Dux Motional Feedback 6544 (MFB)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Frederik
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-12-09

Dux Motional Feedback 6544 (MFB)

Inläggav Frederik » 2007-12-11 15:24

Hej! Är glad amatör (dvs lycklig men ovetandes) när det gäller vintage hifi, så här kommer lite mer eller mindre dumma frågor:

1)
Köpte ett par högtalare med inbyggd förstärkare på en loppis nyligen. De heter DUX motional feedback 6544 och hör till DUX hifi soundproject serien (eller serie och serie..) Kostade 250kr och ser till iaf till det yttre ut som nya. :D

Hittar väldigt lite om dessa högtalare, men har mina föraningar att de är samma som philips mfb högtalare? Är det någon som har mer info om dem? Vore kul med all fakta, allt i från det tekniska till kuriosa som tillverkningsår, "nypris", erfarenheter osv.

2)
Vidare undrar jag om 5-pol DIN anslutningan som är in på högtalaren går att göra en adapter till så att man kan koppla in den på vanlig högtalarutgång på förstärkaren, dvs inte RCA?

3)
Min stereo just nu är ultra-budget eftersom vi håller på att flytta mellan två orter. Består av en pioneer stereo komplett med bänk (köpt i helgen på auktion för 40kr) vinlyl: PL-200, Tuner: TX-408, förstärkare: SA-408, kassett: CT-506. Riktig svensson stereo från förr, men ok för pengarna och är som ny! Använder ett par dux 321/3 högtalare, dvs de med ett par satelliter och ett par neråtspelande baslådor (fö köpta för 220kr på samma loppis som de andra duxarna) Hur kopplar jag bäst in högtalarna, kan jag köra dem på A resp. B utgångarna eller överbelastar jag förstärkaren då? Gör det nu och det låter faktiskt kanon (i alla fall för de pengarna) men vet inte hur många ohms högtalarna är på? Enligt manualen får man inta ha mindre än 8 ohms om man kör A + B.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2007-12-11 16:13

Välkommen! :) Alltid kul med loppisfynd!

Hmm nu blandar jag nog ihop det, men har inte de där aktiva Philips-högtalarna (som brukar vara mkt eftertraktade!) samma MFB...?


Edit: men 5-polig DIN in(!) på högtalaren... konstigt! Har de inbyggt slutsteg eller?? Beskriv mer!

Edit2: hittade detta:

"DUX is een submerk van Philips, net als Aristona(NL), Erres(NL), Sierra(Belgie), Phonola/Radiola (Frankrijk) en Magnavox (USA). Voor welk land DUX specifiek bestemd was weet ik helaas niet. Er staat in ieder geval Made in Holland op het typeplaatje

De DUX 6544 is identiek aan de Aristona 6544,...."

Användarvisningsbild
Dellstig
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 2003-11-03

Inläggav Dellstig » 2007-12-11 17:11

Hej!

Kolla lite på:

www.mfbfreaks.nl

Visserligen på Holländska men ändå.

Titta på modellerna, DUX är samma som Philips här, tror dock att modellnummer kan avvika, kolla storlek och bestyckning så kommer du nog rätt.

Ang 5 Pol så kan högtalarna kopplas vidare från varandra, alltså försteg/förstärkare till exv vä sedan höger eller tvärt om.
Vä eller Hö sköts med en omkopplare på baksidan. OBS att högtalarna kan drivas både av försteg eller slutsteg beroende på inställning av omkopplare på baksidan.

Så är det iallafall på mina.

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
Frederik
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-12-09

Inläggav Frederik » 2007-12-11 17:20

Sökte runt lite och hittade denna sida om philips: http://www.mfbfreaks.com/
Jo det stämmer att det sitter ett slutsteg bakpå, 60w (40w slutsteg till 8" bas och 20w till diskanten och mellanregistret).

Fungerar en midi-kabel? är dessa "fulkopplade" eller vilka stift behöver man koppla/ hur kopplar man? Det är tydligen tänkt att både h och v kanal går in i den första högtalaren och så drar man vidare en DIN-kabel till den andra sedan väljer man h eller v med en knapp.

Sidan är holländsk så jag fårsår inte så mkt, men den philips motsvarighet verkar heta 544 (eler 22RH544)
Duxen på bilderna är identisk med mina:

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Frederik
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-12-09

Inläggav Frederik » 2007-12-11 17:23

Oj jag skrev visst för sakta.. tack för svaret!

Användarvisningsbild
Dellstig
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 2003-11-03

Inläggav Dellstig » 2007-12-11 17:57

Hej!

Kolla t.ex Elfakatalogen så finns kopplingsanvisningar för olika kontakter.

mvh

Martin

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2007-12-11 18:18

...FYND! Drygt tusen spänn för ett par har jag sett på annons... säkert mer i rätt sammanhang!

Användarvisningsbild
Frederik
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-12-09

Inläggav Frederik » 2007-12-11 18:48

Ni får förlåta en frågvis okunnig, men detta var ett suveränt forum må jag säga!! Kul att hitta hit!

Lite mer angående dux 321/3 högtalarna och inkopplingen av dessa. Är det så att A + B utgångarna är parallellkopplade? Isf kanske det är bättre att seriekoppla satelliterna och basarna till tex A, så att inte impedansen blir för låg? Som sagt vet jag inte säkert vad impedansen är på duxarna, undrar om inte basarna är på 4ohm och är satelliterna också på 4ohm så får jag ju 2ohm vid parallellkopling, och då eldar jag väl snart upp förstärkaren? Tänker jag fel?

Nästa steg: kan jag koppla mfb duxarna på B utgången? Hur fungerar det, de är ju "passiva", hur påverkas impedansen då ifall jag får för mig att köra A + B samtidigt någon gång?

manw
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2004-10-15

Re: Dux Motional Feedback 6544 (MFB)

Inläggav manw » 2007-12-11 18:48

Frederik skrev:2)
Vidare undrar jag om 5-pol DIN anslutningan som är in på högtalaren går att göra en adapter till så att man kan koppla in den på vanlig högtalarutgång på förstärkaren, dvs inte RCA?


Eftersom ingången på dessa aktiva högtalare är en lågnivåingång, så är det ju tänkt att dessa skall kopplas in direkt från en förförstärkare utan slutsteg, eller alternativt på "pre-out" på en integrerad förstärkare.

Oftast så saknas tyvärr den möjligheten att dela för och slutsteg på integrerade förstärkare, och då får man tillverka en dämpsats från högtalarutgången från förstärkaren och in till den aktiva högtalarens lågnivåingång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Dux Motional Feedback 6544 (MFB)

Inläggav phloam » 2007-12-11 18:56

manw skrev:Eftersom ingången på dessa aktiva högtalare är en lågnivåingång, så är det ju tänkt att dessa skall kopplas in direkt från en förförstärkare utan slutsteg, eller alternativt på "pre-out" på en integrerad förstärkare.


Men, kan man inte bara ta line out via t.ex. nån oanvänd tape out-anslutning..? (eller nåt vad det nu blir) Det är väl vanlig "line in" på högtalarna alltså?


Frederik, anslut helt enkelt en bättre bärbar cd med line out så har du ju en rätt jäkla cool minianläggning :)

manw
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2004-10-15

Re: Dux Motional Feedback 6544 (MFB)

Inläggav manw » 2007-12-11 19:24

phloam skrev:Men, kan man inte bara ta line out via t.ex. nån oanvänd tape out-anslutning..?


Tape-out sitter före volymkontrollen, så man har då ingen möjlighet att reglera volymen. Dessutom så är den före linjesteget, om nu förstärkaren är uppbyggt med ett separat linjesteg.

Användarvisningsbild
subsand
 
Inlägg: 886
Blev medlem: 2003-10-29
Ort: Landskrona

Inläggav subsand » 2007-12-11 19:50

Låter som jättespännande högtalare, men det måste finnas bilder?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2007-12-11 19:57

Fredrik,man måste se DUX 321/3 som två vanliga kompletta högtalare med 4 ohms impedans,bara med den finessen att mellan och diskant är separerade från basen och sitter i en separat låda som kan placeras och riktas lite som man vill.
Går alltså inte att seriekoppla.
Försök inte heller att ha 4 vanliga 4 0hms högtalare samtidigt,det gillar inte slutstegen i förstärkaren.
Din DUX MFB(OM det nu är den som motsvarar Philips 22RH544)däremot,är högimpediv,och går då givetvis att koppla parallellt med vilka högtalare som helst,och det finns en ingång som är märkt 1-20 V.Då kan du köra A+B samtidigt om du tycker det är någon mening med det.
OBS!Det finns andra MFB som är på 15 ohm in.
Helst ska ju MFB-högtalare kopplas till ett försteg.Att ta ut på högtalarutgång och få två slutsteg i serie blir lite "tårta på tårta".
Sök gärna här på forumet.Det finns mer om 321/3 och MFB.

Användarvisningsbild
Frederik
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-12-09

Inläggav Frederik » 2007-12-11 23:56

Oj tack för alla svar!

Är det så att ingången på Dux MFB är kombinerad låg/ högnivå, det finns i alla fall mkt riktigt en ratt att ställa känsligheten mellan 1-20V? Sen är skalan 1-3 V märkt "for pre-amplifier" och 4-20 "for power-amplifier". Så teoretiskt borde det väl gå att koppla till högtalarutgången, men det kanske bara är dumt. Gör nog en adapter iaf och testar för skoj.
Efter lite sökande på forumet fick jag idéen att kanske använda dem som datahögtalare så länge. De var lite för roliga att inte köpa och någon användning måste jag ju ha av dem... :) annars undrar snart sambon varför de står framme!

Jag kan posta upp lite bilder på dem om någon vill se.

Så med dux 321/3 är det bara att sätta dem i samma utgångar (dvs parallellt) eller ha som det är. A + B (dvs också parallellt)? Det var en bra förklaring att se dem som ETT par, tänkte inte så långt!
Hörde de till någon särskilld DUX spelare från början eller såldes de löst?

Bugar och bockar
/Frederik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-12-12 01:32

Audio pro A4-14 har också DIN-kontakter för in och ut.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

manw
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2004-10-15

Inläggav manw » 2007-12-12 08:42

Frederik skrev:Är det så att ingången på Dux MFB är kombinerad låg/ högnivå, det finns i alla fall mkt riktigt en ratt att ställa känsligheten mellan 1-20V? Sen är skalan 1-3 V märkt "for pre-amplifier" och 4-20 "for power-amplifier". Så teoretiskt borde det väl gå att koppla till högtalarutgången, men det kanske bara är dumt. Gör nog en adapter iaf och testar för skoj.


Ja, just det det ser så ut, det går nog att göra vilket som då, antingen lågnivåingång eller från högtalarutgångar. Men kan du få tag på någon begagnad ren förförstärkare så är det nog lämpligast skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Dellstig
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 2003-11-03

Inläggav Dellstig » 2007-12-12 11:18

Hej!

Kanske en Sentec SC 77 original som har DIN-kontakter!

mvh

Martin

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2007-12-12 21:39

DUX 321/03 såldes som ett separat högtalarsystem men fanns även med på reklambilder på den då så vanliga TA4000-serien(fanns som ren receiver,med kasett eller skivspelare)år 1971.
Visst kan du köra A+B med enbart DUX-systemet-det betyder bara att frekvenser under 200 Hz går till baslådan,medan frekvenser över går till satelliten.Tack vare delningsfiltren så ser förstärkaren 4 ohm över hela frekvensområdet,så det är ingen fara(det tog mig lite tid att fatta,men efter ditt senaste inlägg så kopplade till och med jag!)
Det finns ju bara en DIN-kontakt på varje låda,så antingen måste man köra med två utgångar(A+B)på stärkaren,eller så måste man parallellkoppla kablarna.

Användarvisningsbild
Frederik
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-12-09

Inläggav Frederik » 2007-12-13 13:27

Här kommer några utlovade bilder på DUX MFB högtalarna

Bild

Bild

Bild

..och några till finns länkade här nedan om man vill se:

http://i169.photobucket.com/albums/u206 ... G_0810.jpg

http://i169.photobucket.com/albums/u206 ... G_0801.jpg

Testade att spela dem med kassettdäcket igår och de verkar fungera bra. Idag skall jag löda några kablar för ett bättre test.

Användarvisningsbild
Waxinator
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-05-27

Inläggav Waxinator » 2008-05-28 15:39

Grattis till dina Motional Feedback Högtalare! :D

Detta är en superb högtalarlåda med stort ljud i liten låda.

Bashögtalarna har inbygda piezoelektriska membran i talspolen.
Denna lilla mikrofon/rörelsedetektor analyserar hur högtalarkonen rör sig och återmatar denna information till den inbygda basförstärkaren.
Genom denna återmatning av verkligheten så kunde man trycka ut avsevärt ljudtryck utan att högtalarkonen fladdrade och distorderade ljudet.

Lådan har två högtalarelement men endast bashögtalaren har återmatning till förstärkaren. Diskanthögtalaren har egen föratärkardel som regleras med filtervredet på baksidan för att ge önskad balans.

DIN-kontakterna tillåter dig koppla obegränsat antal högtalare efter varandra där varje högtalare tilldelas en stereokanal med omkopplaren intill.

Signalnivån är 100mV från ljudkällan. Det motsvarar linjeutgången på ditt ljudkort eller hemmaförstärkarens TAPE-utgång. Mittstiftet är skärm och
höger+vänster kanal på ena sidan för ingående och de två på andra sidan för utgående till nästa högtalare.

Automatic knappen innebär att förstärkaren stängs av efter en tids tystnad/signalbortfall, och startar upp ganska snabbt igen då ljudet/signalen återkommer. På så vis kunde man skjuta in dem bland böckerna i bokhyllan eller högt uppe på den och slippa strömbrytarna.

På den tiden (1980) så bygde jag om en kompis Philips receiver så att de två ingående trådarna till slutsteget för de två kanalerna, kopplades till en AUX-ingångs två fria stift som blev utgående till MFB. På så vis fick han helt brusfria signaler och volymreglering till högtalarna.

Jag har en sådan av Philips typ som jag använder till min Yamaha electric flute.
På den tiden var DUX och Philips produkterna desamma men eftersom DUX märket sedan tidigare hade en högre kvalitetsklang så sålde de bra med rätta märket... Priset var omkring 5000:-/paret på den tiden...

Grattis igen till kapet !

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Dux Motional Feedback 6544 (MFB)

Inläggav distad » 2021-12-03 07:11

:)
Senast redigerad av distad 2021-12-03 09:00, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Dux Motional Feedback 6544 (MFB)

Inläggav distad » 2021-12-03 08:10

De där Philips 22RH544 låter bra 8)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Dux Motional Feedback 6544 (MFB)

Inläggav Zzombie » 2021-12-03 19:59

Har haft ett par sedan 1980. Alla elyter är bytta. MFB Freaks säljer satser. Det lönar sig att köpa lite snällare diskanter, enligt dem som vet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Dux Motional Feedback 6544 (MFB)

Inläggav distad » 2021-12-03 23:46

Förstår att du håller i dem då är unika, och det finns ett par till salu i Sverige nu. https://www.dlxmusic.se/produkter/studi ... rh544-pair
Har fått info satser som MFB Freaks säljer och de där med diskanter får du gärna utveckla då jag undrar över vilka i så fall som är aktuella.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Dux Motional Feedback 6544 (MFB)

Inläggav Zzombie » 2021-12-04 16:37

De verkliga priserna för 544 ligger runt 1500 kr.
Men dom riktigt feta MFB-högtalarna är 545.
Om diskanterna finns det säkert något på mfbfreaks och en artikel nånstans om att ersätta med Visaton-element.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Dux Motional Feedback 6544 (MFB)

Inläggav distad » 2021-12-09 17:06

Zzombie skrev:De verkliga priserna för 544 ligger runt 1500 kr.
Men dom riktigt feta MFB-högtalarna är 545.
Om diskanterna finns det säkert något på mfbfreaks och en artikel nånstans om att ersätta med Visaton-element.

Nja, hitta dem för 1500kr så har man gjort ett fynd.- De låter mycket bättre än något liknade för 1500kr som jag hört.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster