Marantz HD500 högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stu

Marantz HD500 högtalare

Inläggav Stu » 2008-09-04 15:07

Det verkar vara många som har fyndat högtalare. Jag hittade de här på Återvinningen idag, 80 kr styck. Egentligen har jag försökt portförbjuda mig själv från loppisar och secondhandaffärer den sista tiden, men jag fick ett återfall idag och kom hem med dessa (plus en liten Dux färgtv från 70-talet i vitlack för 40 kr)

Bild

Bild

De har en del skavanker, bl.a är diskantens kupol intryckt på den ena och mellanregistrets på den andra. Har någon lyckats med att dra ut en intryckt sådan någon gång? Jag minns att man kunde få bort bucklor i bordtennisbollar genom att lägga dem i kokande vatten, men jag vill inte göra det med högtalarna. Påverkar bucklorna överhuvudtaget ljudet? Jag tycker de låter bra, det lilla jag hunnit lyssna på dem, fast det är väl ingen toppmodell precis. Fick jag välja skulle jag nog hellre ta Carlssonhögtalarna i ek som Kjell hittade.

Mvh / Stu

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-04 17:14

Vad har du för material i dammkåpan?

Jag har ett par jbl L166 Horizon med en plastdammkåpa som har ngn silverbeläggning. Det hela hände när min systerson var på ett kort besök. Jag sade till honom i efterhand, han sa: Vi får köpa en ny... :-)

Jorå, lätt för han att säga.

Men då sög jag ut dammkåpan försiktigt igen.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-09-04 18:53

Det finns flera sätt att få ut en buckla,t.ex

dammsugare med påtejpad mindre slang(försiktighet anbefalles!)

gör ett litet hål,stoppa i en liten tråd böjd till krok i änden och dra ut.En droppe lim efteråt tar bort hålet.

två synålar

tejp-kan var lite svårt att få det att fungera

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-09-04 21:36

Tack för tipsen, Fjonkalicious och Rolf.

Tejp var det första jag testade med, det fungerar på gamla prislappar men det verkar inte klara att dra ut en sådan här kraftig buckla med skarpa kanter.

Materialet verkar vara någon form av plastbelagd textil, det är inte slät plast iallafall. Jag har redan testat med dammsugare på en annan högtalare. Jag använde den munstyckssats som finns på Biltema och är avsedd för datorers innandömen, men jag fick inte sugkraften att fästa. Jag var kanske för feg också, dammsugare brukar vara bra på att ta för sig.

Däremot tror jag att jag ska testa med ett litet hål och en krok, det verkar genialiskt och jag är van vid att kleta med lim då jag också är modellbyggare.

Mvh / Stu

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-09-04 21:57

Du får rätta till benen på den vänstra sen ju :wink:

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-09-04 23:11

Dammsugarmetoden fungerar på lätta dammkåpor av textil, t ex sådana som sitter på Luxors 10-tummare.

Dammkåpor i papp och speciellt små sådana kåpor är praktiskt taget omöjliga att få ut med dammsugare, eftersom man inte kan koncentrera tillräckligt mycket sugkraft på en så liten yta. Pappens styvhet försvårar också operationen.

Bucklade dammkåpor på kondiskanter åtgärdas genom att sticka hål på kåpan och därefter lirka in t ex en böjd nål med avklippt spets eller något liknande. Räkna dock inte med att resultatet ska bli perfekt.

Personligen hör jag INGEN skillnad alls före/efter en sådan operation.

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2008-09-05 21:53

vin-Tage skrev:Du får rätta till benen på den vänstra sen ju :wink:

Jag vet, de som monterade stativen har nog slarvat. Kromet har flagnat lite på den högra pelaren så jag tänkte ändra på den istället och vända det fula bakåt. Jag skruvade lös plattan och vred den ett kvarts varv. Resultatet blev att den högtalaren lutade kraftigt åt höger istället, då pelaren inte längre var centrerad. Jag får nog göra om det och ta den vänstra trots allt.

Kjell_Kranzberg skrev:Dammsugarmetoden fungerar på lätta dammkåpor av textil, t ex sådana som sitter på Luxors 10-tummare.

Dammkåpor i papp och speciellt små sådana kåpor är praktiskt taget omöjliga att få ut med dammsugare, eftersom man inte kan koncentrera tillräckligt mycket sugkraft på en så liten yta. Pappens styvhet försvårar också operationen.

Vid närmare granskning ser jag att mina dammkåpor nog är i papp, det förklarar nog varför det inte gick med dammsugare. Jag räknar nog inte med att det går att få det perfekt. Jag brukar föredra att ha högtalarna utan fronter så man vill ju att det ska se något så när snyggt ut. Det finns en annan skönhetsfläck som egentligen är värre; det verkar ha runnit någon vätska (lim?) från kanterna en bit in på konerna på diskanterna och lite grann ser man det också på mellanregistret. Det påminner om papp som blivit indränkt med olja.

Mvh / Stu

Återgå till Vintage-hifi