Jag tycker tex att denna är vacker vintage:
Den tillverakes mellan 83-86 och sedan att Bateman i American Psycho äger en gör den cult/cool i mina ögon
Eller Revox har en heldel ultracoola 80-vintage tex:

Moderator: Redaktörer

Alexi skrev:Gränsen måste ju flyttas hela tiden i årtal, är en 20år gammal produkt Vintage eller måste det vara pre 80-tal?
Jag tycker tex att denna är vacker vintage:
n-puh skrev: Fast om möbler har man hellre använt begreppet "stilmöbler" på begagnatmarknaden.

Kjell_Kranzberg skrev:Så här ser i alla fall Denon DCD 1800 från 1983 ut.
Vintage eller skräp?
Ja, det kan man ju inte veta förrän man lyssnat på den.
Harryup skrev:Denonen kan vara på gränsen.
mvh/Harry
Alla CD-spelare kostade så mycket 83, det var ju dom första spelarna. Precis som dom första Blu-ray spelarna nu var sjukt dyra.Kjell_Kranzberg skrev:Harryup skrev:Denonen kan vara på gränsen.
mvh/Harry
Ja inte vet jag...
Men jag vet att den var bland de dyraste cd-spelare man kunde köpa på den tiden. 10000 kr lär den ha kostat ny 1983, har jag hört.
Då får jag väl vara glad att passa in i "vintage-gänget"...
phloam skrev:Jag tror helt enkelt att det bästa är om Vintage tillåts vara en "känsla" - inte nåt exakt mätbart eller väldefinierat.
Jag menar, man kan inte avgöra huruvida en kvinna är vacker genom att mäta ålder, längd på håret osv osv och jämföra. Det är en helhet med subtila nyanser, eller hur man ska säga. Poesi, rentav?
Så naturligtvis är Kjells prylar vintage, de bara är det. Räcker ju med att kasta ett öga på cd-spelaren, skit samma hur den låter eller kostar jämfört med annat - Vintage!!
Kjell_Kranzberg skrev:Ja, i så fall "Harryup", har jag inget vintage alls; bara sådant som är gammalt.
Just nu spelar jag med en Denon DCD 1800 från 1983, en receiver Tandberg TR 200 från 1973 och ett par Luxor 8071 Transmissionline från 1978.
Så egentligen har jag alltså inget på denna avdelning att göra...
Uppenbarligen lyssnar jag på skräp, och är i resonemangets förlängning en usel stackare ur den skara som inte skådat ljuset, eller kanske rättare; inte hört ljudet, och inte förstår vad äkta vintage hifi är.
Även på denna avdelning görs det uppenbarligen skillnad på folk och folk...
Jag har en nad från -84 och hade en Technics sl-p1200 från -86 och dessa liradar då musik med god kalite säkert din Denon också.Kjell_Kranzberg skrev:Så här ser i alla fall Denon DCD 1800 från 1983 ut.
Vintage eller skräp?
Ja, det kan man ju inte veta förrän man lyssnat på den.
Kjell_Kranzberg skrev::D
Tillbaka på planen igen...![]()
Tack för det.![]()
phloam skrev:Jag tror helt enkelt att det bästa är om Vintage tillåts vara en "känsla" - inte nåt exakt mätbart eller väldefinierat.
meanmachine skrev:plastiga maxistereos från 80-talet är ingen vintage.
phloam skrev: Egentligen ett rätt fånigt och svåranvänt uttryck i sig, "Vintage", passar det så bra till stereoprylar egentligen...?
phloam skrev:
Nej, jag ser bara problem med att försöka avgränsa ett sådant uttryck som i så hög grad är beroende av vad individen uppskattar personligen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster