Unamco skivspelare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Fimmer

Unamco skivspelare

Inläggav Fimmer » 2008-10-04 01:33

Vem konstruerade den egentligen och när gick den i graven?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-10-04 04:38

Jag vet lite, men det finns säkert de som vet mycket mer.
För några år sedan skrev jag detta på "Alternativ audio".

Denna remdrivna spelare konstruerades i början av 70-talet av Claes Sandels och Bernt Boström, med franska ERA och AR-spelaren som främsta inspirationskällor. Redan måtten imponerar: 54 x 13 x 40 cm. Den var en av de största spelarna på den tiden. Den har remdrift och flytande upphängning och stor skivtallrik med huvuddelen av massan i kanten. Detta för att få så jämn gång som möjligt. Tonarmens längd är 11 tum. Friktionen vertikalt är mycket låg: 0,07 mNm. Armen är egentligen inget rör, utan en aluminiumprofil i u-form. Nåltrycket ställs in med en vikt som skjuts fram och tillbaka på armen. Spelaren fanns i vitt och svart utförande, men även i ädelträfanér. Spelaren levererades till att börja med, med ett plastlock utan gångjärn, Svaj uppgavs till 0,04 % och rumble till -61 dB.
Produktionen startade 1973 och under ca 5 år tillverkades ca 10 000 spelare. Tillverkningen skedde i Lidingö utanför Stockholm. Mot slutet av sjuttiotalet började hifimarknaden mättas här i Sverige och dessutom hade Unamco fått konkurrens från Japan. Därför lades tillverkningen ner. Men det finns fortfarande svenska hifientusiaster, inte bara sådana som specifikt intresserar sig för vintage hifi, som än i dag spelar på denna utmärkta spelare. Det här var svensk 70-tals hifi när den var som bäst. Tillverkaren rekommenderade pickuper från Shure och ADC. Speciell ME 97 HE eller V 15 typ V-MR sades vara speciellt lämpade.
Den här spelaren stod i många hem där hifi-intresset var stort, ibland tillsammans med en Harman Kardon-receiver och ett par Carlssonhögtalare.
Unamco tillverkade även diskotekmixers i flera olika modeller, bl a en fyrkanalig. Även de höll hög kvalitet, kan jag intyga. Jag jobbade som dj på den tiden och har spelat en hel del på Unamco-mixers.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-04 08:19

Första versionen hade delad skivtallrik, där man kunde lyfta ur den yttre delen, utanför navet med remhjulstrumman, samt ett lock utan gångjärn, som stod på en list och fälldes upp och in i ett spår på bakre sargen för att låsa det i övre läget. Senare fick dom skivtallrik i ett stycke, med några stora hål, genom vilka man kunde pilla dit remmen, och lock med gångjärn.
Jag har själv byggt ihop en hybrid, med gamla skivtallriken och nya locket, från två olika ex.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-04 08:49

Det är tveklöst en väldigt fin konstruktion. jag har haft en sådan. Tyvärr är mitt bestående minne att det tog en evighet innan den snurrat upp i varv! :cry:

/Jocke

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-10-16 13:27

Unamco tillverkade även diskotekmixers i flera olika modeller, bl a en fyrkanalig. Även de höll hög kvalitet, kan jag intyga. Jag jobbade som dj på den tiden och har spelat en hel del på Unamco-mixers.

Jag kände en discjockey på den tiden som minsann hade två T1:or och dito mixer hemma. Han gillade också att demonstrera hur man kunde idka snabbstart med dylika skivspelare!

Jag har fortfarande ett blandband som han gjorde någonstans hemme i "arkivet" (men ingen fungerand kassettspelare).

Audio Stockholm sålde i alla fall T1:or så sent som 1983, när jag var spekulant.

JohanR

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-16 14:45

Ja ERA influensen syns tydligt på bla armen som förutom längdmässigt är snarlik. 24 polig har jag för mig att motorn var. Tänk om den gjorts för att kunna skifta arm/armar... då tror jag att den haft ett rejält andrahandsvärde idag och fortfarande räknats med på riktigt allvar. Nu är det inte mycket att hänga på en arm som passar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-10-16 17:12

Jocke skrev:Det är tveklöst en väldigt fin konstruktion. jag har haft en sådan. Tyvärr är mitt bestående minne att det tog en evighet innan den snurrat upp i varv!

Mitt med. Och det gick inte att snabba på den med ett finger som på min egen Thorens TD150, heller! Anledningen vara att man då tryckte ner tallriken mot chassit pga den lutande periferin.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-16 19:08

Jag har tidigare beskrivit mina ombyggnader av min Unamco T-1 inköpt 1974. Så här ser den ut idag (ja, den saknar pickup men jag har en OM40 liggandes).
Bild

Jag har kvar det mesta av originalet (låda, innerchassit i plåt, tonarm, motor och lock) ute i garaget. Tonarmen vill jag minnas inte är U-profilerad utan H-profilerad. Finns mera att berätta, fråga på om ni vill höra.

Här finns mera att läsa, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=unamco

Återgå till Vintage-hifi