På Erikshjälpen idag

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

På Erikshjälpen idag

Inläggav soundbrigade » 2008-08-12 16:52

Bortsett från tavlor föreställande gråtande barn, 7-tons bäddsoffor från 1947 och korsstygnsbroderier dyker det upp fina saker.

Denna fina transistorradio t ex, av märke NK ( 8O ), dock ej för batteridrift.

Bild

Och så denna DUAL 510, med stroboskop och hela konkarongen. Jag har ingen aning om vad kan kan komma att kosta men en idé är 500kr, men troligen betydligt lägre - vem lyssnar på vinyl idag??. Imorgon (13/8) står den i alla fall i butiken i Vänersborg.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-08-12 17:41

AGA gjorde en del apparater med andra namn,t.ex åt LUMA och NK.På en del stod det Stella.Finns säkert ännu fler.Men det är till 99% en AGA man får.
http://www.somerset.net/arm/radio_pictures/aga_3551.jpg
http://www.ponnyland.com/harald/l_ut.htm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: På Erikshjälpen idag

Inläggav paa » 2008-08-12 17:44

soundbrigade skrev:Bortsett från tavlor föreställande gråtande barn, 7-tons bäddsoffor från 1947 och korsstygnsbroderier dyker det upp fina saker.

Bild

Symaskinen, har du ställt undan den åt dig själv?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-08-13 15:51

Jag köpte den söta röda Phillips rörradion :P

Perfekt till att spela elgitarr genom i sovrummet :wink:

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-13 19:06

avr7000 skrev:Jag köpte den söta röda Phillips rörradion :P

Perfekt till att spela elgitarr genom i sovrummet :wink:

Stefan

Tokfan! :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-27 22:23

27/8

På väg in en Technics förstärkare (minns inte modellbeteckning) med New ClassA (va fan det är).

Men de här ska jag ta-mig-djävulen ha med mig hem på lördag då jag kommenderats att jobba. Undrar bara hur jag undkommer den obligatoriska andjakten med bönsallad .....

Bild

Bild

Bild

Bild

Undrar lite vad jag ska göra med dem. Antingen använda vid datorn eller byta elementen, men vad passar i en låda med (ytter)måtten 285 x 170 x 245???
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-27 22:38

Det är så typiskt Bang & Olufsen, dom visste hur man levererade kvalité. Om du ser på baksidan så sitter det en märkning Danish Furniture Makers Control. Detta är ett kontrollmärke som danska möbelfabriker använde sig av, en standard för möbler som oftast håller mkt hög kvalité. Men B&O är ju stereogrejor? Japp, men deras kabinett håller hög möbelstandard dessutom. Kommer ihåg att jag såg ett kabinett till en TV av samma märke och med samma märkning med jalusidörrar. Enormt snickeri i Jakaranda. Hoppas att någon tog den och gjorde barskåp eller ngt av den...

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-27 22:41

soundbrigade skrev:Men de här ska jag ta-mig-djävulen ha med mig hem på lördag då jag kommenderats att jobba. Undrar bara hur jag undkommer den obligatoriska andjakten med bönsallad .....

Kan vår högt vördade Herr Bäver tänkas att i förklarande ord skingra dimmorna kring ovan citerade uttalande.
"Kommenderats att jobba"; "obligatoriska andjakten med bönsallad". Jag, i både anden, tanken och bokstavligt materiellt fattig stackare, "fattar noll", som ju uttrycket låter numera; i detta nådens år 2008.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-27 23:06

Kort då .... Jag är kommenderad av AF att göra en praktik på SECOND HAND som butiken heter och som drivs av Eriksdjälpen (min stavning) och Pingstkyrkan. Jag ska utveckla mina talanger som produktionsledare, pedagog och elektronikingenjör genom att bära möbler och sortera folks gamla avlagda prylar.
Personalen består av två heltidsanställda "chefer", 7-8 personer som kommenderats dit och uppbär ersättning från AF och/eller FK samt ett större gäng frivilliga (de flesta från pingstkyrkan).
Affären har öppet på onsdagar och lördagar. Lördagar är pingstkyrkans ansvar men eftersom de aldrig kan skrapa ihop tillräckligt med personal kommenderas de "anställda" (vi alltså) in. Innan affären öppnar kl 10 på lördagen håller man andakt med bön (andjakt med bönsallad), något som jag finner kränkande eftersom jag är hängiven gudsförnekare och anti-teist. Jag ville maskera det religrösa med bönsalladen ... forumreglerna, you know.

Det rasslar igenom en del audiogrejjer med 95% är plastburkar från 80- och 90-talet av urusel kvalitet och så kommer en och annan användbar pryl. Jag har köpt en stor och präktig Kenwood-tuner, en gammal orgel som slaktades och tömdes på skitfina tangentbord och 29 st ECC83:or (skitrör iofs). På lördag ska väl högtalarna ovan säljas samt en hel hoper bok-hyllor (hyllplan i massiv bok, se tråden någon annanstans).

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-08-28 06:31

soundbrigade skrev:Jag ska utveckla mina talanger som produktionsledare, pedagog och elektronikingenjör genom att bära möbler och sortera folks gamla avlagda prylar.
Innan affären öppnar kl 10 på lördagen håller man andakt med bön (andjakt med bönsallad), något som jag finner kränkande eftersom jag är hängiven gudsförnekare och anti-teist.

8O :?
Du har min sympati.
Och dessutom: en ateist som måste närvara vid bönemöte hos pingstkyrkan.
Jag lider med dig.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-08-28 07:15

Stackars Ljudbävern. :( Vad tror du om att snabbkonvertera till Islam och två gånger om dagen vända dig mot Meka bara för att retas?
Back in black!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-28 07:31

Rookie skrev:Stackars Ljudbävern. :( Vad tror du om att snabbkonvertera till Islam och två gånger om dagen vända dig mot Meka bara för att retas?

Min stil!

Vad tycker ni om högtalarna, förresten?? Finishen är "immaculate" eller vad man säger.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-28 07:57

Rookie: du retas ju :x Du menar att jag skulle tillbe profeten Vedklamp??? 8O

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-08-28 11:30

Högtalarna är alltså ett par Beoxvox 2200, tillverkade 1969-1970. Själv har jag företrädarna Beovox 500 som komplement till min Beomaster 900M. Det är inga toppenburkar rent ljudmässigt, men till bakgrundslyssning i samband med hobbyverksamhet fungerar de. Ska man ändra på innehållet kan det vara värt att veta att fronterna är limmade och alltså måste bändas bort och limmas igen. Fronterna kan heller inte vara särskilt ljudgenomsläppliga. Jag skulle behålla högtalarna i originalskick om inte elementen är helt trasiga. Hälften av deras skönhet ligger ju i den gamla B&O-loggan på fronten.

Kan nämna att jag betalade 500 kronor för mina högtalare och receivern på resa i vårt avlånga land, och har sett samma pris för motsvarande paket inklusive en enkel Beogramspelare i huvudstadsområdet. Du bör alltså ge maximalt ett par hundralappar, om ens det. Ännu lägre pris borde gälla för den slitna Dual-skivspelaren ovan med avbruten spak till tonarmslyften.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-28 12:23

Underbart Pekka-mannen, jag blir gôr-lycklig för sådana svar, ska du bare veta.
Högtalarna som är i Mint condition som man säger i Ouga Dougou, kostar tillsammans 90kr men säljs styckvis (FRÅGA FÖR FAN INTE MIG VARFÖR!).

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-08-28 12:46

Tjusiga högtalare, typiska bokhylledimensioner med volymen ca 10 liter. Sitter säkert något gammalt Peerless element i.

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-08-28 12:48

Ja de brukar ha hög finish dessa lådor som alla säger! Har själv ett par Beovox 5000,modell stora :) någon har snott B&O loggan ;( Tror faktiskt att loggan var i äkta guldplätering eller vad det nu heter, iaf på mina.

mvh

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-28 12:50

PeterAkemark skrev:Tjusiga högtalare, typiska bokhylledimensioner med volymen ca 10 liter. Sitter säkert något gammalt Peerless element i.

Innervolym beräknad till 7,65 liter.

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-08-28 12:56

http://www.beocentral.com/products/bvox2200

men den länken hade du säkert gluttat på redan :wink:

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-08-28 14:55

soundbrigade skrev:
PeterAkemark skrev:Tjusiga högtalare, typiska bokhylledimensioner med volymen ca 10 liter. Sitter säkert något gammalt Peerless element i.

Innervolym beräknad till 7,65 liter.

Då borde en Philips AD 7065 W8 passa perfekt, om orginalen inte fungerar förståss.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-28 17:17

På lördag ramlar en Tecknics New ClassA-stärkare in i affären jämte en Pioneer SX-302.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-03 12:28

Mitt hermliga ställe för bilduppladdning strejkar men jag kan informera folk & fä att inkommet till Ericssongjälpen är en vinylharv - Pioneer PL120. Troligen saknas drivrem. Om någon är rejält intresserad går det bra att höra av sig så kan jag fixa den - men jag bestämmer inga priser, det gör butiksfolket.

Bild kommer senare.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-03 13:52

Jag antar att du menar PL-12D ? :-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-03 18:22

Fjonkalicious skrev:Jag antar att du menar PL-12D ? :-)

Såg ut som en 0:a men kan ha varit ett D ... Hur som helst såldes den i fabri... affären idag för 75 spänn. Jag känner att det var alldeles för billigt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-06 10:09

Jag tror tråden kan begravas i en djup namnlösgrav i en utpräglad glesbygd. Min sista dag på EH är avverkad och jag saknar egentligen inte stället alls.
Lite tråkigt att man hade sådan konstig prispolicy; en provdocka som kostar 1100:- ny säljer för 650 begagnad, det är mer än halva nypriset. En god skivspelare säljer man för mellan 40 och 75 kr, vilket kanske är en tiondel av "världsmarknadspriset".

Alltså - Adjöss Sant Ericsonhjälpen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-06 11:19

Fjonkalicious skrev:Det är så typiskt Bang & Olufsen, dom visste hur man levererade kvalité. Om du ser på baksidan så sitter det en märkning Danish Furniture Makers Control.

Ja, fast är inte det typiskt B&O? Fin design och finish, men ganska kasst ljud. Konstruktionen startar med en formgivare, sen får några ingenjöer stoppa i nåt så att det låter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-06 11:24

Högtalarna låter klart ljust men oändligt mycket bättre än alla trista Aiwa och Tangasaki Solid State 125W PMS ...

Kul att ha dem och jag har ju optionen att slita ut elementen och aknske stoppa in en 4" TB eller något annat roligt - en Mupp-högtalare kanske, eller två. :)
Lådan är ju SÅÅÅÅÅ fin.

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-09-06 20:40

soundbrigade skrev:Högtalarna låter klart ljust men oändligt mycket bättre än alla trista Aiwa och Tangasaki Solid State 125W PMS ...

Kul att ha dem och jag har ju optionen att slita ut elementen och aknske stoppa in en 4" TB eller något annat roligt - en Mupp-högtalare kanske, eller två. :)
Lådan är ju SÅÅÅÅÅ fin.

Jag håller med dig, hantverket är i en klass för sig. Jag hade nog behållit dem i originalskick, lite synd att bygga om dem. Använd dem till datorn som de är, och kanske det går att sälja dem för dyra pengar om 20 år.

Igår renoverade jag ett par Beovox 1200, eller rättare sagt "snyggade till". De var mycket fula, men faneret har ändå klarat sig bra och jag har fått dem ganska presentabla. Här är en bild som visar en av dem utan front. Frontarna sitter spikade med 6 små nubbar och man får vara försiktig så man får tillbaks dem i samma hål när man monterar tillbaka fronten. Basen på den ena hade rostat (det ljusröda som syns på bilden). Jag blev mycket förvånad över hur fräscha gummikanterna var efter så många år.

Bild

Här finns en beskrivning:
http://www.beocentral.com/products/bvox1200-2

Jag har inte hunnit prova dem så mycket, bara testkört dem, men de låter ganska hyfsat tycker jag.

Mvh / Stu

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-09-06 21:04

Vad bra det var med dessa äldre högtalare som hade kabeln fästad direkt inne lådan.. Fanns väl inga kabeldiskussioner på den tiden..

Hur skulle det se ut om det var en fast monterad transpirationskabel fast monterad intern, som vägde mer än högtalaren? :lol:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-06 21:14

Får jag bara till en platt skärm till PCn får jag plats med högtalarna. Måste fixa lite bilder ... jag har ju redan fixat bilder.

Nefilim: tråden var klippt en dm från lådan. Säkert har det suttit en Njord Ultra Quantum Gold Dynamic SX-150 kabel där.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi