Sony högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Sony högtalare

Inläggav JB » 2007-03-12 19:44

Jo det är så att jag helt gratis har fått ett par av dessa gamla 80-tals? klossar (modell: AP-108)
3-vägs Sony system med fyrkantiga bas-element i trälådor..
Hade tänkt att använda dom som datorhögtalare. Någon som haft/har ett par likadana? :)

Lär bli jobbigt dock när skumkanterna säger upp sig.. känns som att det är ganska svårt att få tag på fyrkantig upphängning =P

Bild
Bild

Sen tänkte jag fråga om det finns något sätt att förlänga skumkanternas livslängd? Har hört av någon att om man fuktar dom med vatten nån gång/år så ska dom hålla längre.. stämmer detta?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-12 22:15

När jag började med Carlsson-burkar en gång i tiden så sade man att man kunde rädda skumkanter genom att pensla på glycerin i olika omgångar. När jag väl fick högtalarna så fanns inte ngn skumkant kvar att rädda. :? :wink:

Glycerin är dagens tips, dock oprövat.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-12 22:19

Vee-Eight skrev:När jag började med Carlsson-burkar en gång i tiden så sade man att man kunde rädda skumkanter genom att pensla på glycerin i olika omgångar. När jag väl fick högtalarna så fanns inte ngn skumkant kvar att rädda. :? :wink:

Aha vars får man tag på sånt? Och jag hoppas det inte är dyrt för dessa högtalare är inte värda att spendera några större summor på =P

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-03-12 22:30

JB skrev:
Vee-Eight skrev:När jag började med Carlsson-burkar en gång i tiden så sade man att man kunde rädda skumkanter genom att pensla på glycerin i olika omgångar. När jag väl fick högtalarna så fanns inte ngn skumkant kvar att rädda. :? :wink:

Aha vars får man tag på sånt? Och jag hoppas det inte är dyrt för dessa högtalare är inte värda att spendera några större summor på =P

Try the Apotek! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-12 22:36

Apoteket. ACO har en produkt som heter miniderm, tror också det finns ngt som kort och gott heter glycerin.

edit:
Undvik Miniderm, det innehåller en massa annat guck som inte är så bra, såsom rapsolja etc.

ACO Glidslem innehåller i stort bara glycerin och vatten (fråga mig inte varför jag vet det.. 8O :D ), så det bör ju vara ett säkert tips.
Senast redigerad av Vee-Eight 2007-03-12 22:46, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-12 22:43

Hur coola som helst!

Rek. musik: Squarepusher, Huey Lewis "Hip to be Square", div. squaredance........ :P

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-12 22:45

Okej tack för tipsen :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-12 22:47

fyllde på lite i inlägget ovan...
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-12 22:50

phloam skrev:Hur coola som helst!

Rek. musik: Squarepusher, Huey Lewis "Hip to be Square", div. squaredance........ :P

Haha ja Squarepusher brukar jag faktiskt lyssna på ibland :)
Får testa om hans musik fungerar extra bra med "square" formade högtalarelement =P

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-12 23:00

Skruvade ut ena basen och det verkar som att membranet inte är det enda som är kantigt på elementet =P

Bild

Användarvisningsbild
highfive

Ersätta åldrad skumkant på APM-högtalare!

Inläggav highfive » 2007-03-13 00:40

Hej

Fann för ett tag sedan denna sida på nätet: http://homepage2.nifty.com/k-ooki/apm/edge1a.htm

Här beskrivs i korthet, på engelska hur man själv kan skapa en ny upphängning för den fyrkantiga konen!

Kräver nog en del fingerfärdighet ! Men för den händige kan det nog bli bra!

Hemsidan är för övrigt på japanska och där beskrivs mer utförligt hur raparationen går till, därutöver beskriver bekrivs det mesta om APM högtalarna:

http://homepage2.nifty.com/k-ooki/apm/

Med vänlig hälsning highfive 8)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-03-13 01:03

De flesta högtalare idag har nog inte de gamla skumkanterna. Numera är det väl en gummiblandning som det är frågan om. Då är paraffinolja bra. Finns också på apoteket.

Mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-13 08:16

Paraffinolja är ju det som man har i lyktor och oljar in köksbänkar med också..
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-13 08:40

Köpte Foam Guard http://www.simplyspeakers.com/graphics_products/Foam-Guard.jpg. Kostade en hel del i frakt, totalt $22.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-13 21:29

Tack för alla tips, lär dock vänta ett tag innan jag gör några åtgärder, än så länge så är det absolut inget fel på upphängningen. Ett billigt sätt är väl dock att använda silikon.. men det blir ju inte speciellt snyggt =/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-13 23:19

Men silikon och skumgummi är väl inte kompatibla med varandra? Silikonet har var lösningsmedel som ätar kål på skumgummit. Dessutom är det väl stor skillnad på de bådas flexibilitet?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-13 23:49

RogerGustavsson skrev:Men silikon och skumgummi är väl inte kompatibla med varandra? Silikonet har var lösningsmedel som ätar kål på skumgummit. Dessutom är det väl stor skillnad på de bådas flexibilitet?

Jo det har du nog rätt i =/

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2007-03-14 19:23

Här är ett par SONY 2,5 tummare fullrange, vet inte vad jag ska göra med dom än.

Kanten har inte vittrat på 25 år, så dom verkar klara sig.

Bild

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-14 19:57

Stephan skrev:Här är ett par SONY 2,5 tummare fullrange, vet inte vad jag ska göra med dom än.

Kanten har inte vittrat på 25 år, så dom verkar klara sig.

Nice! Skaffa 2 stycken fyrkantiga basar och bygg ett par 2-vägs lådor :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 19:58

JB skrev:Nice! Skaffa 2 stycken fyrkantiga basar och bygg ett par 2-vägs lådor :)

Bygg klothögtalare istället. Gärna fullregister men två fyrkantiga element per klot förstärker det absurda.

edit: stavning :lol: :lol:
Senast redigerad av tvett 2007-03-14 20:19, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-14 20:16

tvett skrev:
JB skrev:Nice! Skaffa 2 stycken fyrkantiga basar och bygg ett par 2-vägs lådor :)

Bygg klothögtalare istället. Gärna rullregister men två fyrkantiga element per klot förstärker det absurda.

Rullregister? Betyder det att högtalarna enbart låter bra i nedförsbacke? =P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-14 21:35

JB skrev:
Bild

Intressant att det sitter en kon på baksidan. Det måste bero på att någon ingenjör har insett att en kon är den bästa formen.

Inuti lådan där det inte syns, fick han göra som man borde. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 21:37

Svante skrev:Intressant att det sitter en kon på baksidan. Det måste bero på att någon ingenjör har insett att en kon är den bästa formen.

Fnulade på det jag med. Blev nyfiken på vad man hade för säljargument för honeycomb-membran. Ser rätt tungt ut.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-14 22:11

tvett skrev:
Svante skrev:Intressant att det sitter en kon på baksidan. Det måste bero på att någon ingenjör har insett att en kon är den bästa formen.

Fnulade på det jag med. Blev nyfiken på vad man hade för säljargument för honeycomb-membran. Ser rätt tungt ut.

Är väl enda sättet att få ett platt membran stabilt?
Sen kan det väl diskuteras hur många fördelar egentligen ett platt membran har förutom att det ser coolt ut.. men det säljs ju högtalare även idag med platta honeycomb-membran så nån fördel borde det ju ha (även fyrkantiga högtalare säljs ju fortfarade, bla dom hyllade kicker basarna) fast dom har ju inte platt membran

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-15 19:45

Bild

Röd kurva = en av Sony högtalarna
Blå kurva = dynavoice challenger s6

Försökte mig på en mätning i TombStone men som ni ser så har jag absolut inte en aning hur man använder programmet... I verkligheten går dynavoice högtalarna ner till 40 hz och Sony högtalarna går säkert inte under 60 hz..

Och micken (kondensator) ska klara 20-20000 hz och jag mätte 60 cm från högtalarna..

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-18 01:52

Svante skrev:
JB skrev:

Intressant att det sitter en kon på baksidan. Det måste bero på att någon ingenjör har insett att en kon är den bästa formen.

Jag hittade denna bild från ett annat fyrkantigt element, även detta från Sony :)
Här verkar dock inte ingenjören ha fått gjort som man borde =P

Bild

Detta kan väl ändå inte vara en bra lösning?

Användarvisningsbild
mangrove

Re:

Inläggav mangrove » 2014-07-25 09:50

JB skrev:Jag hittade denna bild från ett annat fyrkantigt element, även detta från Sony :)
Här verkar dock inte ingenjören ha fått gjort som man borde =P

Bild

Detta kan väl ändå inte vara en bra lösning?

Nekrobump!

Då jag köpte ett par riktigt 80-taliga freestylehögtalare med APM igår var jag tvungen att kolla upp tekniken.

Sony hade i princip tre varianter på sina APM-element.

Den enklaste var att limma fast en platta utanpå konen. Fördelarna torde vara få och små.

Mellanvarianten är den du har på bilden. Jag antar att poängen med många "pinnar" är att komma runt problemet med plattans bristande styvhet, genom många anliggningspunkter; det borde även vara bättre än platta-på-kon (pga anliggning i mitten). Vad "pinnarna" väger jämfört med en kon vete fåglarna. Är de kanske ihåliga?

Den finaste varianten använde sig av flera talspolar per element, fyra stycken närmare bestämt. Dessa drev unisont plattan :lol: Dessa element kan ibland kännas igen på en slags utanpåliggande fästpunkter på elementet, där talspolarna tydligen fästs genomgående, men det verkar även som om Sony satte dit sådana små pluppar på vissa billigare element också för att låtsas som om dessa var dyrare. 8O :roll:

När jag var liten lustade jag över en bergsprängare från Panasonic med denna teknik. Deras variant hette AFD (Acoustic Flat Diaphragm). När jag hade råd att köpa en bergsprängare hade modellen tyvärr länge utgått :cry:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Sony högtalare

Inläggav phloam » 2014-07-26 15:34

OBS! Här finns flertalet nya fyrkantiga :!: surrounds att köpa!

Gå in på: http://www.speakerrepairshop.com/ och sök på "square" ...!!!

Har en sån Panasonic stor bärbar med fyrkantiga element så jag borde köpa ett par att ha i reserv, men än så länge klarar de sig!

Har köpt andra foams här så de funkar bra, har massor av specialsurrounds.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-07-26 18:30

phloam skrev:Har en sån Panasonic stor bärbar med fyrkantiga element så jag borde köpa ett par att ha i reserv, men än så länge klarar de sig!

ooooo! Bild Vilken modell?

Recension av mina små freestylehögtalare, APM-090:

Bild

Dessa!Här med fin portabel batteridriven tangentialskivspelare som jag tyvärr inte äger.

Det är bra portabla högtalare för sin ålder, men ärligt talat ganska dåliga högtalare totalt sett. Jag jämförde dem med mina normala kökshögtalare, ett par sådana här:
Bild
...dvs ett par Creative / Cambridge Soundworks datahögtalare från början av seklet.

Sony-högtalarna är förstås mycket finare, och batteridrivna. Dessutom kommer de med ett jättekonstigt bärställ som är roligt i sig men helt oanvändbart.
Bild

Det visar sig snabbt att högtalarna lider svårt av en konstig tonkurva; nedre mellanregistret är mycket överdrivet, och diskanten rullar bort väldigt mycket väldigt snabbt. Det vete fåglarna om inte detta beror på en tung membrankonstruktion? Det verkar som om man försökt kontra det med ett kraftigt magnetsystem, för högtalarna väger oväntat mycket. I vilket fall så låter de okej (och med förvånansvärt hög volym) om de inte jämförs med något annat. Principen för högtalarlådan är, uh, öppen baffel... eller rättare sagt "vi skiter i vilket-principen", dvs högtalarboxen ventilerar ut i batterikammaren för att låta trycket pysa vidare ut längs batterilocket. Den som vill kan kalla det för en slitsport. En mycket smal sådan. Cambridge-högtalarna, däremot, har superb diskant men tunn botten, trots större membran och basreflexkonstruktion.

I köket kör jag mina Cambridge-högtalare tillsammans med en sån här:
Bild
En Yamaha YST-MSW8, en liten men fin aktiv servo-data-"sub" (finheten kommer sig av YST-tekniken, tro inget annat). När man kopplar ihop denna sub med Sony-högtalarna för att få lite bas blir alltihopa helt olyssningsbart. Subben delar för högt och det blir bara ett brötigt bröl av alltihopa. Konstigt nog märks även diskantbristen mer.

"Subben" tillsammans med de vanliga högtalarna presterar däremot en typisk hängmattekarakteristik som jag åtskilliga gånger har fått komplimanger för från noobs. "Vad bra ljud du har mangrove!".
Bild

Men man kan gömma hela högtaleriet under fönsterbänken/bakom gardinerna och det är vad som räknas i detta kök!

I vikket fall så bellade trattarna 75 bagis, vilket är ett rimligt pris för högtalare som kommer användas i park eller på hotellrum max två gånter om året. Nu har jag inte mer att tillägga. Klart slut!

Edit: Två gånter är en gåntgånt.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-07-26 20:00

Bli inte sura på mig nu grabbar, men jag slängde för någon månad sedan bort Sony APM-108 högtalarna som jag startade den här tråden om för 7 år sedan =P

Men hade det varit lite dyrare APM högtalare som faktiskt hade någon typ av värde så hade jag ju såklart haft kvar dom :)

Nästa

Återgå till Vintage-hifi