Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nibbler
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2011-09-12

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Nibbler » 2014-09-18 16:43

Ett par Tannoy 611 fina men utan stativ: 120:-
Philips CD200 (toppmatad och introducerad 1983!) och en Onkyo TX-27 receiver: 60:-
Onkyon följde med i paket med Philipsen.

Inte så pjåkigt!

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav RobotKeso » 2014-09-19 12:14

Nibbler skrev:Ett par Tannoy 611 fina men utan stativ: 120:-
Philips CD200 (toppmatad och introducerad 1983!) och en Onkyo TX-27 receiver: 60:-
Onkyon följde med i paket med Philipsen.

Inte så pjåkigt!


Har en philips cd160 låter sjukt dåligt. :D :D hur låter 200?

Köpte en dual 502-1 för 85 kr, fungerar fint! Men nålen är sliten förstås.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Nibbler
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2011-09-12

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Nibbler » 2014-09-19 18:18

Philipsen lät rätt mjäkigt i brist på bättre beskrivning. Men jag är trots detta överlycklig över mitt fynd. Har länge letat en tidig cd-spelare.

Tannoyerna var täckta med spindelnät och damm. Men spelade riktigt bra. Dom är keepers!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav PerStromgren » 2014-09-19 18:32

Jag skulle gärna vilja ha en CD100, från året före din!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav RobotKeso » 2014-09-19 20:21

Nibbler skrev:Philipsen lät rätt mjäkigt i brist på bättre beskrivning. Men jag är trots detta överlycklig över mitt fynd. Har länge letat en tidig cd-spelare.

Tannoyerna var täckta med spindelnät och damm. Men spelade riktigt bra. Dom är keepers!


Har kvar min philips också pga den ör tidig, men jag har min jvc xl v1100 som också är från 86 men otroligt mycket bättre än skruttiga philipsen. Samlar värde blir det npgon dag, hoppas man.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav MiaM » 2014-09-19 20:31

Lät den så dåligt att dåligheten till och med följer med till en kassettinspelning? Så dåligt låter Fisher AD 800 :mrgreen:

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav RobotKeso » 2014-09-19 21:02

MiaM skrev:Lät den så dåligt att dåligheten till och med följer med till en kassettinspelning? Så dåligt låter Fisher AD 800 :mrgreen:



Den har ju utseendet iaf, vilket är ett plus. :)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Andersss
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2011-03-19

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Andersss » 2014-11-12 18:40

AGA mod.9334 (förstärkare) i fint skick.

Vet inte vad jag ska med den till men lite frän är den ju. stöddiga 2x10 watt vid 4ohm :)

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav xeizo » 2014-11-12 20:08

Det senaste fyndet var den gamla CD-spelare som jag gav bort 89-90 nångång och nyligen rotade fram ur farsans källare.

En budget-Sony(CDP-291), men inte vilken budgetspelare som helst eftersom den har TDA1543A som DAC vilket är högintressant. Det är den DAC som anses låta kanske mest "analoglikt" av alla DAC-chips bland dom som testat massor av DAC:ar, även fast den mäter långt ifrån imponerande men ändå tillräckligt bra eftersom det är en DAC.

Spelaren är nästan helt tom inuti, detta beroende på att DAC:en har såpass hög utnivå att den egentligen inte behöver förstärkas. Det är för övrigt en DAC med strömamplitud på utgången till skillnad från spänningsamplitud som är vanligt, I/V-konvertering är synnerligen enkelt och behöver ingen avancerad elektronik. Spelaren är spartansk på utsidan, men med alla de vanliga CD-kontrollerna.

De viktigaste komponenterna är av god kvalitet:

SONY CDP-291:

TDA1543A - nämnda DAC som är en dubbel äkta 16-bitars DAC konstruerad och tillverkad av Philips, alltså ingen bitstream, 1-bit eller Delta-Sigma utan Old School, men 16 bitar istället för 14. Den har ett 176,4kHz filter som går att stänga av.

CXD2554M - ett 352,8kHz(8x) digitalfilter konstruerat och tillverkat av Sony, man har alltså stängt av det inbyggda filtret i TDA1543A och använder istället sitt eget filter. Förmodligen för att Sony anser att det är bättre.

KSS-240A - CD-transport + laser, en av Sonys vanligaste men av god kvalitet, den återfinns i flera av Sonys ES-modeller och kännetecknas av att lasern är servostyrd vilket ger bättre spårningsförmåga än många billigare CD-transporter. Den har inga som helst problem med brända skivor av varierande kvalitet. Och den är blixtsnabb, till skillnad från dagens Blu-Ray-spelare(och knäpptyst).

I övrigt är det i stort sett bara ett hölje med en trafo i, en display och några knappar. Helt tomt inuti. Ingenting behöver alltså skärmas, eftersom det inte finns något att skärma ...

Ljudet då? Jag är imponerad, särskilt klassisk musik och tex piano kommer verkligen till sin rätt. Ingenting är hårt, massor av kropp och massor av 3D och ett förbluffande "odigitalt" ljud. Man undrar om utveklingen har stått till i 25 år!

Detta är vad jag kallar ett fynd, att gräva fram något gammalt och ointressant och upptäcka att det VAR intressant :-)

Bild
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav RobotKeso » 2014-11-27 12:39

Hittade ett par ITT högtalare med scan speak? Element i sig. Låter mycket bra. 200kr.

Bild

Gillar diskantens placering, ser udda ut.

Bild
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
OliT
 
Inlägg: 726
Blev medlem: 2003-08-06
Ort: Kurkkio

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav OliT » 2014-12-12 14:12

Jag var och second handade lite på lunchen och envisades med att åka förbi elektronikbingen. Där låg ett par nyslängda Sonab OA14. Inga galler, ena basens kon var borta, andra kanten trasig. Men i övrigt i till synes fint skick.
Kunde inte hålla mig från att rädda de undan sitt hemska öde. Som att man inte hade nog många projekt redan :D

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav xeizo » 2014-12-12 22:22

En Rotel-tuner av lite bättre sort från Ebay för 100Kr, att matcha med min lilla Sony-stapel för en komplett "gammelstereo", den kom fram igår. Fungerar utmärkt, låter jättebra med bara en tunn tråd ansluten till 75 Ohm. En bild nedan på golvet brevid en gammal Technics-förstärkare(som inte används) för test. Ska in på hyllan ovanför Sony-grejorna och min Technics-skivspelare senare(ångrar lite att jag slängde min Technics ST-G570L tuner för några år sen när jag var helt inne på streaming, men denna Rotel bör låta bättre eftersom det är en rejält mycket mer påkostad design på insidan och den har lägre brus. Dessutom passar kolsvart bättre med mina Sony-grejor):

Bild
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Romarillo
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2014-12-29
Ort: Ludvika Dalarna

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Romarillo » 2014-12-30 17:24

Thorens_TD 165.jpg
Thorens_TD 165.jpg (30.13 KiB) Visad 26142 gånger
Var på en auktion förra söndagen och ropade in diverse gammal teknik.
En Thorens TD 165, ett par OM3-28 och en DUX Soundprojekt TA4000
Det var väl egentligen skivspelaren jag ville ha men det andra följde ju med.
Det var lite spännande när jag kom hem och burit in mitt byte.
Började med att testa Thorens spelaren och den fungerade efter lite trilskande med remmen.
Satt en Ortofon pickup på och den spelade helt ok, ska byta remmen när jag hinner.
Alla delarna verkar vara pedant skötta, fanns knappt en repa på locket till skivspelaren.
Testade även Recievern och den funkade som den skulle, inget knaster från pottarna :)
Högtalarnas basar hade inte mycket kvar av kanterna men det var ju inte heller väntat,
beställt nya på Ebay. ( Efter att läst här på forumet )
Vad gav jag då för detta eminenta paket?
Vi kan väl ta en liten gissnings tävlan innan jag avslöjar det rätta beloppet.
Vinnaren får nöja sig med Äran
Bilagor
OM_3-28.jpg
OM_3-28.jpg (26.26 KiB) Visad 26142 gånger
Dux_SP_TA4000.jpg
Dux_SP_TA4000.jpg (38.21 KiB) Visad 26142 gånger

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav PerStromgren » 2014-12-30 17:26

Jag gissar 1260 spänn.

PS. Välkommen till faktiskt, förresten!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Romarillo
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2014-12-29
Ort: Ludvika Dalarna

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Romarillo » 2014-12-30 17:36

PerStromgren skrev:Jag gissar 1260 spänn.

PS. Välkommen till faktiskt, förresten!


Hej Per och tack för välkomnandet, det här verkar vara ett trevligt ställe.
Jag har väl hållit på och sparat på gammal elektronik ett tag, mest AKAI och lite mera udda grejer :D

Tyvärr var du väl inte riktigt i närheten av priset på "paketet"

Användarvisningsbild
murgatroyd
 
Inlägg: 3014
Blev medlem: 2012-01-18
Ort: Metropolis

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav murgatroyd » 2014-12-30 18:06

Gissar inte priset då det antagligen var nära noll... 8) , men DUXen var min första stärkare, inköpt 1975 i paket med Philips vinylsvarv och Martin Persson högisar. :D Söderbergs Sveavägen, Stockholm... Tror hela rasket gick på 1895:-?
'Audiophile in hibernation'

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Cicaro » 2014-12-31 09:51

Välkommen till faktiskt!

När det gäller prisgissning är det svårt eftersom du skrev att du köpte det på en auktion. Det innebär antingen att det gick för ungefär vad det skulle göra på nätet. Dvs mellan 1 och 2 papp, kanske uppemot 2500 om många ville ha det.

MEN jag har å andra sidan varit på auktioner som mest säljer möbler och antikviteter där det egentligen inte brukar dyka upp så mycket elektronik och dylik elektronik därför gått ruskigt billigt. Eftersom 1260 inte var i närheten och någon redan gissat nära noll så drar jag till 500 kr och att det var utropspriset och du ensam budgivare :)

Sen ser jag att du har 3-28 or med en annan elementbestyckning än den som redan är ordentligt beskriven i tråden om kopplingscheman och mått (viewtopic.php?f=19&t=52093). Har du lust när du ändå är i högtalaren och skruvar skriva av namnen på elementbestyckningen och värdena från delningsfiltret så jag kan lägga till den i tråden?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Romarillo
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2014-12-29
Ort: Ludvika Dalarna

Re: Cicaro

Inläggav Romarillo » 2014-12-31 15:08

Ganska nära Cicaro, 750:- fick jag betala.
Det tycker jag är ett skapligt "fynd".
Vad menar du med annan bestyckning? Jag trodde att det var Philips "Basarna" i alla fall?
Måtten stämde med Philips för beställning av skumkanterna.
Har inte kollat så noga på resten då det verkar helt.
Ska kolla på delningsfiltret, det står OM3-28 på det. Fast det blir nog inte idag.

Får väl passa på att önska Gott Nytt År till alla.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-12-31 15:25

Romarillo skrev:Ganska nära Cicaro, 750:- fick jag betala.
Det tycker jag är ett skapligt "fynd".
Vad menar du med annan bestyckning? Jag trodde att det var Philips "Basarna" i alla fall?
Måtten stämde med Philips för beställning av skumkanterna.
Har inte kollat så noga på resten då det verkar helt.
Ska kolla på delningsfiltret, det står OM3-28 på det. Fast det blir nog inte idag.

Får väl passa på att önska Gott Nytt År till alla.


Det får anses vara ett fynd! bara skivspelaren går ju för det dubbla på nätet.

Mja, de det var nog jag som inte kände igen magneterna på basarna så tänkte att det borde vara en annan modell på element (i vart fall inte såna magneter på mina philipsbasar i 3-28orna, om jag nu inte minns helt fel för var ju några år sedan jag öppnade dem :))

Gott nytt år!
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav MiaM » 2015-01-01 16:51

Fynd++!

Jag vet inte exakt hur bra TD-165 är, men det är fullt möjligt att den matchar bättre förstärkare och kanske även högtalare än de som ingick i paketet.

pedahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2010-12-13

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav pedahl » 2015-01-03 16:41

Tannoy Eaton
Köpt i dag på lokala loppisen , pris 100:- Omkantning behövs , lite vattenfläckar på ovan sidan , annars Ok.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav lennartj » 2015-01-04 05:53

Superfynd i en annons som några ej elektronikokunniga frågade mig om de skulle våga bjuda på.
Grejorna fanns i Umeå . De hade stått oanvända ca. 20 år och skulle säljas i orört och ostädat skick och fick ej driftsättas bl.a. för brandrisken.
Det var någon skivspelare som det inte fanns originakartong till, så den avstod jag eftersom den troligen hade blivit kaffeved skickad med bussgods.
Ett transistorförsteg Dynaco PAT5 (jag kände inte till högre än PAT4) ingick, det behöver jag inte, men ska se över det senare, samt det riktigt intresssanta, 2 st Dynaco Mk.III som byggts av en noggrann släkting till säljaren så sent som på 1970-talet. Färgen hade släppt på ena kåpan såg jag på en bild, men inga synliga skavanker syntes. Ingen annan hade vågat ge ett bud och det verkade som säljaren hade ultimatum att prylarna skulle ut även om de måste ge bort dem, jag tror huset var sålt, så priset blev 2.400 kr för 2 gamla monoslutsteg med rör och ett transistorförsteg plus frakt.

Bild

Bild

Under förfärliga dammlager dolde sig de finaste Mk.III'or jag någonsin sett och slutrören är nästan oslitna original General Electric 6550A, som det betalas minst 100 US Dollar styck för i sämre skick än dessa!
När jag flyttade över dessa till mina Perkamoddade återfick jag den nästan holografiska ljudbild som jag saknat i snart 20 år sedan jag kört slut på mina gamla, som jag "hamstrat" på 1980-talet. Jag har inte hittat några nytillverkade 6550eller KT88 som återskapar detta, så dessa rör resreveras för finlyssning.

Efter rengöring

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
omnicide
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2011-06-11
Ort: Örebro

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav omnicide » 2015-01-14 16:22

Fann ett par JBL Control 25 för 200kr, egentligen fanns det två par för 400kr totalt, men jag mötte en annan man som hade stått och kikat på dessa ett bra tag innan mig, han behövde dock inte fyra och inte jag heller.
Så vi hälsade och delade på kakan, han tog paret i finast skick då han var först och jag tog de lite repigare men var ändå nöjd över priset.
https://www.jblpro.com/ProductAttachments/JBL_Ctrl25.pdf
Låter väldigt rent och detaljerat, även om bristen på djupbas är slående. Vad tror ni, är dessa något att köra med en SUB? Eller ska jag ha de som bak-kanaler i en hemmabio? Eller ska man helt enkelt sälja dessa vidare, kostar trots allt ~1700kr st nya.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav RobotKeso » 2015-01-14 17:41

Köpte ett par Lenco K 106 hörlurar för 25 kr.

Bild

Dom är väldigt stora och elementen i dom har alcino magneter :)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
276
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2012-06-14

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav 276 » 2015-01-25 14:43

3093.jpg
3093.jpg (231.7 KiB) Visad 25587 gånger


Soprumsfynd! Gratis alltså :D
Samlar egentligen inte på såna här men kunde bara inte låta den skrotas.
Allt funkar utom vinylspelaren. Den låter men tallriken snurrar inte och remmen är hel. :roll:
Ska öppna och kolla vad det kan bero på.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Lennart » 2015-01-25 15:06

Köpte ett par vita eleganta mindre högtalare, 32x22x25 cm ( hxbxd) Intressant högtalarmodell, är från 2010-2011 och dom blev ingen kommersiell succé. Jag tror priset var för högt helt enkelt. Ni kanske känner igen dom?

Bild

/Lennart

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Fjonkalicious » 2015-01-25 16:34

Lennart skrev:Köpte ett par vita eleganta mindre högtalare, 32x22x25 cm ( hxbxd) Intressant högtalarmodell, är från 2010-2011 och dom blev ingen kommersiell succé. Jag tror priset var för högt helt enkelt. Ni kanske känner igen dom?

Bild

/Lennart


Nej, detta är vintageavdelningen.

Ps. Modellnamnet står i bildlänken. Ds.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Lennart » 2015-01-25 19:15

Aha, missade att detta är en vintage tråd.... Trodde att det gällde prismässiga fynd:)
/Lennart

Fat_Arren
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2015-02-05
Ort: Kramfors

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Fat_Arren » 2015-02-14 13:22

fyndade en Luxman LV-117 för ett par hundra, blev överaskad över hur bra den lät, tror nästan den slår min Marantz pm-66 på fingrarna. Men ioförsig så matar jag den med digital optisk och inte från en halvtaskig skivspelare.
Bild

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Falkis » 2015-02-15 19:20

Bild

Bild

Bild

Från 1980.

Gratis av en kompis, uppenbarligen lånade bilder. Integrerade förstärkaren var liksom allt annat i toppskick... Man undrar om folk köpte stereoapparater förr och vårdade dem mycket ömt, ungefär som en helgedom. Annat än dagens plastskit till konsumentprylar.

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster