Voighthorn med Fostex FP 203

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Voighthorn med Fostex FP 203

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-05 09:59

Jag har köpt dessa. Betalade 400 kr för paret. Var det för dyrt?
Jag har kopplat bort piezodiskanten och kör enbart bredbandaren.
Luftigt ljud, men kanske lite väl framträdande mellanregister.
Några som har erfarenheter och synpunkter på dessa?
Hör gärna av er.

Länk till bild:
http://www.hifisentralen.no/forum/index ... 146.0.html

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-04-05 11:18

Hej
Har ingen erfarenhet av Voight med Fostex men har byggt ett par Voighthorn för några år sedan och kört dem med bredbandare (testat några olika element.
Mina är byggda efter Valutronics ritning. Kul site för alla som uppskattar marknadsföring med ett gott mått av brist på självdistans...

Det är ju lite kul med basen men jag saknade mellanregister hur jag än bytte och härjade, alltså tvärtom vad du erfar.
Mina horn ligger och tar plats under sängen, har funderat på att släpa fram dem och trycka i originalet av bredbandselement, Philips 9710 eftersom jag har några över. Haken är ju bara att de tar sån plats... Dina är ju lite fiffigare byggda, mina är minst 120cm höga och i gråmålad spånplatta vilket ju inte gör någon människa glad. De har dock gjort god tjänst under tonåringarnas föräldrafria fester då det är bäst att gömma undan sina OA12:or.

...och priset 400 för ett par Fostex bredbandare är väl okej och nu fick du möjligheten att lyssna på lite snickarglädje också
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Voighthorn med Fostex FP 203

Inläggav PerStromgren » 2008-04-05 15:47

Kjell_Kranzberg skrev:Jag har köpt dessa. Betalade 400 kr för paret. Var det för dyrt?

Nej! Detta måste vara ett par optimala högtalare för den fattige rocklyssnaren. Hifi är det oftast inte, men de låter ofta högt och bra med liten tillförd effekt.

Jag hade själv ett par för 35 år sedan (jisses, vad tiden går!), bestyckade med 9710M + 0163T. Det lät i mina dåtida öron alldeles utmärkt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
snubber

Re: Voighthorn med Fostex FP 203

Inläggav snubber » 2008-04-05 17:51

Kjell_Kranzberg skrev:Jag har köpt dessa. Betalade 400 kr för paret. Var det för dyrt?

Tja ... det märker du i slutet på månaden ... :roll: :wink:

Har liksom övriga i tråden haft ett par "liknande", lät lite "plonkigt" :roll: (hur nu det låter), kommer ihåg att jag hade lite fluffig dämpning i mitten på tratten och fick då ett "bättre" ljud ... tror jag gillade Schmacks bättre.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-05 18:41

Tack för inlägg och kommentarer. :)

:?:
Ingen som har ett par sådana här och kan ge "förstahandsintryck"?
:?:

Under dagen har jag gjort en mycket seriös test :wink: :roll: och jämfört Voighthornen och Luxor 8071 Transmissionline :!:

Några korta intryck:
Voighthornen:
+ luftiga, klara, fast bas, fin stereobild
- tendens till vasst mellanregister;märks på röster
8071:
+ varma och lättlyssnade, bra balans mellan alla register
- tendens till att låta luddiga; stereobilden inte helt fast

Cd-spelare: Denon DCD 1800 (1983)
Förstärkare: Inertia 2235 (1979) (2 x 30 W)
Lyssningsrum: Familjens vardagsrum (blandning av hårda ytor och stoppade möbler.
:D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-05 20:07

Jag tror man kan få lite mer balanserat ljud med ett baffelstegsfilter, och kanske även ett notchfilter för största peaken i diskanregistret. Kolla runt på nätet så hittar du säkert några olika varianter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-06 08:45

Farsan har ett par med andra element... jag hade samma fostex-element som du fram till en volym-olycka som sabbade det ena (av misstag fullvolym på vid förstärkarstart pga en dammsugarslang). Tyckte det blev bättre när jag satte en Seas-Vifa kombo istället men sen gick jag bort mig i filterträsket, så som de är idag är de olyssningsbara... kanske ber om lite tips på forumet om jag skall ha igång dem som musiklyssning i garaget.

Men för att svara på frågan.... de låter helt ok med det elementet. Fast diskanten tror jag inte på.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-06 09:06

Jag tror man kan få lite mer balanserat ljud med ett baffelstegsfilter, och kanske även ett notchfilter för största peaken i diskanregistret. Kolla runt på nätet så hittar du säkert några olika varianter.

Här vore jag glad över lite hjälp. Jag har ganska låga kunskaper kring filter och egentligen inga alls vad gäller baffelstegsfilter och notchfilter.

Men för att svara på frågan.... de låter helt ok med det elementet. Fast diskanten tror jag inte på.

Nej, den där piezodiskanten har jag klippt av kablarna på. Kör bara bredband.
I den ena av lådorna satt ett delningsfilter, så lådorna har varit bestyckade med annan diskant tidigare.

M v h

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-06 11:54

För att komma rätt med en filterlösning måste nog högtalaren mätas upp. När det gäller konresonans i diskantkonen måste man mäta i flera riktningar ock kompensera för ett medelvärde, eftersom den kan vara väldigt rikningsberoende. Baffelsteget däremot är lite mer bredbandigt och oberoende av lyssningsvinkeln.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Vintage-hifi