Svenska hifi-institutets LP 1975 och Hifihandboken

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Svenska hifi-institutets LP 1975 och Hifihandboken

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-19 21:38

Ja, dessa skulle man ju vilja ha hemma. Är det någon som har dessa hemma och har testat med skivan?

Förresten, hur ser en hifihandbok ut, för en som aldrig sett en?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2008-06-19 22:28

Boken ser väl ut ung som en gammal Elfa-katalog eller minns jag fel? Har skivan men måste ärligt erkänna att jag inte spear den så ofta! :wink: Tror att mina favoritspår var Radetskij-marschen (heter den så?) och någon djup basgång från en skiva med John Holm (?).

Jag minns inte riktigt detajerna som du märker! :oops:

/Jocke :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-06-19 22:30

Jag har båda, och tycker att det är mera kul att just ha dem, än att använda
dem till något.

Tycker det är hög tid att det kommer nya! ;) Men då måste ju HiFi-institutet
återuppstå, det vill säga livas up igen. Hur skall det gå till? :? :o


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-19 23:52

HiFi-handboken utgavs av Svenska HiFi Institutet och kom ut en gång om året, från 70-talets början t o m 1981. Böckerna innehåller bilder och data på de hifi-prylar som fanns på den svenska marknaden just det året. Dock var inte alla märken representerade. En del importörer valde att inte låta sina produkter vara med. Varje bok innehåller också faktaartiklar om hifi, samt köpråd.

Böckerna går att beställa för lån på alla bibliotek. Om inte ditt lokala bibliotek har dem i magasinet, tar man hem böckerna från något bibliotek som fortfarande har dem.
Vad jag vet utkom följande årgångar:
71/72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
Det lär finnas en bok för 1970, men den har jag aldrig sett.
Jag har alla dessa utom 71/72 och 74, vilka jag enbart lånat på biblioteket.

När det gäller testskivan, vill jag minnas att det fanns två olika. Den som omtalas här ovan och dessutom en på vilken Ernst Hugo Järegård är speaker. Jag har haft bägge, men har dem inte kvar. De blev sönderspelade med tiden. Dock kan man fortfarande hitta dem på loppisar. Det var inte länge sedan jag såg dem på en loppis, men jag valde att inte köpa dem.

I detta sammanhang ska vi inte glömma att nämna ett par andra intressanta böcker:
"Ljud och hur det ska låta", utgiven av Svenska Hifi-institutet; av Göran Mård.
"HiFi Teknik" av John Schröder.
Bägge går att få tag i via biblioteket.

Det fanns även andra böcker om hifi på 70-talet. På biblioteket kan man lätt få hjälp med sökning, även om man inte vet titlar. Bibliotekarien söker lätt hos alla bibliotek i Sverige på sökordet "stereo hifi" och får upp titlar där de orden ingår. Sedan är det bara att beställa böckerna.

Så här såg/ser hifi-handböckerna ut:

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-20 00:17

Det kanske också kan vara intressant för er ungdomar att veta att man på 70-talet kunde lyssna på vinylskivor på biblioteken. På ungefär samma sätt som man i dag kan boka tid för att sitta vid en dator och internet på biblioteken, kunde man för 30-35 år sedan sitta och lyssna på vinylskivor i hörlurar.
Bibliotekarien lade på den skiva man ville höra. Man fick låna ett par lurar och plugga in dem i ett uttag i väggen eller i ett uttag i en fåtölj. Sedan var det bara att lyssna.
Detta säger ju en del om hur seriöst man såg på hifi på den tiden.

Jag minns dessutom att man på vissa bibliotek anordnade offentliga "hifi-musiklyssningar" med olika musikteman. Om man t ex ville höra jazz, kunde man alltså gå till biblioteket den kväll det spelades jazz-skivor. Man satt tillsammans med andra jazz-frälsta i ett lyssningsrum och lyssnade på de skivor biblioteket i förväg annonserat ut att man tänkte spela.

Och detta är alltså inte längre bort än ca 35 år.

Biblioteket i Motala hade flera Kenwood-förstärkare och Thorens-spelare, köpta från Elfa. Prylarna fanns kvar så sent som för ca 5 år sedan, men i samband med att biblioteket delvis byggdes om, försvann de. Vart? Jag vet inte. Jag var spekulant på att köpa prylarna, men det fick jag inte.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22700
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2008-06-20 10:42

Man känner igen sig....

Det gick också bra att låna LP-skivor på biblioteket här i Jönköping en bit in på 80-talet. Framförallt kunde man bekanta sig med musik man inte kände till på detta sätt. De hade också några gedigna Thorens-spelare där.

Har alla HiFi-handböckerna från 1971-81, boken och de två LP-skivorna. Behåller dem, man är ju lite av samlare....

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-20 11:08

I denna tid, då "dator-affärer" står som spön i backen är det nära till hands att göra en blick bakåt i tiden. Åren runt 70-talets mitt var det stereo-hifi-affärer som i raketfart sköt upp som svampar ur jorden. I snart sagt varje stad och samhälle fanns en liten affär som sålde kvalitets-hifi. Dessa små affärer levde parallellt med de traditionella radio/tv-affärerna, som ju också sålde "stereo", fast kanske inte de där exklusiva märkena. I min lilla uppväxtstad (inte Motala; jag är född i Motala och har bott där under mitt vuxna liv, men inte under barndomen) fanns en liten affär som sålde Epicure, JBL och HarmanKardon bl a. Ville man köpa Luxor, Philips eller Tandberg gick man till stan´s kombinerade radio-tv-affär/reparatör. Någon gång kring 1976, gick jag dit, efter att under stort slit sparat ihop 2000 kr; en ofantlig summa för en ung kille på den tiden; och köpte mig mitt första riktiga hifi-kassettdäck; ett Tandberg TCD 310.

Här i Motala hette hifi-butiken "Motala-ljudet". T o m i lilla Askersund med ca 3500 invånare, 45 km norr om Motala, fanns en hifi-butik; "Kalles ljudbutik".
Ack ja, det var tider det...

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Inläggav Daniel_A » 2008-06-20 21:24

Kjell_Kranzberg skrev:Det kanske också kan vara intressant för er ungdomar att veta att man på 70-talet kunde lyssna på vinylskivor på biblioteken.


På biblioteket i Kulturhuset i Stockholm kunde man om jag minns rätt lyssna på LP 90-talet ut. Kanske finns skivorna där än? (det var länge sedan jag var där)

Det gick även bra att låna LP-skivor på flera bibliotek i stockholmstrakten fram till mitten av 90-talet.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Inläggav Falkis » 2008-06-21 08:35

Här i Luleå har de börjat om med detta, man kan låna hem lp-skivor och givetvis cd-skivor!

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-21 10:12

LP-skivor är utbytta mot CD, VHS mot DVD..

Användarvisningsbild
jsan
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 2008-05-12

Inläggav jsan » 2008-06-22 23:21

Hej ! Hifi-handböckerna har jag de flesta av , nu när jag kollade igenom gömmmorna så hittade jag även

Musik Handboken 1986 utgiven av Hifi & Musik i A4 format och 252 sidor mest hifi men även en hemstudio avdelning och vad jag ser i den så fanns den även 1985.

Hifi boken 1988 men det framgår inte om Hifi & Musik även gav ut denna i A4 format 242 sidor Hifi.

Musik Handboken 1989 utgiven av Trea Reklam i A4 format och 306 sidor med Hifi , Hemstudio och även Bilstereo.

Musikhandboken Ljud & Bild 1990/91 utgiven av Musikhandboken i A4 format och 386 sidor med Hifi , Hemstudio och Bilstereo.

Tyvärr har dessa betydligt mindre information än de gamla så de är nästan bara prislistor med några få data

Finns det fler än dessa ? någon som vet

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2008-06-23 11:17

Hej, jag hade flera HiFi-handböcker men slängde dem för länge sedan vid någon flytt.

Testskivan med Ernst-Hugo har jag kvar däremot. Den är rätt kul, men inte mycket att ha för en seriös test. Tar upp mycket elementära saker. Musikexemplen är ganska ointressanta. Det bästa är när Ernst-Hugo säger: "Låter det bra? Då ska du vara nöjd!"

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2008-06-24 00:32

I värmland,närmare bestämt i Arvika, kunde man redan på 60-talet
lyssna på vinyl. Det kan man dessutom fortfarande göra på/i tex.
Kulturhusets läse-salong ! :)

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2008-06-24 09:44

Kulturhuset hade iaf sist jag var där, men det är ca 5år sen nu 2st SL1210:or för att kunna spela vinyl på.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Inläggav RJohan » 2008-06-24 10:02

denna tid, då "dator-affärer" står som spön i backen är det nära till hands att göra en blick bakåt i tiden. Åren runt 70-talets mitt var det stereo-hifi-affärer som i raketfart sköt upp som svampar ur jorden. I snart sagt varje stad och samhälle fanns en liten affär som sålde kvalitets-hifi. Dessa små affärer levde parallellt med de traditionella radio/tv-affärerna, som ju också sålde "stereo", fast kanske inte de där exklusiva märkena. I min lilla uppväxtstad (inte Motala; jag är född i Motala och har bott där under mitt vuxna liv, men inte under barndomen) fanns en liten affär som sålde Epicure, JBL och HarmanKardon bl a. Ville man köpa Luxor, Philips eller Tandberg gick man till stan´s kombinerade radio-tv-affär/reparatör. Någon gång kring 1976, gick jag dit, efter att under stort slit sparat ihop 2000 kr; en ofantlig summa för en ung kille på den tiden; och köpte mig mitt första riktiga hifi-kassettdäck; ett Tandberg TCD 310.


Ja, det var tider (snyft). I Västervik, där jag bodde hade "den riktiga" HiFi-affären t.o.m. JBL L300 i butiken(!).

HiFi handboken har jag 1976'an av. Kul att bläddra ibland, tillsammans med en del HiFi & Musik och Radio & Television.

JohanR

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-01 23:17

Denna hittade jag i helgen. Första testskivan! Tydligen Kenwoods egna påhitt, är den något skoj att testa med? :-)

Har dock inte haft tid att lyssna(eller rättare sagt, ingen anläggning är fullriggad för avlyssning).

Vid sidan ligger kristallradiohörlurar som jag av någon makaber anledning också köpte:

Bild

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Stu
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2008-08-29
Ort: Övre Norrland

Inläggav Stu » 2008-09-02 22:23

Jag har den här i mina samlingar, det måste väl vara den från 1971? Formatet är något större än A4 och den är på 96 sidor. På sista sidan står det att utgivaren är Swedpress AB, och att den är framtagen i samarbete med Svenska High-Fidelity Institutet. Det finns inga mätresultat i den, endast presentationer med bild och lite data på apparaterna.

Bild


Jag kan inte låta bli att ta med en bild på det här häftet, jag gillar framsidan. Mycket tidstypiskt, med cigarett i näven, hörlurar, heltäckningsmatta och Krotonblomma (?) i bakgrunden. Tryckt 1970.

Bild

Mvh / Stu

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-02 22:50

Tillåt mig spinna vidare på din sista bild och härmed klippa in några bilder från Ikea katalogen 1974, reklam görs inte så skönt nuförtiden:

Bild

Bild

Ungkarlslivet.Skjorttvätt och disk. Och en tid att minnas:

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
CatsupCat
 
Inlägg: 316
Blev medlem: 2005-05-19
Ort: Solnas Bergshamra

Inläggav CatsupCat » 2008-09-06 21:09

Apropå Kranzbergs bibliografi...
Jag har en sliten High Fidelity Stereo för 70/71.
Bebop spoken here!

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2008-09-06 23:17

Ser man på!Kvalitet från IKEA igen!Ett par Renn Klotus!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-26 17:14

Bumpar denna tråd då jag ser att mina gamla bilder försvunnit och lägger dessutom till bilder på ännu en testskiva: Digital Master Direct Cut - Kornet. En svensk skiva, den första digitala inspelning på vinyl(så som jag förstår det, kan ju vara ett marknadsföringstrick). Någon som känner till den?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Bild

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Densen
 
Inlägg: 759
Blev medlem: 2008-02-19

Inläggav Densen » 2009-01-26 19:08

Nostalgi
Jag har ett exemplar av Hifi & Musik Testskiva från den 7/11 -78 enligt emballaget, men ingen skivspelare kvar. :( Denna finns väl i många hem kan jag tänka.

Innehåller:

Fasningskontroll
Frekvensgång
Dynamik
Distorsion
Ett musikstycke med Arne Domnerus kvartett.
Inspelning Rune Andreasson
Gravering Cutting room
Pressning Grammoplast

Användarvisningsbild
Renobo
 
Inlägg: 1054
Blev medlem: 2008-09-26
Ort: El Stockholmo

Inläggav Renobo » 2009-01-26 20:38

Fjonkalicious skrev:Bumpar denna tråd då jag ser att mina gamla bilder försvunnit och lägger dessutom till bilder på ännu en testskiva: Digital Master Direct Cut - Kornet. En svensk skiva, den första digitala inspelning på vinyl(så som jag förstår det, kan ju vara ett marknadsföringstrick). Någon som känner till den?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Bild

Bild


Hoppsan, där kom en fantastisk skiva (har den!) med gruppen Kornet. På 70talet bildades denna grupp på musikhögskolan i Piteå - Framnäs. Den kom att innehålla flera idag legendariska musiker. De var stora i Jazzrock-svängen. Stefan Nilsson- kompositör filmmusik mm. Öhrjan Fahström - orkesterledare mm Åke Sundquist - ABBA mm. De gjorde tre LP samt denna Maxisingel.
Hoppas på återförening :D

Användarvisningsbild
Larsho
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2003-10-04

Inläggav Larsho » 2009-01-26 20:51

Det kanske också kan vara intressant för er ungdomar att veta att man på 70-talet kunde lyssna på vinylskivor på biblioteken. På ungefär samma sätt som man i dag kan boka tid för att sitta vid en dator och internet på biblioteken, kunde man för 30-35 år sedan sitta och lyssna på vinylskivor i hörlurar.


Kjell, jösses är vi så gamla.... :) jo det var en härlig tid när man kunde lyssna på biblioteken.

Användarvisningsbild
leffe
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: fjollträsk

Inläggav leffe » 2009-02-02 02:30

Jodå, bibliotekssessionerna som fjunig tonåring minns jag forfarande.
Min hemstad hade seriös lyssning med Quad-elektrostater, klein&hummelstärkare och Thoréns td124:or.
Tjejen som skötte det hela var dessutom kanonsnygg, så det var väl inte bara HiFi´n som drog 8)

Användarvisningsbild
leffe
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: fjollträsk

Inläggav leffe » 2009-02-02 02:36

Jag hade en testskiva från Shure (jag tror den följde med V15 pickuperna) med spårningstest och töntig speaker...my voice is now coming from your left speaker...
Minns att jag försökte trimma min Transcriptor vestigal arm med trackingspåret till den milda grad att jag än idag inte tål att höra "greensleeves", vilket var stycket som framfördes :lol:

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad
 
Inlägg: 3593
Blev medlem: 2007-12-18
Ort: Skövde

Inläggav JanBanan » 2009-02-04 00:20

På Hifimagasinet just nu:

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4811

HIFI HANDBOKEN 1968-1983 ENDAST 10 000:-
SOM NYA Detta pris är mycket lågt med tanke på att det inte finns så många kvar.

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Inläggav Daniel_A » 2009-02-04 09:32

Vem är den där säljaren egentligen? Han försöker få ut Sonab-högtalare också, annonserna ser dock litet tveksamma ut. F.ö. var väl sista årgången av handboken 1981?

Användarvisningsbild
leffe
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: fjollträsk

Inläggav leffe » 2009-02-04 10:10

JanBanan skrev:På Hifimagasinet just nu:

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4811

HIFI HANDBOKEN 1968-1983 ENDAST 10 000:-
SOM NYA Detta pris är mycket lågt med tanke på att det inte finns så många kvar.


Måste vara extremt sällsynt eftersom den första kom typ-71 och den sista -78-79? om jag inte minns helt fel.........

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2011-09-02 13:18

Kjell_Kranzberg skrev:Och detta är alltså inte längre bort än ca 35 år.


Detta inlägg är skrivet för tre år sedan, jag är idag 35 år, och jag minns detta. Så det var inte ens så länge sedan.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster