Mirsch-högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 2006-09-21
Ort: Stockholm

Mirsch-högtalare

Inläggav ollemirsch » 2007-01-17 11:14

Det har i flera trådar ställts frågor om tidigare Mirsch-högtalare, och jag har därför ställt samman en lista över de olika modellerna, när de började produceras och en kort specifikation. Om någon så önskar, kommer jag också att kunna tillhandahålla bilder på de olika modellerna, bara jag så småningom lär mig hur man lägger in dem i lagom storlek.
När det gäller reservdelar hänvisar jag till HifiKit. De har, bättre än jag, underlag för t ex ersättningselement för de olika modellerna.
Så här ser listan ut:

Bild
Senast redigerad av ollemirsch 2007-03-17 17:18, redigerad totalt 3 gånger.

BengtO
 
Inlägg: 6719
Blev medlem: 2005-01-27
Ort: tallinnhuset@hotmail.com

Inläggav BengtO » 2007-01-17 11:29


malare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Gagnef, Dalarna

Re: [b]Mirsch-högtalare[/b]

Inläggav malare » 2007-01-17 17:51

ollemirsch skrev:Det har i flera trådar ställts frågor om tidigare Mirsch-högtalare, och jag har därför ställt samman en lista över de olika modellerna, när de började produceras och en kort specifikation.


Vad hette dom modellerna där jag gjorde lådor åt er? Var det NG8/B? Och dom där höga smala som såldes i Norge, vad hette dom?

Mvh. Per Målare (Nordåkers Specialsnickeri)

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 2006-09-21
Ort: Stockholm

Inläggav ollemirsch » 2007-01-17 21:12

Hej Per Målare,
Jag minns inte om du gjorde NG8/B, men du gjorde framför allt den smala modellen, som jag glömt i min lista. Hette inte den NG5? 5 tums bas och en diskant.

henriksch
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Inläggav henriksch » 2007-01-17 21:44

Stort tack Olle.
Uppskattar din konstruktioner från 70-talet skall bli kul att se bilder på det jag inte sett innan.
Har gjort iordning tre-fyra par OM3-28 och ett par OM61. Har ställt lite frågor (och fått svar) kring dessa innan.
MVH
Henrik Sch

malare
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2003-08-07
Ort: Gagnef, Dalarna

Inläggav malare » 2007-01-17 21:49

ollemirsch skrev:Hej Per Målare,
Jag minns inte om du gjorde NG8/B, men du gjorde framför allt den smala modellen, som jag glömt i min lista. Hette inte den NG5? 5 tums bas och en diskant.


Jo jag gjorde några av typ NG8/B som var mycket noga med vilken färg det skulle vara på betsen. Sen var det då den som du kallar NG5 och en större modell av samma typ också. Ja det blir många modeller att hålla ordning på. Inte lätt att komma ihåg alla. :wink:

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-01-20 15:32

Jag hade en HiFi-byggbok som såg ut som ett tjockt häfte med ritningar på förstärkare (för och effekt) och till och med en radio med någon udda pulsräknarkrets istället för traditionell tuner.

I boken fanns en högtalare som jag tror var signerad OM - trevägare med bas riktad framåt och mellan/diskant riktad uppåt. Hela fronten och halva toppen var klädda med tyg. Ringer någon klocka? Kan du identifiera det här??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 2006-09-21
Ort: Stockholm

Inläggav ollemirsch » 2007-01-20 16:03

soundbrigade skrev:Jag hade en HiFi-byggbok som såg ut som ett tjockt häfte med ritningar på förstärkare (för och effekt) och till och med en radio med någon udda pulsräknarkrets istället för traditionell tuner.

I boken fanns en högtalare som jag tror var signerad OM - trevägare med bas riktad framåt och mellan/diskant riktad uppåt. Hela fronten och halva toppen var klädda med tyg. Ringer någon klocka? Kan du identifiera det här??


Nej, det kan jag inte; det enda jag känner igen är "hela fronten och halva toppen klädda med tyg. Det hade ju många av mina modeller, men på toppen satt bara diskanten.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-01-20 18:30

Det var lika mycket boken (som högtalaren) jag for efter. Det var länge sedan jag hade den och troligen slängdes där när jag insåg att den var föråldrad (AC-kopplade förstärkare å sånt).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 2006-09-21
Ort: Stockholm

Mirsch-högtalare

Inläggav ollemirsch » 2007-01-21 12:01

I en annan tråd har det frågats efter mera info om NG20. Den tillhörde de allra sista högtalarna som jag gjorde i början på 90-talet, och kan ses som en sammansmältning av kombinationen NG8/NG8B. Utformningen har stora estetiska och akustiska fördelar. Basen i botten ger god spridning av de låga frekvenserna och de övre elementen sträcker sig snett uppåt och mot mitten av rummet.
NG20 testades 1995 i Hifi & Musik och fick då följande sammanfattande omdöme:
Mycket övertygande 3D-känsla. Neutralt, avslöjande ljud. Välbyggda.


Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-01-21 13:29

Jag som alltid haft ett äpple invid högtalarna - låter det bättre med en banan??

De här högtalarna ser inte ut som något annat tycker jag. Ska liksom ha kanten riktad framåt.

Jag köpte satserna till NG8/8B och var dels förvånad över priserna (som var riktigt acceptabla) och satserna som var så lagom kompletta - bara att spika ihop lite plank och sätta element, filter och anslutninsgpanel på plats.
Mina har spelat sedan tidigt 90-tal ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 2006-09-21
Ort: Stockholm

Inläggav ollemirsch » 2007-01-21 14:51

Nå, det där var nog en liten missuppfattning. Kanten skall inte riktas framåt. Läs vad jag skrev: Elementen sträcker sig snett uppåt och mot mitten av rummet.
När man sitter i den optimala mittpunkten, riktas båda högtalarnas element mot lyssnaren. Detta ger en betydligt bredare stereobild än när elementen strålar rakt ut, vinkelrätt mot väggen bakom.

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2007-01-21 15:31

Rent estetiskt är det en grym högtalare. Har dessvärre inte hört den men utseendemässigt har den ju en helt unik attityd. Skulle slå till direkt om den dök upp på nätet.

JTärnström

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-01-21 15:44

Jag gillar att lyssna på dem - livfligt och spelglatt. Det svänger. kan väl misstänka att det är lite pucklar och dalar men så här tycker jag om när det låter.
Klart bra köp - tack OM!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

OlA-68
Mr. Muzic
 
Inlägg: 3212
Blev medlem: 2004-12-26

Inläggav OlA-68 » 2007-01-24 12:54

jag hoppas att du inte tycker att jag snott för mycket av din design
jag förstår precis hur det är tänkt att placeras
Bild
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2007-01-26 12:59

Hur tusan bär man sig åt för att såga lådan i den vinkeln ?
Måste väl sågas efter att sidorna är hoplimmade ?

OlA-68
Mr. Muzic
 
Inlägg: 3212
Blev medlem: 2004-12-26

Inläggav OlA-68 » 2007-01-26 15:40

Ragnwald skrev:Hur tusan bär man sig åt för att såga lådan i den vinkeln ?
Måste väl sågas efter att sidorna är hoplimmade ?

mina menar du eller ?
läs byggtråden
inga problem lite mattematik sen är det bara och såga :lol:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
krellmaster
 
Inlägg: 448
Blev medlem: 2005-10-13

Inläggav krellmaster » 2007-02-04 12:32

Jag saknar OM 2-21 på listan. En liten rackare som jag brukar byta om med Carlsson OA5 i min f.n undanställda vintage-anläggning.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 2006-09-21
Ort: Stockholm

Inläggav ollemirsch » 2007-02-04 18:02

Till krellmaster

Nu har du satt mig på pottkanten. Efter alla år, och med så många modeller, kan jag mycket väl ha missat något i min lista. Men vad menar du med OM2-21?
Egentligen tror jag att du menar OM 21, kubformad med 2 element, eller hur? Är det den du menar, så har jag lite material, annars, kom igen!
Olle

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2007-02-04 22:44

Det var en av Expert-modellerna.Märket syns tydligt på en av bilderna:
http://www.minhembio.com/Flyandfall/42242/

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 2006-09-21
Ort: Stockholm

Inläggav ollemirsch » 2007-02-04 23:13

Ja, har man sett på maken! Den har jag inga anteckningar om, men jag säger som andra avslöjade pappor; jovisst, den är jag upphovet till - utan DNA-test!
Det var innan jag fick ett avgörande avtal med Expert. Senare sålde dom mina högtalare under eget namn.
Olle

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2007-02-08 15:33

Hej Olle!

Kikade på lista och du har ju också i EV högtalarna hyper sida, hyper bak, hyper mitt och hyper bas. 1994 finns dessa artiklar.

En fråga var om du också hade ett finger med när det gäller högtalaren "Alien", eller om det var av märket Allegro?

