Jag hade ett par elektrostatlurar på 70-talet; Stax SR-X. För att få ljud i dem fick man koppla drivenheten till högtalarutgången på förstärkaren och högtalarna kopplade man sedan till en klämlist på drivenheten. Den drivenheten krävde yttre spänning och man anslöt den alltså till 220 V-nätet.
Vad jag förstår, i och för sig förstår jag inte mycket, är att "äkta" elektrostater kräver drivenhet som är nätansluten. Jmfr elektrostatiska högtalare.
Elektrostater som har en "passiv" drivenhet, alltså en låda med en transformator i kallas egentligen "elektret" och är inte äkta elektrostater. Stax hade sådana också. T ex drivenheten SRD 4 till elektrethörluren SR 44.
Här syns det ju tydligt att luren och drivenheten kallas elektret och att drivenheten inte behöver yttre spänning.
Jämför drivenheten SRD 7 som driver elektrostatluren SR X eller någon av Stax´ andra elektrostater.
Slutsats: Numark-luren är inte någon äkta elektrostat, utan en elektretlur.
Folk som föredrar elektrostatlurar framför dynamiska brukar framhålla elektrostaternas förmåga att återge speciellt de högre registren på ett naturligt och luftig sätt. Jag kan hålla med om det. Stax SR X var mycket klar och luftig inte bara i diskanten, utan över hela registret.