Garrard zero 100 S - OK efter lite fix

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
snubber

Garrard zero 100 S - OK efter lite fix

Inläggav snubber » 2008-08-10 22:10

Råkade hitta en Garrard zero 100 S som behövde lite fix. Fick renovera all kabeldragning i tonarmen då orginal sladdar hade oxiderat bort vid ett par gummibitar som var tänkt att fungera som kabelstöd.

Bild
Så nu spelar verket tämligen OK.

Bild
Ett fint verk har naturligtvis full automatik ... så även detta, ett himmelrike med stänger och fjädrar att få funktion på, men envis som man är så funkar även detta.

Bild
Antiskating med två magneter som avskärmas med en slitsad metallbit. Lagringen var med spetslagrade kullager som fick lite underhåll.

Bild
Pickupen fick en alternativ montering då orginal plastsläde är hopplöst ostabil. Jag monterade släden med ett smältlim som har bra mekaniska dämpegenskaper, och skulle man behöva ta bort släden är det bara att värma lite med en värmepistol ... eller ett strykjärn!

Det skall nog erkännas att tonarmen med sina stag såg mest "kul" ut, men med lite instrumentkullager och allmänt fix så låter den klart hyfsat. Har dock ett stort problem med statisk elektricitet under spelning, skall kolla om gummiplattan går att byta då den verkar vara ordentligt limmad mot tallriken. Kör nu med OMB 10, har inte testat med mina MC20, men MC-pickupen gör sig så bra med sitt "guldhölje" till min Dual "Golden one", så den lär sitta där. 8) :wink:
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-10 23:37

Fin spelare, onekligen en intressant tonarm på den där. Den ser svårjobbad ut att meka med... men du har ju lyckats ypperligt, tänk om en annan varit så duktig!

Snyggt!

Mvh

Filip

Återgå till Vintage-hifi