Hittade ett par gamla SEAS-högtalare.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna

Hittade ett par gamla SEAS-högtalare.

Inläggav Rishna » 2008-03-01 13:53

Jag har tänkt skaffa ett par gamla snygga (billiga :D ) Vintage-högtalare att ha på jobbet och sprang på ett par riktigt gamla SEAS-högtalare på en loppmarknad i Halmstad. Jag chansade och gav en hundring för dem. Det sprakade en aning från ena högtalarens baselement när jag testade dem med en gammal Ferguson-förstärkare och jag kunde inte se något av elementen genom det fullständigt ogenomskinliga fronttyget/väven.

Väl hemma visade det sig att det gick att ta loss fronterna med en liten syl och under hittade jag följande: bas, oval 6"x9" ungefär som till hatthyllan i bilen. Mellanregister 4" och en liten kondiskant 2". Lådorna är c:a 50 cm höga, 25 cm breda och 23 cm djupa. Träfanéret är troligtvis jakaranda. Längs med fronten är det massivt med en tjocklek av en knapp cm. Tygfronterna som är vävda är gråsvarta och tätt randiga.

Är det någon som känner igen dem utifrån modellbeteckningen som är:

SEAS HIFI 30
Loudspeaker Type 74K DIN 45500

Jag kan inte själv lägga in bilder på dem men mailar gärna till någon som kan. Kanske kan vi kasta lite ljus över dessa gamla bortglömda högtalare.

/Fredrik

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-03-01 15:36

Undrar om det inte är något liknande den här?

http://home.online.no/~lauvaase/hoyttalere.cfm

I så fall har du den(på den tiden) vanliga ovala SEAS-basen 28/17TV-GW,mellanreg 9TV-LG och diskanten 5TV-HF(ofta lite svagt gröntonad eller gulaktig-svarta blev de senare).
Till historien hör att från början(grundades i slutet på 50-talet,men hade redan 1933 startat som A/S Videbaek Hojttalerfabrik av Norgard Madsen och hans son) gjorde SEAS inga egna lådor,bara lösa element och filter.Men så småningom kunde man leverera också lådor till andra tillverkare som då fick sitt eget namn på "låddan".Exempel på sådana är Radionette,Centrum.
De här elementen kan man hitta i många andra fabrikat också.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2008-03-01 16:50

Där har vi dem! Lådorna är dock inte lika höga, och vävfronterna är s.a.s. inramade av lådorna. Samma element är det i alla fall. Lådorna är garanterat fabriksbyggda och i nyskick åldern till trots :)

Tack för informationen rolfzetterberg!

Kan berätta att högtalarna ska användas i ett klassrum där en fjärdeklass ska få avnjuta dem en lektion i veckan då det står musik på temat. Skolan är byggd ungefär samtidigt som högtalarna så det hela blir riktigt tidsenligt :)

/Fredrik

Återgå till Vintage-hifi