att filterkomponenterna sällan blir dåliga, för jag är inte sugen på att byta kondensatorerna.

MEN - om man googlar runt verkar alla vara överens om att elektrolytkondensatorer blir dåliga efter ett tag och att kapacitansen ändras. Ytterligare googlande låter mig veta att kapacitansen direkt påverkar delningsfrekvensen i filtret ganska mycket. Om delningsfrekvensen är en helt annan nu än den var från början, t.ex. 4000 Hz i stället för 3000, borde det ju innebära en ganska stor ljudskillnad jämfört med hur de är tänkta att låta.

Det hela beror ju förstås på hur mycket kapacitansen har ändrats, och inget googlande ger mig svar på hur stor förändring man kan vänta sig. Så för att få svar på det måste jag löda bort kondensatorerna och mäta värdena - och om jag gör det kan jag ju lika gärna byta ut dem.

Jag skulle iofs kunna försöka avgöra delningsfrekvensen genom lyssning eller ev. inspelning.... eller så nöjer jag mig bara med att jag tycker att de låter bra. :)

...men det är ju som det är med ljudnörderi - alltid är det något som gnager!

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster