dd5348 skrev:Kjell_Kranzberg skrev:Väldigt mycket japanskt här...
Dags för äkta svenskt. Eller?
En prototyp/testapparat som Luxor tog hem från Asien i slutet av 70-talet. Såldes aldrig i affärerna.
M v h
Snygg sak!
Kjell, har du någon uppfattning (rent generellt) hur Luxor står sig mot det som jag själv konfronterats med/lyssnat på från samma tidsera? D.v.s. hur står sig Luxor mot de Pioneer, Marantz och Sansui som gjordes under 70-talet?
Några Luxor serier som utmärker sig, vad skall man kolla efter?
Ja, det har jag, men den är högst personlig naturligtvis.
Förstärkaren "7082" (2 x 50 W), (se bilden här ovan), är inte sämre än andra förstärkare från samma tid (sent 70-tal) och i samma prisklass. I alla fall inte jämfört med sådana jag haft tillfälle att lyssna på.
Länge sades det att 7082 är en Luxman-konstruktion, men det stämmer inte. En bekant till mig, som jobbade på Luxors audioavdelning på den här tiden, har berättat för mig att förstärkaren är byggd på en av de fabriker Luxman anlitade, men att det inte är Luxman som ligger bakom konstruktionen.
Min prototypförstärkare, alltså också byggd i Asien, kan jag säga det samma om. Möjligen är den lite mjukare i återgivningen är vad en del förstärkare med dc-kopplat slutsteg var på den tiden.
Jag har jämfört med bl a Tandberg TR 2075, Akai 1175 och Hitachi SR 903. Dessa kostade på sin tid minst 4000 kr. Dessa tre låter i mina öron sämre än min prototypförstärkare. TR 2075 har en vass och metallisk diskant och de andra två upplevde jag som "omusikaliska". Jag har också jämfört med en del annat både billigare och dyrare.
Innan "7082" hade Luxor sin "Dirigentserie". Alla dessa är "gammaldags" konstruktioner med ac-kopplat slutsteg. Ljudmässigt påminner de mycket om Tandbergs receivers från första hälften av 70-talet; t ex TR 200 och TR 1000.
Just nu har jag prototypförstärkaren uppkopplad till ett par Tandberg Studio Monitor från 1978. Dessa låg i samma prisklass som Yamaha NS 1000 M. Det låter riktigt bra, men... Luxors egna transmissionslinjehögtalare "8071", från samma år, passar ännu bättre ihop med prototypförstärkaren. I min öron ger den kombinationen ett vintage-ljud som jag mer än lätt kan leva med. Jag har provat ett antal vintage högtalare också, bl a JBL L 100, men de åkte ut ganska snart.
Ta nu detta för vad det är: mina personliga upplevelser i mitt lyssningsrum.
Så här ser ena kanalens slutsteg ut, i prototypförstärkaren. Traditionell dc-koppling, som synes.
Det är inte jag som bränt i det... Förmodligen har en tidigare ägare råkat ut för att sluttrissor och effektmotstånd tagit farväl.
Sluttrissorna sitter monterade direkt på kylelementets motsatta sida, via kablar (vit - gul - orange).
De två elektrolyt-kondensatorerna på ingången är seriekopplade, men jag har ersatt dem med en foliekondensator.
Alla trissor är japanska, de flesta av Sanyos tillverkning.
M v h