Vintage-DAC's förklarade!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Vintage-DAC's förklarade!

Inläggav phloam » 2008-03-08 18:39

Jag skulle vilja veta mer om DAC'ar från förr - på den tiden då det var lite mode i nya sätt att omvandla laserljus :)

Typ"18 bit oversampling", MASH, 1bit stream, 1 eller 2-dac system, osv osv, alla dessa etiketter som sattes på både bärbart och stationärt - vad innebar de egentligen för ljudet?

Var det nån som var speciellt intressant, nån som lät särskilt bra och kanske är nåt man ska kolla efter när man köper gamla cd-spelare?

(Jag har - exempelvis - ett vagt minne av att en-dacsystem skulle vara av bättre kvalitet än "double" trots att det utmålades/framstod som bättre med två.)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-03-08 22:24

Philips första CD-spelare är nog tämligen het.
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-03-09 08:03

Dom första CD spelarna använde sig av 2 st 14 bits DAC eftersom det inte fanns någon 16 bits DAC eller de var alldeles för dyra. Snart så kom dock 16 bits DACarna.

Då upptäckte man också de ljudmässiga problemen med branta sk brickwall filter. Därför skapades då 1 bitstream, MASH mm. som lösningar på detta. Vilka kan anses vara en form av översampling.

Själv har jag hört flera Japanska MASH spelare från början 90 talet som jag gillar (Technics, Pioneer, Sansui).

Sten R

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-09 13:19

Tack rylandes, det svarade på många frågor på en gång där :D

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-03-09 15:30

Många spelare med olika bitströmstekniker uppskattades för renare, luftigare diskantåtergivning än tidigare tekniker med 16 eller fler bits processorer och varierande grad av oversampling.
En akilleshäl bland de flesta bitströmsspelare jag hört är en oförmåga att återge rytmiskt komplex musik korrekt, de har dålig timing.
Jag bytte bort min bitstöms-DAC i början av 1990-talet mot en klassiker med selekterade TDA 1541A A-S1 16-bit med fyrfaldig oversampling.
Den behåller jag så länge den fungerar. Återgivingen är lite grovkornigare i toppen, men jag tycker att musiken hänger ihop bättre.
Inte oväntat höll Naim fast vid den här gamla Philips/Marantz-tekniken längre än P/M själva.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2008-03-28 18:55

Hej! Första inlägget här, hoppas någon av de många experterna kan svara. Är det någon skillnad på slutresultatet (rent matematiskt respektive ljudmässigt) från en första generationens 14-bitars D/A-omvandlare med översampling jämfört med en "vanlig" 16-bitars?

Jag är sugen på att skaffa mig en "vintage" CD-spelare (utan någon egentlig anledning, bara för att det är lite kul)...

Återgå till Vintage-hifi