Marantz 2226B värde? (eller alt. i samma prisklass)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Marantz 2226B värde? (eller alt. i samma prisklass)

Inläggav Ceder » 2007-02-16 12:30

Hej, jag har postat lite tidigare gällande tips på vintage recivers (främst)

Det jag är ute efter är en välljudande sygg sak från 70-talet.

Har primärt kollat på Marantz, Sansui och Pioneer.

de "mindre" modellerna (ex: Pioneer SX-525, Marantz 2020, Sansui 551) uppfattar jag som något (ytterst marginellt) för "klena"

Har tidigare satt en budget på 1000 SEK för en något större modell, typ Marantz 2226, Pioneer SX-636, men jag har förtvivlat svårt att hitta något i "near mint" för den prislappen.

Har nu hittat en Marantz 2226B för 1200 SEK, så frågorna är:

- behöver jag höja min budget? (är ex. en Marantz 2226B enligt er värd 1200 SEK?)
- Eller skall jag sitta med is i magen för det går att hitta ex. en SX-636 (eller "motsvarande") för 1000 lappen eller mindre?

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2007-02-16 13:44

Är det inte lite dyrt?

Lägg in en köpesannons i den lokala dagstidningen så kan du säkert få motsvarande för någon hundralapp.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-16 13:51

Rishna skrev:Är det inte lite dyrt?

Lite så jag kännt också, ja.

Men när jag kollat på webben (www.hifimagasinet.com, tradera, blocket m.m.) så tycks det ligga på 1000 sek+ för det jag vill ha (i alla fall om du inkl. frakt)

Har även jagat runt i Uppsala (där jag bor) på div. loppisar och så och när jag hittat något så är det ungefär samma priser (d.v.s. dom jag hittat i stan vet säljaren att det inte är gammalt skräp)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-16 13:58

dd5348 skrev:

Men när jag kollat på webben (www.hifimagasinet.com, tradera, blocket m.m.) så tycks det ligga på 1000 sek+ för det jag vill ha (i alla fall om du inkl. frakt)

Har även jagat runt i Uppsala (där jag bor) på div. loppisar och så och när jag hittat något så är det ungefär samma priser (d.v.s. dom jag hittat i stan vet säljaren att det inte är gammalt skräp)

Verkar som du har rätt bra koll på prisläget då...

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-16 14:05

Lust skrev:
dd5348 skrev:

Verkar som du har rätt bra koll på prisläget då...

Vettef_n, därav min fråga/bolling till er :D

Jag tycker som sagt var att det är lite dyrt.. men samtdigt så lär ju inte priset på dessa typer av reciver sjuka...

Användarvisningsbild
StyX_-_-_

Inläggav StyX_-_-_ » 2007-02-16 16:45

http://www.classicaudio.com/value/mz/index.html

Tycker nog att det var lite dyrt. Men är det den svarta som ligger på blocket så må det va hänt. Dom är lite mera sällsynta, men personligen tycker jag inte att dom är lika snygga så dom borde ju vara billigare. ;)

/S

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-16 17:15

StyX_-_-_ skrev:http://www.classicaudio.com/value/mz/index.html

Tycker nog att det var lite dyrt. Men är det den svarta som ligger på blocket så må det va hänt. Dom är lite mera sällsynta, men personligen tycker jag inte att dom är lika snygga så dom borde ju vara billigare. ;)

/S

Hej, har också kollat på denna site men när jag kollar runt lite på andra US siter verkar den allmänna uppfattiningen vara att www.classicaudio.com värderingssida är "out of date" kollar man på e-bay så går dom för högre priser än vad classicaudio menar dom är värda.

Fast helst vill man ju hitta "fyndet" typ en http://www.classicaudio.com/value/mz/2330.html för ett par hundra..

(fast man kanska skall sluta drömma :D )

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2007-02-16 19:05

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Re: Marantz 2226B värde? (eller alt. i samma prisklass)

Inläggav LEXrasta » 2007-02-16 23:39

dd5348 skrev:Hej, jag har postat lite tidigare gällande tips på vintage recivers (främst)

Det jag är ute efter är en välljudande sygg sak från 70-talet.

Har primärt kollat på Marantz, Sansui och Pioneer.

de "mindre" modellerna (ex: Pioneer SX-525, Marantz 2020, Sansui 551) uppfattar jag som något (ytterst marginellt) för "klena"

Har tidigare satt en budget på 1000 SEK för en något större modell, typ Marantz 2226, Pioneer SX-636, men jag har förtvivlat svårt att hitta något i "near mint" för den prislappen.

Har nu hittat en Marantz 2226B för 1200 SEK, så frågorna är:

- behöver jag höja min budget? (är ex. en Marantz 2226B enligt er värd 1200 SEK?)
- Eller skall jag sitta med is i magen för det går att hitta ex. en SX-636 (eller "motsvarande") för 1000 lappen eller mindre?

Jag har en Marantz 2226b jag gav ett överpris för den men jag är glad ändå,för när man väl har den hemma så blir man glad och lycklig när den spelar,så man glömmer fort om den var lite dyr..

/Danne

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2007-02-17 00:34

dd5348 skrev:
StyX_-_-_ skrev:http://www.classicaudio.com/value/mz/index.html

/S

Hej, har också kollat på denna site men när jag kollar runt lite på andra US siter verkar den allmänna uppfattiningen vara att www.classicaudio.com värderingssida är "out of date" kollar man på e-bay så går dom för högre priser än vad classicaudio menar dom är värda.

Fast helst vill man ju hitta "fyndet" typ en http://www.classicaudio.com/value/mz/2330.html för ett par hundra..

(fast man kanska skall sluta drömma :D )

Den här: http://www.thevintageknob.org/VFET/TA8650/TA8650.html fyndade jag för en hundralapp. Jag är fortfarande lycklig över det, trots att det har gått två månader.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-17 01:01

OK, vill man göra "fynd" är det en sak.

Vill man ha en "vintage receiver" tycker jag att det innebär ett helt koncept med avseende på såväl ljud, utseende och känsla.

Att då dividera om några hundralappar åt ena eller andra hållet är väl rätt ointressant i mina ögon/öron...

Gillar man konceptet är det billigt hur som helst.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-17 10:20

LEXrasta skrev:Jag har en Marantz 2226b jag gav ett överpris för den men jag är glad ändå,för när man väl har den hemma så blir man glad och lycklig när den spelar,så man glömmer fort om den var lite dyr..

/Danne

OK, vad är då "överpris" enl. dig?

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-02-17 12:06

dd5348 skrev:
LEXrasta skrev:Jag har en Marantz 2226b jag gav ett överpris för den men jag är glad ändå,för när man väl har den hemma så blir man glad och lycklig när den spelar,så man glömmer fort om den var lite dyr..

/Danne

OK, vad är då "överpris" enl. dig?

Jag var i Göteborg och där trillade jag över en 2226b för 1600 kr (Mint)jag var lite desperat för i Oslo (där jag bor)låg mitt slutsteg och samlade damm , så jag var tvungen att köpa det Jag blev hel nöjd när jag kom hem och kopplade in Marantzen, det visade sig vara värt pengarana :D

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-02-17 12:09

Glömde skriva att jag använder 2226b till preamp...

/Danne

Återgå till Vintage-hifi