Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Inläggav i » 2008-10-08 19:26

Kjell_Kranzberg skrev:
i skrev:
Kjell_Kranzberg skrev:Jag anmäler ett nytt fynd. Yamaha CR 1000.


En gång i tiden valde jag mellan den och Technics 5560. Det blev Technicsen då den kostade 2500:- mot 4000:- för Yamahan.


Tycker du att du gjorde rätt i det?


Ingen aning! Jag har i varje fall varit mycket nöjd med 5560:an, utom de sista åren när kontaktdistorsionen satte in i rattarna.

Minns jag rätt så visade den tidens tester på större effekt från 5560:an men mindre distorsion från 1000:an.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo
 
Inlägg: 13118
Blev medlem: 2007-03-06
Ort: Trollskogen

Inläggav meanmachine » 2008-10-09 18:17

Jag tror inte jag bräckte Kjell men en sak drog jag ut secondhand-djungeln.

Bic Venturi Formula 4w... 25:- st alltså 50 bagis. Men det är defekta talspolar på bägge baselementen. Tycker ändå det är värrt den lilla slanten. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
sanoj66
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2005-10-24

Inläggav sanoj66 » 2008-10-10 23:30

Nu har den kommit: Philips top-of-the-line 1974 spolbandspelare:

N4450.

6 stycken tonhuvuden, reverserande, 26 cm spolar, mekanisk timerfunktion. Remmar ska bytas och bilden är tagen i starten av denna process....

Bild

Användarvisningsbild
teosig
 
Inlägg: 847
Blev medlem: 2008-07-01
Ort: Kristianstad

Inläggav teosig » 2008-10-12 02:12

Även jag har gjort ett litet fynd som jag ska hämta imorgon (söndag)

O "fyndet" är tadaaa En styck Luxman L-430,
det bästa med den är att jag är lika gammal som den
och att min far har en likadan har med andra ord växt upp med en sådan pjäs. Så det det är helt klart för mig ett
fynd med tillhörande affektionsvärde.

Bild kommer imorgon förhoppningsvis.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo
 
Inlägg: 13118
Blev medlem: 2007-03-06
Ort: Trollskogen

Inläggav meanmachine » 2008-10-14 13:28

Jag anmäler mitt senaste (dagens) FYND..Vad tyck fjonken? Kjell Kom nu inte och bräck mig. :wink:

350 riksdaler (Kopierar från min egen tråd)

"Håll i er BOYS. Ja och kanske Girls.

Kom just hem från dagens Fyndrunda.

Ett par Sonab OA-14 i Gott skick (tom hela skomkanter) ja de måste ju bytas men elementen är i kanonfint repskick.
Mt24 diskanter. :)

En st Marantz 4230 8O

Allt för 350:- :oops: :P (I'm happy!)

Vad är det som händer! Är folk tossiga i knoppen! :)
"

Bild
Bild
Bild
Bild
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad
 
Inlägg: 591
Blev medlem: 2006-11-11
Ort: halmstad

Inläggav dwain1 » 2008-10-14 18:45

Shit mm du kör ju stenhårt haha. Grymt roligt att läsa. Behöver fynden vara dagens fynd?

Jag fick för ett par år sedan ett par helt okej jbl-l110 dessa behövdes bara kantas om detta gjord far min funkar utmärkt. Till dessa fick jag en marantz kombo. En 1090 förstärkare och en 2100 tuner.
Detta fick jag gratis. Funkar utmärkt så när som på stärkaren som jag troligen kört sönder. Klickar på lite högre volymer. Synd för den låter annars hur bra som helst :D
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Bossekaka
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 2005-02-08

Inläggav Bossekaka » 2008-10-15 18:31

Den här köpte jag av en arbetskamrat idag för 200 spänn, en Sony PS-1150, jag hoppas att jag har gjort ett litet fynd!? :D , behöver ny rem men den är i mycket bra skick. 8)

Bild

henriksch
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Inläggav henriksch » 2008-10-15 20:16

www.kabelpiraten.se. Juste och billig på remmar!
(näe, det är inte jag, varken kabel eller pirat)
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Bossekaka
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 2005-02-08

Inläggav Bossekaka » 2008-10-15 21:32

Tack för tipset men det blir en sväng förbi Lefflers.

Någon som har erfarenhet av denna svarv?

Kaka

Användarvisningsbild
Stereotypen_inaktiv_
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 2008-10-10

Inläggav Stereotypen_inaktiv_ » 2008-10-18 21:33

Den här kanske platsar här:
Bild
Det är en Harman / Kardon HK2000, såg att det ligger en sådan på Tradera.
Jag gav 55 kr för min, fungerar helt otroligt bra.

Vill också veta hur man gör bilder större.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-31 12:42

Gott nytt år på er alla vintagefans!

Jag erkänner att denna tråd inte fått den kärlek den behövde, hoppas att ni inte är besvikna på mig.

Snart kommer det ett nytt år med stora möjligheter att fynda som tusan. Vem vet, kanske är det just du som hittar en JBL Paragon, Marantz Esotec, Thorens TD124.... you name it. Undrens tid är inte förbi så ut och leta med er.

Mvh

Fjonken
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
optonica
 
Inlägg: 1839
Blev medlem: 2008-05-10
Ort: Malmö

Inläggav optonica » 2008-12-31 15:18

Mitt "all time" fynd är min gamla trotjänare Optonica SM 4646. Köpte den -89 för 1350 och är lika förtjust i den. Är nöjd både med ljudkvaliten+ designen. Annat som jag gillar med den är alla ingångsmöjligheter.

Årets fynd är de 2 Nakamichi 600 som införskafts. Var innan en helt okänd modell för mig (600 alltså), men gillar de grymt. Tror nog också att de kommer hänga med i väldigt många år. Just vad det gäller kassettedäck så kan man göra flera riktigt bra fynd nuförtiden. Har sett flera väldigt bra kvalitetsdäck som kostat jättemycket förr, till närmast hutlöst låga priser. Sedan är det ju en fråga om man gillar att använda däck, fast en del fungera även rent desigmässigt för anläggningen också. Tips; Denon, Teac, Nakamichi och Optonica.



Bild

Optonica sm-4646



Bild

Nakamichi 600

henriksch
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Inläggav henriksch » 2009-01-01 13:34

Hmm, en Optonica SM4646... Något av en drömstärkare.
Har en 1616 med tillhörande tuner som spelar ihop mett ett par Mirsch OM3-28. Det låter så himla bra, tar knappt någon plats i ett rum och den lilla plats det tar gör det med den äran.

...och sonens OptonicaCombo SM110 med tuner 3636 som spelar ihop med ett par OD11 och ett par "hemombyggda" V1-or med OA51-bestyckning är ju också snyggt och fyller hans 8 kvadratsrum ganska hyfsat:

Bild

Men en 4646...

Nåväl, lite fynd tycker jag att jag gjorde med denna för 300 spänn:
Lenco L78 i mycket bra skick, utrangerad från en skola i Blekinge. Den enda skönhetsfläcken är stämpeln/brännmärkningen, dock ganska diskret.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
optonica
 
Inlägg: 1839
Blev medlem: 2008-05-10
Ort: Malmö

Inläggav optonica » 2009-01-02 22:16

henriksch skrev:Hmm, en Optonica SM4646... Något av en drömstärkare.
Har en 1616 med tillhörande tuner som spelar ihop mett ett par Mirsch OM3-28. Det låter så himla bra, tar knappt någon plats i ett rum och den lilla plats det tar gör det med den äran.

...och sonens OptonicaCombo SM110 med tuner 3636 som spelar ihop med ett par OD11 och ett par "hemombyggda" V1-or med OA51-bestyckning är ju också snyggt och fyller hans 8 kvadratsrum ganska hyfsat:



Verkar inte alls så pjokigt med de grejorna. Har själv tunern 1515 i svart och den passar bra till SM- 4646 som den är placerad bredvid. Själv tycker jag annars att prylarna från 5100-9100 serien var bland de coolaste som gjorts, fast de tidigare serierna var nog de mest sålda. Mycket bra grejor i vilket fall.

henriksch
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Inläggav henriksch » 2009-01-02 22:48

Min 1616-combo är också i svart, snyggare än i silver tycker jag. Har faktiskt en svart 1616-tuner till på gång som skall agera tuner i vardagsrummet till min ögonsten, Sansui AU9500. Optonicas tuners är verkligen en av de få märken jag har hittat som plockar P1 på Österlen utan brus/stök.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-02 22:51

henriksch skrev:Har faktiskt en svart 1616-tuner till på gång som skall agera tuner i vardagsrummet till min ögonsten


Skall bara hitta ett lämpligt tillfälle för transport, jag skall försöka lösa det snabbast möjligt ;-) 8)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

henriksch
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Inläggav henriksch » 2009-01-02 23:23

Fjonkalicious skrev:Skall bara hitta ett lämpligt tillfälle för transport, jag skall försöka lösa det snabbast möjligt ;-) 8)


...som sagt, ingen panik, det blir när du hinner, glad att hitta en svart till
/H

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-28 22:19

Jag blåser liv i den här trevliga tråden igen.
Fynd?
Ja, döm själva...
Köpt i dag på Motala Återvinning. (Där stod i dag också ett par JPW P1, mycket fina för 200 kr paret, men de såldes snabbt.)

En Tandberg TR 220, helt säkert en av de sist tillverkade, förmodligen från 1978. Klisterlappen med serienumret saknas, men komponenterna avslöjar den. De tidiga modellerna hade äldre transistorer av den lite större trekantiga typen med korta ben. Elektrolytkondensatorerna i de tidiga modellerna var alla av europeisk tillverkning, t ex Frako eller Siemens. I denna sitter det även asiatiska typer, tillsammans med europeiska.
Är denna ett fynd? Jag betalade 150 kr. När den var ny kostade den ca 1700 kr. Fyndet ligger i så fall i det utomordentliga skicket på den. Det finns inte en enda skada, inte en enda repa. Träpanelerna är inte ens missfärgade av solljus. Den ser ut som om den nyss är uppackad ur sin originalkartong och oanvänd. Inne i den är den helt ren; inget damm, ingen smuts.
Uteffekten är 2 x 25 W i 4 ohm. En liten speciell sak med den är slutstegsdelen. Den är ac-kopplad och har alltså utgångskondensatorer. Men i slutstegets ingång sitter det två transistorer i differentialkoppling. Det är ovanligt i ac-kopplade slutsteg.

Bild
Bild

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2009-01-28 22:39

Visst är det ett fynd! Fantastisk bild där du fångar den där fina blå färgen.
Kul med den där modellen som den "felande länken" mellan två design epoker för Tandbergs receiver serier.
Den lät bra på sin tid och låter kanske lika bra idag? :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Inläggav Daniel_A » 2009-01-29 00:31

Grattis Kjell! Sånt hittar man bara inte i Stockholm!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-29 12:27

Kjell_Kranzberg skrev:Jag blåser liv i den här trevliga tråden igen.
Fynd?
Ja, döm själva...
Köpt i dag på Motala Återvinning. (Där stod i dag också ett par JPW P1, mycket fina för 200 kr paret, men de såldes snabbt.)


Men det låter väl som ett fynd? Jag tycker det är väldigt väldigt sällan man hittar grejor i det skicket du beskriver. Det är nästan alltid någon liten defekt. Efter att ha snackat med olika människor som gillar att pyssla med sånt här så är skick a & o.

Dessa små Tandbergare är faktiskt ganska stilrena och enkla, förvånansvärt eleganta om man håller sig till icke-skivspelarvarianten. Personligen håller jag Tandberg ett steg högre än Luxor, men det är ju bara jag.

Själv hade jag nog kastat mig på P1:orna istället, många som talar gott om dom.

Mvh
Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
mortb
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2009-01-28

Inläggav mortb » 2009-01-29 15:21

Jag hittade en tr-220 i december på en Loppis i Lund för 90 kr.
Bild

Jag skulle definitivt säga att det är ett fynd!
på den lokala beg-stereo shoppen http://www.rehifi.se tar de avsevärt mer för sina apparater.

Jag har spelat Tandbergen ett tag och jag är mycket nöjd med ljudet. Jag har en liten 70-tals Pioneer som den slog på fingrarna och den hade antagligen spöat min NAD 3020i jag hade för några år sedan.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-29 15:22

Fjonkalicious skrev:Dessa små Tandbergare är faktiskt ganska stilrena och enkla, förvånansvärt eleganta om man håller sig till icke-skivspelarvarianten. Personligen håller jag Tandberg ett steg högre än Luxor, men det är ju bara jag.

Mvh
Filip


Tack för positiva kommentarer!
Jag håller med. Denna modell är enligt min smak, bland det snyggaste som tillverkades i receiverväg under 70-talet. Den är enkel och har snygga linjer.
Ljudet... Ja, jag vill fortfarande hävda att skillnaderna mellan vintageförstärkare är mycket små. (Jag har haft denna receiver i fyra omgångar tidigare, sålt dem alla fyra.) Luxor Dirigent t ex 7100 eller 8100, eller min Radmor 5100 och denna TR 220 låter likadant. Jag klarar inte att höra några skillnader alls i ljudet. Och varför skulle jag göra det? De är kretstekninskt ganska lika och de har samma typer av komponenter.

Användarvisningsbild
mortb
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2009-01-28

Inläggav mortb » 2009-01-29 15:28

Kjell_Kranzberg: Jag skulle vilja fråga dig om den högra visaren rör sig på din TR-220?
Min är still hela tiden så jag tror att den är död. :cry:

Några andra små skavanker är att balanskontrollen skrapar / glappar (löses med spray) och att low filterknappen inte stannar inne.

Annars är jag nöjd :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-29 15:36

En imponerande sak är hur fint bygge det egentligen är med sina extruderade aluminiumprofiler som har helt anpassats efter konstruktionen. Något säger mig att det var nog en ganska rationell ihopsättning på fabriken.

Fördelen med Tandberg är ju att det finns den där sidan med reservdelar som Kjell länkade till en gång. Så vitt jag vet finns inte det till Luxor.

Själv kan jag tänka mig Tandberg, men då skall det vara en 2075 eller 2080 :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Daniel_A
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-03-27

Inläggav Daniel_A » 2009-01-29 15:50

Fjonkalicious skrev:Själv kan jag tänka mig Tandberg, men då skall det vara en 2075 eller 2080 :-D


2075. Du vill väl ha snygg, blå belysning? :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-29 15:57

Daniel_A skrev:
Fjonkalicious skrev:Själv kan jag tänka mig Tandberg, men då skall det vara en 2075 eller 2080 :-D


2075. Du vill väl ha snygg, blå belysning? :)


Då vill jag absolut ha en 2080. Är inte såå såld på Tandberg-blått faktiskt. Vet inte varför, hatar blåa dioder med, satans otyg till att lysa skarpt och jobbigt :-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-29 17:42

mortb skrev:Kjell_Kranzberg: Jag skulle vilja fråga dig om den högra visaren rör sig på din TR-220?
Min är still hela tiden så jag tror att den är död. :cry:

Några andra små skavanker är att balanskontrollen skrapar / glappar (löses med spray) och att low filterknappen inte stannar inne.

Annars är jag nöjd :)


Den högra visaren ska ställa sig i mittenläge när stationen är exakt inställd.
Det finns reservdelar:
www.gpfweb.com "Tandberg Radio Shop"
Där går det att betala genom att skicka svenska sedlar i förskott i ett kuvert.

Titta också gärna på:
www.hifisentralen.no "Vintageavdelningen"
Där finns kopplingsschema under "stickyn"
"Njord Noatuns vintagemanualer"

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-29 20:55

En sak som jag funderar på och diskuterar med en god vän som gillar gamla vintagemöbler bland annat är:

Vad får man för 150 kr i dagens samhälle? Du kan med nöd och näppe käka tre halvdanna luncher. Två biobiljetter? Tre hyrfilmer? 3 kg lösgodis?

Framförallt så kan man också jämföra vad man får inom samma område man köpt saken från. T.ex. har man köpt ett par högtalare eller förstärkare så kan man ju fråga sig vad man skulle få idag. Du skulle inte kunna få ett par dugliga hörlurar ens.

Ibland när jag sålt möbler med ett otroligt fenomenalt snickeri och när folk brukar dilla med priset så brukar jag säga: Ta summan och gå in på IKEA och se vad kan få för samma summa. Ni kommer att stå med en bunke plast och laminerat spån. ;-)

Ur dessa aspekter så gör man nästan alltid fynd och det är ju det som gör det så roligt. Detta är också skälet för att vi skall fortsätta fynda, för att det är kul! Idag köpte jag en fin tuner, jag är superglad!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

henriksch
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Inläggav henriksch » 2009-01-29 22:15

Ville bara säga att jag håller med Filip, jag. :)
/Henrik

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster