Kjell_Kranzberg skrev:Det som lite grand faktiskt förvånar mig är hur mycket dyr hifi som det uppenbarligen såldes förr i tiden. Här på "Vintage" visas det ju upp gamla dyrgripar i parti och minut. Det säger ju en del om hur viktig hifi var på 70-talet.
En tanke: Kommer våra barn att om 30-50 år att sitta på "www.datorfaktiskt.se" och diskutera vår tids datorer och säga precis som vi: det var bättre förr.
Det finns en artikel med diagram i Stereo Hifihandboken 1975 som visar att Sverige år 1974 konsumerade mest HiFi-utrustning i världen räknat i kr per invånare (kr 23:10). Danmark kom tvåa med 20:60 kr och Holland trea med 11:80 kr. Genomsnittet i Västeuropa var 6:40 och i USA var siffrorna 9:60.
Det man förstås inte vet är hur stor andel av detta som var riktigt dyra apparater, men skivspelare, bandspelare och kompaktenheter är i alla fall inte medräknade (även med all typ av hemelektronik inräknad är Sverige 1:a, men Tyskland och USA ligger inte långt efter). Synd att vi inte hade en större folkmängd, då hade det väl funnits ännu mer Sansui att fynda.
Det skulle vara intressant att veta vad som är orsaken till att just Sverige var så framträdande. Kanske det hade något att göra med disponibel inkomst. Radiogrammofonen var en statuspryl en gång i tiden, och det hörde väl till att man skaffade en sådan om man hade det något så när gott ställt. De avlöstes av TV:n senare. Kanske HiFi-anläggningen också var något man "måste" ha ett decennium senare. Men borde det inte vara samma i andra länder? En annan sak jag funderat på om de inhemska fabrikaten har gett en draghjälp genom någon slags "nationalstolthet". Luxors Dirigenter i Sverige kanske, och B & O i Danmark, Philips i Holland osv.
Apropå vintage-datorer (även om det är lite "Off-Topic"), det är väl en realitet redan idag? Vissa saker tycker jag var bättre förr. När jag startar min PII 400 från 1999 med Windows 98 blir jag alltid lika överraskad över hur snabb och "snärtig" den är jämfört med min nyare dator med XP. Den knorrar så trevligt i hårddisken också. Jag började ta reda på gamla datorer som skulle kastas redan för 7-8 år sedan. Jag tror att de är mer utsatta för återvinningsdöden än Hifi-apparater, så det gäller att passa på.
Mvh / Stu