Svenska hifi-institutets LP 1975 och Hifihandboken

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Inläggav Daniel_A » 2011-09-02 23:20

Eftersom denna tråd har dykt upp igen kan jag delge alla min första kontakt med Stereo-Hifi Handboken.

Året var 1981 och jag var en teknikfixerad 8-åring. När jag såg handboken i en bokhandel kunde jag knappt tro att en så fantastisk skrift kunde finnas. Snälla föräldrar gav mig ett exemplar som bläddrades flitigt. Jag väntade spänt på att en ny årgång skulle ges ut och... tja, jag väntar väl fortfarande.

81:an står dock kvar i bokhyllan tillsammans med ytterligare några årgångar som jag råkat komma över genom åren.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2011-09-03 10:14

Den här som står här hemma är nog den första Stereo-HiFi-Handboken tror jag.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Inläggav Daniel_A » 2011-09-05 14:03

Intressant! Den åtgången (68/69) finns inte ens i Kungliga Bibliotekets katalog.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-09-05 14:33

Någon som vet varför det inte blev fler?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2011-09-05 15:58

phon skrev:Den här som står här hemma är nog den första Stereo-HiFi-Handboken tror jag.



Var tvungen att kolla i gömmorna, jag har den där men årgången efter från 69/70 (grönt omslag).
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Inläggav AlNiCo » 2011-09-05 16:24

Objektivisten skrev:
phon skrev:Den här som står här hemma är nog den första Stereo-HiFi-Handboken tror jag.



Var tvungen att kolla i gömmorna, jag har den där men årgången efter från 69/70 (grönt omslag).


Jag har filmen Indiana Jones. Fast det är den som kom senare - tvåan (annan film).

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2011-09-05 16:38

AlNiCo skrev:
Objektivisten skrev:
phon skrev:Den här som står här hemma är nog den första Stereo-HiFi-Handboken tror jag.



Var tvungen att kolla i gömmorna, jag har den där men årgången efter från 69/70 (grönt omslag).


Jag har filmen Indiana Jones. Fast det är den som kom senare - tvåan (annan film).


:D
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-09-05 16:48

Ja har en grön också, men t.ex den där handlarförteckningen längst bak har man väl inte mycket nytta av?

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Inläggav Daniel_A » 2011-09-06 08:32

Objektivisten skrev:
phon skrev:Den här som står här hemma är nog den första Stereo-HiFi-Handboken tror jag.



Var tvungen att kolla i gömmorna, jag har den där men årgången efter från 69/70 (grönt omslag).


Ett givande inlägg, eftersom det nu står klart att det finns två äldre årgångar som saknas hos KB, vars äldsta årgång är 1970/71!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2011-09-06 09:41

Daniel_A skrev:
Objektivisten skrev:
phon skrev:Den här som står här hemma är nog den första Stereo-HiFi-Handboken tror jag.



Var tvungen att kolla i gömmorna, jag har den där men årgången efter från 69/70 (grönt omslag).


Ett givande inlägg, eftersom det nu står klart att det finns två äldre årgångar som saknas hos KB, vars äldsta årgång är 1970/71!


Men byter den inte namn då? Till just 'Stereo-HiFi-Handboken'.

Eller det sker kanske senare?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-01-24 11:40

Daniel_A skrev:Intressant! Den åtgången (68/69) finns inte ens i Kungliga Bibliotekets katalog.

Kanske bibliotekstjuven sålt den dyrt, och sopat igen spåren? :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2012-01-24 11:47

phon skrev:Den här som står här hemma är nog den första Stereo-HiFi-Handboken tror jag.

Bild


Åh, vad nostalgisk jag blir! Mitt ex var precis så där slitet och tummat! Jag vet inte riktigt var det tog vägen, tyvärr. Mitt enda ex tror jag är från 74, eller så.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Svenska hifi-institutets LP 1975 och Hifihandboken

Inläggav 2-ch » 2012-01-29 00:10

Fjonkalicious skrev:Ja, dessa skulle man ju vilja ha hemma. Är det någon som har dessa hemma och har testat

Några årgångar har jag och en eller två skivor. Har för mig att det är Ernst Hugo Gäregård som lotsar oss igenom fasfel mm på den ena :)

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Inläggav aisopos » 2012-01-30 12:36

Nattlorden skrev:Någon som vet varför det inte blev fler?

Jag hörde en gång att det till stor berodde på vågen av japansk hifi som började välla in över våra gränser, som dessutom gjorde nya modeller i snabbare tempo än de tidigare europeiska tillverkarna. Modellbyte varje år var det ibland.
Att detta gjorde handboken nästan omöjlig att fortsätta med, för arbetskrävande och att den var nästan föråldrad redan när den släpptes.

Jag har haft en eller två st, någon gång i tiden.
Möjligen kanske att den/dom ligger långt ner i nån låda som står i en gömma någonstans. Sparat som ren nostalgi, ja jag är nån ibland. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-01-30 12:46

Skulle varit trevligt om dessa gamla nummer hade blivit inscannade och upplagda på någon sajt... vore trevligt nostalgiläsande.... och jag betvivlar att någon hade hävdat någon copyright på dem...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-01-30 12:47

aisopos skrev:
Nattlorden skrev:Någon som vet varför det inte blev fler?

Jag hörde en gång att det till stor berodde på vågen av japansk hifi som började välla in över våra gränser, som dessutom gjorde nya modeller i snabbare tempo än de tidigare europeiska tillverkarna. Modellbyte varje år var det ibland.
Att detta gjorde handboken nästan omöjlig att fortsätta med, för arbetskrävande och att den var nästan föråldrad redan när den släpptes.

Jag har haft en eller två st, någon gång i tiden.
Möjligen kanske att den/dom ligger långt ner i nån låda som står i en gömma någonstans. Sparat som ren nostalgi, ja jag är nån ibland. :)

Ja, tyvärr trodde ju de flesta att varje ny modell innebar en förbättring. Minns själv när jag i slutet av 60-talet skulle köpa mig en stereo. Ringde runt rätt mycket och hamnade vid ett tillfälle hos Elfa. Men dessa nötter tyckte jag skulle satsa på en rörförstärkare :-) Men det visste ju alla på den tiden att dom var helt kassa, eller hur?

Tänk om jag då hade fattat att nyast inte alls alltid är bäst!

/ B

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav 2-ch » 2012-01-30 13:02

Mina är av de senare utgåvorna och innehåller en hel del fel tyvärr.
Texter som inte hör till bilden och felaktiga ca:priser.

Men bortsett från det är det intressant att bläddra i dom då och då.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-01-30 20:25

Daniel_A skrev:
Objektivisten skrev:
phon skrev:Den här som står här hemma är nog den första Stereo-HiFi-Handboken tror jag.



Var tvungen att kolla i gömmorna, jag har den där men årgången efter från 69/70 (grönt omslag).


Ett givande inlägg, eftersom det nu står klart att det finns två äldre årgångar som saknas hos KB, vars äldsta årgång är 1970/71!


Man kanske skulle sälja in sitt ex till KB ... ? 8O



.... eller Bukowski ... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Svenska hifi-institutets LP 1975 och Hifihandboken

Inläggav Bill50x » 2021-02-20 13:21

Håller just på med att katalogisera min vinylsamling. Någon som vet vilket år Kenwood-skivan kom ut?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re:

Inläggav hifikg » 2021-02-20 15:27

leffe skrev:Jodå, bibliotekssessionerna som fjunig tonåring minns jag forfarande.
Min hemstad hade seriös lyssning med Quad-elektrostater, klein&hummelstärkare och Thoréns td124:or.
Tjejen som skötte det hela var dessutom kanonsnygg, så det var väl inte bara HiFi´n som drog 8)


Häftigt. Quaddarna är säkert lika snygga idag. Lyssnade också på "bibblan" o försökte ibland kopiera vaxen med hjälp av en kabel till kassettbandspelaren. Ett snejs att försöka hinna få igång inspelningen vid rätt tillfälle.
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Svenska hifi-institutets LP 1975 och Hifihandboken

Inläggav MacBruce » 2021-02-21 06:52

2-ch skrev:
Fjonkalicious skrev:Ja, dessa skulle man ju vilja ha hemma. Är det någon som har dessa hemma och har testat

Några årgångar har jag och en eller två skivor. Har för mig att det är Ernst Hugo Gäregård som lotsar oss igenom fasfel mm på den ena :)


(Sent omsider ...) Jag vill minnas att det var Kjell Stensson.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Svenska hifi-institutets LP 1975 och Hifihandboken

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-21 10:22

Var Kjell Stensson på den första skivan som gavs ut och Ernst-Hugo Järegård på den andra. Har båda skivorna, de flesta årsböckerna och även den tjocka boken som gavs ut.


Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re:

Inläggav RJohan » 2021-02-21 11:14

Bill50x skrev:
aisopos skrev:
Nattlorden skrev:Någon som vet varför det inte blev fler?

Jag hörde en gång att det till stor berodde på vågen av japansk hifi som började välla in över våra gränser, som dessutom gjorde nya modeller i snabbare tempo än de tidigare europeiska tillverkarna. Modellbyte varje år var det ibland.
Att detta gjorde handboken nästan omöjlig att fortsätta med, för arbetskrävande och att den var nästan föråldrad redan när den släpptes.

Jag har haft en eller två st, någon gång i tiden.
Möjligen kanske att den/dom ligger långt ner i nån låda som står i en gömma någonstans. Sparat som ren nostalgi, ja jag är nån ibland. :)

Ja, tyvärr trodde ju de flesta att varje ny modell innebar en förbättring. Minns själv när jag i slutet av 60-talet skulle köpa mig en stereo. Ringde runt rätt mycket och hamnade vid ett tillfälle hos Elfa. Men dessa nötter tyckte jag skulle satsa på en rörförstärkare :-) Men det visste ju alla på den tiden att dom var helt kassa, eller hur?

Tänk om jag då hade fattat att nyast inte alls alltid är bäst!

/ B


Typ, nån billig begagnad Marantz rör-'häck'...

Som jag minns det tog farten i försäljningen av HiFi-apparater slut ungefär 1979-80. Det var inte ballt längre, man skulle ju ha video :cry:

Själv var jag av generationen som hade HiFi-handboken i skåpet i skolan för snabb referens om det skulle bli något snack :roll:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Svenska hifi-institutets LP 1975 och Hifihandboken

Inläggav Bill50x » 2021-02-21 11:45

Ni har väl observerat att före mitt inlägg om Kenw2ood-skivan några poster upp gjordes inlägget före 2012 :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re:

Inläggav RJohan » 2021-02-21 17:19

Kjell_Kranzberg skrev:I detta sammanhang ska vi inte glömma att nämna ett par andra intressanta böcker:
"Ljud och hur det ska låta", utgiven av Svenska Hifi-institutet; av Göran Mård.
"HiFi Teknik" av John Schröder.
Bägge går att få tag i via biblioteket.

Det fanns även andra böcker om hifi på 70-talet. På biblioteket kan man lätt få hjälp med sökning, även om man inte vet titlar. Bibliotekarien söker lätt hos alla bibliotek i Sverige på sökordet "stereo hifi" och får upp titlar där de orden ingår. Sedan är det bara att beställa böckerna.


Jag har en bok från 1970 av en snubbe (i tidstypisk skepparkrans) som heter Sven Olofson - Så fungerar stereoanläggningen. Ni behöver inte bli avundsjuka, även med hänsyn till åldern är den fullständigt värdelös. Naturligtvis har omslaget (också mycket tidstypiskt) en ung dam med STORA hörlurar.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Svenska hifi-institutets LP 1975 och Hifihandboken

Inläggav MacBruce » 2021-02-21 17:38

RogerGustavsson skrev:Var Kjell Stensson på den första skivan som gavs ut och Ernst-Hugo Järegård på den andra. Har båda skivorna, de flesta årsböckerna och även den tjocka boken som gavs ut.


Ah, tack! Då är jag glad att mitt kvarvarande exemplar har den legendariske Kjell Stensson som ledsagare. Mannen som bl.a gav Sverige "färgtelevision". ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Svenska hifi-institutets LP 1975 och Hifihandboken

Inläggav hifikg » 2021-02-21 19:27

Letar efter mitt exemplar av Linns lilla Röda "LYSSNA!" heter den. Där får man lära sig att dra åt skruvar för allt vad tygen håller och att bara ha en högtalare i rummet (hur det går ihop med stereolyssning minns jag inte) :)
Sitter nöjd :)

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Svenska hifi-institutets LP 1975 och Hifihandboken

Inläggav Oeldling » 2021-02-21 20:46

hifikg skrev:Letar efter mitt exemplar av Linns lilla Röda "LYSSNA!" heter den. Där får man lära sig att dra åt skruvar för allt vad tygen håller och att bara ha en högtalare i rummet (hur det går ihop med stereolyssning minns jag inte) :)

Öppen planlösning :lol:

Användarvisningsbild
Kenta
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2010-05-05

Re: Svenska hifi-institutets LP 1975 och Hifihandboken

Inläggav Kenta » 2021-02-21 21:48


FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster