Moderator: Redaktörer
2-ch skrev:Jag antar att det är fler än jag som sitter med en eller flera trasiga utrustningar. Sånt som en gång fungerat alldeles utmärkt, inköpt av en anledning. Men som nu samlar damm i garderoben.
Att lämna in sina gamla saker för renovering kan ibland vara ett alternativ.
Tyvärr är det ofta svårt att hitta någon som åtar sig jobbet, samt att det blir dyrare än att köpa en redan fungerande enhet.
När det sedan kommer till mer tveksamma renoveringsobjekt, (läs inte-värt-besväret-objekt) så inbillar jag mig att det är fler än jag som kan tänka sig att lägga ned alldeles för många timmar bara för att få liv i dom igen. Men jag behöver lite hjälp av alla de kunniga personerna här.
Så min fundering är, finns det ett intresse av ett forum där vi kan stötta och hjälpa varandra?
Ta del av, samt ge tips på egna erfarenheter. Eller finns det kanske redan!?
AlNiCo skrev:En sak som gör mig lite ledsen är att så många verkar tänka "tid = pengar". Pengar är inte allt här i världen. Att rädda en fin pryl efter alldeles för många timmars arbete är värt så mycket mer.Känslan av att ha åstadkommit något är en av vägarna till äkta lycka.
AlNiCo skrev:En sak som gör mig lite ledsen är att så många verkar tänka "tid = pengar". Pengar är inte allt här i världen. Att rädda en fin pryl efter alldeles för många timmars arbete är värt så mycket mer.Känslan av att ha åstadkommit något är en av vägarna till äkta lycka.
Cicaro skrev:Har du någon särskild apparat du tänkte ge dig i kast med så kan vi nog komma med glada tillrop
orven skrev:Som exempel.
Yamaha C-50 så beskriver du att du har bytt en massa kondingar men inte varför.
Felbeskrivning eller grundorsak till att du anfaller kondingar saknas.
Cicaro skrev:Jag skulle föreslå att du väljer vilken av dessa du tänker börja med. Går sedan igenom och vad du hitills gjort, beskriver felsympton och startar en tråd om det så tror jag du kommer få hjälp på vägen
orven skrev:Troligtvis så läser den dåligt.
CD (DVD) får jag kraftiga brytningar av och det finns inte större förlustgrej på denna planeten för den som lagar dessa (tidsmässigt).
AlNiCo skrev:TU-9900: Låter som ett klassiskt småsignal-transistor-fel. Det finns några sådana som slutar fungera med tiden. Bara att byta ut. Sjukt enkelt och billigt.

2-ch skrev:AlNiCo skrev:TU-9900: Låter som ett klassiskt småsignal-transistor-fel. Det finns några sådana som slutar fungera med tiden. Bara att byta ut. Sjukt enkelt och billigt.
Aha... ett handfast tips. Ska kika in i den och se vad jag kan hitta.
Antar att det sitter några av den här modellen inuti.
Så det blir till att leta ersättare antar jag.
Tja...
Min gamla Pioneer SX-636
Som numera bara brummar på bägge kanalerna.
Köptes ny för surt intjänade pengar. Den ska igång igen på något sätt.
2-ch skrev:AlNiCo skrev:TU-9900: Låter som ett klassiskt småsignal-transistor-fel. Det finns några sådana som slutar fungera med tiden. Bara att byta ut. Sjukt enkelt och billigt.
Aha... ett handfast tips. Ska kika in i den och se vad jag kan hitta.
Antar att det sitter några av den här modellen inuti.
Så det blir till att leta ersättare antar jag.
Cicaro skrev:Om felet försvinner när man fryser en sådan liten med kylspray kan man konstatera vilken det är som är boven och slippa byta alla.
AlNiCo skrev:...visar du bara en slumpmässig bild som exempel?
Cicaro skrev:http://www.hifiengine.com/library/sansui/tu-9900.shtml
Där finns servicemanualen till TU-9900 helt gratis(men man måste skapa ett gratis konto först)
AlNiCo skrev:Onödigt att jaga ej längre tillverkade transistorer när ovan nämnda lättillgängliga BC547 passar utmärkt även i detta fall.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster