Köpa beggat från Amerikat?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bajenleker

Köpa beggat från Amerikat?

Inläggav bajenleker » 2008-04-04 09:26

Nån som har gjort det, det finns väl transformatorer från 220 till 110V,
med rätt kontakter?
Blir väl garanteraterat tull på prylarna, eller?
Nån som vet och som är pigg på att svara, eller länka?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-04-04 09:39

tull och moms, garanterat... nja.... bara att skriva ner värdet eller liknande om man vågar.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-04 10:07

Det beror ju på vad du skall köpa.

T.ex. så har vissa förstärkare omkopplare på baksidan från 110 till 220 volt. I vissa fall behöver du alltså inte transformator, det varierar från produkt till produkt. Det du däremot behöver är en USA-EU kontaktdon, det hittar du på kjell eller liknande.

Såhär har jag fått för mig det är med Tull och Moms. Om du skickar ngt obetydelsefullt och nedskrivet värde i ett litet kuvert så bryr sig inte posten om det.

I övriga fall är det alltid moms på grejorna.

Vad gällande tull så har jag uppfattat det som att det blir tull när varans värde överstiger 500 kr. Oftast eller alltid så går tullen på det försäkrade värdet på försändelsen. Det är olika tullsatser på olika varor och du kan söka på tullverket s sida så kan man hitta ett register där man kan hitta vilken tullsats för vilken vara, vissa varor har inte tull. I vissa fall tillämpas en schablontullsats som ligger på en viss procent, vilket jag inte kommer ihåg vad det är.

Så, om du köper stora, tunga saker så kommer det med stor sannolikhet bli tull och moms.

För att undvika tull och moms på mindre saker så skall det vara skickat som "gift" (gåva) och vara värderat till mindre än motsvarande 500 kr. Om man har pratat med säljaren, på t.ex. ebay innan, så kan man be dom att skriva ett litet "brev" där han skriver ngt som: kul att du var här och besökte...bla bla bla.. här får du en present eller ngt liknande. Ibland öppnar dom paket för att verifiera vad det är i nämligen. Notera att det inte är tullen som hanterar alla paket utan det är ju det aktuella fraktbolaget som måste hantera det enligt lag(som jag förstått det). Notera att om du sänker värdet till 500 kr eller under, så är ju varan inte försäkrad för mer än det. Så om det går sönder/försvinner så kommer du inte få ut mer än det, om ens det.

Rent generellt så är det väl inte så stor mening att köpa saker "over there" här i Sverige? Vi har väl ganska vettiga priser kan jag tycka jämfört med andra länder.

Jag köpte ett par stolar från USA en gång och fick vänta i 2 mån. på båtfrakt, när dom kom fram var det uselt packat, kartongerna sönder men stolarna var mirakulöst hela. Men skicket var inte alls som väntat, mkt sämre.

På Hififorum finns det en historia om en snubbe som blev blåst på motsvarande 20kkr av en snubbe på Ebay som skulle köpa ngt McIntosh-steg.

Tänk efter före.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-04-04 10:12

Fjonkalicious skrev:Vi har väl ganska vettiga priser kan jag tycka jämfört med andra länder.

8O

Det är väl i stort sett dubbelt så dyrt här med allting jämfört med Staterna!

Annars köpte jag precis en stärkare från tyskland... en 3.000:- billigare än billigaste stället i Sverige. Så det finns pengar att tjäna.
Om något går sönder så är servicen i tyskland mycket bättre än den i Sverige, där har dom förstått detta med kundvård.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-04 10:19

Strauss skrev:
Fjonkalicious skrev:Vi har väl ganska vettiga priser kan jag tycka jämfört med andra länder.

8O

Det är väl i stort sett dubbelt så dyrt här med allting jämfört med Staterna!

Annars köpte jag precis en stärkare från tyskland... en 3.000:- billigare än billigaste stället i Sverige. Så det finns pengar att tjäna.
Om något går sönder så är servicen i tyskland mycket bättre än den i Sverige, där har dom förstått detta med kundvård.

Eftersom det var postat i Vintage-tråden så antog jag att det avsåg Vintageprylar? Om det är Vintage det avser så är jag nästan beredd att stå kvar vid mitt tidigare uttalande.

Mvh

F

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-04-04 10:50

Har handlat mindre prylar från USA vid några tillfällen. Vad många glömmer är att fraktkostnaden kan vara en tung post. Kolla gärna sidor som USPS, UPS, Fedex etc. Speciellt de senare har höga minimikostnader. Produktens pris+frakt+tull+moms=vad man får betala. Stora prylar passerar inte tullen obemärkt... Mindre försändelser med lågt värde kan drabbas av en hanteringsavgift på drygt hundralappen även om den inte tullas/momsas. Man kan även få en separat faktura från tullaren efter man har mottagit försändelsen.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-04-04 11:20

Fjonkalicious skrev:Eftersom det var postat i Vintage-tråden så antog jag att det avsåg Vintageprylar? Om det är Vintage det avser så är jag nästan beredd att stå kvar vid mitt tidigare uttalande.

Mvh

F

Aha okej, ja då stämmer det säkert :) Trodde det gällde nyare saker.

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2008-04-04 12:17

Tack för svaren..jo det är antika prylar det handlar om, som knappt går att få tag på här hemma.
Men tuunga.
Typen McIntosh och liknande.
Men det handlar inte om 20kkr, betydligt lägre.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-04 13:35

Jag tycker denna artikel är värd att läsa i alla fall:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56458

Då förstår man lite hur dom agerar. Jag trodde jag var lurad när jag köpte stolarna med, men jag fick dom faktiskt. Annars hade jag varit blåst på 7 lök, vilket för mig, är mkt pengar.

Lycka till!

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2008-04-04 15:00

Ja det var en j-a soppa...jag får väl vara försiktig, eller skippa det helt?

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2008-04-28 20:41

Den 1 december 2008 höjs beloppet för tullbefrielse beträffande varor som införs till EU till 150 euro.

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAct ... anguage=en

Sök på "918/83" och se punkt 3.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-04-29 01:15

Glöm inte att om det är högeffektsgrejor du ska ta hem så kommer det inte räcka med en "liten omvandlare" till strömförsörningen. Den kommer behöva mata de effekter som du tänker använda - vilket kan innebära att du har en lika stor nätdel till apparaten du köpt som i den. Om man inte kan koppla om på ett smidigt sätt alltså.

Men ska du köpa saker som bara behöver något tiotal watt finns det säkert billiga lösningar!

[slrt]
admin

Återgå till Vintage-hifi