Vad för spänning till sony skivspelare?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Vad för spänning till sony skivspelare?

Inläggav Iqbad » 2007-12-21 23:30

Tjena!

Brorsan har en skivspelare som han vill använda, det är en äldre sony ps-lx46p. Denna hör troligtvis till någon speciell förstärkare som skall förse denna med matningsspänning via en liten mini-kontakt. Nu har vi inte rätt tillhörande förstärkare men skulle vilja få den att fungera ändå! Kan någon tipsa oss om vad för spänningsnivå som kan vara lämplig? Vad brukar skivspelare gå på?

Mvh Eric

Användarvisningsbild
Lust

Re: Vad för spänning till sony skivspelare?

Inläggav Lust » 2007-12-22 03:01

Iqbad skrev:Tjena!

Brorsan har en skivspelare som han vill använda, det är en äldre sony ps-lx46p. Denna hör troligtvis till någon speciell förstärkare som skall förse denna med matningsspänning via en liten mini-kontakt. Nu har vi inte rätt tillhörande förstärkare men skulle vilja få den att fungera ändå! Kan någon tipsa oss om vad för spänningsnivå som kan vara lämplig? Vad brukar skivspelare gå på?

Mvh Eric

Normala skivspelare brukar ha nätsladd och gå på standard 230V AC.

Din skivspelare verkar vara lite speciell... Den drivs förmodligen med en låg DC-spänning och den bör ha en märkning vid ingången eller bak/undersidan där du kan avläsa det.

Jag har bl a en lite udda skivspelare som förutom 230V även har en 12V DC-ingång så att man också kan använda den i bilen.

manw

Inläggav manw » 2007-12-22 11:34

Ifall det inte är en nätkontakt så bör man nog inte försöka med den spänningen. Trodde det var i alla fall "halvvanligt" att skivspelare har en liten nätadapter och drivs med lågspänd växelström. Min Thorens 166:a har t.ex. en nätadapter till 16V växelström.

Prova att Googla om du inte redan gjort det.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2007-12-22 11:37

Det är inte en 230V AC ingång i alla fall och det står tyvärr inte vad för DC spänning som gäller.

Jag ska skruva isär den idag och se om jag kan utläsa på någon av komponenterna (typ om det finns en spänningsregulator) vilken spännings som behövs.

Tänkte bara höra om det var vanligt med egen matning från en förstärkare eller om någon kanske till och med haft en likadan och visste vad som gällde.

Mvh Eric

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-12-22 13:36

Iqbad skrev:Det är inte en 230V AC ingång i alla fall och det står tyvärr inte vad för DC spänning som gäller.

Jag ska skruva isär den idag och se om jag kan utläsa på någon av komponenterna (typ om det finns en spänningsregulator) vilken spännings som behövs.

Tänkte bara höra om det var vanligt med egen matning från en förstärkare eller om någon kanske till och med haft en likadan och visste vad som gällde.

Mvh Eric

Törs du lita på den här annonsen så är det 9V.

http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=259243420

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2007-12-22 22:54

Vi skruvade isär skivspelaren och på motorn stog det 12V, dessutom fanns det endast några kondingar på ett kretskort så vi drog slutsatsen att det var 12 V som gällde.

En gammal adapter till en julgransbelysning på påstådda 12 V som vid mätning snarare visade sig vara 17 V drar nu skivspelaren. Vi har tyvärr inte nån förstärkare här så vi kan inte testa om den snurrar i exakt rätt hastighet, men det verkar som det funkar vid lyssning direkt från nålen :)

I värsta fall så finns det justerskruvar för att justera hastigheten om det nu skulle vara lite fel.

Tack för alla svar! Är det inte lite skumt att en adapter som är specad 12 V ger 17 V?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-12-22 23:39

Har du mätt under belastning?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2007-12-26 18:25

tvett skrev:Har du mätt under belastning?

Nej, jag mätte obelastat med en multimeter, brukar det bli stor skillnad vid belastning?

manw

Inläggav manw » 2007-12-27 00:33

Ifall det är en 12V trafo, så innebär det 12V effektivvärde på sekundärsidans växelspänning. Toppvärdet för växelspänningen blir 12 x SQR(2) = 17V. Utan last så kommer glättningskondensatorn (jag antar att det finns en sådan) att laddas upp till spänningens toppvärde.

Tror att detta finns på fler ställen, utförligare förklarat.

Återgå till Vintage-hifi