DUX 6541 Motional Feedback

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Markus

DUX 6541 Motional Feedback

Inläggav Markus » 2007-05-31 17:49

Hej, jag undrar lite om det är någon som vet något om mina gamla högtalare? DUX 6541 Motional Feedback, HiFi Sound Project.
Min farafar köpte dom runt 1979-81 och dom har stått i en studio på 80talet. Jag har haft dessa ett 10tal år och vet att det är grymt bra ljud i dom. Men nu börjar sladdarna (DINkabel) balla ur och jag skulle gärna vilja koppla om/in dom i min dator. Just nu är det ett trassel med DINkablar som går genom sockerbit till en vanlig mini hörlurskabel.
Någon som kan tipsa om hur jag går till väga? Vilka sladdar ska man ha och hur kopplar jag dessa enklast? (Jag är ingen expert...HJÄLP!!)
:lol:
/Markus

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-31 21:00

Du behöver förmodligen två adptar: 1 st 5-polig DIN till 4xRCA och en sladl med 2xRCA till 3.5 mm tele.

Jag försökte leta upp exempel åt dig på C-O ch KJell&co, men bägge sökprogrammen misslyckades. Jag är dock tämligen säker på att bägge företagen har det som behövs, gå in och fråga!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-06-01 13:14

Hej!

Bra fråga, jag har ett par MFB 541 som ligger och väntar på att jag skall orka klura ut kopplingn av dinkabeln.

Eller är det så enkelt att man bara använder standard 5-polig DIN och knappen höger - vänster på högtalren kopplar rätt signal på rätt ställe?

Jag har fått en manual till 541 om någon blir klokare av det, skicka ett PM med mailadress så kan jag lägga över manualen till 541

mvh

Martin

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-01 13:34

Dellstig skrev:Hej!

Bra fråga, jag har ett par MFB 541 som ligger och väntar på att jag skall orka klura ut kopplingn av dinkabeln.

Eller är det så enkelt att man bara använder standard 5-polig DIN och knappen höger - vänster på högtalren kopplar rätt signal på rätt ställe?

Jag har fått en manual till 541 om någon blir klokare av det, skicka ett PM med mailadress så kan jag lägga över manualen till 541

mvh

Martin

Jo, så enkelt ska det vara.

Du får ju med både höger och vänster kanal i DIN-kontakten. Med den vita hö/vä-knappen på baksidan kan du välja vilken av kanalerna du vill mata högtalarens förstärkare med.
Sedan får du dra en likadan DIN-kabel från den första högtalaren till den andra och välja motsatt inställning på dess vita knapp.

Åtminstone var det så på MFB-544

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-06-01 16:01

Hej!

Jag miistänkte det men tänkte att någon klok kan bekräfta.

Mailade över manualen till Per S.

Har ni sett siten för MFB?
http://www.mfbfreaks.nl/

Synd man inte kan Holländska.
Det går ju att läsa om man tar sig tid men det är segt.

mvh

Martin

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-01 16:05

Jag tittade i manualen jag fick av Martin, men tyvärr är inte PDF:en av den kvalitet att det går se ledningsdragningen. [s]Det egentligen inte ens att vara tvärsäker på att det är 180-graders DIN-kontakt, det skulle kunna vara en 240-graders. [/s] Av bilden poå den holländska siten framgår att det är 180-graders DIN-kontakt. Bra.

I vart fall, mitt tips står sig. Köp en DIN-till-4xRCA plus ett en RCA-3.5mm-plugg på närmaste elektronikhandel (eller kanske den kombinerade ELFA/42-722-41 duger) och pröva vilken av de fyra RCA-kontakterna som ger ljud. Tricket blir sedan att hitta en DIN-DIN-sladd att koppla mellan högtalarna. ELFA/42-621-92 borde duga till detta, men det är inte alldeles säkert. I värsta fall får man löda en själv.

Du skulle också kunna kontakta info@mfbfreaks.nl och fråga hur sladden ska vara kopplad.
... tycker jag!

Per

Återgå till Vintage-hifi