T

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 2006-09-21
Ort: Stockholm

Inläggav ollemirsch » 2007-02-08 17:01

Jag har ju redan tidigare konstaterat att det finns flera som känner till mera om min högtalare än jag själv. Det är bara att buga. Du har alldeles rätt. I Elektronikvärldens monter på en Hifi-mässa i Göteborg demonstrerades den kombination du nämnde, och de väckte tillbörlig uppmärksamhet.
Däremot hade jag ingenting med Alien att göra. Ett kort tag samarbetade jag med Burr/Allegro. Han hjälpte mig att sälja den fabriksbyggda varianten av NG8/NG8B.
Ja, ja, historiens vingslag........

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Inläggav data_foggen » 2007-02-09 18:12

OM3-29 1976 3-vägs, med Ambiofoni...
..har jag spelandes hemma just nu med NAD L53.
Mycket trevligt ljud i denna högtalare som har ett 4:e element på sidan av lådan samt en enkel tråd som kopplar ihop båda högtalarna.
Även en tonreglage och en ambifoni ratt på samma sida som ambiofoni-elementet.
Ska lägga upp en bild så fort jag kommer hem från varma sköna Barcelona... 8)
//H

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-02-09 19:01

Fråga Olle:

Jag har ett par NG8/NG8B. Baslådarna delar vid 300Hz. Är denna frekvens JÄTTE-SUPER-optimal eller skulle jag kunna dela (aktivt) vid 200 eller rentav 400Hz?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 2006-09-21
Ort: Stockholm

Inläggav ollemirsch » 2007-02-09 19:14

Jag har svårt att ge detaljerade synpunkter på mina konstruktioner. Min principiella inställning är att jag gjort konstruktionerna så optimalt som möjligt.
Att ändra delningsfrekvensen innebär en omkonstruktion av filtret med alla konsekvenser det för med sig. Hur lyckat det kan bli beror på den som ger sig på konstruktionen. Att sänka frekvensen till 200 bör kunna gå, men då får man antagligen använda aktivt delningsfilter. Att höja den till 400 är ju ganska meningslöst. Då lägger man ju en viktigt del av grundtonsområdet till basen i botten.
Olle

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2007-02-09 19:16

Jag ville bara just prova ett rörbestyckat aktivt delningsfilter ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Jalk
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2006-07-12
Ort: Stockholm

Inläggav Jalk » 2007-02-16 22:11

Hej!
Jag skulle kunna behöva lite hjälp med modell
beteckning samt tekniska spec. på dessa Mirsch högtalare som jag fick igår.
Tyvärr så upptäckte jag just att bilden blev urusel men den kanske duger ändå.

Enligt förra ägaren så köpte han
dem nya ca.1978 för ungefär 1200:-.
Måtten på högtalarna är:

Bredd ca. 40cm
Djup ca. 23cm
Höjd ca. 58cm
med 8" basar
han sa också att ena paret element var ett par slavbasar
vilket jag inte hunnit/orkat kolla upp ännu.

Då skumkanterna har börjat ge upp så undrar jag också om det är värt besväret och kostnaden att byta ut dessa, bortsett från skumkanterna
och att ett emblem från ena fronten fattas så är högtalarna i riktigt bra skick för sin ålder.

/Janne

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-02-16 22:23

Den där påminner ju nästan om ett par gamla AudioPro-högtalare (från tiden före C-E Ståhls inblandning) men är det definitivt inte. Kul att de är så lika dock. :wink:

Om jag ser rätt är hur som helst baselementen av märket Philips. Kanske är det AD80562W8? Slavbasarna hade så vitt jag kan minnas inte samma mittdome (dammskydd) dock, utan ett mindre, så jag är undrande.

(Edit - ser nu på bilden att det undra membranet är försedd med mindre dome/dammskydd - så då är saken klar: Det är en slavbas.)

Diskantelementet kan jag tyvärr inte identifiera på den mörka bilden. :?


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-18 13:53, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 2006-09-21
Ort: Stockholm

Inläggav ollemirsch » 2007-02-17 00:02

Jaha, även om jag har varit lite osäker på vissa av mina egna modeller, kan jag säga att det här är OM322. Med Philips bas och slavbas. Definierad som "50 watt, 4 ohm, 35 liter. Vinylhölje i svart-ek. Sockel för lutande uppställning medföljer". Dom är från 1977 och finns med i listan på denna tråd.
Nu är det ju skumkant på både basen och slaven. Hifi-Kit har kanske lämpliga element, men att byta 4 element kan förstås kosta en slant. Basen kan vara 4 eller 8 ohm även om lådan är definierad 4 ohm. Det står på elementet. IÖ har antagligen rätt om typbeteckningen.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lemmts och 7 gäster