Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Diffraktionsproblem skall man förstås alltis minimera, men det är
inte alltid samma sak som att minimera diffraktion.
Ej ens alltid samma sak som att minimera synliga tonkurveeffekter
av diffraktionen.
Allt beror på infallsvinkel och ambitionerna med systemet...
Enkla svar (tumregler) är som vanligt alltid falska/potentiellt vilse-
ledande, och har som nästan enda fördel framför de korrektare
svaren, just att de är enklare.
Vh, iö
Thomas_A skrev:Är helt med på detta, men jag tycker ändå att Rondo-modellerna är intressanta i jämförelse med konventionella lådmodeller. Jag skulle förmoda att diffraktionsproblemet med diskant och dess platta också skulle kunna lösas med en "naken" diskant, eller kanske genom att använda den numera utgångna CT62, för att få en jämnare övergång till baffeln.
ollemirsch skrev:Jag tror inte att jag kan bidra till att föra diskussionen längre. Det behövs nog antagligen inte heller.
Ett par kommentarer dock:
Jag skrev att diskanten är monterad så att dess plan är "flush" med sfärens yta. Är det här otydligt sagt? Och sen frågade du Ingvar om jag har givit diskanterna en bättre integrering med klotets runda form. Jag kan inte förklara det tydligare.
ollemirsch skrev:Jag underströk också att de svåra diffraktionsproblemen uppträder i grundtonsområdet, inte i övertonsområdet. Det här belyses ju entydigt av Olson som jag refererat ovan.
ollemirsch skrev:Jag frågade också om det kan konstateras att det sfäriska höljet ger en överlägsen ljudbild jämfört med en fyrkantig låda. Ingen i den här tråden tycks vilja/kunna svara entydigt ja.
ollemirsch skrev:Personligen kommer jag aldrig att glömma de häpna reaktionerna från besökarna på mässor i Chicago och London. Den totalt samstämmiga reaktionen var att Rondo gav en levande tredimensionell ljudbild, helt befriad från det lådljud som trots allt behäftar även påkostade kantiga högtalare.
ollemirsch skrev:Nu har jag lite svårt att engagera mig mera i det här, men några kommentarer måste jag ge Ingvar:
Diskantens frontplatta hos Rondo har inte en utanpåliggande diffraktionsbekämpande yta. Ursäkta, jag fattade inte vad ”integrering” betyder.
ollemirsch skrev:Av de frekvenskurvor som Olson visar slutar några vid 3000Hz, andra vid 4000 Hz. Och så säger han att i det högre frekvensområdet blir problemet mindre, eftersom vid toner över 4000 Hz sker utstrålningen alltmera vinkelrätt ut från frontytan.
"Ahaa! Då finns här i alla fall en bit, mindre än en oktav, från 2500 till 4000, som kan ställa till ett litet helvete, om inte diskanten är integrerad!"
Du säger själv att ”diskussionen är lite akademisk”. Här är vi helt överens. Diskussionen är akademisk. Jag har inte flera argument för att fortsätta på den här linjen. Men hade någon på den tiden när jag var aktiv konstruktör satt en mätmikrofon framför nosen på den uppåtriktade diskanten i t ex OM3-28 och sagt: - Titta här, vad den här högtalaren har för sig, då hade jag blivit förbannad!
Jag värdesätter betydligt högre omdömet från den som gör sina iakttagelser inom ramen för de lyssningsbetingelser som konstruktören avsett.
ollemirsch skrev:Eftersom du i din akademiska analys framhärdar i att understryka diffraktionsproblemen hos Rondo i området 2500 – 4000 Hz, så ger jag gärna upp.
olle mirsch skrev:Inser inte värdet av att försöka finna nya argument.
Kanske finns det andra på den här tråden som observerat att Olson diffraktionskurvor framför allt visar stora variationer i området 300 – 3000 Hz. Det är över 4 oktaver i mellanregistret, där alla röster och instrument har sina grundtoner.
Skall jag fortsätta på den här tråden, vill jag gärna ha ett nytt ämne.
Föreslaget museum är ju verkligen en bra idé!ollemirsch skrev:Kanske är ett museum en intressant lösning. Men de borde ju få stå och låta nånstans? Är det nån som har ett konkret tips så kan vi resonera om saken.
rolfzetterberg skrev:...tror också att de tidiga serierna saknar den lilla runda pappersdutten rakt framför konen.
ollemirsch skrev:Nej tyvärr, nu är vi innne på detaljer i specifikationerna på element och lådor, och jag har för lite material kvar. Undantaget är mina Rondo här hemma, för jag har en särskild mapp för den.
Om jag inte minns alldeles fel, gjordes Philips-diskanterna i två principiellt olika utföranden. AD0160 var konstruerad för att ge en rak kurva i direktstrålningsriktningen. Den skulle i princip sitta monterad i samma plan som övriga element.
AD0161 hade en tydlig resning i övre registret, vilket skulle bli vasst om den satt rakt framåt. Men den passade mig utmärkt, eftersom jag oftast hade diskanterna riktade uppåt. Om man mätte hela högtalaren i en efterklangskammare, vilket jag alltid gjorde på SPA, Provningsanstalten, så kunde man se att effektkurvan blev rak och fin.
Jag gjorde så stora inköp av AD0161 att jag fick en egen utformning av hela fronten, med ingraverat namn. Tyvärr blev den inte riktigt lika bra som Philips original, men det gick senare att korrigera.
Men, vi talar om sent 70-tal! Nog finns det väl bättre diskanter i dag? AD0161 (och 0160) var bra på sin tid. Hur det ser ut i dag, känner jag inte till.
Olle
ollemirsch skrev:Det finns flera bilder, men det är svårt att ge dem rättvisa i detta medium. Jag tycker själv att de är snygga, men de har inte blivit föremål för någon uppmärksamhet tidgare.
Släkt och vänner har förstås sett dem, men annars har de varit "doldisar".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster