Garrard AP-76 *lite problem*

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Garrard AP-76 *lite problem*

Inläggav Fjonkalicious » 2007-11-09 18:27

Kom över en Garrard AP-76. Grejen är att vinyl egentligen inte är min grej alls, har inte så många plattor osv. Men den var billig, så jag ringde och ville titta. När vi hördes av igen så sade han att något var sönder på pickupen, men jag tänkte att det kunde vara kul att pyssla med. Så nu står den hemma hos mig.

Jag har sökt och funnit lite olika information, någon säger att den är direktdriven och någon säger att det är en beltdriven, någon som vet, hur tar man reda på det enklast utan att ta i sönder ngt?

För närvarande sitter det en rund kontakt med piggar i, går detta att byta?

Det som är sönder är en del framme vid huvudet(se den nästsista bilden, den ligger under kontrollerna). Det är en plastbit som är lös, jag har absolut ingen aning hur detta skall sitta ihop, är det någon som vet som kan hjälpa mig. Man ser riktigt dåligt också, så jag har dålig koll på det finns någon nål eller så. Men huvudet för nålen finns, det står Shure m 75 mb, såg att svalander hade såna för typ 250 kr. Kanske inte riktigt min budget för denna spelaren, vet inte hur bra den är?

Annars är den väl ok, lite smutsig och så, lite plastig i looken kan man kanske tycka. Gav den en snurra på tallriken och den snurrar lätt, fint och länge.

Skall se om det lyckas med lite bifogning av filer.

Mvh

Filip

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-11-09 18:48

Om du lyfter på skivtallriken, så ser du om den är rem -eller direktdriven.

"Rund kontakt med piggar i". Låter som en DIN-kontakt..

Bild

Sådan liknande?

Bild

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-11-09 18:55

[quote="Nefilim"]Om du lyfter på skivtallriken, så ser du om den är rem -eller direktdriven.

"Rund kontakt med piggar i". Låter som en DIN-kontakt..

Korrekt, en DIN-kontakt.

Men om man lyfter tallriken och den är remdriven.. är det inte meckigt att få på skiten igen?

Mvh

Filip

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-11-09 19:02

Det brukar bara vara "att lyfta och sätta tillbaka"..
Om remmen sitter på tallriken brukar det heller inte vara några större prolem. :)

Går det att ta bort gummimattan? Det brukar ofta vara ett par större hål i tallriken, där man kan se hur det ser ut.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Garrard AP-76 *lite problem*

Inläggav paa » 2007-11-09 19:15

Fjonkalicious skrev:
Jag har sökt och funnit lite olika information, någon säger att den är direktdriven och någon säger att det är en beltdriven, någon som vet, hur tar man reda på det enklast utan att ta i sönder ngt?

Jag skulle tro att den har drivning med mellanhjul, lika som Lenco L75, Thorens TD124 och EMT-spelare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Vintage-hifi