78-varvare är stenkul!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

78-varvare är stenkul!

Inläggav Falkis » 2008-08-28 16:33

Har fått en gammal Luxorspelare från en släkting. Har ingen kamera men den är "neonaktigt" blå och har plastarm, träkabinett och beige gummiöverdrag på en väldigt tung skivtallrik. Uppsmord och igångfådd så låter det mycket skojigt om den. Jag har köpt en bunt stenkakor av skivhandlarn här i stan, "en hundring för en bunt".

Det låter så förbaskat roligt. Joo, det sitter en Ronette-kristallpickup som är vändbar. det enda jag behövde göra var att droppa lite svalanderolja i motorn samt att justera armen som motorn sitter på, den är direktdriven och ändrar fart genom att man hissar upp och ner motorn med hjälp av en grå plastspak. (det förlovade materialet way back in time, antar jag).

Jag blir faktiskt lite förvånad över hur bra en så gammal pryl kan fungera, den behövde bara minimalt med omsorg och lite avtorkning.

sen så gillar jag ju jazz från det gamla glada 20-talet, så det är ypperligt trevligt att kunna blicka tillbaka "live" i tiden, och inte genom någon digitalisering.

bilder kommer, kom på att jag kan ju trixa lite med webbkameran så får ni åtminstone se hur "skönheten" ser ut. (den är så ful att den är snygg, om man säger så).

är det någon fler här som gillar stenkakor och det smått bedrövliga ljud som de avger? :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-28 16:48

Man skulle kunna säga att stenkaka är skitkul eller så vänder man på det och säger att skitkaka är stenkul, eller hur var det nu? ;-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-08-28 16:52

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bilderna ser förjävliga ut, men det gör ju spelaren också. (Jag menar på ett synnerligen varmt och hjärtligt vis!) :wink:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-08-28 16:55

Jo då, jag gillar 78-varvare. Men jag har sålt de stenkakespelare som jag har ägt genom åren. Nu lyssnar jag på stenkaka överförd till cd och det fungerar alldeles utmärkt.

Om man bortser från begränsningarna (vilket är ganska lätt) kan den ofta raka vägen från inspelning till lyssning bjuda på smått hisnande resor i tid och rum. Många stenkakor överträffar definitivt vissa moderna skivproduktioner ljudkvalitetsmässigt.

Edit: en sådan där Luxor/RT-verken-spelare från Motala hade jag också - men med skivväxlare! Hade en tidig modell med brunfärgad tonarm och spak. Den senare var så spröd att den tyvärr gick av.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-28 20:54

PekkaJohansson skrev:Jo då, jag gillar 78-varvare. Men jag har sålt de stenkakespelare som jag har ägt genom åren. Nu lyssnar jag på stenkaka överförd till cd och det fungerar alldeles utmärkt.

Här må jag protestera å det kraftigaste, stenkakor må absolut afnjutas endast via garanterat analoga signalvägar. Dessutom skola endast äkta monofonisk återgifning förekomma, att via sk. monokopplade stereoanläggningar återge dessa inspelningar giva ej fullgod reproduktion af den inneboende musikaliteten.

Bara tanken att jämföra att spela en CD mot att spela en stenkaka ... 8O Hualigen!!
Leif

"man lär så länge man har elever"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-08-28 21:24

He, he... :-)

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
BeJi

Re: 78-varvare är stenkul!

Inläggav BeJi » 2008-10-02 15:45

Falkis skrev:
är det någon fler här som gillar stenkakor och det smått bedrövliga ljud som de avger? :)

Hej, Falkis! Vi känner ju till varandra lite grann från recordnerds-forumet.

Ja, här har du en till vän av 78-varvare. Har samlat till och från sedan 1998. Samlingen har vuxit och rensats ut och krympt och vuxit igen. Nu är den inte så stor - men tämligen behändig och överskådlig. Jag började själv med att spela 78-orna på en liten billig orange plastgrammofon av märket Philips - en sådan där med vändbar nål och högtalare i locket. Sedan fick jag en gammal Thorens resegrammofon med vev från mormor - men första gången jag fick uppleva hur bra de kan låta var när jag fick tag på en radiogrammofon med rörförstärkare av märket Stellaradio. För några år sedan köpte jag billigt en Lenco 78 som idag är vad jag helst använder när jag vill spela 78-or. Då och då skriver jag i en blogg om 78-or och då och då hittar jag något intressant till skivsamlingen (som ändå mest består av vinylskivor) ... så nog finns det fler 78-varvarentusiaster här.

Lägg märke att i likhet med framlidne Lars-Göran Frisk vägrar jag kalla skivorna för "stenkakor" - då detta i grunden är ett skällsord. :D

/Bj.

Användarvisningsbild
lennartj

78-varvare är kul

Inläggav lennartj » 2008-10-04 01:05

Av en slump var jag inne på FFV Överskott i Solna för drygt 20 år sedan och träffade på några backar med 78-varvare som jag fick intryck att var utrensade dubbletter från Sveriges Radio, några mer udda skivor verkade helt ospelade. Jag kom med cykel så jag köpte så många jag vågade packa i cykelväskan. Nästa dag var resten borta.

Sedan hämtade jag min första skivspelare Garrard SP25 Mk. II från pojkrumet hos föräldrarna och gjorde i ordning. Automatiken kärvade och delvis av lathet demonterade jag allt som inte behövs för att spela 78-varv manuellt.

Den gamla keramiska Sonotone-pickupen med vändbar nål hade utsatts för misshandel av systersönerna. Efter mycket letande hittade jag en firma som sålde utbytesnål. Gissa om jag blev besviken när den förutom den förväntade mikrospårsdiamanten på ena sidan hade en safirnål för mikrospår och inte normalspår på andra sidan.
Det blev ett lyft när jag kostade på skivspelaren en Ortofon OM-pickup med 78-varvsnål.

Under årens lopp har jag köpt upp mindre skivsamlingar från söndagstidningens annonser och rotat på loppis. Nu har jag några hyllmeter med mycket varierad musik.

Jag har inget emot att spela över två Carlsson-högtalare när pickupen är monokopplad, så att vertikalkomponenten släcks ut.
Däremot är tonkontrollernas brytpunkter på min nya Mac-förförstärkare inte riktigt rätt för att korrigera skillnaden mellan RIAA och 78-varvarnas korrektioner. För övrigt är MM-ingången makalöst bra, så ett MM-steg med 78-varvs korrektioner i måttlig priskalss är sannolikt ett nedköp.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-10-15 15:30

Bild

Denna skiva, som är i min ägo, är pressad i Nazi-Deutschland.

Wikipedia skrev:Särskilt värd att notera är i detta sammanhang den "Odeon-Swing-Music-Series" som bolaget utgav mitt under Hitlers tid vid makten. Eftersom jazz och swing i Tredje riket betraktades som entartete Musik producerades dessa skivor endast för export.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Odeon

Jag kan höra imaginära skottsalvor och motorsågsljud osv. när jag lyssnar på mina Swing-Music-Series-skivor... Mitt i bland den galna/glada jazzen. Men det är jag det. 8)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-10-15 15:42

Några fler 78:or:

Bild

Bild

Bild

Är de inte snygga? :)

Användarvisningsbild
lennartj

Kompmusikerna

Inläggav lennartj » 2008-10-15 22:33

Jo, visst är de snygga, men kolla kompmusikerna här:
Bild

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-10-16 09:48

Falkis skrev:Jag kan höra imaginära skottsalvor och motorsågsljud osv. när jag lyssnar på mina Swing-Music-Series-skivor... Mitt i bland den galna/glada jazzen. Men det är jag det. 8)

Har du fler 78:or i Odeon Swing-Music-Series?

Stu

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-10-16 10:11

Stu skrev:
Falkis skrev:Jag kan höra imaginära skottsalvor och motorsågsljud osv. när jag lyssnar på mina Swing-Music-Series-skivor... Mitt i bland den galna/glada jazzen. Men det är jag det. 8)

Har du fler 78:or i Odeon Swing-Music-Series?

Stu

Några stycken... Skicka PM om du är intresserad.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-01-24 20:21

:D

Nu har jag kasserat Den lilla dirigenten och skaffat en liiiteee större Dirigent 2000. Bilder kommer imorgon...

Ps. Ingen som har någon hrrm, 5 Pol Din över? Ds.

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-01-25 00:22

Falkis skrev::D

Nu har jag kasserat Den lilla dirigenten och skaffat en liiiteee större Dirigent 2000. Bilder kommer imorgon...

Du har PM.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-01-25 11:40

twangbang skrev:

Du har PM.

Något fel? Jag har icke något nytt PM? (Det senaste PM jag har är från
Kjell K och behandlar ersättningselement för Luxor 4041-basar) :D

Mvh

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-01-25 12:28

Falkis skrev:
twangbang skrev:

Du har PM.

Något fel? Jag har icke något nytt PM? (Det senaste PM jag har är från
Kjell K och behandlar ersättningselement för Luxor 4041-basar) :D

Mvh

Skumt jag testar igen

Återgå till Vintage-hifi