Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav MiaM » 2015-02-16 05:08

Omsorgsfullt valt med vad som verkar vara lite fetare förstärkare än tuner. :)

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Falkis » 2015-02-16 11:52

Förstår ej vad du menar? :)

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav MiaM » 2015-02-18 02:44

Menar att nån ville ha en hyggligt stor förstärkare men det räckte med en enklare tuner (det fanns bara P3 att välja på för den som lyssnade på "ungdomsmusik" då det begav sig).

Tunern heter nåt med 11 och förstärkaren nåt med 22, då var nog förstärkaren ett snäpp "bättre" än tunern sett i nån slags modellrangordning. :)

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Nahaz » 2015-02-19 22:45

Hallå Vintage entusiaster, idag blev jag med Philips type 640a. Vi hittade en i kartong i väldigt fint skick (med tanke på åldern) på vinden i min avlidna farmors hus.

Här har en fransman dokumenterat en komplett restaurering av samma modell:
http://www.cfp-radio.com/restaurations/ ... 0a-01.html

Vad hade ni gjort med en sådan skönhet?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-20 00:36

Har inte hört ett ljud från dig på åratal, allt väl?

Ang radio. så är det inte mycket mer att göra än att använda som dekoration.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Cicaro » 2015-02-20 11:25

Fjonkalicious skrev:Har inte hört ett ljud från dig på åratal, allt väl?

Ang radio. så är det inte mycket mer att göra än att använda som dekoration.


Jo då det finns mer att göra, Jag hade renoverat den så den var i fungerande skick och sedan låtit den pryda sin plats i hemmet någonstans :) (oavsett om jag lyssnade på den eller inte skulle jag vilja ha den i fungerande skick)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Nahaz » 2015-02-20 14:06

Hallå Fjonken, jag har nog varit frånvarande sedan fokus skiftade från hifi till tjej :)
Sedan dess har vi flyttat ihop, gift oss och väntar nu en liten påg i Maj.

Hifi hobbyn ligger lite på is tills det blir flytt till hus. Men förr eller senare skall det byggas, mätas och tweakas igen :)
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Katt-natt
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Katt-natt » 2015-04-17 20:30

Oj voj! Jag är hyperstimulerad. Hittade en Luxor 3082 på loppis för en hundring! Vad säger expertisen om denna apparat? Jag vill ju såklart ha bekräftelse på min uppfattning att det är ett fynd! :wink: den är ju rätt biffig och snygg så det räcker med det såklart, men lite info om modellen skulle vara kul. Jag har ännu inte hunnit testa den då jag måste leta rätt på DIN- kontakter till högtalarna. Återkommer när detta kommit till stånd...
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav RobotKeso » 2015-04-17 21:28

Katt-natt skrev:Oj voj! Jag är hyperstimulerad. Hittade en Luxor 3082 på loppis för en hundring! Vad säger expertisen om denna apparat? Jag vill ju såklart ha bekräftelse på min uppfattning att det är ett fynd! :wink: den är ju rätt biffig och snygg så det räcker med det såklart, men lite info om modellen skulle vara kul. Jag har ännu inte hunnit testa den då jag måste leta rätt på DIN- kontakter till högtalarna. Återkommer när detta kommit till stånd...


Tyvärr så är den värd ej, säljs för runt 300kr. Men det är mycket bra. Borde vara mycket dyrare än vad den är tycker jag. Haft 2 st.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Andersss
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2011-03-19

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Andersss » 2015-04-23 18:41

Bärgade en SONY TC-366 rullbandare i utvändigt fint skick idag.

Anslöt den till elnätet, konstaterade att den lyser iaf. Dock så snurrar den ej. Får se hur jag gör med den, om jag spar den alternativt låter den gå vidare till ngn annan.

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav DrBoar » 2015-04-23 20:16

Svalander säljer drivremmar till den bandspelaren, det kan vara dessa som fallit för ålderstrecket.

Användarvisningsbild
murgatroyd
 
Inlägg: 3014
Blev medlem: 2012-01-18
Ort: Metropolis

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav murgatroyd » 2015-04-23 20:31

Andersss skrev:Bärgade en SONY TC-366 rullbandare i utvändigt fint skick idag.

Anslöt den till elnätet, konstaterade att den lyser iaf. Dock så snurrar den ej. Får se hur jag gör med den, om jag spar den alternativt låter den gå vidare till ngn annan.


Finns kompletta remsatser inkl instruktioner att köpa från en Gentleman i UK (eBay) köpte förra året en dylik till en ärvd TC-377.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Andersss
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2011-03-19

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Andersss » 2015-04-23 20:58

Fick den att snurra på Play, ff och rew iaf. (det var en liten mikrobrytare som behövde påverkas pga att det ej satt ngt band i den) återstår att testa den med band. Gissar dock att den bromsar för mkt. Men det återstår att se.

Tack för tips.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Dartman » 2015-05-24 14:38

Hittade en Luxor 3079 i utmärkt orepat skick på den lokala loppisen. Jag har just kopplat in den tillsammans med en cd-spelare. Köpte rca-din på Kjelle, den verkar inte vara rätt kopplad. Fungerar inte i aux-läge, men i tape... Stärkaren skrapar liiite i volympotten, men verkar fungera hyggligt. Vad ska man betala för en så'n pjäs?


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav MiaM » 2015-05-24 16:55

DIN-RCA-adaptrar har diskuterats förr. Min tumregel är att köp en med fyra RCA-kontakter även om du bara behöver två. Det är en slags försäkring för att den inte kan vara felkopplad. De med två rca-kontakter har ibland höger kanal ansluten både till stift 5 (höger uppspelning) och stift 1 (vänster inspelning) i syfte att vara kompatibla med stereokopplade gamla 3-poliga kontakter.

Fast en sån felkoppling borde bara visa sig på tape-uttaget men inte på aux-uttaget.

Om du köpte en med fyra rca-kontakter: använde du rätt rca-kontakter? Ologiskt nog så brukar röd och vit vara inspelning medan gul och svart (eller blå eller grå) vara uppspelning. Vit från CD'n ska alltså till svart/blå/grå och röd från CD'n till gul på adaptern. Röd och vit på adaptern lämnar du oanslutna (om du inte är sugen på att använda Luxorn som tuner / riaa-steg till nån annan anläggning eller är sugen på att ansluta den till t.ex. en bandspelare eller liknande, förstås).

I princip kan du kanske få ljud om du matar in ljud på inspelningsutgångarna på tape om du ställt förstärkaren på aux och inte har tape-läget valt, men det är inte rätt att köra så.

P.S. det finns en tråd om denna reciever - där finns ett tips att man ska vara försiktig med den eftersom sluttransistorerna inte längre tillverkas och det saknas moderna ersättare. Var alltså extra noga med högtalarna och högtalarkablarna och spela inte tokhögt på festen typ.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=43013

Användarvisningsbild
Andersss
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2011-03-19

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Andersss » 2015-05-24 17:17

Kom över ännu ett par Tandberg Fasett. (fast dessa var om-målade, så det gör ju mao inget att måla dem igen) för 200 spänn. Tycker att det är ett fynd, trots skicket. :) Kan dock ej avgöra vad det var för orginalfärg tyvärr..

Bild

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Dartman » 2015-05-24 18:09

MiaM skrev:DIN-RCA-adaptrar har diskuterats förr. Min tumregel är att köp en med fyra RCA-kontakter även om du bara behöver två. Det är en slags försäkring för att den inte kan vara felkopplad. De med två rca-kontakter har ibland höger kanal ansluten både till stift 5 (höger uppspelning) och stift 1 (vänster inspelning) i syfte att vara kompatibla med stereokopplade gamla 3-poliga kontakter.

Fast en sån felkoppling borde bara visa sig på tape-uttaget men inte på aux-uttaget.

Om du köpte en med fyra rca-kontakter: använde du rätt rca-kontakter? Ologiskt nog så brukar röd och vit vara inspelning medan gul och svart (eller blå eller grå) vara uppspelning. Vit från CD'n ska alltså till svart/blå/grå och röd från CD'n till gul på adaptern. Röd och vit på adaptern lämnar du oanslutna (om du inte är sugen på att använda Luxorn som tuner / riaa-steg till nån annan anläggning eller är sugen på att ansluta den till t.ex. en bandspelare eller liknande, förstås).

I princip kan du kanske få ljud om du matar in ljud på inspelningsutgångarna på tape om du ställt förstärkaren på aux och inte har tape-läget valt, men det är inte rätt att köra så.

