Mirsch-högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2011-06-15 08:18

Nu är jag osäker på hur originalfiltret ser ut. Men det är inte så att det sitter en konjugatlänk/impedenskorrigering så att 20uF kondingen inte hör till delningsfiltret?

Om du har ett ljudkort med full duplex kan du ju ganska enkelt bygga en mätjigg och testa dig fram utan att riskera stärkaren om inte annat :-) Generellt kan jag dock säga att bortsett från att byta gamla kondignar som gjort sitt så är det sällan jag sett något behov av att göra något åt Mirsch delningsfilter de är ofta förfinade väldigt bra(men har sett någon modell där enda delningsfiltret varit en konding) :) Men osäker hur de ser ut i OM 2-21 dock...
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

MickeMercury
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-06-13

Inläggav MickeMercury » 2011-06-15 23:14

Cicaro skrev:Nu är jag osäker på hur originalfiltret ser ut. Men det är inte så att det sitter en konjugatlänk/impedenskorrigering så att 20uF kondingen inte hör till delningsfiltret?

Om du har ett ljudkort med full duplex kan du ju ganska enkelt bygga en mätjigg och testa dig fram utan att riskera stärkaren om inte annat :-) Generellt kan jag dock säga att bortsett från att byta gamla kondignar som gjort sitt så är det sällan jag sett något behov av att göra något åt Mirsch delningsfilter de är ofta förfinade väldigt bra(men har sett någon modell där enda delningsfiltret varit en konding) :) Men osäker hur de ser ut i OM 2-21 dock...


Tack för Svar :) Kul att nån är intresserad av detta i semestertider.. Nej någon konjugatlänk finns ej .. Det är ett enkelt delningsfilter med en spole och en kond som är kopplade enl ett 2:a grads filter. Eftersom jag haft OM 2-21 i min ägo sedan 1974 (!) och ljudet hela tiden varit oklanderligt så lutar det nog åt att inte ändra något i filterkonstruktionen. Tror Herr Mirsch borde veta vad han gjorde när han satt dit detta filter. Troligen utnyttjar filtret stora delar av AD0160 register, kanske ända ned till 1600Hz, då det är en två-vägs konstruktion. Min tanke var dock att öka effekttåligheten lite då den tål mer vid en högre delningsfrekvens. Har en annan gammal högtalare kombination med ett par AD0160 där filtret består endast av en kond på 12uF.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2011-06-16 07:01

:-)

Mirschhögtalare intresserar ju ännu mer i semestertider när man har tid att lyssna ! :-)

Ett tips jag kom på som jag märkt på diskanterna i fråga är att ljudbilden kan förändras både till det bättre och till det sämre om man råkar snurra dem 180 grader :-)

Jo jag har också någon modell där kondingen på 12 uF och dem diskanterna var enda delningen.. Skulle du byta till det på OM 2-21 riskerar du ju dock att du sabbar kurvan på högtalaren och färgar ljudåtergivningen en del. Är nog ett bra val att låta dem spela med originalfilterkonstruktion :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Sansui_OlleMirsch
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-04-19
Ort: Oskarström

Inläggav Sansui_OlleMirsch » 2011-06-19 21:47

Är det någon som vet vad det sitter för filter på OM 2-21? bas respektive diskant?

Väldigt tacksam för svar

/Rickard
*OM 3-29 Special 120w Panorama
*OM 3-28 4 ohm
*OM 3-28 8 ohm
*OM 2-21
*OM 2-21
*OM 2-21
*OM 2-35 (Expert)

*Sansui 1000A 1965 Tube
*Sansui AU-555A 1973
*Sansui 2000A 1970
*Sansui 1000X 1967

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2011-06-19 21:56

Tyvärr inte, och mina burkar ligger nedpackade för kommande flytt.

Men om ingen annan hunnit ta fram det och om jag blir påmind i slutet av sommaren så kan man ju alltid öppna burken och kika :P

//Rampitsch

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2011-06-19 22:05

Troligen sitter det ett seriefilter i 2-21.

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2011-07-23 16:28

Fick ett par expert 2-40 i dag,8.5"bas och en diskant riktad uppåt.

Skicket riktigt skapligt men kanterna jättespröda ,men dom var faktiskt hela så jag har strykt på dom flera lager vattenbaserat lim utblandat med lite vatten så nu går dom att spela med i alla fall utan att dom flyger all världens väg:)

Har inte tängt kosta på dessa några större summor men ljudet är förvånansvärt bra i dom.

Ska köpa fyndas 10" kanter och klippa ner lite så dom passar (Bör gå)

Tycker dom är så pass skapliga så det kan jag då göra :)

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2011-07-23 20:20

Sådär,nu har kanterna fått 4 lager.Nästan torrt nu.. (Kanske slipper byta kanter på ett tag i alla fall)

Bild

Provspelning i dag :)
Dessa låter ju inte alls dumt,bra mkt bättre än tex ett par orenoverade od-11 i mina öron i alla fall om man ska ta en modell av liknande årgång.

Då är ju detta en liten modell så man kan ju undra hur dom större låter,tycker dom (nästan) spelar i samma liga som mina opus chorus faktiskt..
Bild

Att inte dessa gamla mirchkonstruktioner är populärare begriper då inte jag med tanke på ljudet :?

Bytte kondensatorerna till diskanterna,var nog dax iom att lådorna är 35år gamla.

24uf kondensatorer,blev lite förvånad.

Efter lite lödandes som kom jag upp i 21,2uf och det får väl duga :)

Flyttade delningen för diskanterna något uppåt,men det var bara positivt för ljudet...




Bild
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-10-17 19:28

Hittade ett par broschyrer på Rondo-högtalarna:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2011-10-18 15:23

:D Broschyrer är kul! Tyvär har jag inga mirschbroschyrer på lager även om jag mycket gärna skulle ha både produktbroschyrer och byggsatsritningar av mirsch som inspiration vid egenbyggen

så...

TACK paa för att du delade med dig :-), uppskattas!
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Klinge
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2011-10-20
Ort: Laholm

Inläggav Klinge » 2011-12-20 20:59

Om Mirsch högtalera kan det visst skrivas om i oändlighet. Själv har jag ett par 2-20. Enligt rolfzetterberg ska det sitta AD0141/T8 och AD80601/W4 med ett filter bestående av en drossel på 0,3 mH och en kondensator på 12 uF. I mina är diskanten AD0140/T4 och basen är den "rätta" enl rolfzetterbergs uppgifter. Drosselns värde är inte angivet men kondensatorn är så stor som 22uF. Har man satt dit en T4 diskant och specat om filtret efter den eller vad kan dessa olikheterna bero på? Jag har nog inbillat mig att när en högtalare var slutspecad och provad med erhållna kurvor så var det så det skulle vara. Att det står i ett blad om OM 2-20 att de skulle vara i äkta valnötsfaner men mina är svarta får man väl stå ut med men valnöt hade alla gånger varit snyggare. Vidare står det i Tekniska data att impedansen är 4 ohm och delningsfrekvensen 5 kHz. På mina står att impedansen är 4-8 ohm och tyvärr inget om delningsfrekvensen. Vidare har jag fått minskad effekt på mina som är specade till max 30W medan de tekniska datan enligt bladet är 35 W. Jag är konfunderad. Finns det någon som kan förklara hur det går till i "högtalarvärlden?

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2011-12-20 22:47

Du lär säkert få fler svar än mitt, men det var så at modellernas data ändrades lite med åren. Tex hade OM 3-28 olika konfigurationer med så stora olikheter som skilda märken på elementen, och fanns som både 8 ohm och 4 ohm.

Kanske ingen direkt förklaring till din fundering, men så var det iaf när det begav sig. Idag får allting nytt modellnamn/modellnummer för minsta förändring, på gott och ont.

Mvh
Rampitsch

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2011-12-20 23:48

Olle mirschs högtalare hade- i alla fall i början-ofta seriefilter.Senare gick han över till "vanliga" filter.
Det är lite knepigt att förklara ett seriefilter så att alla förstår,så jag nöjer mig med att säga:

Ett seriefilter ska ha halva drosseln och dubbla kondingen.
.......

När man av någon anledning byter diskant från 8ohm till 4ohm,så är det rätt med dubbla kondensatorvärdet.Varför man gjorde så-tja,det kan ju vara så enkelt som tillgång på element.

Att högtalare ofta märks 4-8ohm är mer av en marknadsgrej.

Det här med att man obegripligt ofta byter ingående delar under produktion gäller ju också våra kära bilar-kan någon förklara för mig varför t.ex Saab 9000 har olika ABS-pumpar beroende på motor??

Klinge
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2011-10-20
Ort: Laholm

Inläggav Klinge » 2011-12-20 23:50

Intressant det du skriver. Talade just med en kollega som sa ungefär samma sak som du. Alltså att man ändrade och fixade allt efter behov utan att röra modellbeteckningen. Man undrar ju förstås om resultatet alltid blir lika bra eller bättre än originalet, alltså den högtalare som Olle Mirsch har konstruerat från början.

Användarvisningsbild
pearl
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2012-02-20

mirsch 3-28

Inläggav pearl » 2012-02-21 23:40

Jag hittade 2 st mirsch på återvinningsstationen. Jag har provat dem o de låter. Öppnade o såg att det är lite olika högtalare. De låter ganska olika i karaktär. Som ni kan se på bilderna så är det olika basar o mellanregister mellan de 2 högtalarna. De har samma typ av diskant.

Den vänstra(svarta) låter mycket bättre och det som är tydligaste skillnaden är det högre mellanregistret. Det vänstra mellenregistret låter högre i volym samt att det sträcker sig högre upp i registret. Den högra låter lite instängd.

Det ser ut som det är lite lim runt den högra högalarens mellanregister element. Kanske har den tidigare ägaren fixat med den o det gjorde att den tappade i kvalitet eller nåt.Bild

Är det nån som har någon ide på vad jag borde göra?

Ska jag byta ut mellanregistret o i så fall till vad, finns det ersättnings element att köpa?

mvh Daniel

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-21 23:53

Till vänster har du philips element. Tar ur dom och leta efter beteckningar, har du tur kan du hitta beggade element som är likadana...

Mvh

Fjonk
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
zven
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-12-06

Inläggav zven » 2012-02-22 01:02


Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2012-02-22 08:57

Nu är jag inte riktigt säker, men tycker mig aka att den ena högtalaren är en ren Mirsch, medan den andre är en som såldes under namnet Expert. Kan det bekräftas genom ev. etiketter på baksidan?

Den högra har det välkända albeka-elementet, eller så kallade Eskilstuna-basen. Mellanregistret tror! jag är peerless. Tycker att du ska kontrollera allt allting står rätt till den högra högtalaren. Dock, om du vill göra dem "lika" är det nog lättare att hitta Philips-element än att hitta albeka-elementet. Albeka-elementet ser dessutom ut att behöva ny skumkant. Men hur du än gör, släng inte elementen!!! Det finns alltid folk som behöver nått av elementen för att rädda sina egna Mirsch från döden.

Önskar dig lycka till!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
pearl
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2012-02-20

Inläggav pearl » 2012-02-22 09:58

Tack för snabba svar o tips. Jag har lyssnat lite mer på högtalarna och kommit fram till att det också faktiskt är rätt stor skillnad i basfrekvenser med. Phillips basen går lite högre upp i register o inte lika subbig.

Den högra basen (ev eskilstunabasen) går inte lika högt upp i registret men är lite tajtare o stummare. Inte lika mycket tydlig elbas utan mera bastrumma.

Jag har inte öppnat o tittat på delningsfiltren, om de är samma.

Eftersom basarna är lite olika så blir ju mellanregister karaktären inte likadan bara för jag byter till likadana mellanregister.

Om jag skulle välja peerless som mellanregister är jag rädd för att sångfrekvenser kommer att vara lite låga. Har känt det när jag lyssnat på den högra med eskilstunabas o peerless mellanregister.

Ska öppna upp dem o kolla delningsfilter samt beteckningar på elementen o återkommer då.

Tror att jag gillar fhilipps uppsättningen mera, inte lika lyxig i subben men lite mera musikalisk.

Jag kan ju även provbyta elment mellan dem o se om jag hittar en fin kombo.

Tex att sätta philips mellan registret i den med eskilstuna basen.

Fast jag gillar inte tanken på att göra om något som va uttänkt från början.

Kollade baksidan på dem men hittade inget om att den ena skulle vara en expert.

Användarvisningsbild
pearl
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2012-02-20

Inläggav pearl » 2012-02-23 13:03

Har nu skruvat upp elementen på mina olika mirsch 3-28 högtalare.

Det sitter philips AD 8066/W4 bas i den vänstra samt ett filips AD5060/Sq8 mellanregister.

Men i den högra bas så stod ingenting men den ser ut så här[img][img]http://i1056.photobucket.com/albums/t366/pearldanne/th_Bild2012-02-23kl1152.jpg[/img][/img]mycket dålig bild blev det, den kanske har haft en etikett bakom som trillat av.

Den högras mellanregister ser ut att vara en 4ohms peerless.

Tänkte byta ut den högras bas mot en philips AD 8066/W4, jag har en philips AD8061/W4 men det är väl inte riktigt samma kvalitet på magneten?

Tänkte även byta ut den högras mellanregister till en filips AD5060/Sq8 så det blir samma som den vänstra högtalaren.

Båda högtalarna är på 4 ohm. Lite konstigt då att den vänstras mellanregister är en ju filips AD5060/Sq8, de är väl på 8 ohm. Medan den högras peerless mellanregister är på 4 ohm.

Borde det vara AD5060/Sq4 på båda i stället? eller ha det inte så stor betydelse?


/daniel

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2012-02-23 13:41

Basen är en Peerless.
Philips AD8061/W4 har mycket riktigt lite svagare magnet,men du kan ju alltid prova en sådan.

Mellanregistret th är en Peerless KO40MRF.

Användarvisningsbild
pearl
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2012-02-20

Inläggav pearl » 2012-02-23 15:00

På den vänstra högtalaren(se bild i tidigare inlägg)sitter det en philips AD5060/Sq8 som mellanregister, betyder det att mellanregistret är på 8ohm?

Högtalarna är ju på 4 ohm och den högra högtalaren sitter ett peerless mellanregister på 4 ohm.

Alltså, mirsch 3-28 högtalaren med philips element ska det vara en AD5060/Sq8 eller en AD5060/Sq4 mellanregister?

Tänkte nämligen sätta philips mellanregister på båda högtalarna, undrar om jag ska köpa 1 st AD5060/Sq8 eftersom jag redan har en på den ena.
Eller ska jag köpa 2st eftersom det ska vara AD5060/Sq4 modellen, eller?


/daniel

henriksch
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Inläggav henriksch » 2012-02-23 15:24

Hej
/sq4 har det suttit i dem jag har skruvat med
mvh
H

Användarvisningsbild
pearl
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2012-02-20

Inläggav pearl » 2012-02-23 19:17

kanske ska byta till sq4 i stället för min sq8 då, eller gör det ingen skillnad.


vad hette philipsbasarna som som satt i 3-28 när de använde sig av philips som basar?

I min vänstra mirsch sitter det en AD 8066/W4 bas. Men Eftersom jag inte vet om det är original så frågar jag ändå.

Läste nånstans att det ska vara AD10100/w4 bas men har ingen aning vad som ska vara original.

/Daniel

Användarvisningsbild
dalkarl
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2007-12-16
Ort: Garpenberg

Inläggav dalkarl » 2012-02-23 20:42

Enligt Mirschsammanställningen på portalsidan, "Mirsch means music" - sidan 12", så såldes även OM 3-28 som byggsats.

Och urfräsningen på byggsatsen i den sammanställningen verkar motsvara den högra som "pearl" har i sin ägo, eller?
Kanske också svaret på varför elementen skiljer sig åt mellan de två högtalarna?

Användarvisningsbild
pearl
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2012-02-20

Inläggav pearl » 2012-02-23 21:39

jo jag kan förstå varför mina är olika o att kanske den högra kommer ifrån en byggsats osv. De är ju som sagt olika o låter olika.

Min tanke är alltså att utrusta båda med philips element uppsättningen.

men det som jag är mest intresserad av att veta är hur mirsch högtalaren va bestyckad när den va utrustad med philips element?

Jag vet vilken typ av mellanregister den hade(AD5060/Sq8 el AD5060/Sq4)

Men vilken modell av philips basen hade den när de fabriksbyggdes med philipsbasar?

mvh daniel

Användarvisningsbild
zikke
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-11-08

Mirsch 4-70

Inläggav zikke » 2012-08-31 13:51

Har tidigare ett par 3-28 som jag tycker mycket om, men köpte nu ett par 4-70. Är mycket nöjd med dom förutom att en diskant är trasig. Är det någon som kan tipsa mig var jag kan hitta en philips ad 0161/t8 eller är det nån här som har någon att sälja!

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Mirsch 4-70

Inläggav Cicaro » 2012-08-31 18:12

zikke skrev:Har tidigare ett par 3-28 som jag tycker mycket om, men köpte nu ett par 4-70. Är mycket nöjd med dom förutom att en diskant är trasig. Är det någon som kan tipsa mig var jag kan hitta en philips ad 0161/t8 eller är det nån här som har någon att sälja!


Dessa diskanter brukar gå att hitta på tradera med jämna mellanrum samt ebay. Om ingen på forumet har ett liggandes? Annars kan nog hifikit i sthlm gräva fram något som passar i vart fall, men då krävs nog två nya element.

Det är även värt att scanna högtalare på loppis, Har sett dem sitta i både hemmabyggda skräplådor och skumma märken. Hittar man ett risigt par med ruttna basar eller en udda högtalare är de tämligen billiga...
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-10-11 12:25


Användarvisningsbild
verb
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2008-03-05

Re: Mirsch 4-70

Inläggav verb » 2014-03-11 15:18

zikke skrev:Har tidigare ett par 3-28 som jag tycker mycket om, men köpte nu ett par 4-70. Är mycket nöjd med dom förutom att en diskant är trasig. Är det någon som kan tipsa mig var jag kan hitta en philips ad 0161/t8 eller är det nån här som har någon att sälja!


jag har ett par AD 0161 T8, samt ett par basar AD 8066 W4

de sitter i ett par lådor jag inte känner igen, stora som fan. diskanten Inte uppåtriktad som i (de flesta?) OM högtalare. diskant och bas centrerade i förhållande till varandra. OM intresse finns kan ja fota :)

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster