Vad har ni för kablar till er vintageanläggning?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Vad har du för kablage i din vintageanläggning?

Omröstningen slutade 2008-10-08 18:35

Alla kablar är vintage
3
14%
Alla kablar är moderna
4
19%
"Gott och blandat"
14
67%

Antal röster : 21

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Vad har ni för kablar till er vintageanläggning?

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-09-08 18:35

Ja, vad har ni? Är du 100% vintage och har även vintage kablage, eller "fuskar" du och har moderna kablar?

Själv har jag signalkabel (DIN) från 70-talet, men till högtalarna har jag modern kopplingskabel.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-08 18:45

Jag har närmast en hatisk inställning till DIN-kontakt.

Jag kör moderna RCA-kablar modell lakritssnören. Till högtalarna kör jag lampsladd.

Än så länge i alla fall.

Har haft lite för många negativa upplevelser med äldre kablage, oftast pga att dom varit i taskiga miljöer eller blivit behandlade illa genom tiden(dvs rost och okontakt samt uppslitna kablar). Dessutom så var jag inte född på 70-talet så jag kan inte behållt egna från den tiden. Men om sisådär en 20 år så kanske jag har kvar mina lakritssnören, vem vet.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-08 18:46

Jag har ett par coola japanska signalkablar, bruna, med japanska tecken på :) Följde med en NEC-tuner. Det är nog det närmaste jag kommit vad gäller vintage-kablage :D

Användarvisningsbild
lennartj

DIN

Inläggav lennartj » 2008-09-09 12:16

Mest medskickade DIN-kablar från tiden, men några hemsnickrade med Deltrons metallhylsor också.
Alltid lampsladd till högtalarna.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-09-09 12:49

Jag tycker inte om gamla kablar,de glappar och är oxiderade och har sig... :)

Men jag gillar såna där gamla gummikablar, som är lena i handen.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-09-10 10:40

Lampsladd till högtalarna, RCA lakrits för övrigt.

Har en drös med DIN-RCA i en låda, en ensam kvarleva från min Sentec förförstärkare.
Dom envisades rätt länge med DIN, men mina samtida inköpta elektronikprylar hade ju bara RCA, så vad göra.
Svart oxid är ett evigt bekymmer som vi får leva med. Någon här som har ett tips på bra pustmedel för detta ändamål?
Har provat allt från häxans till tandkräm utan större framgång.

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2008-09-11 22:58

2-ch skrev:Svart oxid är ett evigt bekymmer som vi får leva med. Någon här som har ett tips på bra pustmedel för detta ändamål?

Autosol ;)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-09-12 07:12

Retroperra skrev:Autosol ;)

Aha! sånt man putsar gamla bilar med, men lämnar inte den en slags hinna efter dig?
Har för mig att vatten inte betedde sig som vanligt efter en Autosolvända på den tiden bilar fortfarande hade krom.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-12 09:14

2-ch skrev:

Aha! sånt man putsar gamla bilar med, men lämnar inte den en slags hinna efter dig?
Har för mig att vatten inte betedde sig som vanligt efter en Autosolvända på den tiden bilar fortfarande hade krom.

Njaa, det pärlar ju sig precis som om du vaxat bilen, men det har nog inte att göra med någon hinna utan snarare ytspänningen på vattnet.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2008-09-12 09:27

Fjonkalicious skrev:
2-ch skrev:

Det var lite därför jag la till en smiley. Om man använder autosol på på kontaktytor bör man tvätta dem efteråt med nånting som inte lämnar nåt efter sig. Men autosolen äter sig kvickt genom smuts och oxid och lämnar ren metall + den där ytan som jag inte vet vad det är.

Autosol innehåller f.ö. slipmedel - krita - och några elaka lösningsmedel. Ibland behöver man inte ens slipa för att viss oxid ska lösas upp av Autosol.

Det kanske går vira 2000 våtslippapper runt DIN pinnarna istället? Men oxiden i hylsorna kommer du inte åt så enkelt.

/Per

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2008-09-12 11:34

Man tager vad man haver i kabelväg.

Känner en skrothandlare [numera inte verksam] och han fick ibland in mängder med kabel från företag & institutioner, och man kunde i lugn och ro botanisera bland lådorna. Hittade en dag låånga fina vita kablar av märket Supra Classic 1.6 i 5 m:s längder :wink:

DIN där det behövs..
RCA där det krävs..
Vanlig lampsladd till högtalarna..

Återgå till Vintage-hifi