P.S. det finns en tråd om denna reciever - där finns ett tips att man ska vara försiktig med den eftersom sluttransistorerna inte längre tillverkas och det saknas moderna ersättare. Var alltså extra noga med högtalarna och högtalarkablarna och spela inte tokhögt på festen typ.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=43013


Tack för svaret! :)

Jag köpte (tokigt nog förstår jag nu) adaptern med två rca-kontakter. När jag har recievern i läge "FMmute" och cdn kopplad till tapeingången fungerar det. Om jag däremot kopplar den till aux-ingången och väljer det läget på recievern så är det tyst.

Jag har inte betalat recievern ännu, jag fick ta hem den för att kolla funktion. Den har ingen prislapp, så det är lite upp till mig...


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
dalkarl
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2007-12-16
Ort: Garpenberg

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav dalkarl » 2015-05-31 13:43

Loppisen i byn hade en utförsäljning av krimskrams, juldekorationer, ledbelysning mm.

Strövade runt tills jag såg något som verkade bekant, en AGA tuner 7359, ch när jag sen kikade under bänken så stod där även en förstärkare 9335.

Skicket, både ut-/invändigt är mint, rena och fina, inga märken, repor. För 25:-/st!

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Dartman » 2015-06-01 19:36

Dartman skrev:Jag har inte betalat recievern ännu, jag fick ta hem den för att kolla funktion. Den har ingen prislapp, så det är lite upp till mig...


/Jonas


Snackade med Fjonken. Följde hans råd och gav en hundring.


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Fjonkalicious » 2015-06-02 10:43

dalkarl skrev:Loppisen i byn hade en utförsäljning av krimskrams, juldekorationer, ledbelysning mm.

Strövade runt tills jag såg något som verkade bekant, en AGA tuner 7359, ch när jag sen kikade under bänken så stod där även en förstärkare 9335.

Skicket, både ut-/invändigt är mint, rena och fina, inga märken, repor. För 25:-/st!


Pics or it didn´t happen!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
dalkarl
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2007-12-16
Ort: Garpenberg

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav dalkarl » 2015-06-02 18:52

Bild

Bild

Här är bilderna som bevis, enda "felet" är att förstärkaren är ljust trä, radiodelen är mörk.
Vem vet vad som finns mer i ladorna?
Fick även en fråga om det fanns intresse för en låda radiorör!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Fjonkalicious » 2015-06-02 20:52

Thumbs up! Du har pm!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm
 
Inlägg: 316
Blev medlem: 2015-06-05
Ort: Stockholm

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-17 13:54

Gjorde ett fint blocketfynd för några månader sedan.

Denon DP-47F inkl Ortofon OM40 för näst intill bortskänkespris. För Er som vet så kostar bara nålen en halv förmögenhet.

Det jag visste var att locket var spräckt och att spelaren ibland kunde tappa kanalen. Beslutade för att köpa den ändå.

Det jag började med att göra när jag fick spelaren var att rengöra kontakterna vid pickupen. Det är nämligen väldigt enkelt att ta bort hela picupen på dessa spelare utan att förstöra inställningarna.

Det hela resulterade i lite bättre ljud men jag var inte fullt lika nöjd. Besökte vinylbutiken och införskaffade en liten burk VP. Denna burk med klet fungerar som rengöringsmedel för pickuper. Efter ett dopp i denna vart det som natt och dag mot innan.

Som sista modifiering så ville jag ge mig på att byta signalkabel till skivspelaren. Hade en dubbelskärmad liggandes sedan innan. Köpte kontakter hos Hifi-kit för att lätta kunna byta kabel i framtiden.

IMG_20150616_142158.JPG
nya kontakterna
IMG_20150616_142158.JPG (89.12 KiB) Visad 27644 gånger


DSC_2654.JPG
Bort med fötterna
DSC_2654.JPG (122.57 KiB) Visad 27644 gånger


Det visade sig vara fullt med saker som man inte vill skall gå sönder i spelaren. Det positiva är ett fint chassie.

DSC_2655.JPG
Naken skivspelare
DSC_2655.JPG (165.03 KiB) Visad 27644 gånger


DSC_2657.JPG
Gamla signalkabeln
DSC_2657.JPG (114.02 KiB) Visad 27644 gånger


Eter lite velande så beslutade jag mig för att istället löda bort den gamla kabeln för att kapa av kontakterna på den nya och löda den direkt på kortet istället. På detta sätt slipper man förlust i ännu en koppling.

