Kort då .... Jag är kommenderad av AF att göra en praktik på SECOND HAND som butiken heter och som drivs av Eriksdjälpen (min stavning) och Pingstkyrkan. Jag ska utveckla mina talanger som produktionsledare, pedagog och elektronikingenjör genom att bära möbler och sortera folks gamla avlagda prylar.
Personalen består av två heltidsanställda "chefer", 7-8 personer som kommenderats dit och uppbär ersättning från AF och/eller FK samt ett större gäng frivilliga (de flesta från pingstkyrkan).
Affären har öppet på onsdagar och lördagar. Lördagar är pingstkyrkans ansvar men eftersom de aldrig kan skrapa ihop tillräckligt med personal kommenderas de "anställda" (vi alltså) in. Innan affären öppnar kl 10 på lördagen håller man andakt med bön (andjakt med bönsallad), något som jag finner kränkande eftersom jag är hängiven gudsförnekare och anti-teist. Jag ville maskera det religrösa med bönsalladen ... forumreglerna, you know.
Det rasslar igenom en del audiogrejjer med 95% är plastburkar från 80- och 90-talet av urusel kvalitet och så kommer en och annan användbar pryl. Jag har köpt en stor och präktig Kenwood-tuner, en gammal orgel som slaktades och tömdes på skitfina tangentbord och 29 st ECC83:or (skitrör iofs). På lördag ska väl högtalarna ovan säljas samt en hel hoper bok-hyllor (hyllplan i massiv bok, se tråden
någon annanstans).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap