Emblemtips önskas!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch

Emblemtips önskas!

Inläggav henriksch » 2007-03-17 15:03

Hoppas detta inte kan betraktas som en köpesannons...

Har precis blivit klar med renioveringen av ett par AR2ax. Riktigt positiv överraskning. Köpte dem i ett miserabelt skick utan frontar och tycker att det verkligen var värt besväret att fixa iordning dem. Detta till trots att jag var tvungen att skrota orginaldiskanterna och ersätta dem med ett par KEF T-27. Säkert ett, i det närmaste blasfemiskt brott, men vad fasen gör man, ett par oginaldiskanter går inte att lösa efter vad jag sett på Ebay (ibland undrar man hur folk verkligen får sina grejor sålda...)

Söker nu tips om var man kan finna emlblem till fronterna, litet i metall som det står AR (i stora bokstäver "logga" )och inc i små. Bild finns en liten bit ner på sidan på följande länk:

http://oak.cats.ohiou.edu/~postr/bapix/AR_2ax.htm

Är det någon som vet var man kan finna detta?

MVH
Henrik

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-17 15:26

Inte lätt att få tag på.

Jag tror det kan funka hyfsat att skriva ut en bild av märket på någon lämplig plastfilm.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-17 15:27

Läste nånstans om att skriva ut med förmodligen laser på papper. Det spegelvända motivet läggs på aluminiumbiten och stryks fast med strykjärn för att till sist blöta upp pappret i vatten. Kanske vore något att testa? Försegla med klarlack.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-17 15:31

Ett annat alternativ kan ju vara att klippa till en mässingsbit själv och gravera.

Din lokala guldsmed borde kunna hjälpa till om du är darrig på handen.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-17 15:33

Kolla i katalogen efter lokala skylttillverkare, skulle tro att de kan trolla fram nåt. Nåt original, gärna som vektorgrafik, vill de nog gärna ha..! (Eller hör med nåt litet tryckeri?)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-17 15:44

Metalphoto är en teknik som kan fixa det, här några leverantörer:
http://www.leilan.se/metalphoto.htm
http://www.segersta.com/metalphoto/index.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-03-17 16:51

Tack för alla tips, det känns dock lite överarbetat att få dem gjorda. Redan nu ligger budgeten och arbetet en bit över vad de är värda på dagens märkliga marknad, de står mig i en femhundring ungefär... och en hel del arbete såklart. Har kantat om och fixat dem exteriört, kopplat förbi pottarna bakpå (antar att 30 år gamla trådlindade pottar gör mer skada än nytta) T-27:orna hade jag på "kallagret".
Om jag skall göra mig "emblem-besväret" så skall det vara för sportens skull, dvs tillverka själv eller hitta gamla annars får det nog vara.
Det mest intressanta är nog att testa det där med att stryka på en bild på ett metallbleck och klarlacka. Vill då helst hitta en bild av AR:s logga och ännu hellre "ARinc". En ytterligare svårighet med att hitt en gammal skylt är att AR:s emblem var modellspecifika i många fall, dvs det stod AR3, AR6 osv. Hittade faktiskt ett par AR6-emblem hos, den här på forumet så utskällda affären, Repsam som jag har handlat och bytt en hel del med utan att känna mig missnöjd. Det brukar funka fint faktiskt.

Återgå till Vintage-hifi