Hjälp med renovering av QUAD 33/303

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kenneth

Hjälp med renovering av QUAD 33/303

Inläggav Kenneth » 2008-01-15 17:59

Jag har rubricerade förstärkare, de fungerar bra utom att att volymnkontrollen ger skev stereo-balans vid låg volym samt att det naturligtvis är gamla komponenter. Dessutom är ingångarna illa elektriskt anpassade till modernare komponenter. Jag spelar med Sonab OA-116 tillsammans med en Audio Pro SUB EVO 8.

Jag har letat efter information om renovering, jag har den inställningen att man skall laga och hålla ordning på sina saker. Det verkar finnas firmor som har "reparations-kit" och även säljer tjänster att göra arbetet. Jag är själv inte speciellt driven i elektronik, det skulle nog inte sluta lyckligt om jag försökte mig på att byta ut gamla åldrade komponenter. Så jag behöver i så fall den hjälpen.

Finns det någon som vet om det finns firmor som gör sådan renovering, i Sverige och helst i Stockholmsområdet?

Hälsningar,
Kennet Jonsson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-15 21:02

Har ju själv några Quadar ståendes, dock av nyare slag och just nu i behov av lagning. De modeller du nämner är dock rätt åldersstigna och det ger inte så bra utdelning att renovera eller bygga om dem. För samma pengar som en renovering betingar får du betydligt bättre grejor idag. Dock ska man inte förakta det roliga med äldre prylar....

Användarvisningsbild
Kenneth

Inläggav Kenneth » 2008-01-18 11:45

Det finns ett företag i NL som gör service:
http://stores.benl.ebay.be/DadaElectronics_Upgrade-Revision-services_W0QQcolZ4QQdirZQ2d1QQfsubZ4201323QQftidZ2QQtZkm

För kombon 33/303 tar de €300, frakt tillkommer. Det är väl lite drygt begagnatpriset på förstärkaren. De komponenter som byts kostar ungeför €100, och då utlovas bättre prestanda än nyskick! Men då skall man också våga använda lödkolven.
Kenneth Jonsson
Quad 33/303, OA-116, AudioPro Sub

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-18 17:05

Dada Electronics är inte helt på topp tycker jag. Ännu värre tycks det vara med Net Audio. Keith Snook som jag håller för en mycket kunning Quad-man har påtalat att det är lite i och så med deras kunskaper. Snook verkar gå lite mera på djupet än bara byta komponenter. Dock sysslar han inte vanligvis med 33/303. Keith Snook och Berndt Ludwig det tagit fram det bästa ur t.ex. Quad 405 och detta på en sundare basis än t.ex. Mod Squad eller Net Audio.

Återgå till Vintage-hifi