Jag vet lite, men det finns säkert de som vet mycket mer.
För några år sedan skrev jag detta på "Alternativ audio".
Denna remdrivna spelare konstruerades i början av 70-talet av Claes Sandels och Bernt Boström, med franska ERA och AR-spelaren som främsta inspirationskällor. Redan måtten imponerar: 54 x 13 x 40 cm. Den var en av de största spelarna på den tiden. Den har remdrift och flytande upphängning och stor skivtallrik med huvuddelen av massan i kanten. Detta för att få så jämn gång som möjligt. Tonarmens längd är 11 tum. Friktionen vertikalt är mycket låg: 0,07 mNm. Armen är egentligen inget rör, utan en aluminiumprofil i u-form. Nåltrycket ställs in med en vikt som skjuts fram och tillbaka på armen. Spelaren fanns i vitt och svart utförande, men även i ädelträfanér. Spelaren levererades till att börja med, med ett plastlock utan gångjärn, Svaj uppgavs till 0,04 % och rumble till -61 dB.
Produktionen startade 1973 och under ca 5 år tillverkades ca 10 000 spelare. Tillverkningen skedde i Lidingö utanför Stockholm. Mot slutet av sjuttiotalet började hifimarknaden mättas här i Sverige och dessutom hade Unamco fått konkurrens från Japan. Därför lades tillverkningen ner. Men det finns fortfarande svenska hifientusiaster, inte bara sådana som specifikt intresserar sig för vintage hifi, som än i dag spelar på denna utmärkta spelare. Det här var svensk 70-tals hifi när den var som bäst. Tillverkaren rekommenderade pickuper från Shure och ADC. Speciell ME 97 HE eller V 15 typ V-MR sades vara speciellt lämpade.
Den här spelaren stod i många hem där hifi-intresset var stort, ibland tillsammans med en Harman Kardon-receiver och ett par Carlssonhögtalare.
Unamco tillverkade även diskotekmixers i flera olika modeller, bl a en fyrkanalig. Även de höll hög kvalitet, kan jag intyga. Jag jobbade som dj på den tiden och har spelat en hel del på Unamco-mixers.