Problem med marantz 2230

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BleibAlien

Problem med marantz 2230

Inläggav BleibAlien » 2007-11-07 00:00

Tänkte höra om någon kunde hjälpa en riktig newbie med ett förstärkarproblem. Det är så att jag nyligen köpte en marantz 2230 som knastrar rejält så fort jag knäpper på speakersknappen. Knastret påverkas inte av volymen utan ligger där och pendlar i styrka. Dessutom så är det i princip bara ljud i ena högtalaren (hörs väldigt svagt i den andra). Han som jag köpte den av menade att det enda arbetet som krävdes var att spraya på lite deoxit på högtalarkontakterna, vilket jag har gjort. Antar att jag måste under höljet också och fortsätta städningen. Undrar bara om någon har diagnosen färdig redan? Är tacksam för all hjälp jag kan få, är inget proffs på det här direkt och vill verkligen få igång den här gamla pärlan.

Mvh

Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-07 02:29

Kan vara tryckknapparna man väljer högtalarpar, som behöver motioneras och ev en dusch elspray.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Re: Problem med marantz 2230

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-11-07 07:52

BleibAlien skrev: Det är så att jag nyligen köpte en marantz 2230 som knastrar rejält så fort jag knäpper på speakersknappen. Knastret påverkas inte av volymen utan ligger där och pendlar i styrka. Dessutom så är det i princip bara ljud i ena högtalaren (hörs väldigt svagt i den andra). Han som jag köpte den av menade att det enda arbetet som krävdes var att spraya på lite deoxit på högtalarkontakterna, vilket jag har gjort. Antar att jag måste under höljet också och fortsätta städningen. Mvh

Peter

Ja, alla möjliga fel är ju tänkbara. Börja med att göra som Ragnwald säger. Spraya i potar och omkopplare med elektronikrengöringsspray (finns på Biltema för 50 kr) och "motionera" dem sedan. Spraya med förnuft. Lite spray; och om det krävs lite mer.

Om detta inte hjälper skulle jag som steg nr 2 leta efter dåliga lödningar.

"2230" är en helt konventionellt uppbyggd AC-kopplad förstärkare. Den har alltså elektrolytkondensatorer på högtalarutgången. De är på 2200 uF/63V.
Om felet ändå kvarstår efter ovanstående åtgärder skulle jag fundera på att byta utgångskondensatorn i den kanal som låter svagt. Å andra sidan är det lika bra att byta bägge på en gång. Elektrolyter har ju en tendens att torka ut, med åren. Om dessa torkat ut eller gått sönder på annat sätt KAN felet yttra sig på det sätt som du beskriver.

Men observera att det kan finnas många andra felkällor. Det bästa är naturligtvis att felsöka med hjälp av ett kopplingsschema.

M v h

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-11-07 15:32

Servicemanual och lite annat roligt om 2230 finns här:
http://www.jmargolin.com/marantz/marantz.htm

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2007-11-07 21:20

WOW! - Han hade beräknat det dåvarande nypriset till ungefär 10.000 SEK i nuvarade penningvärde.

Jag gjorde samma på min kära 2275, som kostade 599 USD 1974, och landade på 19.846 SEK, inte undra på att den låter bra, och nu låter den ännu bättre, loppisfynd för 150:- 8)
Senast redigerad av Stephan 2007-11-07 21:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BleibAlien

Inläggav BleibAlien » 2007-11-07 21:22

Tack för alla råd och tips! Har nu sprayat potentiometrarna osv. och motionerat tryckknapparna, men problemen kvarstår. Det sprakar lite mindre kanske dock, annars är läget det samma. Använde dessa sprayer http://www.kjell.com/?item=18311&path=1 ... ,104160000 och http://www.kjell.com/?item=18311&path=1 ... ,104160000 om det kan vara intressant. Kan ju också vara att jag missat att spraya på något vitalt ställe som är problemt, då förre ägaren var relativt säker på att felen handlade om oxid i potterna och glapp i nån omkopplare.

Sen när det gäller att kolla lödningarna så känner jag mig lite osäker, är en riktig novis på området och vet inte hur mycket jag vågar experimentera... Men det kanske inte är så svårt? Att överlåta arbetet till något proffs i trakten (stockholm) skulle väl kosta en hel del också skulle jag gissa på.

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2007-11-07 21:32

Sonen har en gammal Pioneer som gör likadant (tror jag), den sprakar några (5-10) sekunder vid uppstart, men ju mer han använder den, desto mindre sprakar den!

Det sprakandet verkar vara nåt relä som dummar sej, men som sagt - ju mer den används desto bättre blir den.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-11-07 22:27

De två inringade är utgångs-elektrolyterna; åtminstone efter vad jag ser av bilderna på websidan som Rolf angav. Elektrolyten längst bak är nätdels-elektrolyten. Den är större än de två främre och det ska den vara eftersom den är på 4700 uF och ser ut att tåla 80 V.

Bild

Mer än så här kan vi nog inte hjälpa dig.
Men det kan inte kosta så förskräckligt mycket att få elektrolyterna bytta hos en radioreparatör.
Men, ytterligare en gång: Utan att ha förstärkaren framför mig och mäta på den, är denna felkälla bara ett kvalificerat antagande.

Rolf! Du är ju duktig på sån´t här. Vad tror du?

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2007-11-07 23:14

Eftersom knastret är detsamma oberoende av volym kan det nog inte vara de annars så krånglande tape-knapparna.
Vad vi skulle behöva veta är om det finns knaster med noll volym?I så fall är det kallödning eller annat spökeri i slutsteget.
Är det knaster med ljud pådraget kan det mycket väl vara main/remote speakers-knapparna som spökar.Det här kan hända eftersom det måste vara mycket god kontakt här.Prova med att flytta högtalarna till de andra uttagen.Du kan också behöva upprepa sprayningarna flera ggr!Se till att det verkligen kommer in ordentligt.
Ett litet tips i sammanhanget.Man bör låta apparaten stå på högkant en stund så att sprayen rinner av ordentligt innan man slår på igen om man har sprayat mycket.Själv har jag slarvat lite med det och fått kortis några gånger.Inte så kul....
Riktigt kraftigt knaster kan annars vara nätbrytaren,men det är det nog inte i det här fallet.

Användarvisningsbild
BleibAlien

Inläggav BleibAlien » 2007-11-08 12:18

Vad vi skulle behöva veta är om det finns knaster med noll volym?

Knastret finns där på noll volym, så fort man trycker på den speakers delen (main eller remote) där man har högtalarna ikopplade så dyker det upp. Tyder detta alltså på något fel i slutsteget eller kallödning? Knastret är dock inte fullt lika ljudligt nu efter sprayningen, så det kanske är mer av den varan som krävs? Ibland hörs även en stark ljudknäpp när man trycker på eller av förstärkaren, även från den högtalare som knappt ger ifrån sig något ljud.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2007-11-08 14:39

Aha,då har vi kommit lite närmare lösningen.Måste bara erkänna att jag inte riktigt förstår var du trycker,men vi kan säga såhär:
Om det knastrar när du trycker på main/remoteknapparna på fronten,ja då är det bara att "motionera"dom ordentligt och samtidigt spraya mer.Om det inte hjälper,då måste man nog löda små trådar tvärs över omkopplarna på insidan och så bara använda ett par högtalare.Det går ju att leva så också.Visst går dom att byta,men det är inte så lätt att få tag på nya.
Om det knastrar när du trycker vid högtalaruttagen,så provar man med att spraya igen.Om det inte hjälper så kollar man lödningarna på uttagen.Om de verkar OK,ja då är det bara byte till nya som hjälper.
Den här ljudknäppen som kommer vid på/av är normal för en förstärkare med utgångskondingar.Kan vara lite olika stark hos olika fabrikat.Men tyvärr är det något man får leva med.Den får ju inte bli för stark,förstås.En dov dunk eller ett knäpp är normalt.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-11-08 21:37

Rolf!
Du tror inte på felaktig utgångskondensator?
En enkel test består ju i att helt enkelt skifta plats på dem. Eller hur?
M v h

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-11 00:27

Har hörlursuttaget provats?

Användarvisningsbild
BleibAlien

Inläggav BleibAlien » 2007-11-13 14:10

Hörlursuttaget har inte provats, har tyvärr inga fungerande hörlurar hemma för stunden. Borde som sagt testa det också. Har haft dåligt med tid för förstärkarmeck på slutet dessutom, därför har det inte hänt så mycke sedan sista inlägget. Har sprayat omkopplare och potter ett par gånger, men det verkar inte hjälpa nämnvärt. Får fundera på det där rolf skrev om att löda tvärs över omkopplarna, kanske är det vägen att gå. Tänkte pröva att byta plats på högtalarkondensatorerna först som Kjell rekommenderar, borde väl inte vara så svårt att fixa även för en lekman som yours truly:?

Om jag nu inte får ordning på det här själv, finns det nån handlare här i stockholm som är duktig på att fixa gamla förstärkare?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-11-13 14:14

BleibAlien skrev: Tänkte pröva att byta plats på högtalarkondensatorerna först som Kjell rekommenderar, borde väl inte vara så svårt att fixa även för en lekman

Tänk på att de är polariserade med plus respektive minus och ska vändas rätt.

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2007-11-24 22:52

Det är ju delbart för och slutsteg på den va?
Prova att ta bort byglarna mellan.
Slutar knastret är det fel i försteget och fortsätter det knastra är det fel i slutsteget, enkelt sätt att begränsa sökområdet.

Prova även att koppla på ett annat försteg och se om det fortfarande låter svagare på en kanal.

Återgå till Vintage-hifi