Luxor Dirigent 8100

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Luxor Dirigent 8100

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-18 16:25

:)
Detta är eftermiddagens inköp för 100 kr på Loppisen i Fornåsa.
Sista och effektstarkaste (2 x 40 W) receivern i Dirigentserien. Denna avslutade den klassiska Dirigentserien i slutet av 70-talet. Efter denna kom Luxors "japanska" serie med bla den 3082-receiver jag presenterat i en annan tråd.

Touchknappar för val av ingångar och radiokanaler.
Ac-kopplat slutsteg (utgångskondensatorer alltså).

Bild

Jag är inte hemma nu och har alltså inte kopplat in den ännu, men man kan väl misstänka att den har samma karaktär som den mindre modellen i Dirigentserien 7100. Någon som har erfarenhet av denna?

Användarvisningsbild
vin-Tage
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2008-02-02
Ort: vettet i sthlm

Inläggav vin-Tage » 2008-05-18 18:00

du har snart ett eget luxor-museum hemma verkar det som,fortsätt sammla :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2008-05-18 18:05

En ful liten rackare. Design-mässigt intressant då den befinner sig i en övergångsfas från 70-tal (trälåda) till 80-tal (touchknappar).

Jag antar att detta var en lågbugetprodukt på sin tid. Skulle vara intressant att höra hur en sådan här står sig mot dagens lågbudetprodukter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2008-05-18 19:24

Standardfel på de där(gäller väl de flesta touchkontroller,t.ex också Philips kända skivspelare GA212)är ju att smuts och fett från fingrarna fastnar i touchknapparna.Visar sig som att radiostationer låser sig eller skiftar av sig själv.Tas helst bort med varmvatten.
Annars minns jag att vid ett test av en mindre modell-tror att det var 5100-så blev effektbandbredden bara 4khz!Luxor måste ha fått skrämselhicka av det resultatet.Det var nog tur att de flesta läsare inte förstod vad effektbandbredd är eller inte läste så noga.........
Senare modeller blev bättre.8100 har ju lite rejälare slutsteg.Tyvärr har nog Luxors egna förstärkare ofta lidit av lite för hög dist,ett undantag tycks vara Luxor Scandinavia,men där har man fått till ett modernt slutsteg med diffingång och kondensatorlös utgång och det har ofta större betydelse än man tror.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-18 22:30

rolfzetterberg skrev:...ett modernt slutsteg med diffingång och kondensatorlös utgång och det har ofta större betydelse än man tror.


Ja, därom tvistar väl entusiasterna. Bland våra storebröder närmast västerut, finns det de som överhuvudtaget inte "godkänner" vare sig diff-steg på ingången eller dc-koppling. Dessa närmast fanatiska (inte fantastiska) vintageentusiaster anser att Tandbergs receivers med ac-kopplade slutsteg är bland de mest välljudande förstärkare som konstruerats. När det gäller 2000-serien med bl a TR 2075 får dessa receivers ofta omdömet vassa och metalliska.

Men det ska bli intressant att höra vad denna receiver har att ge.

M v h

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-19 22:15

I går kväll kopplade jag upp "Dirigenten". Ljud bara ur en kanal. Slutstegsdelens högra kanal sönderkörd. Nog för att jag hade kunnat sätta i gång och felsöka, men det finns ett smidigare alternativ. På Ecotec här i Motala finns det fabriksnya slutsteg till dirigentserien. De har alltså legat på hyllorna i över 30 år! Pris 45 kr.
Snabbt monterat och nu har jag lyssnat en stund. Inte så tokigt. Ljudkaraktären liknar mycket den hos Tandbergs receivers med ac-slutsteg.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-19 22:33

Tänk om det alltid var så smidigt att man kunde köpa ett slutsteg för 45 kr och sen var det färdigt :-D

Kul att du fick liv i den, en fråga, längst till vänster hittar man "Ambio Level" Vad är det för kul påfund?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-19 22:54

Fjonkalicious skrev:...en fråga, längst till vänster hittar man "Ambio Level" Vad är det för kul påfund?

Mvh

Filip


Ambiofoni. En sorts "låtsasfyrkanal". Bakom vridhjulet sitter en konstantimpedanspotentiometer (tror jag att det heter). Den reglerar nivån till de två bakre högtalarna. Hur det hela fungerar kommer jag inte riktigt ihåg, men jag tror att de bakre högtalarna återger "skillnaden" mellan höger och vänster kanal. Ambiofoni finns beskrivet i någon av de gamla HiFi-handböckerna från 70-talet, men klockan är mycket och jag ska upp tidigt i morgon...

M v h

:)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2008-05-19 23:06

Coolt! :)


Alltså vänta nu, i princip skulle man kunna bygga en egen amp med ett sånt slutsteg om man lägger till passiv pre och strömkälla? dddiiiiyyyyy :D

Jan_P
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2021-12-20

Re: Luxor Dirigent 8100

Inläggav Jan_P » 2021-12-21 11:30

Gammal tråd ..men provar ändå..
Har en sådan ..som var den första stereon jag fick tag på .. Via en kompis som jobbade i elektronikhandeln
plockade ner den från Hyllan för att försöka sätta igång.
Gick ju sådär .. men efter ett tag + lite nya lampor .Fungerar bättre än jag trodde. Inte alls pjåkigt.
Men hade haft nytta av mer reservdelar ..Fanns det ett ställe där det fanns eller ngn har en att sälja en hel ( Billigt )
Det är mest startknappen och volympotentiometern som hade behövt bytas.
har försökt med kemikalier men det lyckas inte riktigt.
Hittar inte vad det kan vara för tillverkare för att söka efter det ordentligt.
Vore tacksam för idéer.
Jan Lund Skåne

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Luxor Dirigent 8100

Inläggav Lasse- » 2021-12-22 21:52

Hej har du någon bild på Startknappen så ska jag kolla vad jag har mvh Lasse

Jan_P
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2021-12-20

Re: Luxor Dirigent 8100

Inläggav Jan_P » 2021-12-24 01:47

Lasse- skrev:Hej har du någon bild på Startknappen så ska jag kolla vad jag har mvh Lasse


Tusen tack Lasse .. För hjälpen ...men jag får börja med att be om ursäkt " Svag " på Svenskan
Själva knappen det objektet som fingret träffar är nog helt , Det heter kanske Strömställaren själva brytaren som är trött
Men har ingen bild på den strömställaren .. Vet inte om jag är bättre just nu på svenskan men säg såhär
I en trappuppgång när man tänder lyset så sitter den en knapp det man trycker på är helt men det man inte ser .Utan behöver en skruvmejsel komma åt med fjädrar och kontaktbleck det är slitet På denna 8100 .Och kopplar inte av och på så som jag kunde önska
Jag hade ett smärre h..e att få dit alla knapparna När jag stoppade dit nya lampor .Dom sitter i ett spår formsprutad profil och jag fick göra egna brickor för att få det fungera Just nu fungerar det Men vill helst slippa öppna igen.

Försöker bifoga en fil lite suddig men det är den andra från Vänster nere Kopplare
I den andra Knapp_No syns lite artikel nr men jag kommer inte vidare på dom
4290004-01men jag vet inte exakt om det är själva knappen eller omkopplaren

Tar jag det ur minnet utan att lossa på skruvarna var den ca 10 -12 mm i 4 kant och ca 30 -40 mm lång
Om det kan finnas kan jag ju koppla loss och öppna taga en bild

Kniper det kan jag sätta en brytare på kabeln tänker jag
Skjutpotentiometern för volymen är inte bra den heller jag har försökt göra rent men den är nog sliten i det intervallet man lyssnar på mest
Åkt fram tillbaks där genom åren.
Ett par lampor fattas ..ev annat ..Men på det hela taget är den bra .Vet inte om det är ett lyckat exemplar men den spelar bra
Har rätt många andra " loppisfynd " denna står sig bra.
Tack än en gång -- positivt med Respons mvh Jan
Bilagor
Knapp_No.JPG
Knapp_No.JPG (29.74 KiB) Visad 2389 gånger
Kopplare.JPG
Kopplare.JPG (18.3 KiB) Visad 2389 gånger

Jan_P
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2021-12-20

Re: Luxor Dirigent 8100

Inläggav Jan_P » 2021-12-29 12:55

Hej Igen
Tog av locket och kom åt taga bilder onödigt stora men inte så bra på detta med bilder.
Ser nu att det står ngn text ..inte märkt innan.
Svart och blå och 2 gråa kablar
Lade dit en tändsticka vänster om så att storleken kan ses ..Mätte den till ca
l x b x h 47.8 mm 14.8 mm 9.8 mm

Håller på med 2 Luxman också nu när det är Corona distans om ngn är särskilt bra på sådana så vore det en hjälp
EN L-210 och en L-400 .. slut transistorer i vart fall är brunna och på 400 an är det en diod borttagen för styrningen av de första stegen båda kanaler ..och en kondensator började pysa när jag kopplade på med Vridtransformator.
Men det kan också ha berott på att jag inte hade rätt värden Kapacitans hemma och chansade med en med högre Kapacitans. Nybörjare.
Den var trasig när jag köpte den .." Blåsning " men den borde vara rätt bra så det vore kul om man fick liv i den.

Luxor börjar vakna jag har flyttat på reglagen och knapparna en del knappar har inte varit flyttade på på 10 tals år så skrapet minskar efter hand.
Den är bra på stereo effekt .Man kan höra olika instrument i vänster och H kanal. Vet inget om högtalarna Dux HiFi Sound projekt tror jag .
Inte så stor men funkar.


IMAG0052.jpg
IMAG0052.jpg (1.09 MiB) Visad 2284 gånger
Bilagor
IMAG0051.jpg
IMAG0051.jpg (1.09 MiB) Visad 2284 gånger

Jan_P
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2021-12-20

Re: Luxor Dirigent 8100

Inläggav Jan_P » 2022-01-03 00:04

Kontakten ON / OFF slutade fungera igen ( låste inte i ON läget ) så fick öppna Förstärkaren igen
Kommer köra med ngn slags omkopplare på matningskabeln ett tag
Men plockade fram förstoringsglaset läste av texten på kopplaren
Inte riktigt hundra men tyckte det stod

TV5
r2
SHADOW TYP N36

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Luxor Dirigent 8100

Inläggav Lasse- » 2022-01-04 21:36

Här kan du säkert hitta en sån där nätströmbrutare för 230,V. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... gUe9JJ0YIt

Jan_P
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2021-12-20

Re: Luxor Dirigent 8100

Inläggav Jan_P » 2022-01-05 08:29

Tack ..har skickat e -post höra om dom har ngt
Syntes inte direkt i listan.
Just nu har jag den defekta knappen nere och rör den inte
Har matningsledningen på ett grenuttag som har en brytare .. Med Röd lysande knapp
Men det verkar som att spänningen kommer på utan dämpning och det smäller lite i högtalarna.
Vid påslag.
Det har den gjort i alla tider jag haft den .. Jag vet att vissa apparater har ett relä som senarelägger tillslaget så att
transienter hinner ringa ut .. Kommer ett litet knäpp efter ett tag på fex Yamaha
Nu vet inte jag om detta beror på brytaren eller om det finns en svängningsdämpning ( Relä ) installerad från Början
Om ngn vet ngt vänligen berätta ..Kan det finnas någon lösning man monterar på inkabeln
Vill helst inte pilla för mycket på kretskortet .Den fungerar bra annars ..

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Luxor Dirigent 8100

Inläggav Lasse- » 2022-01-05 18:24

Kondingen som sitter på undersidan ser ut som en Rifa är det ett RC nät eller en vanlig kondensator som dämpar gnistor
I strömbrytaren :arrow: :| :arrow:

Jan_P
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2021-12-20

Re: Luxor Dirigent 8100

Inläggav Jan_P » 2022-01-06 03:23

Hej Igen .
Har en brytare på ingång som ev kan passa hade inte exakt samma nr --får se --- tack

Elektronikkomponenters syfte är ngt jag inte kan ett smack om men det skulle kunna vara den
C102 4,7 n

Är det ett schackdrag byta den eventuellt till ngt annat ? annat värde ?


--->
8100_Cap.JPG
8100_Cap.JPG (21.22 KiB) Visad 2031 gånger


Cap_102.JPG
Cap_102.JPG (12.78 KiB) Visad 2031 gånger


Met är under Materialkolumnen

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Luxor Dirigent 8100

Inläggav Lasse- » 2022-01-06 21:09

Det är tydligen en X kondensator efter sökningar på nätet fas nolla anslutning

https://www.google.com/search?q=x+y+kon ... DAr85oY6-M

Jan_P
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2021-12-20

Re: Luxor Dirigent 8100

Inläggav Jan_P » 2022-02-12 18:22

Lite nulägesrapport

Inte löst det riktigt
Byglade brytaren på ovansidan lödde på 2 trådar men det fungerande inte .Vet inte riktigt varför ..den omkopplaren ON / OFF har kanske mer funktioner

Skaffade ett vrak dirigent 6000 med en brunnen kanal säkringen brinner -- där sitter en snarlik Omkopplare Shadow N30 ser rätt lika ut fysiskt men inte lött ur .
Där finns även ngn slags skjutpotentiometrar jag ev kan använda får se

Har snyggat till kablar och högtalare kontakter och efter hand man använder så verkar det spraka mindre i reglagen ..Har inte ens kört deoxidering fn Fungerar skapligt. eller riktigare sagt bra Se nedan
Kör med extern brytare och rör inte den som sitter på Apparaten

Kopplade in en annan gammal Luxor 3082 Många klasser sämre ljud den har varit på hyllan rätt länge den också + 10 år den står med spänning på just nu .kanske behöver ladda Kondensatorer
Kört via CD Technics CD växlare The Who ..första gången man hörde det var ju Mono skivspelare med Högtalaren i locket .Jä..a skillnad när man hör stereo effekter ...

Är det lönt stoppa dit nya kondensatorer i en 3082 har ngn gjort det med aha upplevelser ..eller den bara är så dålig. Jag vet att det kanske inte är Hifi men kanske kul som Hobby Projekt.

Här har passerat rätt mycket apparater av olika Märken ( Elektronik skrot ) som på papperet var fina men denna 8100 klår dessa Luxman är Förmodligen bättre dom håller jag på att försöka få igång
men är nybörjare på detta. . Återkopplingen ställer till det i felsökningen
Hittade en spänning som var fel men vilken komponent --- Kunde inte hitta det --- Slutade med att jag att lödde ut varenda en transistor i Förstärkare stegen . Har en billig komponent provare
och hittade en helt fel transistor och en som var kass utan att det var kortslutet. Har beställt eller försökt beställa har en connection så man kommer undan frakten varje gång.

Sedan måste jag läsa på vad mer skall göras .. Har vridtransformator ( Bra grej ) osv .Så kan köra mjukstart så det inte direkt säger Poff med den Blåa röken och det är dags handla nya komponenter igen

HÖGTALARE f dirigent 8100
Diskant och Mellan register är jag nöjd med --Lite mer stomp i basen hade inte skadat Billiga går jag efter men skapliga .Det finns en klar risk att dom brinner med dessa gamla Hifi apparater
2- 3 - 5 papp a Pop vill man ju inte åka på. Vänligen berätta om ngn vet ngt.

Bar hem en Harman Kardon a 200 kronor som brusade ..När man kopplade på spänningen .. .det fanns på nätet att det var en Kondensator i spännings försörjningen som brinner och mycket riktigt exakt den Kondensatorn var kokt
den är Också, på Ingång. Får se om annat är kass :Ibland är det en 3 kronors reparation ibland bra nära omöjligt..


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster