Brummande nätdel - går det att åtgärda?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Brummande nätdel - går det att åtgärda?

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-14 15:19

Om man har en förstärkare som har en brummande nätdel, vad beror detta på?

Går det att åtgärda?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2008-06-14 16:09

Min Marantz 2220b brummar..

tråkigt

Men jag har börjat leta efter en ny Marantz orkar inte lägga ner tid på den jag har.!

/Danne

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-06-14 16:28

Brummar det i högtalarna eller om själva trafodelen i sig? Har för mig att brummande trafos som vibrerar går att skicka in på "doppning" i något slags bad som de en gång var doppade i. Kostar säkert mer än det smakar. Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag är helt fel ute. Min ena Sonab P4000 brummade om trafon,den gick att skruva åt ,sen blev den tystare iaf. Eller så missförstod jag hela ditt problem från början :)
mvh

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-14 16:51

Det är olika mkt på olika apparater. En av dom brummar så hårt att det känns när man tar i en ratt och skall ratta lite... dvs mkt. Det är bara brum i själva nätdelen jag menar, inte i högtalarna.

Spänna, jaha, man lär sig något nytt varje dag...

Tack för den hjälpen, fler inputs?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-14 18:18

Orsaken är att du har en liten björn i transformatorn... :roll:
Nej, skämt åsido, som frukthandlaren sade när han sorterade äpplena; jag läste på ett av de norska diskussionsforumen att transformatorbrum har sin orsak i att vi nu har högre nätspänning än förr. I vintageförstärkare är trafon gjord för 220 V; nu har vi väl 230 V. Någon klok norrman menade att man kan linda på några extra varv på primärsidan och få bukt med brummet på så sätt.
Den sanne vintageentusiasten, bygger en helt tät låda av spånskiva, fyller botten med sand, ställer trafon i sanden, fyller hela lådan med sand och försluter densamma. :wink:
Nåja, fast det där med att vi har högre nätspänning nu för tiden och att brummet har sin orsak i detta faktum lär vara den vanligaste orsaken till brum i gamla tranformatorer.
Brum heter "during" på norsk.
M v h

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-14 18:23

Skeptiskt. Vitt kan högre matningsspänning ge större chans för brum men då har de legat lite nära marginalerna. Gissar att det är en vanligare orsak att vi har mer förekomst av dc-spänning på nätet numera.

F ö så förekommer det trådar några gånger om året som tar upp dessa problem så kanske en sökning kan ge lite mer info utan att allt blir repetition.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-06-14 18:24

Jag hade en extern trafo till mitt försteg, Melos 111b, och denna trafo brummade allt för mycket. En kunnig vän till mig lackerade lindningarna i trafon med ett speciallack som gjorde den helt tyst..

Detta var ju då ett mekaniskt brum.

Vet inte vad det var för lack, men effektivt var det iaf... Det finns säkert någon på detta forum som vet.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-06-14 19:25

Det finns flera orsaker till "brum" i trafo, men det vi hör är av mekanisk art, dvs att det finns något (lindning, kärna eller skärmplåt) som vibrerar. Finns det ett skruvförband på transformatorn börjar man naturligtvis att kolla att inget är "löst".

Det går att vacuumimpregnera med speciell lack eller epoxy och då blir trafon helt tyst då den blir en solid klump. Dock kräver det en luftpump och lämplig kammare etc. vilket gör det knepigt. Största fördelen med imregnering med vacuum är att epoxyn trycks in i "alla" skrymslen varvid även överslag kan repareras utan omlindning.

När jag jobbade där vi hade utrustning för impregnering, fixades flera transformatorer för högspänning som hade överslag i lindningarna. Dessa transformatorer är fortfarande i drift efter över 20 år sedan impregneringen.

Har dock vid ett flertal tillfällen lagt trafon i Zaponlack över natten, tagit upp den och låtit den rinna av och torka. Dessa transformatorer har oxo blivit "helt tysta", men det räcker normalt inte för att laga ett överslag.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-14 20:06

Naqref™ skrev:F ö så förekommer det trådar några gånger om året som tar upp dessa problem så kanske en sökning kan ge lite mer info utan att allt blir repetition.

Nagref, med all välmening, hade det varit så att forumets sökdel hade fungerat bra och tillfredställande så hade jag naturligtvis inte ställt frågan. Men vid flera tillfällen har jag sökt och inte funnit svar på det jag söker och i ärlighetens namn så har jag till viss del gett upp att söka, tyvärr. Jag märker ofta att äldre medlemmar påpekar att man bör söka, kanske beror detta på att man har ett svagt minne över att ämnet tagits upp tidigare eller att man själv skrivit något om det.

Tidigare idag så såg jag en annons som jag ville tipsa en medlem om, jag hade i förbifarten läst något som han hade skrivit angående det som stod i annonsen. Men jag kunne inte erinra mig var/när/hur jag sett det. Jag sökte men fann bara en massa trådar, vissa av dom var över 50 sidor. SÅ om jag skulle hitta den personen som skrivit detta inlägg så skulle jag behöva leta igenom 50 (!) sidor inlägg. Det orkar inte jag och säkerligen inte flera andra på forumet. Kanske gör jag något fel när jag söker eller så är det helt enkelt att sökdelen inte fungerar tillfredställande alt. är utformad så att man inte förstår hur man skall söka på bästa vis.

Jag tycker också att repetition är lite tråkigt, men jag har inte ens varit medlem i ett år och därför har jag inte för närvarande sett något som relaterar till min frågeställning.

Till den dagen jag ser att sökfunktionen fungerar bra och enkelt, vilket innebär att man kan få ut var i trådarna sökträffen befinner sig så kommer jag att fortsätta ställa mina frågor, för jag vet inte annat sätt att få svar på.

Samtidigt så måste jag berömma den fina repsons jag fick från alla medlemmar som tagit sig tid att svara på mitt spörgsmål. Jag var helt övertygad om att själva nätdelen var sönder, men så verkar inte fallet. Åtminstone har jag fått lite tips hur jag kan gå åt problemet.

Naturligtvis är det tacksamt med fler tips och inputs. Kanske till nästa person som "söker".

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-14 20:12

Kjell_Kranzberg skrev:Orsaken är att du har en liten björn i transformatorn... :roll:

Haha, vore det så väl. Då hade man kunnat locka med lite fläsk på kretskortet och sen plockat han med en rävsax.... eller ngt :D

Kul att höra av dig, har inte sett dig på ett tag, ligger du och lurar i buskarna? Såg du bilderna på "den exklusive" ? :-)

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-14 20:15

Förresten, många här skriver om att det låter om trafon, att det brummar. Men om vi talar om rena vibrationer? Då hjälper nog inte lack eller andra fina trix, eller gör det det?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-14 20:44

Fjonkalicious skrev:Till den dagen jag ser att sökfunktionen fungerar bra och enkelt, vilket innebär att man kan få ut var i trådarna sökträffen befinner sig så kommer jag att fortsätta ställa mina frågor, för jag vet inte annat sätt att få svar på.

Prova att kryssa i valet för: Visa resultat som: Inlägg
längst ner till vänster på söksidan så får du svaren listade på ett bättre sätt. Eller på google advanced med "faktiskt.se" förvalt som "Search within a site or domain:"
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-06-14 20:48

Jag tror faktiskt att det kan hjälpa. Prova på den som är billigast :) Det där med zapon-lack eller dylikt lät ju förhållandevis enkelt iaf. Tror många gånger att orsaken är att apparaten fått en smäll eller liknande så att lacken/vaxet/whatever har spruckit och som någon sa ,att lindningarna vibrerar.

mvh

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-15 01:15

@paa, skall ge det ett försök. Kanske är det så att jag gått miste om en viktigt funktion. Om jag gjort det så är jag inte ensam. Kan ju finnas en anledning varför du är sök-kungen.

@vin-tage + övriga: Får man lov att fråga, som en helt novis och nybörjare på detta område... Hur är egentligen en nätdel uppbyggd?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-15 07:28

Fjonkalicious skrev:Får man lov att fråga, som en helt novis och nybörjare på detta område... Hur är egentligen en nätdel uppbyggd?

Mvh

Filip

Här ser du en mycket enkel nätdel till en integrerad förstärkare (Inertia 2235).
Det är en symmetrisk nätdel, d v s med spänning plus (+); minus (-) och jord. Trafon har en lindning för + och en för minus, samt ett uttag till jord. Diodbryggan likriktar växelspänningen. Mellan de två övre dioderna i likriktarbryggan tas + ut; mellan de två nedre tas minus ut.
Slutstegsdelen matas som synes med +/- 33 V, via två elektrolyter på vardera 2200 uF.
Förstegsdelen matas med +/- 9 V. De bägge zenerdioderna håller spänningen.

Bild

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-15 10:45

Intressat tråd! Hur skulle man gå tillväga då för omlackering. Trafon är ju redan ihopmonterad. Räcker det med färgdopp?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-06-15 13:35

meanmachine skrev:Intressat tråd! Hur skulle man gå tillväga då för omlackering. Trafon är ju redan ihopmonterad. Räcker det med färgdopp?

Min erfarenhet är att det måste vara ganska "tunn" lack, och den får inte vara vattenbaserad för då rostar delar av järnkärnan och då om inte förr får man uppleva vad brum är ... 8O

En kollega skulle vara "miljövän" och sänkte trafon i vattenbaserad lack med icke önskvärt resultat. :(

Zaponlack innehåller väldigt mycket lösningsmedel som kan påverka bobiner av plast om den är nedsänkt i dagar, men de flesta transformatorer med blastbobin har klarat ca 6 timmar i burken. Finns det täckplåtar så är det lämpligt att montera bort dessa så att lacken lätt kan krypa in i lindningen. Att bara "doppa" trafon i burken funkar bara om det finns lösa plåtar i kärnan som är synliga utifrån, annars tar det ett tag för luften att krypa ut så att lacken kan krypa in.

Pga lukten är det en fördel att vara utomhus och det brukar ta ett par dagar innan trafon slutar lukta lösningsmedel.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-06-27 12:47

Äldre prylar är gjorda för 220 V och nu ligger vi nog mer åt 240 V. Sedan var de också gjorda och anpassade för den tidens elnät. Blir garanterat lite mystiska effekter med gamla grejor i dagens nät.

Hade själv problem med att en gammal 70-tal skivspelare började gå ojämnt. Väldigt små ojämnheter, men tillräckligt för att man skulle bli irriterad. Själv blev jag kvitt detta problem med att köpa en späningsregulator på Clas ohlsson som egentligen var för datorer. Den kostade 99 kronor. Kanske finns det något liknande alternativ att införskaffa som passar för att anpassa äldre förstärkare till dagens nät? Vad det skulle vara lämnar jag över till någon annan elkunnigare på forumet att svar.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-27 14:08

jag har hört att man kan hälla nagellack i mekaniskt brummande trafos, har dock aldrig testat, någon som har?

Användarvisningsbild
TrasselFrasse

Re: Brummande nätdel - går det att åtgärda?

Inläggav TrasselFrasse » 2008-07-03 16:18

Fjonkalicious skrev:Om man har en förstärkare som har en brummande nätdel, vad beror detta på?

Går det att åtgärda?

Mvh

Filip

Jag undrar: har det konstaterats ifall brummandet i detta fall kommer (akustiskt förmedlat) av vibrationer från nättrafon, eller om det är via tillkopplad högtalare det brummar?

Det är ju rätt meningslöst att åtgärda nättrafen mot förmodade risker för brumvibrationer om det egentligen är något elektriskt fel i nätdelen i övrigt.

Mvh Frasse

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-07-03 17:02

TrasselFrasse skrev:
Fjonkalicious skrev:Om man har en förstärkare som har en brummande nätdel, vad beror detta på?

Går det att åtgärda?

Mvh

Filip

Jag undrar: har det konstaterats ifall brummandet i detta fall kommer (akustiskt förmedlat) av vibrationer från nättrafon, eller om det är via tillkopplad högtalare det brummar?

Det är ju rätt meningslöst att åtgärda nättrafen mot förmodade risker för brumvibrationer om det egentligen är något elektriskt fel i nätdelen i övrigt.

Mvh Frasse

Såhär skrev jag i några inlägg ovan: "Det är olika mkt på olika apparater. En av dom brummar så hårt att det känns när man tar i en ratt och skall ratta lite... dvs mkt. Det är bara brum i själva nätdelen jag menar, inte i högtalarna."

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-07-03 19:16

En del förstärkare har ju transformatorerna "ingjutna" från fabrik t.ex. Quad.

Användarvisningsbild
TrasselFrasse

Inläggav TrasselFrasse » 2008-07-05 21:50

Såhär skrev jag i några inlägg ovan: "Det är olika mkt på olika apparater. En av dom brummar så hårt att det känns när man tar i en ratt och skall ratta lite... dvs mkt. Det är bara brum i själva nätdelen jag menar, inte i högtalarna."

Mvh

Filip[/quote]

I och för sig är det normalt att apparater som är kopplade till nätström utan jordning (alltså inte med jordad sticpropp i jordat vägguttag) kan ge oss en känsla av "darr" om vi t.ex. stryker med ett finger mot ytan på t.ex. en metallisk frontpanel. Detta innebär oftast ingen defekt, men fenomenet försvinner om man kopplar apparatens hölje till jord.

Med den fråga jag ställde i mitt föregående inlägg försökte jag få svar på ifall det hörselmässigt låter brummande och om detta ljud kan lokaliseras som att det kommer från nättransformatorn, men nu fick jag istället svaret att "En av dom brummar så hårt att det känns när man tar i en ratt"

Frasse

Återgå till Vintage-hifi