Luxor 8071, igen.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
znus

Luxor 8071, igen.

Inläggav znus » 2007-10-07 00:59

Hej!

Ny medlem här och fast i vintage-hifi-träsket. Delvis för att jag gillar ljudet från de gamla lådorna men också p.g.a rent estetiska skäl.

Nåväl, beväpnad med en Nikko Alpha II & Beta II (cd'n är en Jungson Moon) tänkte jag komplettera denna setup med ett par Luxor Transmissionline. Hittade ganska snart ett par för 1000-lappen med nya omkantade basar fast ändå i behov av renovering. Säljaren visade sig vara en ytterst trevlig prick och pekade på rätt komponenter både från elfa.se och hifi-kit. Så, nu har den billiga Transmissionlinehögtalarna kostat mig 2000 kr i elektronik och när jag ändå håller på är det väl lika bra att byta diskanterna (basar & mellanregister är "nya").

Jag har sökt efter info på forumet men vad jag förstå är det ingen som använder dessa gamla högtalare idag, trots att nästan alla talar väl om dem? Och jag som tänkte starta en klubb! Vi kunde kalla oss för transmissionlajnarna? :)

Så, vad har ni med 8071-erfarenhet för synpunkter om vad som behövs för att dessa högtalare skall komma till sin rätt, i form av övrig elektronik, placering o.s.v? Musiken som spelas hemma hos mig är för det mesta dans/klubbmusik, typ electro & house.... (lägger in en rekommendation här):

http://www.youtube.com/watch?v=iDKw-pL9VN8

....men även en del jazz och gammal hårdrock. Jag är inte något fan av enormt ljudtryck, däremot älskar jag ett "stort" ljud. Jag hoppas 8071 fixar detta :)

Ni får ursäkta babblandet. Nu måste jag nog gå och lägga mig.

/Andreas

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-10-07 04:29

:)
Jodå, jag använder 8071, med originalelement. Basarna är lätta att kanta om.

Däremot kan man med fördel byta kondensatorerna i filtret.
:!:

Men varför ska du byta diskanten? Den är ju utmärkt. :?:

Jag har mitt par uppkopplat till en Denon DCD 1800 från 1983 och en gammal prototypförstärkare från Luxor.

M v h

Bild

Användarvisningsbild
znus

Inläggav znus » 2007-10-07 11:02

Hej Kjell!

Alla komponenter inuti högtalaren kommer bytas. Kondensatorer, resistorer, spolar och allt kabalage. Dessutom kommer riktiga terminaler installeras och chassiet på baselementet styvas upp.

Diskanten skall inte bytas "bara för att", utan för att de är ganska risiga i dagsläget. Har du nya passande luxordiskanter att sälja är jag intresserad!

/Andreas

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-10-07 11:37

Det låter som en ambitiös modifiering.
Så långt har jag inte gått. Jag har bytt kondensatorerna. Spolen har jag kvar, så också motstånden. Däremot har jag helt enkelt kopplat bort nivåjusteringen. Det är ju vanliga billiga omkopplare med fasta motstånd. Diskanten dämpar jag inte alls, mellanreg dämpar jag med 1,5 ohm.
Jag kan få fram diskanter med aluminiumplatta. Är du intresserad, så skicka ett PM.
M v h

Användarvisningsbild
znus

Inläggav znus » 2007-10-07 13:08

Ja, tanken är att jag kommer behålla dessa högtalare för evigt :) ...så då kan det få kosta lite. PM skickat!

/Andreas

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-10-07 13:28

Här har du originalkopplingen till filtret. De båda nivåomkopplarna är inte utritade, men de är inkopplade seriellt med diskant och mellanreg, d v s mellan diskanten och kondensatorn och för mellanregs del där motsåndet på 1,5 ohm sitter.

Bild

Användarvisningsbild
znus

Inläggav znus » 2007-10-07 13:35

Tackar tackar Kjell. Jag antar att det är du & jag som är stommen i klubben transmissionlajnarna :lol:

Användarvisningsbild
Luga

Inläggav Luga » 2007-10-07 19:34

Hej!

Tack för att jag är en trevlig prick.
Jag håller med Kjell diskanterna är bra som de är.
Renoveringen har jag börjat med.
Styvat upp basarna och diskanterna.

Det är alltid roligt med personer som fastnat i vintage träsket.
Det som är lika roligt som att lyssna är att med renovering försöka få
högtalare, förstärkare mm att låta så bra som möjligt.

MVH,
//Thomas

Användarvisningsbild
znus

Inläggav znus » 2007-10-07 19:50

Ok, då kör vi vidare på orginaldiskanterna! Jag fick för mig att de kanske var i lite halvrisigt skick, men om så inte är fallet behåller jag gärna orginaldelarna. :)

Kjell, du behöver inte anstränga dig i att söka upp nya.

/Andreas

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-10-07 21:46

Har lite Luxorelement liggande om någon skulle behöva.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-10-07 22:25

znus skrev:Ok, då kör vi vidare på orginaldiskanterna! Jag fick för mig att de kanske var i lite halvrisigt skick, men om så inte är fallet behåller jag gärna orginaldelarna. :)

Kjell, du behöver inte anstränga dig i att söka upp nya.

/Andreas

Nej då, hör av dig om du ändrar dig. Jag kan få fram ett par i morgon.

De där diskanterna brukar tåla rätt tuffa tag. Men de kan se rätt fula ut. Domen är coatad med kletig coating. Damm och småpartiklar fastnar lätt. Jag brukar ta bort "större" partiklar med en spetsig pincett. Mycket av dammet får man bort om man försiktigt penslar domen med T-röd eller kemiskt ren bensin. Men vräk inte på, då släpper coatingen.

Modellen med aluminiumplatta sitter i de mindre luxorlådorna, de som har stålnät på baffeln. Diskanter som suttit i sådana lådor har "renare" dome, eftersom damm och partiklar inte tagit sig genom gallret.

En bra början att kolla diskantens standard kan vara att resistansmäta den. Impedansen är 4 ohm och då ska resistansen ligga något lägre.

Jag rekommenderar kabelskor för anslutning av nya kablar till diskanten. Lödörat sitter direkt i plastplattan och lossnar lätt av lödpennans värme. Gissa hur jag vet det... :roll:

M v h

M v h

Användarvisningsbild
znus

Inläggav znus » 2007-10-07 22:40

Kjell_Kranzberg skrev: Jag rekommenderar kabelskor för anslutning av nya kablar till diskanten. Lödörat sitter direkt i plastplattan och lossnar lätt av lödpennans värme. Gissa hur jag vet det... :roll:

Tack för informationen Kjell. Thomas, läste du det där? :D

/Andreas

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-10-11 10:53

Hej,haft 3 par 8071 det senaste året,även ett par orchestra, 2 par 8071 finns kvar i familjen(sönerna har varsitt par ock spelar skiten ur kompisarnas anläggningar)just nu spelar jag på ett par renoverade luxor 5061.Hej.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-10-11 18:23

zapanasta skrev:just nu spelar jag på ett par renoverade luxor 5061

:D
Jag trodde du hade svikit oss Luxorentusiaster och anslutit dig till Cervin Wega-maffian.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-10-11 18:54

Kjell_Kranzberg skrev:
zapanasta skrev:just nu spelar jag på ett par renoverade luxor 5061

Jag trodde du hade svikit oss Luxorentusiaster och anslutit dig till Cervin Wega-maffian.
Haha,nej då,dessa luxor kommer jag att spara,spelar på dom nu för jag väntar på nya kanter till cerwin vega basarna,lite luxor reservdelar har jag med,bra att ha om man skulle spela sönder nåt element i 5061 lådorna. Dessa 5061 låter riktigt bra tycker jag men nog är 8071 ett eller två snäpp bättre,men dom fick inte plats i garderoben därför valde jag att spara 5061 lådorna i stället.(lite nostalgi med ett par såna här också,för mina första ihoptjänade pengar(,sommarjobb,)köpte jag ett par såna här)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-10-11 19:47

Zapanasta!
Hur gick det med dina sub-baslådor?
Får vi se en bild där de är i färdigt skick :?:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-10-11 20:11

Kjell_Kranzberg skrev:Zapanasta!
Hur gick det med dina sub-baslådor?
Får vi se en bild där de är i färdigt skick :?:
Hej,dom är iordninggjorda ock sålda,behövs ingen sub till dessa cerwin vega lådor,men dom funkade bra ihop med orchestralådorna.Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-07 19:28

Hej,ska köpa tillbaka mina 8071 lådor som jag renoverade ock sålde för nått år sen inom ett par veckor,har faktiskt saknat dom.mvh.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-07 22:35

zapanasta skrev:Hej,ska köpa tillbaka mina 8071 lådor som jag renoverade ock sålde för nått år sen inom ett par veckor,har faktiskt saknat dom.mvh.

Ja, det tycker jag du gör rätt i.
Här hos mig i Motala, har det genom åren passerat en rad vintagehögtalare, in och ut genom dörren; bl a Tandberg Studio Monitor, JBL L 100 och Celestion Ditton 25. De enda som stannat kvar är 8071:orna.
Nu har jag dessutom fått ordning på min Inertia 2235 (2 x 30 W). Den kombinationen, och med min Denon DCD 1800 som signalkälla tycker jag ger den typ av återgivning jag vill ha. Mjukt och lite avrundat, påminnande om "rörljud".

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-08 00:19

hej,ja när jag väl fått hem dom blir dom kvar,talar om när dom är på plats,Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-17 20:21

Hej,ja nu står dom ock poppar härinne,han har vårdat dom väl som tur är.Men ena diskanten var död,hade 2 fina liggandes så jag bytte båda,men dom som satt i hade mindre magnet fast dom ser exakt likadana ut framifrån,den sorten jag satt i nu med stor magnet är dom jag är van vid.Nån som vet nåt om detta?Mvh.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-17 22:13

zapanasta skrev:den sorten jag satt i nu med stor magnet är dom jag är van vid.Nån som vet nåt om detta?Mvh.

Jadå, de med stor magnet är äldre. De har väl platta i aluminium, eller hur.
Diskanten som i original sitter i 8071 har platta i plast och något mindre magnet.

Skaffa dig en Inertia 2235 och koppla upp på 8071:orna. Välljud kan väntas. Se min Inertia-tråd.
M v h

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-17 22:35

Kjell_Kranzberg skrev:
zapanasta skrev:den sorten jag satt i nu med stor magnet är dom jag är van vid.Nån som vet nåt om detta?Mvh.

Jadå, de med stor magnet är äldre. De har väl platta i aluminium, eller hur.
Diskanten som i original sitter i 8071 har platta i plast och något mindre magnet.

Skaffa dig en Inertia 2235 och koppla upp på 8071:orna. Välljud kan väntas. Se min Inertia-tråd.
M v h
Hej,diskanterna jag stoppade i har platta av plast,enda skillnaden är att magneten är större.Mvh,,,ps kranzberg,läste din tråd,intressant förstärkare låter säkert bra i lag med 8071orna.Men tycker faktiskt att mina 8071or låter klockrent ilag med min sansui au-x711 också,mjukt ock fint ljud med riktigt djup bas.Mvh.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-03-17 23:39

Har både aluminium och plastfronter och magneterna(ferriten alltså)är lika på båda.Men det kanske finns fler varianter?Luxor kunde ibland skifta element under produktionens gång.Kallades då Serie 1 resp serie 2 osv.Ofta berodde det på övergång till skumkanter förstås,men ibland skiftades av andra orsaker också-ett exempel är SH835(den där runda saken)där den första serien har fyra st 4 ohm basar i serie/parallell,medan den andra serien har fyra st 16 ohm i parallell.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-19 17:05

Hej.nog låter ett par såna här renoverade luxor 8071 riktigt bra,nu lär man bli idiotförklarad men en jag känner har ett par pi60.Ska höra med han om vi kan ordna en sida vid sida jämförelse nån gång framöver,så får vi se hur 8071 lådorna står sig mot ett par erkänt välljudande konstruktioner.Mvh.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-03-19 17:57

Man kan inte vara en idiot för att man vill jämföra. :)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-19 19:02

zapanasta skrev:Hej.nog låter ett par såna här renoverade luxor 8071 riktigt bra,nu lär man bli idiotförklarad men en jag känner har ett par pi60.Ska höra med han om vi kan ordna en sida vid sida jämförelse nån gång framöver,så får vi se hur 8071 lådorna står sig mot ett par erkänt välljudande konstruktioner.Mvh.

Det ska bli intressant att höra era erfarenheter och reflektioner efter en sådan jämförelse. Det går ju naturligtvis inte att få fram ett "resultat" som visar att den ena av dem är "bäst" av de två, men era intryck är ju intressanta.
Jag har ju också ett par 8071 och har haft tillfälle att jämföra med t ex JBL L 100 och Tandberg Studio Monitor. Båda erkänt välljudande 70-talshögtalare. Dessa båda par har lämnat mig, 8071:orna har blivit kvar...
Så kan jag återigen passa på att rekommendera 8071:orna och receivern Inertia 2235 som en utmärkt kombination.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2008-03-19 20:30

På musiklektionerna på högstadiet brukade musikläraren spela diverse klassiska mästerverk på just Luxor 8071. En Tandberg-receiver av okänd modell spelade ut ordentligt med högtalarna i ett ganska stort klassrum. Jag minns att basarna rörde en hel del på sig när han spelade 1812 med dess kanoner.

Trevliga stunder de där!

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-04-09 07:55

Rishna skrev:På musiklektionerna på högstadiet brukade musikläraren spela diverse klassiska mästerverk på just Luxor 8071. En Tandberg-receiver av okänd modell spelade ut ordentligt med högtalarna i ett ganska stort klassrum. Jag minns att basarna rörde en hel del på sig när han spelade 1812 med dess kanoner.

Trevliga stunder de där!

vad orättvist :D jag gick i högstadiet på 80 talet och på musiklektionerna kom läraren bärande på en liten Philipsanläggning under ena armen. Små plasthögtalare (klassiskt Philips utseende med stansade runda hål i grillen) som han staplat ovanpå skivspelaren med inbyggd förstärkare. Minns att det alltid lät illa för han skruvade ofta upp volymen till gränsen att förstärkaren började dista så vi alla skulle höra i det stora klassrummet. Var väl inte någon direkt vän av klassisk musik på den tiden och att då dessutom lyssna till musiken under de här dåliga förhållandena gjorde nog inte saken bättre kan jag lova.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-09 08:34

Vi hade ett pa-system på musiktimmarna. Visst, ljudet var säkert bra, men pa är tråkigt, och tänk att få beundra Luxor-grejer på skoltid! Hade varit svårt att koncentrera sig då. :wink: (Inspekterade de där pa-prylarna väldigt noga ändå, trots att de inte var särskilt intressanta).

Nästa

Återgå till Vintage-hifi