Högtalararkeologi

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Högtalararkeologi

Inläggav mapem » 2007-09-13 10:51

För många många år sen, antagligen på 70-talet, var jag ute och jagade ljudprylar och besökte de flesta firmor som fanns i Stockholm för att lyssna. Bl a minns jag en hänförande lyssning av en Opus 3-LP med Therese Juel på en Unamco-skivspelare med mycket lång arm i en butik på Östermalm, Skeppargatan tror jag. Och jag hängde i Söderbergs ljudrum, på Sveavägen, och lyssnade på oändliga mängder högtalare. Och i NK:s ljudrum fick jag magknuffar av enorma Cervin-Vega. Där hörde jag också en CD-spelare ffg i mitt liv, en Hitachi tror jag.

Men nu till frågan: I min jakt minns jag att jag hamnade nånstans i trakten av Mälarhöjden där det i en lokal huserade en firma som byggde egenkonstruerade små små högtalare. Det var svarta små lådor med för storleken mycket imponerande bas. Och ett ljud som jag upplevde som mycket rent.

Jag kom att tänka på det häromdan. Vad kan det ha varit för firma, och de unga grabbar som drev den, är de aktiva nu? Nån som minns och vet?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-13 11:47

Menar du Tesserakt som drevs av Anders Edenholm?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-13 13:41

Vet ej. Ingen klocka ringer. Men visst kan det vara så.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-13 16:16

:)
Tesserakt och Anders Edenholm sysslade på 80-talet mycket med produkter som ursprungligen fanns i den franska tidskriften L´Audiophile och Jean Hiragas och Kanedas produkter. En del projekt presenterades i tidskriften Audio/Video till vilken Ulf B Strange hörde. Bla presenterades i Audio/Video en liten bredbandare med basreflex och ett litet Fostexelement FE 103 Zigma, tror jag det hette. Högtalaren hette MiniAudiofilen.
Några fler klockor som ringer?
:)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-13 16:28

Nja det var nog tidigare än 80-talet. Men jag är osäker. Har för mig det var två element, bas + diskant, i de högtalare jag såg. Men jag har en minnesbild av något gult, Fostex-element brukar väl vara gula?

Det här var nog alldeles för vagt för att vidare arkeologisk forskning ska vara meningsfull men tack ändå!

Återgå till Vintage-hifi