ReVox A78

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch

ReVox A78

Inläggav henriksch » 2007-02-11 22:10

Lade vantarna på en ReVox A78 med tillhörande Tuner, djädrans knäpp design men skulle vara kul att höra tänkte jag.
Tyvärr är stärkaren tyst, följande är symptomen:
Ytterst svagt ljud från högtalana kommer när man kopplar in en CD-spelare via tape eller tuner-ingången.
Volymen påverkas inte av volymkontrollen.
Stänger man av stärkaren försvinner ljudet (tänkte i min enfald att signalen går rakt igenom och den lilla förstärkning som en CD har räckte till för att ge ljud i högtalarna...)

Kanske nån säkring i i slutsteget tänkte jag så jag plockade ut och kollade de säkringar jag kunde hitta men de två jag fann var hela (en framme under den lilla fällbara panelen och en inuti stärkaren, F4 hette den).

Kan det vara så illa att samtliga 4 sluttrissor är gångna eller i alla fall två? båda kanalerna beter sig lika.

Fråga 1: Eget vidare felsök, har någon något bra tips?

Fråga 2: Vet någon namn och tel till någon Studer-kännare eller reparatör som kan berätta vad det skulle kunna kosta att fixa till det. Bor i SÖ Skåne, så Malmö/Lund-området hade varit idealiskt.

Jo, det hela var skitbilligt så det är ingen större ekonomisk skada skedd men det är ju inte så trevligt och dessutom inte god sport när tingen vinner över en. Sen vill jag ju höra hur den låter!

/Henrik

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-02-11 22:27

Förlåt en möjlig dum fråga, men kan du inte koppla cd:n via aux-ingången? Det fick jag göra på min gamla dux, sen var jag också tvungen att kolla var inspelningsinställningen stod, dvs. "tapemonitor"-inställningen så att den stod på "Source".
Om du redan gjort allt detta , sorry. Då vet iaf inte jag .
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-11 22:41

Den har ju hörtelefonutgångar, har du provat dom?

Bild
... tycker jag!

Per

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-02-11 23:30

Har inte testat hörtelefonutgångar, trodde inte dessa gick igenom slutsteget (är jag hopplöst korkad här???). Menar du (Per) att detta är ett sätt att testa om förförstärkaren funkar?

Ang AUX ingång så är det en smula otydligt bakpå stärkaren vilken ingång som är just AUX, även om jag sett att det borde finnas en eftersom man kan ställa in den på framsidan.

Å andra sidan så känns det inte som om det är på ingångssidan problemet sitter. Jag har testat tuner, tape och till och med en av de tre olika phonoingångar finns. Tuner och Tape brukar väl vara likvärda i känslighet medan phonoingången går över ett Riia-steg innnan signalen går vidare in i förförstärkaren. Har jag fattat det hela rätt?
Det lät förstfarande ytterligt svagt med CD-n inkopplad på "phono-keram" men skräpigare, precis som det brukar när man "kopplar fel"

Tack för att ni försöker, är ingen fena på det här men vill bli!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-12 10:04

henriksch skrev:Har inte testat hörtelefonutgångar, trodde inte dessa gick igenom slutsteget (är jag hopplöst korkad här???). Menar du (Per) att detta är ett sätt att testa om förförstärkaren funkar?

Just det, det vore bra att utesluta en rejäl bit av förstärkaren när man letar fel.

Det är nog dags att titta på schemat, du hittar en komplett service-instruktion här:

http://www.revox.name/b200s/smdownload.htm
... tycker jag!

Per

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-02-12 18:07

Stort tack Per! Får se om jag kan tyda detta till framgång och en gammal Revox fortlevnad...

Återgå till Vintage-hifi