gamla Philipsar

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Frodrak

gamla Philipsar

Inläggav Frodrak » 2007-03-10 15:21

Hittade dessa på loppis idag:
Bild
Bild

De heter "RH 66 431". Har en 8" bas två diskanter. varav en är monterad på toppen a´la Olle Mirsh. nivån mellan de båda diskanterna är ställbar genom ett vred på baksidan av kabinettet.
Spelar : jorå ok, lite loudnessaktigt... 8O
Men väl värda de 70 kr jag gav :D
Edit: Gallren finns , de är bara borttagna för att jag skulle kunna ta en bild på elementplaceringen.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-03-12 11:58

De följde antagligen med en kompaktanläggning som hette "Jet Set", om jag minns rätt. Den hade ett "pictogram" som visade kopplad signalväg och var mycket populär bland grabbar som sommarjobbat, sisådär i mitten av 70-talet.

Hela klabbet var "made in Norrköping".

JohanR

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-12 12:06

Loppisfyndade också ett par Pilipsar, ett par 482'or, tvåvägs, basreflex... tja vad ska man säga, de låter trevligt! Prisvärda så in i h-e :D

Har frekvensgången på fronten, "measured in anechoeic room", hehe

(Om nån kan säga nåt om dem vore jag tacksam)

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-12 12:12

Japp, Philips Jet Set. Lät inte så tokigt, men ljust.

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-03-12 20:38

Slaktade precis ner ett par sådana (fick dem faktiskt gratis på en loppis eftersom de stod i "kasta-högen", tänkte att basen borde kunna funka i ett på Mirschar (OM61). Har också en lite märklig böjelse för diskanterna, gediget byggda och synd att de går bort i krossen (å andra sidan börjar jag få lite töntigt gott Philips olika diskanter från Mirschar)
Vet inte om jag resonerar fel i fallet bashögtalare. Olle Mirsch byggde med Philipselemnet, dessa sitter i lite mindre men ungefär likanade och slutna lådor och har rätt impendans så det kanske skulle kunna vara rimliga ersättare.
(...sa han fullt medveten om att vilket djup i okunskapen han blottade...)
Vad tror ni andra och mer insatta?
Henrik

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-03-12 21:55

Tänkte jag skulle bygga nya lådor till dem. Typ mdf istället för plast. Samma inermått men de blir ju lite bredare yttermått på alla ledder.
Tror inte det spelar nån jätteroll. Tänker iaf fasa kanterna. Kan ju knappast bli mindre resonanta lådor, då plasten svänger bra. 8O

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-03-12 21:58

phloam:
På "Vinden"? Där hittade jag mina dux som jag dryftar i en annan tråd här i vintage.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-12 22:52

Frodrak skrev:phloam:
På "Vinden"? Där hittade jag mina dux som jag dryftar i en annan tråd här i vintage.

Jomenvisst!! Önskar jag kunde hänga på låset varje gång de öppnar... Hittade ett par enkla (ett bredbandselement) "National Panasonic"-högtalare typ tidigt 70tal där som var i jättefint skick för 2x10 spänn! Jag är nu officiellt National Panasonic-samlare :mrgreen: , har ett N.P.kassettdäck också, allt jag behöver är en förstärkare.... :)

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-03-12 23:11

phloam skrev:
Frodrak skrev:phloam:

Jomenvisst!! Önskar jag kunde hänga på låset varje gång de öppnar... Hittade ett par enkla (ett bredbandselement) "National Panasonic"-högtalare typ tidigt 70tal där som var i jättefint skick för 2x10 spänn! Jag är nu officiellt National Panasonic-samlare :mrgreen: , har ett N.P.kassettdäck också, allt jag behöver är en förstärkare.... :)

Kikade på dem... Kan inte tillräckligt mycket för att avgöra om de var nåt att ha...
Köpte Phillips på Hjulet i vårgårda.

Edit, skrivit ut förkortning.
Senast redigerad av Frodrak 2007-03-14 20:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-12 23:29

Frodrak:

Erikshjälpen?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-13 02:43

Frodrak skrev:
Kikade på dem... Kan inte tillräckligt mycket för att avgöra om de var nåt att ha...
Köpte Phillips på Hjulet i vga.

Ska inte OT-a mer men har inte lyssnat på NP'na ännu! Veckad pappkant och "dubbelkon". Kanske att man hottar upp dem en vacker dag, för lådorna var fina till utseendet..! Såg bättre ut hemma, lätt att man missar nåt bland diverse junk....

Den där tråden om de omgjorda Sonyhögtalarna vore inspirerande ifall du ska fixa nåt mer värdigt till elementen...! Kanske att en stor element-tillverkare som Philips (stämmer det?) har råd att använda relativt bra element i en enkel budgetlåda (nu spekulerar jag vilt)? Kan bli riktigt intressant med ny låda med tanke på den reglerbara diskanten osv. :)

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-03-14 20:35

Vee-Eight skrev:Frodrak:

Erikshjälpen?

Que? "Vinden" vet jag inte vad för organisation som ligger bakom, "Hjulet" är väl PMU, har jag för mig......
Har inte varit på erikshjälpen vid vassbotten än...

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-03-15 01:29

det märks att inte hifin som företeelse är särskillt gammal i nossebro
här kommer en bild på en lite äldre philips som jag hittade i åhus
Bild
philips dipol fr. 1924
mtrl :kon vävarmerad lack
chassi: valnötsrotimitation (bakelit)
fullt fungerande användes vid högtidliga tillfällen :lol:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-03-15 21:21

Nja det är nog hos mig Hifi inte är en så gammal företeelse :D
Men jösses va stilig den är 8O
Men 70-talare kan väl kallas vintage?

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-04-16 18:22

Det ska bli ett par nya lådor till mina Jet Set.
Sen ska de bli lite smalare, och högre.

Bör räcka med 22mm:s golvspånplatta :)
Baffel blir det dock av nå stavlimmad hobbyskiva. Och så ska kanterna fräsas i ca 45 graders vinkel, bara för att det blir snyggt.

Bilder kommer att komma, vad det lider, än är de bara på skiss-stadiet...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-16 18:32

Jag hade en komplett JetSet-anläggning i början på 80-talet. Högtalarna stod på ett par egenhändigt gjorda stativ bestående av ett kryss av "Kapa-skiva" dvs en 12 mm´s skiva bestående av kartongskivor med skum emellan. Används ofta för monterbygge och fodra upp fotografier på. Fungerade bra som stativ också :-)

Med en extern skivspelare inkopplad (krävde lite lödning för att fixa ingångskontakter) så lät det ganska bra faktiskt. Det gjorde iofs allting i det rummet (det rummet som numera är grekisk restaurang på Linnégatan i Göteborg). vilket jag tolkar som att rummet och dess akustik betyder otroligt mycket. Däremot var rummet relativt odämpat vilket jag också tycker visar på att en massa dämpning inte alls är nödvändigt. Rätt material i väggar och golv samt rätt dimensioner är långt viktigare.

Hur som haver, Philips JetSet lät mycket roligare och "bättre" än ett par Acustat 2+2 högtalare drivna av ett Stax 2x300 Watt slutsteg....

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-16 19:29

Bill50x skrev:Jag hade en komplett JetSet-anläggning i början på 80-talet. Högtalarna stod på ett par egenhändigt gjorda stativ bestående av ett kryss av "Kapa-skiva" dvs en 12 mm´s skiva bestående av kartongskivor med skum emellan. Används ofta för monterbygge och fodra upp fotografier på. Fungerade bra som stativ också :-)

Var köper man sånt nuförtiden?? Bokhandeln har ej... förskolor har visst nån dealer nånstans... tips tack :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-16 19:53

phloam skrev:Var köper man sånt nuförtiden?? Bokhandeln har ej... förskolor har visst nån dealer nånstans... tips tack :)

Jag vet inte var i Alingsås man kan köpa sådana Kapa-skivor, men alla företag som sysslar med monterbyggande, uppförstoringar av foton osv kan säkert sälja till dig. Matton i Göteborg har eller kan skaffa.

/ B

Återgå till Vintage-hifi