DSC_2659.JPG
Ny kabel på plats
DSC_2659.JPG (124.67 KiB) Visad 27644 gånger


IMG_20150616_152247.JPG
Ihopsatt och klar för test
IMG_20150616_152247.JPG (96.45 KiB) Visad 27644 gånger


Vart det någon skillnad mot innan? Vart en helt annan spelare med den nya kabeln.

Ibland går det att göra riktiga fynd på Blocket :-D
______________
Nuvarande hi-fi:
Altec Lansing DIY (416-8a, 802-8g, Seos 15 waveguides, Z19 filter, 620 lådor)
Edison triod 300b

Användarvisningsbild
Andersss
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2011-03-19

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Andersss » 2015-06-18 19:36

Vet inte om jag kan kalla det Vintage, det är väl kanske på gränsen.

MEN denna var vad skrotbingen hostade ur sig idag.

Denon DCD-1560 :)

Bild

Fungerande 10,7kgs pjäs. Någon som vet något om den?

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm
 
Inlägg: 316
Blev medlem: 2015-06-05
Ort: Stockholm

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-06-18 22:38

Andersss skrev:Vet inte om jag kan kalla det Vintage, det är väl kanske på gränsen.

MEN denna var vad skrotbingen hostade ur sig idag.

Denon DCD-1560 :)

[ Bild ]

Fungerande 10,7kgs pjäs. Någon som vet något om den?


Det är en fin pjäs. Gå in på vintageknob och läs. Riktigt bra sida med info om gammal utrustning.
______________
Nuvarande hi-fi:
Altec Lansing DIY (416-8a, 802-8g, Seos 15 waveguides, Z19 filter, 620 lådor)
Edison triod 300b

Användarvisningsbild
Andersss
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2011-03-19

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Andersss » 2015-06-21 18:08

Ja gott folk.

Jag börjar undra om det finns ett 12-stegsprogram för att bli av med sitt beroende på Vintagestereo..
Till saken hör att jag snubblade över detta idag. Gratis.

Bild

Inga värsting grejjor alls ( Marantz orginalrack, Kassett deck SD1000, Tuner ST400 och förstärkare PM200). Men ack så vackert. (ngn som kan ge ett tips på vad som fattas längst ner? EQ?)
Inte provkört än dock. Fattas en Nätkabel till förstärkaren. Men det andra lyser ju iaf.

Jag börjar nu växa ur lägenheten, och inser att jag är tvungen att göra mig av med saker snart. Suck.
Och om det är någon som vet (alternativt har en nätsladd över) vart jag kan få tag i den två-poliga hanen passandes in i förstärkaren så skulle jag bli glad.
Senast redigerad av Andersss 2015-06-21 19:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav darkg » 2015-06-21 18:11

Det kanske går att låna ut till folk? :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Andersss
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2011-03-19

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Andersss » 2015-06-21 18:58

darkg skrev:Det kanske går att låna ut till folk? :)


haha

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Vinylcalle » 2015-06-22 01:59

Andersss skrev:Ja gott folk.

Jag börjar undra om det finns ett 12-stegsprogram för att bli av med sitt beroende på Vintagestereo..
Till saken hör att jag snubblade över detta idag. Gratis.

[img]http://i.imgur.com/HyZT79cl.jpgimg]

Inga värsting grejjor alls ( Marantz orginalrack, Kassett deck SD1000, Tuner ST400 och förstärkare PM200). Men ack så vackert. (ngn som kan ge ett tips på vad som fattas längst ner? EQ?)
Inte provkört än dock. Fattas en Nätkabel till förstärkaren. Men det andra lyser ju iaf.

Jag börjar nu växa ur lägenheten, och inser att jag är tvungen att göra mig av med saker snart. Suck.
Och om det är någon som vet (alternativt har en nätsladd över) vart jag kan få tag i den två-poliga hanen passandes in i förstärkaren så skulle jag bli glad.


http://www.rehifi.se/tillbehor-och-kabl ... stromkabel

Bör vara en sådan.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav RobotKeso » 2015-06-22 09:06

Andersss skrev:
Jag börjar nu växa ur lägenheten, och inser att jag är tvungen att göra mig av med saker snart. Suck.
Och om det är någon som vet (alternativt har en nätsladd över) vart jag kan få tag i den två-poliga hanen passandes in i förstärkaren så skulle jag bli glad.


Köpte här ifrån, snabb frakt var det också. Antar att det är denna kabel du söker

http://www.thomann.de/se/schulz_nrk2.htm
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster