Reservdelar till Pioneer sx-434

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
audioslave

Reservdelar till Pioneer sx-434

Inläggav audioslave » 2008-06-24 23:40

Första inlägget här, verkar vara ett trevligt forum då man är intresserad av äldre hifi! Dock är jag inte så kunnig inom elektronik.

Köpte en Pioneer SX-434 på loppis för 100kr som jag tänkte ha i sovrummet. Helt ok skick och kan nog bli fin efter lite jobb, men någon klantig person verkar ha tappat den så power, balance, function och tuner-rattarna är trasiga.

Saknar själva "rattarna" till power och balance, samt att brytarna (eller vad man nu säger) helt enkelt är av. På function och tuner så är brytarna skeva så dom vill jag byta också.

Bild

Bild

Sen är det inte steglöst när man justerar bas och diskant, så när man ändrar det så "poppar" baselementen väldigt mycket, hur åtgärdar jag det?

Tänkte förövrigt använda ett par Marantz HD-440 till den som även dom köptes på loppis, för 125kr.

Mvh
Magnus

Ericson

Inläggav Ericson » 2008-06-25 01:25

Ang. Poppande kontroller:

Rengöring av kontaktytorna på Omkopplare och Tonkontroller är att rekommendera. Du kan använda elektronikspray som inte lämnar rester, och sedan "motionera" (vrida "rattarna" fram och tillbaka). Ibland kan du komma en bit genom att bara "motionera", utan spray.

Välkommen förresten!

Edit:
PS. Dra ur spänningskontakten när du sprayar. Slå av stärkaren när du motionerar. DS.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-25 07:45

Ang. skeva kontroller: Jag har haft någon förstärkare med skev kontroll. När det är svårt att få tag på reservdelar så får man ju försöka lösa det efterbästa förmåga. Jag tar inget ansvar för mitt tips som kommer här, men jag tog något mjukt(t.ex. en gammal wettexduk) och sen en polygriptång och försiktigt försiktigt så drog jag den åt rätt håll. När jag var nöjd så testade jag och allt funkade. Men detta är väl sista utvägen, men ibland är man ju nödfödd till det.

Hd-440 är läckra med sina sexkantiga element, tänk på att kolla skumkanten. Även om dom i vissa fall ser hela ut så har dom ofta ändå brustit/ruttnat.

Lycka till med en trevlig kombo!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-06-25 08:10

Som jag ser det har du 2 vägar att gå.

1 renovera den till ursprungligt skick.
2 renovera den till fungerande skick.
I dina kläder skulle jag välja alternativ 2. Försöka få tag i en till SX-434 eller liknande modell med samma typ av knappar.
Att i lösvikt få tag i allt det du behöver för att få den i det skick du vill kommer att kosta mycket mer än att helt enkelt köpa en till.

Ett budgetalternativet är om du kan nöja dig med att den låter bra oavsett skick. Då är det bara att mecka loss vet ja! Borra/gänga och sätt dit andra rattar än originalet. Power/högtalarväljaren borde vara rätt enkelt att byta till andra strömbrytare som du borrar fast på valfri ny plats, böj tillbaka det som går, enligt Fjonkalicious tips.
Mekaniska fel går ofta att åtgärda lätt, men resultatet kan ibland lämna en hel del övrigt att önska.
Den kanske inte behöver stå på pedistal i sovrummet, utan lite halvgömd. Då spelar ju skicket faktiskt ingen roll, och du har sparat många sköna slantar.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-25 09:31

Välkommen hit!
Där har du gjort ett litet fynd.
Pioneers SX-serie från 70-talets mitt (blå radioskala) anses hålla hög kvalitet.

Du har ju redan fått en del bra tips. Men jag kanske kan få göra ett litet tillägg.

1. Skeva ratt-axlar: Helt rätt som Fjonka föreslår. Wettextrasa och tång. Om det går är det inte så dumt att på insidan "hålla emot" med en annan tång.
2. Balanskontrollen: Det är en vanlig linjär potentiometer. Besök en radio/tv-reparatör, så plockar han garanterat fram en potentiometer som passar.
3. Power/speakers-omkopplaren: Detta är en specialomkopplare som användes av bl a Pioneer och Sony. Det är en kombinerad 220 Volts brytare och högtalaromkopplare. Förmodligen svår att få tag i. Ett alternativ kan kanske vara att ersätta den med en enkel 220 V brytare och sedan löda ihop högtalarkablarna. Men då missar du finessen med att kunna skifta mellan högtalarutgångarna.
Ett annat tips: Prova hos www.ecotec-online.se. Låt dig inte luras av det tunna sortimentet på hemsidan. Man har MYCKET mer än vad som syns där. Har du tur kan du där, även köpa liknande rattar som originalrattarna.

M v h

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2008-06-25 15:42

Får tacka för alla råd och tips, ska nog gå att få ordning på förstärkaren. Är inte ute efter att få den i toppskick, men fungerande rattar är väl önskvärt.

Ang. högtalarna så är tyvärr skumkanterna kassa, så det måste fixas framöver. Saknar även Marantz-loggorna på dom, men det gör inte så mycket. I övrigt är dom i mycket fint skick!

Har även en SX-535 i fint skick på gång, är den värd 400kr som säljaren vill ha för den?

Användarvisningsbild
jsan

Inläggav jsan » 2008-06-25 18:10

Jo visst är en Sx-535 värd 400:- en trevlig och snygg reciver , har en själv :D

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-06-26 07:57

Köp den och sälj den andra som resevdel för 100. Då har den nya bara kostat 300kr, ett mycket bra pris.
Eller behåll 434, gissar att den har en hel del gemensamnt med 535.
Öppna och titta efter inuti.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-06-26 10:39

audioslave skrev:Har även en SX-535 i fint skick på gång, är den värd 400kr som säljaren vill ha för den?

Alla gånger om du frågar mig, har en i "mint" som jag gav 600-700 (har jag för mig) för. Mycket nöjd!

Återgå till Vintage-hifi