Bilder på vackra vintage prylar ni har!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder
 
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-01-07
Ort: Knivsta

Bilder på vackra vintage prylar ni har!

Inläggav Ceder » 2007-12-27 23:46

I denna fantastiska tråd postar vi bilder på våra (hifi) Vintage skönheter!

Två enkla regeler:

1. Bilderna skall vara på våra egna skönheter (något man själv äger)
"Lånad" bild är dock OK (men nu fattar ju t.o.m. jag hur FTP:n funkar, så då finns egentligen inte några ursäkter kvar för att inte lägga upp egna bilder :wink: )

2. [s]Den aktuella produkten skall ha funnits på hyllorna någon gång innan 1980.[/s] Den aktuella produkten skall ha minst 25 år på nacken.

OK?

Varför Vintage?
Själv gillar Vintage-hifi av två skäl:

1. Hur det låter (typ: "djävligt prisvärt")
2. Hur det ser ut!

Den förstnämda är inte helt enkelt att förmedla (objektivt) i text, om inte annat i detta forum :)

Den andra är dock lätt! :D Därför finns denna tråd!

Edit: lätt ändrade "regler" :)
//DC
Senast redigerad av Ceder 2008-01-19 16:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2007-12-28 00:26

OK, då går jag ut lite löst med en tuner...

En gediget byggd Technics ST-9600 från 1977 som är en härlig apparat att ratta och lyssna på.

Bild

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2007-12-28 00:37

En snabb fortsättning när det gäller tuners

En Mitsubishi DA-F680 från 1978 som är snäppet vackrare att beskåda än den föregående, men den ligger mog snäppet under när det gäller rattandet och lyssnandet.

Bild

Användarvisningsbild
Ceder
 
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-01-07
Ort: Knivsta

Inläggav Ceder » 2007-12-28 00:38

Lust skrev:OK, då går jag ut lite löst med en tuner...

En gediget byggd Technics ST-9600 från 1977 som jag är en härlig apparat att ratta och lyssna på.


Kul, själv plockade jag upp en Technics ST-7300K på Tradera för 56 spänn för ett par månader sedan (vet egentligen inte vad jag skall ha den till, men den var ju snygg :) )

Är den från samma tidsera?

(inser att jag spammar min "egen" tråd, men då jag inte får FTP:n att funka blir det ingen bild just nu)

Användarvisningsbild
Ceder
 
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-01-07
Ort: Knivsta

Inläggav Ceder » 2007-12-28 00:42

Min Vintage anläggning är till dags dato väldigt blygsam, den består av en Lenco L-75 och en Pionner SX-535. Bilder på Lenco kommer..

Några bilder på min lilla Pioneer (stor bild på länk under):


Bild
http://user.faktiskt.io/dd5348/SX-535.jpg

Bild
http://user.faktiskt.io/dd5348/SX-535%20front.jpg

Bild
http://user.faktiskt.io/dd5348/SX-535%20back.jpg[/img]

I mina öron låter den väldigt bra och de 22?/25 watten låter som betydligt mycket mer!

Har trots det tankar på uppgaredering, men då jag sitter rätt nöjd som det är så bråskar det inte (nya högtalare och skivspelare har högre prio)

Är extra nöjd med skicket, inte en repa!
Köpte den av Niclas här på forumet som saknade möjligheten till fjärr.. :)
Senast redigerad av Ceder 2007-12-29 21:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2007-12-28 00:52

dd5348 skrev:Kul, själv plockade jag upp en Technics ST-7300K på Tradera för 56 spänn för ett par månader sedan (vet egentligen inte vad jag skall ha den till, men den var ju snygg :) )

Är den från samma tidsera?


Grattis till det klippet. Och ja, den är från 1977 den med.
Nypriset då var 1000:-, vilket kan jämföras med 2300:- för ST-9600.
Tilläggas kan att K i slutet av beteckningen står för den s k "Technics-färgen".

Klart du ska använda den till att lyssna på radio med. Har du jämfört den med din ordinarie?

Användarvisningsbild
Ceder
 
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-01-07
Ort: Knivsta

Inläggav Ceder » 2007-12-28 01:00

Lust skrev:
dd5348 skrev:Kul, själv plockade jag upp en Technics ST-7300K på Tradera för 56 spänn för ett par månader sedan (vet egentligen inte vad jag skall ha den till, men den var ju snygg :) )

Är den från samma tidsera?


Grattis till det klippet. Och ja, den är från 1977 den med.
Nypriset då var 1000:-, vilket kan jämföras med 2300:- för ST-9600.
Tilläggas kan att K i slutet av beteckningen står för den s k "Technics-färgen".

Klart du ska använda den till att lyssna på radio med. Har du jämfört den med din ordinarie?


*host* nu lyssnar jag nästan aldrig på radio *host* Men då den var så billig och snygg (och säljaren satt i samma stad som mig) så kunde jag inte låta bli..

Och då jag sitter på en reciver idag (och lyssnar sällan på radio) så kommer jag nog inte koppla in den permanent innan jag hittar en stärkare som matchar (vadå börja i fel ordning, är väl helrätt att köpa tunern först :wink: )

Såhär ser den ut i alla fall: Bild
Senast redigerad av Ceder 2008-01-07 10:43, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2007-12-28 01:32

dd5348 skrev:
Och då jag sitter på en reciver idag (och lyssnar sällan på radio) så kommer jag nog inte koppla in den permanent innan jag hittar en stärkare som matchar (vadå börja i fel ordning, är väl helrätt att köpa tunern först :wink: )


Då är det nog en sådan här du söker...

Technichs SU-7300 från 1977. 2 x 41W nypris 1300:-

Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2007-12-28 01:39

Har man ett par diskreta aktiva (dator)högtalare + valfri tuner så kan man ju ha det som en rätt mysig radioanläggning...! (I väntan på att man får ihop ett matchande set) :)

Användarvisningsbild
Ceder
 
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-01-07
Ort: Knivsta

Inläggav Ceder » 2007-12-28 21:48

Lust skrev:
Då är det nog en sådan här du söker...

Technichs SU-7300 från 1977. 2 x 41W nypris 1300:-


Nice, riktigt snygg. Men jag vill gärna ha något lite fetare nästa uppgradering en SU-7700 ser ju i alla fall grymt fet ut :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-28 22:31

dd5348 skrev: Bild


Precis en sådan har jag! En mycket fin radio. Den enda som saknas är snabbval. Men kvaliteten i övrigt slår det mesta som görs idag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ceder
 
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-01-07
Ort: Knivsta

Inläggav Ceder » 2007-12-28 22:36

Max_Headroom skrev:
Precis en sådan har jag! En mycket fin radio. Den enda som saknas är snabbval. Men kvaliteten i övrigt slår det mesta som görs idag.


Det är inget som saknas, det är en feature man får helt enkelt anledning att greppa och vrida på den sanlöst sköna tuning-ratten oftare :wink:

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-12-29 00:59

Väldigt mycket japanskt här... :?

Dags för äkta svenskt. Eller? :wink:

En prototyp/testapparat som Luxor tog hem från Asien i slutet av 70-talet. Såldes aldrig i affärerna.

M v h

Bild

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2007-12-29 01:18

Eftersom reglerna bestämdes till egna prylar så fick jag ta en tur runt i bostaden och det första som fångade mitt intresse var ett par vita OA51 som väl står i särklass både vad gäller ljudkvaliteten och designen. Men det kryllar ju av bilder på 51-or både här och på planeten så jag får ju ta och hitta något annat, då.

Tror att god mekanik aldrig kommer att bli kommersiellt tillgängligt igen på det sätt som det var på 80-talet. Ett exempel bland flera duktiga tillverkare av grammofoner är engelska Ariston, här modell RD-40.

Bild

Den här tycker jag är en av de snyggare grammofonerna som gjorts och det stör ju inte att den lirar bra också. Nu går den med SPU och en Hadcock 228. SPU är väl känd för de flesta men många är kritiska till enpunktsupphängda tonarmar. Jag tycker dock att det lirar bra men funderar ändå på att byta ut den mot en dynamiskt balanserad Micro Seiki MA-505 som jag har liggande. Anledningen skulle väl då vara att handhavandet skulle bli så mycket enklare.

/Jocke

Användarvisningsbild
Ceder
 
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-01-07
Ort: Knivsta

Inläggav Ceder » 2007-12-29 14:37

Kjell_Kranzberg skrev:Väldigt mycket japanskt här... :?

Dags för äkta svenskt. Eller? :wink:

En prototyp/testapparat som Luxor tog hem från Asien i slutet av 70-talet. Såldes aldrig i affärerna.

M v h


Snygg sak!

Kjell, har du någon uppfattning (rent generellt) hur Luxor står sig mot det som jag själv konfronterats med/lyssnat på från samma tidsera? D.v.s. hur står sig Luxor mot de Pioneer, Marantz och Sansui som gjordes under 70-talet?

Några Luxor serier som utmärker sig, vad skall man kolla efter?

Användarvisningsbild
Ceder
 
Inlägg: 779
Blev medlem: 2007-01-07
Ort: Knivsta

Inläggav Ceder » 2007-12-29 14:46

Jocke skrev:Eftersom reglerna bestämdes till egna prylar


Nja, det var ju bara mitt förslag för att inte tråden skall svämma över med sjukt ovaliga, ouppnåliga saker som man gogglar fram bilder på :)

Dessutom tycker jag det vore fint att ha möjligheten att ställa en följdfråga eller två (och det kommer nedan)

Jocke skrev:Ett exempel bland flera duktiga tillverkare av grammofoner är engelska Ariston, här modell RD-40.

Bild

Den här tycker jag är en av de snyggare grammofonerna som gjorts och det stör ju inte att den lirar bra också. Nu går den med SPU och en Hadcock 228. SPU är väl känd för de flesta men många är kritiska till enpunktsupphängda tonarmar. Jag tycker dock att det lirar bra men funderar ändå på att byta ut den mot en dynamiskt balanserad Micro Seiki MA-505 som jag har liggande. Anledningen skulle väl då vara att handhavandet skulle bli så mycket enklare.
/Jocke


Sjukt snygg! Vilka år gjordes den? (gissar att det är en långkörare)

Läste att den är lite petig med inställningarna, vad är din uppfattning?

Undrar också om någon har någon uppfattning hur vanlig den är (läs: vad är chansen att hitta en till ett "fynd pris" :wink: )

Användarvisningsbild
Frodrak
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Pungkulebro, Västra götaland.

Inläggav Frodrak » 2007-12-29 14:58

Bild
Dux 321/3 tror jag de heter....

Tycker de här är lite snygga, och spelar mysigt.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2007-12-29 17:00

När vi kommit in på högtalare kan jag bidra med en Sony SS-G5D från 1978 med ett nypris om 6000:-. Kolfiberförstärkt membran i basen och metalldomediskant. Har ett detaljerat, men trots det ett härligt, varmt sound.

Bild

Användarvisningsbild
Frodrak
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Pungkulebro, Västra götaland.

Inläggav Frodrak » 2007-12-29 17:26

Bild
Kuliga små 9-liters bredstrålare: MP-1. Låter inte dumt, men lite väl mycket mellanregister för mig...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2007-12-29 17:34

dd5348 skrev:Sjukt snygg! Vilka år gjordes den? (gissar att det är en långkörare)

Läste att den är lite petig med inställningarna, vad är din uppfattning?

Undrar också om någon har någon uppfattning hur vanlig den är (läs: vad är chansen att hitta en till ett "fynd pris" :wink: )


Jag känner till 3 olika modeller. Första gången jag stötte på den var 83-84, då med en 3-läges strömbrytare (33-OFF-45) och 2 pitchrattar. Standardmonterad tonarm. Jag körde den då mot TD-160 och då var valet inte svårt. Med samma pickup, stärkare och högtalare lät Thorens klart bättre.

