Hadcock tonarm...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Barkan80

Hadcock tonarm...

Inläggav Barkan80 » 2008-03-04 20:28

Hej på er allihop!

Jag är ny här på forumet.
Jag har en Ariston RD11s med en Hadcock 228 unilift arm med Van denhul kablage och en ortofon omd30 pickup.
Undrar om någon av er har en sådan arm?

Jag saknar instruktionsboken till den. Hittar inte mycket om justeringar på nätet tyvärr. Jag vill gå igenom den och göra grundinställning på den.

Skulle bli jätte glad om det fins någon som kan hjälpa mig med instruktioner.

Tack på förhand
/Magnus

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-03-04 20:34

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-04 20:35

Du behöver nog inga speciella instruktioner till just den armen. Det enda tricky är att det är en unipivot-arm, dvs den är enpunktslagrad och behöver balanseras i sidled också. Men kolla på denna länk om du inte hittar någon lämplig info:
http://www.vinylengine.com/library/hadcock.shtml

Annars är geometri och nåltryck samt antiskating likartat för de flesta armar. Söker du på nätet hittar du ganska mycket om tonarmar och dess inställningar generellt. Undrar om inte www.svalander.se har någon info om detta?

Edit: Även om man är snabb är man inte alltid snabbast :-)

/ B

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-04 22:04

Kul! :)

Har en Ariston RD40 med samma arm!

/Jocke

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-03-04 22:34

Jag har en Ariston RD 60 med Ariston Enigma arm, bytt kablar till Van den hul samt massor av sorbotan i chassiet, använder inte den längre men fungerar mycket bra.

Användarvisningsbild
Barkan80

Inläggav Barkan80 » 2008-03-05 10:24

Tack ska ni ha!

Kul att det var fler som hade eller har ariston spelare. Köpte just min, gillar det gamla.

Tänkte byta strömkabel. någon har monterat en 3m lång "lampsladd" har nui tips på det med?

Jocke visst är din spelare också fjäder upphängd?

Hur har du löst det med "lyfften" till armen. Han som haft min innan mig har monterat lyften direkt i plåten i något befintligt hål. vilket gör att den inte når till armen när den är i inner läget.

Den ska ju sitta på en svart metall brygga längst ner vid infästningen av tonarmen. men då sabbar man ju fjädringsfunktionen??

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-05 10:51

Jepp!

Den hänger i 3 punkter där man kan justera höjd och fjädring separat. Tonarmen inger ju inget större förtroende i handhavandet men när den väl lirar låter den hur bra som helst! Har inte funderat så mycket på det där med lyften... Kommer du på något fiffigt så skriv gärna ner det i den här tråden!

/Jocke

Återgå till Vintage-hifi