av Fjonkalicious » 2008-04-04 10:07
Det beror ju på vad du skall köpa.
T.ex. så har vissa förstärkare omkopplare på baksidan från 110 till 220 volt. I vissa fall behöver du alltså inte transformator, det varierar från produkt till produkt. Det du däremot behöver är en USA-EU kontaktdon, det hittar du på kjell eller liknande.
Såhär har jag fått för mig det är med Tull och Moms. Om du skickar ngt obetydelsefullt och nedskrivet värde i ett litet kuvert så bryr sig inte posten om det.
I övriga fall är det alltid moms på grejorna.
Vad gällande tull så har jag uppfattat det som att det blir tull när varans värde överstiger 500 kr. Oftast eller alltid så går tullen på det försäkrade värdet på försändelsen. Det är olika tullsatser på olika varor och du kan söka på tullverket s sida så kan man hitta ett register där man kan hitta vilken tullsats för vilken vara, vissa varor har inte tull. I vissa fall tillämpas en schablontullsats som ligger på en viss procent, vilket jag inte kommer ihåg vad det är.
Så, om du köper stora, tunga saker så kommer det med stor sannolikhet bli tull och moms.
För att undvika tull och moms på mindre saker så skall det vara skickat som "gift" (gåva) och vara värderat till mindre än motsvarande 500 kr. Om man har pratat med säljaren, på t.ex. ebay innan, så kan man be dom att skriva ett litet "brev" där han skriver ngt som: kul att du var här och besökte...bla bla bla.. här får du en present eller ngt liknande. Ibland öppnar dom paket för att verifiera vad det är i nämligen. Notera att det inte är tullen som hanterar alla paket utan det är ju det aktuella fraktbolaget som måste hantera det enligt lag(som jag förstått det). Notera att om du sänker värdet till 500 kr eller under, så är ju varan inte försäkrad för mer än det. Så om det går sönder/försvinner så kommer du inte få ut mer än det, om ens det.
Rent generellt så är det väl inte så stor mening att köpa saker "over there" här i Sverige? Vi har väl ganska vettiga priser kan jag tycka jämfört med andra länder.
Jag köpte ett par stolar från USA en gång och fick vänta i 2 mån. på båtfrakt, när dom kom fram var det uselt packat, kartongerna sönder men stolarna var mirakulöst hela. Men skicket var inte alls som väntat, mkt sämre.
På Hififorum finns det en historia om en snubbe som blev blåst på motsvarande 20kkr av en snubbe på Ebay som skulle köpa ngt McIntosh-steg.
Tänk efter före.
Mvh
Filip