Lite senare (kan ha varit 86-87) släpptes någon slags jubileumsmodell i guld, i övrigt samma. Den här torde vara ännu senare, vet faktiskt inte hur länge de tillverkats. Ingen pitch och hastigheten ställs om genom att man flyttar remmen. Vad jag kan fatta så såldes den utan tonarm.

Om man bara har fått kläm på justeringen så är det inte så knepigt. Den står på 3 fjädrande punkter som vardera kan justeras i höjd och styvhet. Ett lätt vattenpass - justera höjden, på med lite tyngd och justera styvheten.

Verkar gå att komma över till hyggliga pengar på ebay.co.uk

/Jocke

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Southend-on-sea

Inläggav hali » 2007-12-29 20:07

Klart vi gör den här till sticky :)
Försök hålla oss till att posta bilder, inte diskutera burkarna i fråga. Starta en egen separat tråd för det.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-01-01 00:31

Bild
Senast redigerad av Kjell_Kranzberg 2008-01-01 00:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-01-01 00:33

dd5348 skrev:
Kjell_Kranzberg skrev:Väldigt mycket japanskt här... :?

Dags för äkta svenskt. Eller? :wink:

En prototyp/testapparat som Luxor tog hem från Asien i slutet av 70-talet. Såldes aldrig i affärerna.

M v h


Snygg sak!

Kjell, har du någon uppfattning (rent generellt) hur Luxor står sig mot det som jag själv konfronterats med/lyssnat på från samma tidsera? D.v.s. hur står sig Luxor mot de Pioneer, Marantz och Sansui som gjordes under 70-talet?

Några Luxor serier som utmärker sig, vad skall man kolla efter?



:)

Ja, det har jag, men den är högst personlig naturligtvis.

Förstärkaren "7082" (2 x 50 W), (se bilden här ovan), är inte sämre än andra förstärkare från samma tid (sent 70-tal) och i samma prisklass. I alla fall inte jämfört med sådana jag haft tillfälle att lyssna på.
Länge sades det att 7082 är en Luxman-konstruktion, men det stämmer inte. En bekant till mig, som jobbade på Luxors audioavdelning på den här tiden, har berättat för mig att förstärkaren är byggd på en av de fabriker Luxman anlitade, men att det inte är Luxman som ligger bakom konstruktionen.

Min prototypförstärkare, alltså också byggd i Asien, kan jag säga det samma om. Möjligen är den lite mjukare i återgivningen är vad en del förstärkare med dc-kopplat slutsteg var på den tiden.

Jag har jämfört med bl a Tandberg TR 2075, Akai 1175 och Hitachi SR 903. Dessa kostade på sin tid minst 4000 kr. Dessa tre låter i mina öron sämre än min prototypförstärkare. TR 2075 har en vass och metallisk diskant och de andra två upplevde jag som "omusikaliska". Jag har också jämfört med en del annat både billigare och dyrare.

Innan "7082" hade Luxor sin "Dirigentserie". Alla dessa är "gammaldags" konstruktioner med ac-kopplat slutsteg. Ljudmässigt påminner de mycket om Tandbergs receivers från första hälften av 70-talet; t ex TR 200 och TR 1000.

Just nu har jag prototypförstärkaren uppkopplad till ett par Tandberg Studio Monitor från 1978. Dessa låg i samma prisklass som Yamaha NS 1000 M. Det låter riktigt bra, men... Luxors egna transmissionslinjehögtalare "8071", från samma år, passar ännu bättre ihop med prototypförstärkaren. I min öron ger den kombinationen ett vintage-ljud som jag mer än lätt kan leva med. Jag har provat ett antal vintage högtalare också, bl a JBL L 100, men de åkte ut ganska snart.


Ta nu detta för vad det är: mina personliga upplevelser i mitt lyssningsrum.


Så här ser ena kanalens slutsteg ut, i prototypförstärkaren. Traditionell dc-koppling, som synes.
Det är inte jag som bränt i det... Förmodligen har en tidigare ägare råkat ut för att sluttrissor och effektmotstånd tagit farväl.
Sluttrissorna sitter monterade direkt på kylelementets motsatta sida, via kablar (vit - gul - orange).
De två elektrolyt-kondensatorerna på ingången är seriekopplade, men jag har ersatt dem med en foliekondensator.
Alla trissor är japanska, de flesta av Sanyos tillverkning.

Bild

M v h

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2008-01-02 23:15

Har även en rätt vacker gammal Kenwood KA-7100 (2 x 60W) från 1978. Bilden är dock "lånad":

Bild

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-01-02 23:25

Ja du Lust, en klassisk skönhet den där "7100"...
Dum fråga kanske: Hur låter den?
M v h

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2008-01-02 23:46

Kjell_Kranzberg skrev:Ja du Lust, en klassisk skönhet den där "7100"...
Dum fråga kanske: Hur låter den?
M v h


Ja, nu var det ett tag sedan jag hade den i bruk, men då tyckte jag den lät lite för varm och murrig för min smak. Kraft hade den dock rätt gott om. Å andra sidan kan det ha varit högtalarnas fel. Hade den till ett Spektrum 3D-system (heter väl satelliter/baslåda numer) på den tiden.

Tror den skulle göra sig bra tillsammans med mina Pioneer HPM-900, som är lite åt det hårda och vassare hållet. Får ta och prova det någon gång framöver...

De här alltså:

Bild

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Inläggav landa » 2008-01-09 14:46

Lite klent med aktiviteter här. Kastar in min omtjatade Yamaha CA1000 II.
Bild[/img]

Bild

[/img]Bild

Och likt alla stora primadonnor lägger hon naturligtvis av att fungera just när jag lägger ut henne... :D (mest mitt fel ska erkännas).

Finns det någon som inte har lödkolven mitt i handen som jag och dessutom bor i Uppsalatrakten får man gärna skicka mig ett PM.

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2008-01-16 12:58

Hej på er!

Jag har lite gamla apparater, varav en del används, en del inte. På landet har vi denna konstellation. En Tandberg TR 200 reciever från 70-talet och en Technics SL-PS 700 CD-spelare från skarven 80/90-tal. De används när vi är där. Högtalarna är ett par Philips 3-vägare från 80-talet.

Denna bild är tagen med mobiltelefon och blir inte bättre än så här även efter bearbetning i PaintShopPro


Bild


Tandberg-recievern, ärvd av svärmor, är inte så dum faktsikt. Och CD-spelaren, som var vår ordinarie hemma i stan tills vi skaffade nuvarande, gör sitt jobb men utan större finess. Den låter i min smak för mjukt och utslätat. Högtalarna, som inte syns, är inte världens mest högupplösta men har tryck i basen och köptes ursprungligen åt sonen när han var i tioårsåldern.

Återkommer med, förhoppningsvis, bättre bilder på dels det som finns i källaren och dels det som är i drift än i denna dag i det dagliga musiklyssnandet.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-01-16 19:41

mapem skrev:Tandberg-recievern, ärvd av svärmor, är inte så dum faktiskt.


Vilka för- och nackdelar ser du med Tandberg-receivern?
M v h

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2008-01-17 11:40

Fördelar: Låter mycket bra, bra FM-radiodel med stationsratt och sex förval. Gediget byggd med träkabinett, mitt ex är vitlackat, men den fanns i t ex palisander. Tandberg gjorde mycket fina saker.

Nackdelar: något effektsvag (2x20W/4 ohm, 2x15W/8ohm), "smäller" när man byter källa eller förinställt radioprogram, fjuttiga DIN-kontakter på högtalarutgångarna (och på alla ingångar f ö, men det är en inte lika stor nackdel)

Jag har f ö en liknande Tandberg förvarad i källaren, men med fler radioband (FM,MW,LW). Och i palisander. Bild kommer på den också så småningom.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster