Mirsch-högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Glockenmeister » 2017-08-25 01:19

Njah, dammet sabbar inte komponenterna i sig utan det orsakar dålig kontakt i anslutningar. Oxidation kan också spela roll, så därför så kan man slipa kontakterna. Är själv elektriker så jag har hyfsat bra koll på sådant.
Men byt ut hela filtret om det är dåligt så slipper du böka med filterkomponenterna. Det är inte alls så dyrt, finns ett filter på Hifikit för 125 kr som är svinbra.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav darkg » 2017-08-25 01:38

guranbanan skrev:Det är ju skönt om ni har rätt i att filterkomponenterna sällan blir dåliga, för jag är inte sugen på att byta kondensatorerna.

MEN - om man googlar runt verkar alla vara överens om att elektrolytkondensatorer blir dåliga efter ett tag och att kapacitansen ändras. Ytterligare googlande låter mig veta att kapacitansen direkt påverkar delningsfrekvensen i filtret ganska mycket. Om delningsfrekvensen är en helt annan nu än den var från början, t.ex. 4000 Hz i stället för 3000, borde det ju innebära en ganska stor ljudskillnad jämfört med hur de är tänkta att låta.

Det hela beror ju förstås på hur mycket kapacitansen har ändrats, och inget googlande ger mig svar på hur stor förändring man kan vänta sig. Så för att få svar på det måste jag löda bort kondensatorerna och mäta värdena - och om jag gör det kan jag ju lika gärna byta ut dem.

Jag skulle iofs kunna försöka avgöra delningsfrekvensen genom lyssning eller ev. inspelning.... eller så nöjer jag mig bara med att jag tycker att de låter bra. :)

...men det är ju som det är med ljudnörderi - alltid är det något som gnager!


Tja, det går kanske varken att säga med pondus att de antagligen är friska eller troligen bör bytas. Vanligt åldersrelaterat fel på elektrolytkondensatorer är högre ESR, som inte, om jag fattat rätt, alls är så kinkigt i delningsfilter. Du har googlat rätt i att kapacitansen påverkar delningsfrekvensen, det är strängt taget kondensatorns huvuduppgift* :-). Många komponenter åldras väldigt lite. Elektrolytkondensatorer hör till en mer misstänkt liga. Men ofta tuffar de trots allt på! Särskilt om de var bra från början och inte har jobbat på gränsen för vad de tål.

(En relevant mätning kanske skulle kunna vara hela filtret, så fångar du upp det mesta och slipper löda bort komponenter?)

* med reservation
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav rampitsch » 2017-08-25 07:33

Givetvis kan elektrolytkondensatorerna vara OK fortfarande.
Men på alla Mirsch jag har renoverat så har elektrokyterna drivit iväg en hel del från vad de är sagda att ha för kapacitans.
Med andra ord förespråkar jag att byta dem.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav darkg » 2017-08-25 21:35

rampitsch skrev:Givetvis kan elektrolytkondensatorerna vara OK fortfarande.
Men på alla Mirsch jag har renoverat så har elektrokyterna drivit iväg en hel del från vad de är sagda att ha för kapacitans.
Med andra ord förespråkar jag att byta dem.


+1 i så fall, specifika erfarenheter spöar allmänna spekulationer varje dag.
Don’t just do something, sit there.

guranbanan
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-07-13

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav guranbanan » 2017-09-12 16:31

rampitsch skrev:Givetvis kan elektrolytkondensatorerna vara OK fortfarande.
Men på alla Mirsch jag har renoverat så har elektrokyterna drivit iväg en hel del från vad de är sagda att ha för kapacitans.
Med andra ord förespråkar jag att byta dem.


Intressant, minns du hur mycket dessa avvikit från ursprungsvärdena?

Det blir väl till att byta kondingarna någon gång i framtiden, och angående det, vad anser ni om olika kondensatortillverkare? Tjänar man på att köpa kondensatorer som är avsedda specifikt för ljudändamål, t. ex. sådana som säljs på HiFi-kit, eller kan man lika gärna handla från Elfa, så länge värdena stämmer?

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav rampitsch » 2017-09-13 06:15

guranbanan skrev:Intressant, minns du hur mycket dessa avvikit från ursprungsvärdena?
Det blir väl till att byta kondingarna någon gång i framtiden, och angående det, vad anser ni om olika kondensatortillverkare? Tjänar man på att köpa kondensatorer som är avsedda specifikt för ljudändamål, t. ex. sådana som säljs på HiFi-kit, eller kan man lika gärna handla från Elfa, så länge värdena stämmer?



Det varierar en hel del mellan olika högtalare och ursprunglig kvalité på kondingarna. Allt från några % upp till avvikelser på 50-70%.
Om man ska ha dyra audiokondingar eller "vanliga" beror nog på bland annat vilka högtalare och kringutrustning vi talar om. Men även smak och tycke, vad föredrar man? Alla kodningar färgar ljudet, men frågan är på vilket sätt man uppskattar det.
Jag brukar för de fall det inte går att undvika elektrolytkondensatorer välja Nichicons Audio-serie, men även Elna har en serie.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Perfector » 2017-09-21 21:30

Skrik om ni vill, men detta är mirsch så dom hamnar här.
Alla som gillar det han gjorde har chansen att bjuda hem dessa.
https://www.tradera.com/item/170301/290 ... -hogtalare
Nej det är inte jag som säljer.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav jonaz81a » 2017-09-22 17:10

Perfector skrev:Skrik om ni vill, men detta är mirsch så dom hamnar här.
Alla som gillar det han gjorde har chansen att bjuda hem dessa.
https://www.tradera.com/item/170301/290 ... -hogtalare
Nej det är inte jag som säljer.


Jag har ett par Mirsch OM 3-29, de låter riktigt trevligt.



Jag som gillar sunk-HiFi noterar att man får också med en Technics MIDI-stapel.

Bara trafon i förstärkaren är värd ett par hundralappar, lite för trevligt system att slakta dock. (1990 är bra nära vintage ;) )

Technics SU-X301 spec.jpg
Technics SU-X301 spec.jpg (182.34 KiB) Visad 10538 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Perfector » 2017-09-22 17:35

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Skrik om ni vill, men detta är mirsch så dom hamnar här.
Alla som gillar det han gjorde har chansen att bjuda hem dessa.
https://www.tradera.com/item/170301/290 ... -hogtalare
Nej det är inte jag som säljer.


Jag har ett par Mirsch OM 3-29, de låter riktigt trevligt.



Jag som gillar sunk-HiFi noterar att man får också med en Technics MIDI-stapel.

Bara trafon i förstärkaren är värd ett par hundralappar, lite för trevligt system att slakta dock. (1990 är bra nära vintage ;) )

Technics SU-X301 spec.jpg

Acme ploppmojänger.
Köp och spara :-)

Edit:
Han gjorde ju en liknande högtalare ihop med Bertil Hellsten på Elektronikvärlden till ett system kallat Big Bang med 2 mottaktkopplade 8" basar i en låda.
Den gick inte av för hackor den heller.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Lasse5214
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2017-12-26

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Lasse5214 » 2017-12-26 18:54

PC260002.JPG
PC260002.JPG (286.99 KiB) Visad 10143 gånger
Hei
Mitt første innlegg her og håper Norsk språk går bra.
Jeg har Olle Mirsch høyttalere. Men hvilken modell ?
Hvilke elementer? Og hvilken impendans?
Det skulle jeg like å vite.
Har du noen info så skriv på.
Disse spiller like bra som Dynaudio Focus 140 her hos meg.
Ikke riktig så mye bass men kanskje riktigere bass.
Veldig bra høyttalere.
Mvh
Lasse Myrdal

Lasse5214
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2017-12-26

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Lasse5214 » 2017-12-26 18:56

PC260004.JPG
Et bilde til.
PC260004.JPG (287.14 KiB) Visad 10147 gånger

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav juanth » 2017-12-26 22:49

Hej Lasse. Du kan titta i denna pdf. http://user.faktiskt.io/vee-eight/ollem ... 0music.pdf
Det skulle kunna vara den som heter NG22 du har, tyvärr ingen bild i kompendiet, se sidan 62
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Lasse5214
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2017-12-26

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Lasse5214 » 2017-12-26 23:10

Hei Johan
Takk så mye. Der var det mye gode fakta om Mirsch høyttalere.
NG 22 har jeg altså, bra et steg nærmere.
Mvh
Lasse

God Jul

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav juanth » 2017-12-26 23:10

En användare från Norge skriver så här i tråden. Tyvärr saknas bilder även här.


6bm8 skrev:Disse skal vist ha typebetegnelsen NG22. Noen som vet om disse bare ble solgt i norge?

[ Bild ]

[ Bild ]


Mvh.....mj


Edit! Jo bilderna syns och det ser ut att vara likadana som dina.
Senast redigerad av juanth 2017-12-26 23:13, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav juanth » 2017-12-26 23:11

Lasse5214 skrev:Hei Johan
Takk så mye. Der var det mye gode fakta om Mirsch høyttalere.
NG 22 har jeg altså, bra et steg nærmere.
Mvh
Lasse

God Jul


God Jul! :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

GokMasE
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-01-02

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav GokMasE » 2018-01-04 13:10

Hejsan,

Jag plockade upp ett par Mirsch OM34 för en hundring på lokala second hand-affären tidigare i veckan. Jag är väl medveten om att det troligen handlar om ett par av hans enklare högtalare och att det nog inte är någon direkt investering utan mer ett kul helgprojekt. Skumkanterna är som synes helt körda och i desperat behov av pensionering, så jag hoppas det kan funka att göra en budgetrenovering genom att plundra ett par slavbasar från ljudfokus.se på kanterna.
Trots detta - eller kanske just därför - bättre att jag ger högtalarna en chans till än att de troligtvis skulle förbli osålda och till slut åker på tippen, tänkte jag.. :)

I vilket fall, jag började med att kika runt lite på nätet efter information om OM34:an men hittar lite eller ingenting.
Efter att ha läst igenom de inlägg på faktiskt.se (samt Olles egen genomgång i PDF-filen "Mirsch means music") som verkar handla om Mirsch olika modeller så är det som mest liknar OM34:an en modell från 1976 som heter P34.
Utseendemässigt verkar dessa två ha massor gemensamt men P34:an har tydligen en slavbas medan OM34:an har 2st baselement, AD80606/W8. Diskanten på OM34 är vad jag förstår en Philips AD0162.

om34-front.png
om34-front.png (748.92 KiB) Visad 9955 gånger

om34-back.png
om34-back.png (412.58 KiB) Visad 9955 gånger



De få bilder (hittar enbart bilder, i princip ingen info alls) jag lyckas söka fram på internet indikerar att OM34 har tillverkats i Sverige, medan mitt exemplar anges vara importerat (står inget land, men kanske från Finland?). Jag noterade också att andra OM34 inte tycks ha den "räfflade" Mirsch-plattan på diskanten, vilket mitt ex har.

Är det någon som har någon ytterligare information om dessa högtalare, tekniska data, tillverkningsår, osv? Antar att det är ett lövtunt fanér på lådan så man kanske inte törs gå på med något sandpapper här?
Den lite udda konfigurationen med enbart bas- (dubbla element) och diskantelement sänker förstås mina förväntningar en hel del men någon kanske har en uppfatting om ljudkaraktären?


Jag ser att det finns många på forumet med mycket kunskap så det vore kul om någon sitter på information som kan besvara några av frågorna :)

Tack på förhand!


Mvh / Joakim

Användarvisningsbild
janced
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2013-02-02

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav janced » 2018-01-21 16:22

Hej,
Köpte ett par högtalare för några år sedan. De har Mirsch-märken och en gammal papperslapp på baksidan. En 2-systems som på baksidan benämns OM3-28, om mina svaga ögon ser rätt. Någon som har koll?
Bilagor
46E6B1EF-7A51-4288-8D7C-83A9A65011B0.jpeg
46E6B1EF-7A51-4288-8D7C-83A9A65011B0.jpeg (1.59 MiB) Visad 9711 gånger
BF910F33-DD2E-4F5F-A79C-4A7AFECE949A.jpeg
BF910F33-DD2E-4F5F-A79C-4A7AFECE949A.jpeg (1.53 MiB) Visad 9711 gånger

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav rampitsch » 2018-01-21 16:49

Janced: det ser onekeligen ut som att det står OM 328, men förväxla inte det med 3-28. Det är en helt annan skapelse.

Dessa har jag aldrig sett förut, men ser ut som en billigare variant.

Användarvisningsbild
janced
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2013-02-02

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav janced » 2018-01-21 18:02

Tack för kommentar!
Nä de kan knappast jämföras med den ”vanliga” 3-28:an som skymtar i höger del av bilden bakom den omfrågade.
De låter helt annorlunda - annan karaktär. Vi får se om det kommer ytterligare kommentar.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: OM 3-30

Inläggav Prozac » 2018-03-19 16:03

LILLJE skrev:
Ellge skrev:Det talades tidigare i denna tråd om en OM 3-30 där alla element är frontplacerade. Har hittat en OM 3-30 på nätet som ser ut ung som 3-28:an med bas + mellanregister (en stor dome!) framåt samt diskanten uppåt. Någon som vet vad detta kan vara?
Är det en äkta Mirsch eller ett fuskbygge?
Mvh
Ellge
[ Bild ]

Jag var tvungen att skapa ett konto här pga. detta.

Jag har 2st Mirsch som ser exakt likadana ut. Det står OM 3-30 på baksidan.
Min far hade en gång i tiden bytat basarna som de också ser exakt ut som på bilden. Ska vara köpt någonstans som ersättningselement. Jag kan dock garantera att det inte är samma högtalare.

Så vi kan väl konstatera följande: diskant, mellanregister och klamrar är original medans basen är bytt.

Nu till det tråkiga och förhoppningsvis så är det någon som vill hjälpa mig med detta.
Installerade en DAC till datorn och skulle bara testa högtalarna. Jag kopplade in USB från datorn bara för att testa och drivrutinen verkade balla ut efter ett tag som gjorde att det blev max volym med ett j*vla oljud (totalt obegripligt).
Nu hörs det ett sprakande ljud från ena diskanten vid vissa toner (speciellt vid tal) och jag misstänker starkt att den är trasig. Förutom diskanten så låter allting bra.

1. Finns det något bra sätt att ta reda på om mina element är OK? Något annat som kan ha tagit skada?
2. Vad jag gör jag med den trasiga diskanten? Finns det ersättningsdiskanter?
3. Bör jag byta baselementen? Isf till vad?

Om ni vet vem jag kan vända mig till så hade det varit tacksamt. Det är ett par trevliga högtalare som jag vill behålla.


Hej, även jag har ett par Mirsch som har en 10 tums polyprop bas, mellan pappers dome och diskant på ovansidan. De ska ha sett lika dana ut sen köp enl säljaren. De har ett reglage för diskantreglering på baksidan. Bild; Bild de ser inte ut som hemmabyggen utan är proffsigt sammansatta. Om nån har mer information är jag tacksam för input till vilka olika versioner av om 3-28 eller om 3-30 som finns. De verkar vara av en typ från sent 70 tal eller tidigt 80-tal.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav spiii » 2018-03-19 23:23

Titta där! Detta är ju lite intressant!

Här visas ju en likadan högtalare som dessutom Olle Mirsch själv säger att den inte är original.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=15586&start=360#p1129715
Är det verkligen troligt att två (till synes) likadana modifieringar har gjorts?
Jag misstänker att det faktiskt är en äkta Mirsch, om än något udda eftersom inte mästaren själv ville kännas vid den!

Ser ut som en OM60 där mellanregistret är en dome istället för kon, och har en annan variant på diskanten.
60:an fanns väl också som byggsats, och där kanske elementen har varierat i modell över tiden?

Någon som vet bättre?

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Prozac » 2018-03-25 09:06

Bifogar en bild av baksidan för samma låda som ovan, dvs med 10 tums bas, mellandome och philipsdiskant på ovansidan. Bild och de är märkta som 3-38...mycket mystiskt...
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Prozac » 2018-03-25 09:10

Hittade lite info om OM3-38, det är en äkta Mirsch. https://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=1506
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Platis » 2018-04-02 19:06

Jag är faktiskt lite förvånad att ingen hittills bemödat sej med att göra en hemsida över alla olika Mirsch-högtalare!? :)

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Prozac » 2018-04-04 09:25

Platis skrev:Jag är faktiskt lite förvånad att ingen hittills bemödat sej med att göra en hemsida över alla olika Mirsch-högtalare!? :)


Ja, eller ännu hellre, ett hemside-museum över den svenska hifihistorien. Den skulle iofs bli omfattande men om entusiaster själva kunde ladda upp bilder och skriva text, lite som wiki, så kanske det skulle gå att hantera?
Ha en fortsatt trevlig dag.

MAV
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2014-05-31

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav MAV » 2018-04-05 11:32

Hej. Här är mina OM71 version 3 med basreflex port i botten. Gallren på framsidorna är av kraftitgt lackat stålgaller. Köpta direkt av Olle Mirsch i fabriken på den tiden.
Jag har en del Mirsch originaldokumentation hemma och där nämns det inget om dessa varianter. Finns också OM61 med slav o botten och samma där, okända för Olle M. 8O

Bild

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Platis » 2018-05-11 21:23

Vad är det för elementbestyckning på Mirsch 4-70 ? Vad står 70 för?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav rolfzetterberg » 2018-05-11 22:20

Philips rakt igenom.

Från början var det antalet element och lådvolym som styrde vad de skulle heta,men om man tillverkar många modeller så tar ju ett sådant system slut så småningom, så man tog till element plus effekt.

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Platis » 2018-05-11 22:34

Aha tack! Bas, mellanregister och 2st diskanter eller? Är det nån nivåjustering på dessa?
Vad är det exakt för Philipselement?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav rolfzetterberg » 2018-05-12 15:21

Obs att det finns(minst)två olika serier,så elementen kan variera.Vad jag vet dock alltid Philips.
En variant finns här:
viewtopic.php?t=52093

(jag har för mig att det fanns en ganska bra tråd om dessa på Faktiskt,men hittar den inte)

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster