Ny medlem här och fast i vintage-hifi-träsket. Delvis för att jag gillar ljudet från de gamla lådorna men också p.g.a rent estetiska skäl.
Nåväl, beväpnad med en Nikko Alpha II & Beta II (cd'n är en Jungson Moon) tänkte jag komplettera denna setup med ett par Luxor Transmissionline. Hittade ganska snart ett par för 1000-lappen med nya omkantade basar fast ändå i behov av renovering. Säljaren visade sig vara en ytterst trevlig prick och pekade på rätt komponenter både från elfa.se och hifi-kit. Så, nu har den billiga Transmissionlinehögtalarna kostat mig 2000 kr i elektronik och när jag ändå håller på är det väl lika bra att byta diskanterna (basar & mellanregister är "nya").
Jag har sökt efter info på forumet men vad jag förstå är det ingen som använder dessa gamla högtalare idag, trots att nästan alla talar väl om dem? Och jag som tänkte starta en klubb! Vi kunde kalla oss för transmissionlajnarna?
Så, vad har ni med 8071-erfarenhet för synpunkter om vad som behövs för att dessa högtalare skall komma till sin rätt, i form av övrig elektronik, placering o.s.v? Musiken som spelas hemma hos mig är för det mesta dans/klubbmusik, typ electro & house.... (lägger in en rekommendation här):
http://www.youtube.com/watch?v=iDKw-pL9VN8
....men även en del jazz och gammal hårdrock. Jag är inte något fan av enormt ljudtryck, däremot älskar jag ett "stort" ljud. Jag hoppas 8071 fixar detta
Ni får ursäkta babblandet. Nu måste jag nog gå och lägga mig.
/Andreas