Repsam ännu en gång...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Repsam ännu en gång...

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-17 18:55

Kände att jag behövde ha något att reta upp mig på, så jag tog en titt på deras hemsida.
Ack ja...
Luxor vinylspelare 1295 kr
Luxor reciver 650 kr

Inte för att dessa bägge skulle vara dåliga, men t o m jag som är Luxor-entusiast tycker att dessa priser är i häftigaste laget.

Här i Motala går dessa på loppis för under eller runt hundralappen.

Om någon av er är intresserade av något Luxor-aktigt, kan jag hålla ögonen öppna. Det dyker upp gamla Luxor rätt ofta här i Motala. Jag lovar att jag är mycket billigare än Repsam.

Bild

Bild
Senast redigerad av Kjell_Kranzberg 2008-04-17 18:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-17 18:56

Vad sitter det under huven på Luxors vinylspelare då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-18 13:41

Vad är det du retar dig på? :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-18 14:08

meanmachine skrev:Vad är det du retar dig på? :)

Ja, jag skriver ju tydligt att jag anser priserna på dessa bägge Luxor vara i häftigaste laget.
Men vem är den som köper till dessa priser?
Du?

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-18 14:39

Det är väl samma sak med skivor, man KAN hitta t,ex, orginalbeatles på secondhand och om man gör det är det billigare än t.ex. hos en etablerad beg.skivhandel.

De som håller i Loppis har väl oftast inte ambitionen att leva på att sälja sina saker... De vill bara få bort det, eller?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 16:24

Mer reklamtid på Faktiskt.se :)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-18 17:57

De som håller i Loppis har väl oftast inte ambitionen att leva på att sälja sina saker... De vill bara få bort det, eller?

Ja, så var det nog förr... De flesta loppisar häromkring har nog som mål att gå med vinst. Hur ska man annars kunna betala hyran?

Vad är Repsam annat än en loppis i fin kostym?
Jag får dåliga vibbar när jag inser att karlen bakom denna loppis kör med samma "hederliga Harry begagnade bil-försäljarstil" som var vanlig förr, fast bara klätt hela lurendrejeriet i en fin kostym.

Men Kaffekoppen har rätt:
Mer reklamtid på Faktiskt.se

All sorts publicitet (även negativ) är användbar och lockar folk till företaget.

Lika illa smakar det att en debattör här på forumet, använder sina inlägg som reklamplats och dessutom skryter med att han "konsulterar volontärt åt Sveriges största beg-butik". Det om något är "frånstötande".

Vad är att "konsultera volontärt"? Ge gratisråd?
För ett par år sedan när jag ifrågasatte Repsams uppgifter om nypriser på gammal hifi, via ett mail till dem, fick jag frågan om jag ville "hjälpa dem" med faktaupplysningar om gammal hifi, eftersom jag tydligen kunde ganska mycket. Jag tackade nej.

M v h

M v h

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-18 18:11

Alltså, man behöver ju inte köpa något där om man inte vill. Det som jag tycker är bra är att, som jag antar och förutsätter, de har "fixat upp" de gamla apparaterna såsom många inte klarar på egen hand. Spraya, säkringar, ren allmänvård osv. så att man köper en fräsch produkt.

För jag antar att det är grejen? Man får en fräsch apparat för slanten, är det inte så?

Personligen har jag köpt min Luxor 9391 (skivspelare) för 125 kr. Olja för hundra spänn och fixat till den. Alla kan ju inte det, och om man inte kan fixa grejerna själv, så är det ju iallafall trevligt att man kan köpa en luxor för halva priset av en instegspelare, som kanske är lika bra om inte bättre? (Förutsätter att den är repad till gott skick).

Men jag förstår din upprördhet. Sen kan man ju fråga sig om det lönar sig att sälja sin gamla luxor till repsam istället för att sälja den till kranzberg eller falkis för en hundring eller så. Jag tror att avansen är ganska god på det de säljer. Köpa för hundra - sälja för tusen?

Lite fredagstankar bara :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-18 19:17

Kjell_Kranzberg skrev:
meanmachine skrev:Vad är det du retar dig på? :)

Ja, jag skriver ju tydligt att jag anser priserna på dessa bägge Luxor vara i häftigaste laget.
Men vem är den som köper till dessa priser?
Du?

1. Ingen mening att vara spydig.

2. Om du handlar på loppis eller myrorna så fine. Alla gör det inte. Dessutom vet du ingenting om skicket.

Vidare kan jag tycka att gnälla på 650:- är lite fånigt. Det är ju ingen hemmarnsaffär drekt. i detta ingår 3månaders garanti samt alla lagliga skydd som du som konusment har. Jag vet inte men ibland upplever jag det som om ämnet repsam börjar bli urvattnat. Om det skulle kostat 400 ade du säker gnällt ändå.

men vad är ett värde tycker du. Om jag hittar en saab 95 på blocket för 55000:- medan en likadan bil hos saabhandlaren kostar 88000:- är då saabhandlaren dum. Sätter alltså privatpersonen värdestandarnden?

Personligen tycker jag att prestandan samt köpkraften skall vara måttstock för priset och jag tycker att Luxorrecivern presterar för mer än 650:-.

Det par hundra som du är innte på är inte ett relevant prestandavärde. Du får en ny cd-skiva för 200:- eller kvarting sprit. 15l besin osv. Det är för lite pengar. Men ditt resonemang tycker jag säger mer om dig än om repsam som jag upplever går före och visar en ny väg.

Alla gillar det inte men alla räkas inte heller som målgrupp.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-18 19:25

All sorts publicitet (även negativ) är användbar och lockar folk till företaget.

Lika illa smakar det att en debattör här på forumet, använder sina inlägg som reklamplats och dessutom skryter med att han "konsulterar volontärt åt Sveriges största beg-butik". Det om något är "frånstötande".

Vad är att "konsultera volontärt"? Ge gratisråd?
För ett par år sedan när jag ifrågasatte Repsams uppgifter om nypriser på gammal hifi, via ett mail till dem, fick jag frågan om jag ville "hjälpa dem" med faktaupplysningar om gammal hifi, eftersom jag tydligen kunde ganska mycket. Jag tackade nej.

Jag tycker du har en kraftigt bitter ton och har du några probelm med detta tycker jag att du skall ta det med admin eller via PM. Du gör bara bort dig genom att spy bitterhet i en tråd. Dessutom är det precis som KK säger. Du får ju negativ effekt genom att du lyfter ämnet och ger företaget en massa gratis reklam.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-18 19:57

meanmachine skrev: Du gör bara bort dig genom att spy bitterhet i en tråd.

Men jag förstår din upprördhet.

Uppenbarligen tycker inte alla som du...

Jag har tagit upp detta tidigare. Det finns flera som håller med mig.
Se här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=repsam

Även trådar startade av andra debattörer tar upp ungefär samma saker som jag.

Till sist konstaterar jag, något förvånad, att dina argument tydligen tryter, eftersom du väljer att försöka avväpna mig med personangrepp:
Du gör bara bort dig

Jag ifrågasätter inte dig som person, men lämpligheten i att, med din ställning som seriös debattör i åtanke, välja att använda dina debattinlägg för publicerande av reklam för tvivelaktig verksamhet.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-18 20:08

Till sist konstaterar jag, något förvånad, att dina argument tydligen tryter, eftersom du väljer att försöka avväpna mig med personangrepp:
Du gör bara bort dig

Det är du som går till angrepp! Titta i din poster. Redan innan jag dök upp här. På ett förlöjligande sätt går du emot mig och företaget repsam! Sopa rent framför sin egen dörr är ett mycket bra uttryck.

Uppenbarligen tycker inte alla som du...

Det är jag fullt medveten om. Det gör heller ingenting. Om någon offentligt uttalar sig så försvarar jag offentligt.

Även trådar startade av andra debattörer tar upp ungefär samma saker som jag.

Just därför är det gammal skåpmat. Men kom gärna med relevanta exempel så skall jag göra vad jag kan för att rätta till detta. Detta fallet är enligt mig ej relevant.
Finns säker många prisvärda saker där men men vissa vill bara se till den negativa. Du vet glaset är halvfullt.

Jag ifrågasätter inte dig som person, men lämpligheten i att, med din ställning som seriös debattör i åtanke, välja att använda dina debattinlägg för publicerande av reklam för tvivelaktig verksamhet.

Det är upp till mig. Om du har något emot detta tycker jag detta snack för bäst i en pm-kontakt. Inte sm bittersörja i en tråd.

Jag vet att du har mycket gott att komma med inom ämnet vintage. Jag uppsattar din inlägg och din känsla för det gamla. Den kärleken delar vi. Så bättre se det saker som kommer an på det strängar vi kan spela på än tvista i onödiga ämnen.

Tillsist. Även gamla stereoapparater kommer att stiga i pris. Detta är ofrånkomligt. Jag konsultar och hjälper repsam och tycker inte att priserna skall vara skyhöga men heller inte stöldlåga. Det skall vara en rimlig nivå som skall fungera för både insäljare samt köpare och ge en slant emellan för levebrödet.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-18 21:03

meanmachine skrev:Jag vet att du har mycket gott att komma med inom ämnet vintage. Jag uppsattar din inlägg och din känsla för det gamla. Den kärleken delar vi. Så bättre se det saker som kommer an på det strängar vi kan spela på än tvista i onödiga ämnen.

Hear, hear! :)

Vilket är värst - att ens favoritprylar nästan skänks bort utan att nån förstår värdet eller att det finns folk som faktiskt betalar riktigt bra för dem? Kjell, istället för att reta upp dig; försök istället se det som en komplimang gentemot Luxor som märke att Repsam faktiskt ger vinylspelaren det höga marknadsvärdet..! Då kanske fler undgår en neslig död i återvinningskrossen... och loppisfynd lär man ju alltid kunna göra ändå.

En sak när vi ändå talar om det: Vore kul om Repsam hade en "loppishörna" där sånt som visar sig svårsålt reas ut, eller det fanns lite annat junk de får in, för DIYare som inte vill spendera för mycket eller fattiga studenter osv. (Fast det kanske vore orealistiskt, jag inser det)

Edit: Kjell - all heder åt ditt erbjudande att spana osv; jag är en av dem som inte hade haft råd med nåt annat. Men ändå känns det inte helt fel om någon annan vill betala mer, om de nu vill/kan. Kul om det blir uppskattat..!
Senast redigerad av phloam 2008-04-18 21:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-18 21:12

Det är faktiskt prospekterat. Problemet är att kunder gärna inte förstår att give aways inte kommer att skickas! Så denna lösning blir mest troligt i butik inte på hemsida

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-18 21:14

Ah, ok, coolt då var jag inte helt ute och cyklade iaf :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-18 21:50

phloam skrev:Ah, ok, coolt då var jag inte helt ute och cyklade iaf :)

Är du det någon gång! :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-18 22:55

meanmachine skrev:
phloam skrev:Ah, ok, coolt då var jag inte helt ute och cyklade iaf :)

Är du det någon gång! :)

Nej, aldrig! :P (aj f-n nu var jag visst ute o cyklade lite ändå :) )

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-19 04:43

Enda problematiken kring denna typ av försäljning är ju att det trissar upp priser, ibland till en för många ouppnåelig nivå. Jag gillar verkligen gamla saker och köper mer än gamla stereodetaljer, i många fall handlar det om möbler(inredningsdetaljer).

Jag kan inte berätta exakt hur många gånger jag har ringt på annonser för möbler av kända formgivare. Ibland har det t.o.m varit så att säljaren inte varit medveten om vad han/hon säljer. Jag har sagt att jag köper deras vara för den begärda pengen och jag sätter mig i bilen t.ex. Men strax därefter ringer möbelhandlaren. Möbelhandlaren har dyr lokal på Östermalm i Sthlm, han har en god uppfattning om dess värde och hur mkt han kan få ut av varan i sin butik. Genast uppstår det då problem för mig, jag kan inte möta den summan som uppstår gentemot handlaren, beroende på hur seriös säljaren är så får jag köpa varan ändå. Om jag inte får det så blir det kohandel trots att annonsen inte har haft dessa intentioner(folks gnidighet).

Problematiken är att handlaren för möbler på Östermalm har köpare runtom i världen, ofta i Japan eller USA. Därför kan dom erbjuda en mkt högre summa än vad jag som privatperson kan. OCH DOM ÄR INTE NÅDIGA, det här handlar inte om vänliga ord och normal konversation. Jag har talat med säljare som fått 10 samtal inom en timme av en och samma antikhandlare.

Visst, som MM säger, det finns en marknad, den är servad och fin när man köper den. Men samtidigt så drabbar det oss genuina entusiaster, jag kan naturligtvis endast relatera till mig själv och den marknad jag har befunnit mig i, men det är inte kul att se hur riktigt fina och vackra saker skeppas ut till länder med bättre ekonomi.

Jag var nyligen involverad i en mycket intressant affär. Jag ringde på ett par stolar av en känd designer, priset var BILLIGT, mkt BILLIGT. Det var ingen som svarade och jag sade på telefonsvararen att jag köper dom för pengen som var begärd. Senare på kvällen ringde en herre och sade att det ringde konstant och att jag fick köpa dom för utsatt peng. OK, allt var fix fram tills en 30 min efter detta. Då hade alla antikhandlare ringt ner honom totalt. Då ringde han mig i sitt samvetskval om stolarna. Det visade sig att att han jobbade för en originisation som jobbade för barn i Afrika och det var för dom han sålde stolarna(jag kollade numret dessutom). Han hade blivit erbjuden fyrdubbla summan av vad jag hade erbjudit(vilket var den begärda summan). I och med föreningens syfte så kände jag att jag ville inte lura honom eller barnen i Afrika. Så jag sade till honom vad det var för stolar, vilken formgivare det var, vad dom hade sålts för tidigare osv osv. Hela rubbet, för att han skulle tjäna så mkt pengar som möjligt till Afrika. Han avbröt försäljningen och han gick till Bukowskis som betedde sig som ***** och sade att det inte gick att sälja. Så till slut sålde han dom till en person för 10 gånger den utannonserade summan. Mkt kort därefter så annonseras stolparet ut på Lauritz.com och är redan uppe i mer än den summan han sålde dom för (trots min inrådan). Detta betyder att personen som köpte dom för 10 gånger summan hade inget hjärta kvar för barnen i Afrika, varför köper man dom i så fall och sedan lägger ut dom på nätauktion.

Detta är sanningen om antikhandlare. Detta är sanningen om de personer som skor sig på andras okunskap. Man måste förstå att de ha omkostnader som gör att deras företagsamhet skall gå runt, det handlar om arbetsgivaravgifter, timlön, lokaler, reklam osv osv. Dom kommer inte kunna konkurrera med privatmarknaden, men samtidigt så är det så att iom deras stora upptagningsförmåga(pga att dom kan ha högra priser än privatpersoner) så dammsugar dom privatmarknaden på bra affärer och höjer priset.

Så vad är slutsatsen av detta. Min generella uppfattning av specifika handlare inom begagnatmarknaden är inte gott, jag har ett ont öga till dom. Samtidigt så beblandar jag mig inte med dom, men ni skall veta att det är mer än mina fingrar och tår när jag har backat för en handlare. De får agera som dom vill, dom gör det helt lagligt. Vi kan inte säga något om det, sen är det ju så, om dom har för avsikt att få motsvarande ca 1300 kr för en Luxor skivspelare så varsågod, be my guest, kämpa på. Men det kommer ta många månaders tid av lagerföring innan den cashar in dom pengarna och när den dagen väl faller in så är det inte pga den är i bra skick eller att den har 3 månaders garanti utan för at den finns vid rätt tidpunkt och rätt plats. För det kommer att komma en gubbe som hade en sån när han var 14 år gammal och har drömt om den enda sedan dess och det är där handlaren tar vid med sitt säljar/krängarsnack för att bli av med det som vi andra köper(ibland tom avstår, jag kommer ihåg en sådan reciever som jag kunde fått för 30 kr) för kanske 50 kr.

Men något som jag kan säga om mig själv, i förhållande till antikhandlare(som är helt skrupelfria) är att jag har alltid haft rent mjöl i påsen och går med huvudet högt, med ett gott samvete. Det kan jag förstå att antikhandlarna har svårt att bibehålla när man skall kovra in lokalfakturan på sibyllegatan!

Nåväl, detta handlade ju inte specifikt om Repsam, det handlade om hela begagnatmarknaden, men eftersom frågan varit på tal flera gånger så tänkte jag att det var intressant att ge det en annorlunda vinkel. Men som sagt, vill Repsam sälja skivspelaren för den pengen, så låt dom göra det. MEN, låt dom inte för fan snuda dig på resten av de bra begagnataffärerna. Dvs: stå på dig, var artig, betala rättfärdigt!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-19 04:58

Förresten så kan det kanske vara intressant att se ett faktiskt fall hur man lurar barn i Afrika. Såhär går det till. Annonsen var på två fåtöljer för missionsförbundet arken i Stockholm, annonserat pris var 500 kr. Allt var klart, säljaren hade sagt ok och en vän skulle hämta dom åt mig i Stockholm. 30 min senare så blir jag uppringd och han har blivit erbjuden 2000 kr för samma fåtöljer. I samma skede berättar säljaren också sina avsikter och var han ringer ifrån varpå mitt samvete inte klarar mer. Jag ger han all information(för barnen i Afrika såklart) så att de kan få så mkt som möjligt för fåtöljerna. Flera veckor går och sedan får jag ett mail där snubben från missionsföreningen att Bukowskis inte kunde ta emot dom och han sålt dom till den högstbjudande av privatpersonerna(vilket var 5000 kr). 2-3 dygn därefter annonseras exakt dessa fåtöljer ut på auktionssidan Lauritz.com. Ni kan själv följa försäljningen här(nu uppe i 7400 kr med 1 dag och 16 timmar kvar):

Tog bort länk på begäran

Visst, detta är INTE repsam och det handlar inte om gammal hifi. MEN, mina vänner, vi är snart där..... mkt snart, med armbågar, knytnävar och helt utan samvete.

Mvh

Filip
Senast redigerad av Fjonkalicious 2008-04-24 14:47, redigerad totalt 1 gång.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-04-19 07:28

Hej
Har handlat en del med Repsam under det senaste året och det har funkat bra. Det är inte alltid vi har kommit överens om priser i samband med byten och då är det ju bara att tacka nej. Thomas, som äger Repsam, ger mig intrycket av att vara affärsman i första hand och entusiast i andra hand vilket jag tror är det grundläggande problemet i alla dessa diskussioner som uppstår här på ett forum för just entusiaster.

Angående prisbilden på Vintage-HiFi så är den ju ganska knäpp, men inte så konstig egentligen och som jag ser det beror det på i huvudsak följande faktorer.

1. Hemelektronikpriserna har ju störtdykt under de senaste fem-sju åren vilket har flera orsaker såsom alltifrån teknikutveckling till att det tillverkas i länder där människor utnyttjas hämmningslöst med avseende på såväl löner som arbetsförhållanden.
Detta har som konsekvens att det man sparade till i minst ett år när jag var liten (sextio-sjuttiotal) handlar man nu på en månadslön. Detta ur ett funktionellt, inte kvalitetsmässigt perspektiv (en HiFi-anläggning då fyller samma funktion som en hemmabio från Siba idag).
Det gamla kan då slängas/skänkas eftersom det går att ersätta med nytt så billigt vilket i sin tur innebär att man kan finna hur bra gamla saker som helst för inga pengar alls.
2. Det dyrare än någonsin att få något reparerat vilket beror på löneläget såklart men också kostander för lagerhållning och tillverkning av grejor i små serier...

Enligt mitt sätt att se på saken är det en skittrist utveckling och dessutom finns det en väldigt vulgär sida av saken. När man ser var skrotet av vårt "välstånd" blir av, hur småungar sitter och andas in blyhaltiga ångor när de rensar kretskort i "wok-pannor" men smält lödtenn.

Men å andra sidan så, utifrån denna konstiga prisbild på vintage-HiFi, har jag alltså kunnat vältra mig i olika prylar genom att köpa skitbilligt (har man tur funkar det annars är det vissa av oss som tycker att det är underhållande att laga grejor) och har under de senaste åren kunnat pröva mig fram till om jag gillar Carlssonljudet bättre än JBL eller om jag kanske ändå föredrar B&W:s T-line...
Det är ju kul och jag roar mig men det är ju inte en mänsklig rättighet för det och därmed inte en lag att det är för hemskt om man tar betalt för en grej som funkar i en affär som säljer och garanterar att det funkar. Det är ju detta Repsam gör och när något har krånglat så har Repsam faktiskt stått för det i mitt fall.

Det jag tycker är sprickan i Kjell K:s, och många fler inlägg i Repsamföljetongen på Faktiskt.se, resonemang är just att man glömmer den tid man ränner runt och letar på loppisar (lätt gjort för det är så kul), man glömmer den tid man sitter och de pengar man lägger för att få igång fynden (lätt gjort för för det är ju kul).
Det är så himla lätt att komma ihåg den där Marantzen man hittade på loppis som bara var att plugga in och lät skitbra men glömma hur det ser ut i garderoben, en stapel med lik som iofs också var billiga men som man inte fick rätt på.

Det är väl ändå så att Repsam inte vänder sig till någon som kan och vill lägga sin tid på att leta, laga och fixa sin ljudgrejor utan hellre vill göra något annat. Den som inte vill detta kan då handla juste ljud till rimliga priser och dessutom använda grejorna så att det går ytterligare några år innan de hamnar i en wokpanna i Afrika. Exemplet Luxorstärkaren är väl bra, den låter säkert bra, ser coolare ut och kostar rimliga pengar om man ställer den som alternativ till en anläggning från El-giganten och ser det utifrån ett ljud per krona perspektiv.

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-19 11:01

Hur får du det hela att gå ihop egentligen?

Fjonkalicious skrev: Såhär går det till. Annonsen var på två fåtöljer för missionsförbundet arken i Stockholm, annonserat pris var 500 kr. Allt var klart, säljaren hade sagt ok och en vän skulle hämta dom åt mig i Stockholm.

Du tänkte köpa fåtöljerna för 500: från den stackars säljaren. Du är väl medveten om att du lurar säljaren då?

2-3 dygn därefter annonseras exakt dessa fåtöljer ut på auktionssidan Lauritz.com. Ni kan själv följa försäljningen här(nu uppe i 7400 kr med 1 dag och 16 timmar kvar)

Du profiterar på säljarens okunskap, på exakt samma sätt som det påstås att t.ex. Repsam profiterar på sina kunders okunskap.
Skillnaden är att Repsam antagligen kan verifiera alla sina kostnader och skäligheten i sina priser.

Hur kan du gå med huvudet högt när du har köpt ett par fåtöljer för 500:- som uppenbarligen är värda 10 - 20 gånger mer?

Har en bra affär för dig ett större moralistkt värde än en bra affär för Repsam?

Jag får inte riktigt ihop det på slutet.
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-19 12:52

phon skrev:Hur får du det hela att gå ihop egentligen?

Fjonkalicious skrev: Såhär går det till. Annonsen var på två fåtöljer för missionsförbundet arken i Stockholm, annonserat pris var 500 kr. Allt var klart, säljaren hade sagt ok och en vän skulle hämta dom åt mig i Stockholm.

Du tänkte köpa fåtöljerna för 500: från den stackars säljaren. Du är väl medveten om att du lurar säljaren då?

2-3 dygn därefter annonseras exakt dessa fåtöljer ut på auktionssidan Lauritz.com. Ni kan själv följa försäljningen här(nu uppe i 7400 kr med 1 dag och 16 timmar kvar)

Du profiterar på säljarens okunskap, på exakt samma sätt som det påstås att t.ex. Repsam profiterar på sina kunders okunskap.
Skillnaden är att Repsam antagligen kan verifiera alla sina kostnader och skäligheten i sina priser.

Hur kan du gå med huvudet högt när du har köpt ett par fåtöljer för 500:- som uppenbarligen är värda 10 - 20 gånger mer?

Har en bra affär för dig ett större moralistkt värde än en bra affär för Repsam?

Jag får inte riktigt ihop det på slutet.
.

Jag var inte medveten om annonsörens syfte/mål eller för vem han sålde grejorna när jag ringde honom, detta kom fram först vid andra samtalet när han ringer upp mig och är knäckt. Hade jag vetat det hade jag inte köpt dom för 500 kr. Det stod inte i annonsen eller namnet, det stod bara hans förnamn som vilken person som helst.

Om en person eller företag har annonserat ut en vara för ett visst pris, så är det ju det priset som är begärt. Är man villig att betala det så har jag svårt att förstå din kritik. Värdet ligger i betraktarens ögon, det som för vissa är en vacker stol kanske är gammalt skräp för andra. Detta kan ju inte jag göra något åt, det är väl inte så att man ringer på en annons och säger:

- Gud, jag tycker dom är så fina så att jag vill betala mer än utsatt pris.

Jag anser att jag lurar ingen, om någon vill sälja något till mig och jag tycker priset är skäligt så gör vi affär, vad är det som är lurendrejeri i det? Om man vill köpa fina saker till sin lägenhet och inte har råd att köpa dom för de priset som det säljs i antikaffärer med mera, så får man ju hitta dom när någon säljer det till ett pris som jag kan betala. Jag har svårt att se hur en världen skulle se ut om man själv skulle moraliskt prissätta sin omvaro.

Jag skulle ju inte profitera på något, jag skulle ju ha fåtöljerna i min lägenhet. Det tycker jag är en avsevärd skillnad, eftersom jag har någon avsikt att göra vinst på fåtöljerna. Det har ju antikhandlaren, hela hans verksamhet går ju ut på att sälja saker med vinst som det har köpt billigt. När man då gör det mot en missionsförening så tycker jag det är illa.

I övrigt så är min kritik mot antikhandlare eller liknande är hur dom slår sig fram med armbågar, näbbar och klor framför andra(nu har jag inte den uppfattningen om repsam). Sedan tycker jag att motsvarande verksamheter trissar upp priserna till en orimlig eller nivå som inte motsvarar varans kvalité. Men annars är det ju bara att låta firmor som repsam vara. Vill dom sälja det för hutlösa priser så var god. Men det blir ju inte lätt när man ringer på en annons där en privatperson säljer motsvarande varor och han vill ha lika bra betalt som Repsam. För den säljaren ser ju oftast inte det som Repsam gör, att man får en vara som är genomgången och med garanti. Det är där problematiken ligger. Men även där kan man säga samma sak, köp det inte då. Visst, synd att man skall avstå från en hobby när det blir för dyrt.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-19 20:50

Just tycker jag är att man är öppen mot kunden och förklarar att denna produkt kan du säkert sälja för 3000:- på privatmarknaden. Vi kan endast ge dig 2000:- sen sätter vi ut den för 3500:- .

Kunden har fritt val att göra vad han vill. Är produkten het kan man bjuda mer. Är produkten död. Typ om en center. så blir det mindre.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-04-19 21:07

Om produkten är död får man mindre men sen sätts den ut till "pangpris" en bra bit ovanför vad säljande kunden fick som riktpris. Självklart med superlativ om kvalitet.
/J

Cygnus resurectum

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2008-04-23 23:34

Dags för en best of repsam :P

Ixos XHD-208 (optisk, 250 ska han ha för den)

Beskrivning:
Perfekt för sörsta uppgraderingen.. Tillverkad med samma höga krav som de har på sjukhus på fiberoptiken borgar för minimalt med störningar och korrekt återgivning. Hög polerad kärna för maximal överföring. Immun mot störningar. Perfekt som första uppgraderings kabel. Längd 1 m

Priset vet jag inget om men hur vet han vad dom använder på sjukhusen!? :D Kan ju ha fel men jag tror inte dom har linor där en fibertråd kostar 250kr metern.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-24 10:35

(kan inte någon fixa den jobbigt långa länken?)

Självklart är det så att en transaktion är mellan köpare och säljare. Är båda nöjda blir det affär, annars inte. Visst finns det okunniga säljare, jag har bekanta som på loppmarknader köpt antikt porslin för en spottstyver. det är det som kallas fynd...

Om en antikhandlare har för höga priser på sina prylar, ja då handlar jag inte där. Busenkelt - och en anledning till varför jag inte kan tänka mig handla på Repsam :D

/ B

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-04-24 14:37

Det är upp till var och en att handla på Repsam. De verkar ju ine fusklaga produkter och ta betalt för något som de uträttat som int gjorts. så firman verkar ju var seriös. Men varför diskuterar ni deras prisättning ?. Överlever de så är ju priset rätt eller hur ?

Skafffa er ett liv istället för att klanka ner på andra.
har ni blivit kränkta eller vad är frågan ?vuill ni varna oss för Repsam ?

Om inte sluta klaga !

Man fångar fler flugor med en sked honung istälet för en tunna med galla. :P :D :P :P

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-04-24 17:53

Kollade just in en Operamaskin

Artnr:4647
Beskrivning:
En riktig mostermaskin som är både en visuell samt en tonal skönhet. Passa på för detta är ett gem!

*2x120w
*430x120x320 mm
*17kg
Pris: 7.800,00 kr

Det här med mostermaskin va något nytt, lika så att detta är ett gem.

MVH
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-24 18:13

Det där kändes verkligen inte som ett okej begagnatpris.

MM: Vad är så nydanande med Repsam? 8O

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-24 18:41

Jag borde väl hålla tyst, men...
Det antyds ju i inlägg här ovan att det är säkert att handla på Repsam och att man får genomgångna apparater för pengarna. Man betalar alltså för att få fungerande apparater som bara är att plugga in och lyssna på. Man slipper lägga ut pengar på att själv reparera eller åtgärda småfel.
Tyvärr stämmer inte detta. Den Luxor-receiver som jag tar som exempel i inledningsinlägget har lampor som gått sönder.
Ska jag inte för 650 kr kunna begära att säljaren gjort en så enkel reparation som att byta trasiga lampor.
Tydligen inte...

Men jag väljer att lämna denna diskussion här. Det är som Kaffekoppen menade tidigare. Repsam får bara onödig reklam.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi