Bildtråd: Vintage kult-hifi

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Bildtråd: Vintage kult-hifi

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-19 22:38

Inga andra restriktioner än att du själv äger den pryl du visar upp.
Vad som är vintage kult-hifi är upp till dig själv, bara du kan motivera dig.

Som trådstartare får jag väl bli först ut. Detta lilla kassettdäck betalade jag dyrt för; 25 kr.
Det är ett Grundig CN 700 från 1974. Fungerar fint.
Kan det bli mera tidstypiskt och tyskt utseende än så här? Helt klart hög kultfaktor.

Vilken blir nästa kult-pryl?

Bild

Användarvisningsbild
Ceder

Re: Bildtråd: Vintage kult-hifi

Inläggav Ceder » 2008-03-19 23:34

Kjell_Kranzberg skrev:Inga andra restriktioner än att du själv äger den pryl du visar upp.
Vad som är vintage kult-hifi är upp till dig själv, bara du kan motivera dig.

Som trådstartare får jag väl bli först ut. Detta lilla kassettdäck betalade jag dyrt för; 25 kr.
Det är ett Grundig CN 700 från 1974. Fungerar fint.
Kan det bli mera tidstypiskt och tyskt utseende än så här? Helt klart hög kultfaktor.

Vilken blir nästa kult-pryl?

Trevligt, men är det inte enklare att köra på i denna tråd?: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=21087?

//DC

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-03-20 00:18

Tror Kjell syftar till diskussionen om vilket som är vintage eller inte och har därför skapat en egen tråd. Jag röstar för att allt är i samma tråd och att man får själv lägga upp vad man tycker är vintage/kult?

Mvh

F

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-03-20 00:35

Fjonkalicious skrev:Tror Kjell syftar till diskussionen om vilket som är vintage eller inte och har därför skapat en egen tråd. Jag röstar för att allt är i samma tråd och att man får själv lägga upp vad man tycker är vintage/kult?

Mvh

F

Som trådskapare av den klistrade tråden hoppas jag att jag inte bidragit till denna diskussion :oops: (då jag tycker den är fånig/onödig)

Vad som är Vintage/kult ligger i betraktarens öga, en rent subjektiv uppfattning. Att jag sedan klampade in i redan första inlägget (i "min" tråd) om ålder och så hoppas jag inte hindrar någon från att posta bilder på sina prylar.

Jag tror dock att vi alla är ense om att Vintage i alla fall inte är sånt som lanseras "i nutid" (därav min något trubbiga formulering av ålder i den klistrade tråden)

//DC

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-20 00:46

Vintage behöver ju inte innebära "Kult" så i denna tråd kan man ju köra riktiga kult-prylar (och i den andra bilder på all möjlig vintage)...typ kanske? :)

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-03-20 00:49

phloam skrev:Vintage behöver ju inte innebära "Kult" så i denna tråd kan man ju köra riktiga kult-prylar (och i den andra bilder på all möjlig vintage)...typ kanske? :)

Äh, själv är jag mer på "fika-humör" kan vi inte samlas i en tråd istället?

Nej nu skall jag sluta spamma Kjells tråd, om han vill köra här är det fine by me! Tycker för övrigt att bandaren i frågan ser mycket cool ut (och det är väl det som räknas)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-20 07:16

phloam skrev:Vintage behöver ju inte innebära "Kult" så i denna tråd kan man ju köra riktiga kult-prylar (och i den andra bilder på all möjlig vintage)...typ kanske? :)

Ja, det är så jag tänkt mig. Det har jag ju också skrivit. D v s bilder på sådan vintage vi tycker har hög "kult-faktor" - inte vintage överlag. All vintage är inte kultklassad; eller?
Men vill ni ta bort tråden, så: "fine with me".
M v h

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-03-20 10:15

Bild

Detta är kult om jag förstått rätt :)

Många 50-talister minns dessa från klassrum m.m..

mvh

Falkis

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-20 10:40

Falkis skrev:Detta är kult om jag förstått rätt :)

Yepp! Fast min egen hade trälåda.

Kult? För mig är det tex Dynaco rörsteg, Quad elektrostater och elektronik från 50-60 talet, ERA skivspelare, Sansuie Au999 förstärkare, vissa JBL-högtalare, Bose 9-elementshögtalare, alla märkliga tonarmar som fanns på 70-talet, Transcriptor-spelarna osv... Härliga grejor, vore kul att se lite bilder på sådana!

Mina egna högtalare fråm -78 har väl i viss mån kultstatus...

Bild

/ B

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2008-03-20 13:56

Såna däringa Tandbergare står det ett tiotal i källaren på skolan där jag jobbar. De är täckta av ett ganska tjockt lager damm och har glömts bort i dessa tider av digitala ljudmedier. :(

Finns det på allvar något användningsområde för dessa gamla rullbandare mer än för entusiaster? Hur är de avseende ljudkvalitét?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-20 15:34

Rishna skrev:Såna däringa Tandbergare står det ett tiotal i källaren på skolan där jag jobbar. De är täckta av ett ganska tjockt lager damm och har glömts bort i dessa tider av digitala ljudmedier. :(

Finns det på allvar något användningsområde för dessa gamla rullbandare mer än för entusiaster? Hur är de avseende ljudkvalitét?

För den som tycker att rak frekvensgång och lågt brus är viktiga delkomponenter så är det nog inget att ha. Antingen är det av nostalgiska skäl eller för att man har en massa gamla rullband som man vill kunna spela.

Däremot så kan ljudet i sig vara ganska trevligt, det låter ofta ganska "riktigt" trots tekniska begränsningar. Nu pratar jag om typ "skoltandbergare". Tänker du på en 2-kanals Revox som snurrar i 38 eller 76 cm i sekunden och där allt är supertrimmat så tillhör en sådan bandare än idag toppskiktet när det gäller ljudåtergivning.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-27 17:55

Ok här är lite Absolut Kult:

Bild

Hur många armar och ben skulle jag inte kapa för en sån där svart allweather walkman, bara den, finns många fler... intressant hur Sony lyckades skapa ett sånt begrepp, med apparater som på nåt sätt var mer än bara själva bandspelaren i sig... "It's a Sony", oh yeah :D

Besök Walkman Museum och frossa vidare. *vill ha!!!!*

Användarvisningsbild
Jalk

Inläggav Jalk » 2008-04-02 22:25

Denna är högtalare (Sinus 8 ) är både cool och annorlunda samt
hamnar i kult facket enligt mig, min sambo tyckte däremot bara
att den var ful så numera glädjer den förhoppningsvis någon annan.

Bild

SL-15 som hänger på väggen är väl kanske inte direkt kult men var
såvitt jag vet en av de första helt programerbara skivspelarna som
man kunde välja att hoppa över låtar på alternativt spela låtarna i
valfriordning, den har jag inte heller kvar längre.

/Janne

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-13 13:21

Väcker denna tråd med ett köp jag gjorde i veckan. Fler bilder och info finns i min medlemstråd!

Bild

Sjukt nöjd :P

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-13 13:30

Den är... jag är mållös :D Såna som datorhögtalare skulle man ju ha :)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-13 19:03

Bravo!
Det är precis sådana här prylar som ska visas här!
Håll liv i tråden!
M v h

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-07 22:37

Här är en grej för Phloam, hoppas att du ser denna grabben, köpte den idag:

Bild

Technics (med national uppe i loggan) RS-263AUSD.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-07 22:45

Ser och gläds över att den hittat ett trevligt hem! :D

Tackar än en gång för dina tips osv...!

Så mycket man skulle vilja ha... *suck* :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-07 23:02

phloam skrev:Ser och gläds över att den hittat ett trevligt hem! :D

Tackar än en gång för dina tips osv...!

Så mycket man skulle vilja ha... *suck* :)

Skulle du vilja ha ovanstående? ;-)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-08 13:17

Fjonkalicious skrev:Väcker denna tråd med ett köp jag gjorde i veckan. Fler bilder och info finns i min medlemstråd!

Bild

Sjukt nöjd :P

Åhhh...så snyggt! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-17 23:30

BUMP!!!! pga annan tråd :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-17 23:58

phloam skrev:BUMP!!!! pga annan tråd :)

Ok, kastar in lite här då :-)

Första stereon jag har med 3 inbyggda förstärkare(snacka om nyfiken att kolla om det stämmer)... alla är i class A (not :mrgreen: )

Bild

Första stereon som dessuom har Spatial Stereo, hur grymt som helst, man har en ratt som går från Mono, till Stereo och sedan Spatial Stereo= Hifi Nirvana.

Bild

Ser ni hur linjär den är... uaaaah, alla rotel 1090 ägare ryser av rädsla när dom ser denna dräparen... spikrak :-O Dock från 200 hz eller så...nåväl, vad finns under 200 hz att hämta egentligen, va?

Bild

Första stereon med 5 högtalare i ett... grymt säger jag bara, dessutom har 3 av dom kromad dammkåpa, kicks ass.

Bild

Power play är inte bara en sportterm(den grafiskt intresserade personen noterar A:et i Player, snajsigt)

Bild

Najs indexering
Bild

Här ser man vredet för hifi-nirvana, spatial stereo

Bild

Kopplade in den... trots min ironi här ovan så måste jag säga att förväntningarna var inte direkt höga, men det låter fanimej helt OK! Blev mkt förvånad faktiskt!

Mvh

Herr Monolog

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2008-08-19 12:56

Bidrar lite till tråden när jag ändå lyckas ladda upp bilder :)

Bild
En tjusig och faktiskt skrap & repfri Pioneer SX-535 för 200:-.

Bild
Plus en otroligt fin Pioneer PL-115D med repfritt lock för samma summa, 200:-.

När jag gick ifrån den här loppisen hörde jag en äldre man ropa
högt och ljudligt: V A F A A A N, B A R A F Y R A H U N D R A !!

Bild

Och så lite rörattiraljer på slutet som köptes in före jul, och som blir ett litet projekt att pyssla med i vinter när snön yr utomhus. Lite nya gängor, lite utbyte av kablage, nya rör bör kanske ordnas först. Den är fullt spelbar trots allt, låter väldigt bra, men då jag inte hört på någon rörförstärkare tidigare så har jag inget att referera till.

Men det kanske finns någon trevlig rörentusiast i närheten dvs i Dalarna ? :wink:

Jo, jag känner till Erik Andersson - har pratat med honom, och det blir ett besök framåt vårkanten för en uppgradering.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-19 21:17

Fjonkalicious skrev:Ser ni hur linjär den är... uaaaah, alla rotel 1090 ägare ryser av rädsla när dom ser denna dräparen... spikrak :-O Dock från 200 hz eller så...nåväl, vad finns under 200 hz att hämta egentligen, va?

:D

Jag har ju ett par Philips-högtalare med frekvenskurva på fronten, "Measured in an anechoic room" (aah, hifi-poesi) som också låter över förväntan... jag ser en trend här?? :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-19 21:37

phloam skrev:
Fjonkalicious skrev:Ser ni hur linjär den är... uaaaah, alla rotel 1090 ägare ryser av rädsla när dom ser denna dräparen... spikrak :-O Dock från 200 hz eller så...nåväl, vad finns under 200 hz att hämta egentligen, va?

:D

Jag har ju ett par Philips-högtalare med frekvenskurva på fronten, "Measured in an anechoic room" (aah, hifi-poesi) som också låter över förväntan... jag ser en trend här?? :)

helt underbart. ordbajseri på hög nivå.. härligt. :-D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-13 16:15

Hifi och hifi. Jag vet inte, kult och hifi går liksom inte riktigt ihop. Om det är hifi så är det inte kult och är det kult så är det inte hifi. Nåväl, men denna fina inledning så skall jag bjuda på inget annat än en TV!. Japp, en hederlig TV. Jag sålde min vanliga tv för några månader sedan, en Sony 29" 100hz trinitron tjofräs som faktiskt var ganska bra. Men den var stor och passade inte in bland allt vintage. Dessutom tog den upp stor yta på golvet där man faktiskt kunde ställa stereogrejor istället. Men nu har jag blivit med TV igen, kunde inte låta bli. Om den får stanna.... det får vi se. Men charm har den(enligt mig).

Its a red Hitachi with svartvit skärm.

Bild

Bild

Bild

Istället för fjärr och stereo: Manuell kontrollpanel och mono

Bild

När man köper gamla stereoprylar så har man faktiskt ganska stort hopp om att det skall funka. Men när man köper en gammal bärbar tv så är ju mina förväntningar lägre. Slog på... inge bild. Snyft, tänkte ratta lite och jag får fram ngt ljud i alla fall, men se på fan, den som hiar saj litta .. bild. På skärmen visas varför jag sålde min andra tv.

Bild

Vad innebär egentligen Solid State? Jag har sett det på en klockradio jag hade och slängde och på några annonser och stereoapparater. Är det transistor man avser?

Bild

Hoppas att den inte var ett för stort snedsteg.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-14 00:56

Satan vad snygg Hitach-tv'n är! Den ser ju hur fräsch ut som helst? Antennen, loggan... allt! Helt klart en "keeper" :)

En sån skulle ju säkert gå för en smärre fantasisumma i nån sån där hipp retrodesign-inredningsprylbutik. (Som den där på Andra Långgatan i Gbg, den som känner till)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-09-14 07:32

Fjonkalicious skrev:Vad innebär egentligen Solid State?

Det betyder väl att den är heltransistoriserad...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-06-12 15:15

Bumpar denna tråd med ännu en kult grej!

Det måste ju hända lite grejor, har ni ingen kamera grabbar? (och damer :? )

I vilket fall, kom hem för någon vecka sedan, så det kommer kanske lite kul nu.

Denna köpte jag för några veckor sedan. Själv kallar jag den för *trumvirvel* radioradion.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ser nu att några av mina tidigare bilder försvunnit, trist. Jag skall se om jag får orken att lägga upp dom igen. Hade aldrig hänt om jag hade fått det där FTP kontot här på faktiskt.se. Nåväl, roligare med nyinkomna grejor. Tidigare ägare trodde inte den fungerade men funderar starkt på att köpa ett 9V batteri och prova.

Förresten, jag saknar Kjell. Hade varit kul om han hade kunnat göra en återkomst.

Mvh

Filip

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-06-12 15:30

Fjonkalicious skrev:Förresten, jag saknar Kjell. Hade varit kul om han hade kunnat göra en återkomst.

Jag saknar honom med!

Han är så schysst och kunnig.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi