Philips remmar förvandlade till tjära

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sanoj66

Philips remmar förvandlade till tjära

Inläggav sanoj66 » 2008-10-10 23:24

Har skaffat en N4450 Philips rullbandspelare från 1974.
Remmarna är slut och har förvandlats till en seg
tjär-liknande substans som är mycket svår att rengöra.
Är det någon som har haft detta problem och
kan tipsa om åtgärd. Aceton eller lacknafta - rengöring?

Bild

MP

Inläggav MP » 2008-10-10 23:33

Oja flera gånger
Otäckt när det blir så, försök ta det värsta med hårt papper/kartong eller tunna träbitar och resten med t-sprit
Räkna med att det tar lite tid om du vill ha det riktigt rent

Sist använde jag faktiskt en plastspatel som man brukar få till kulglass, med bättre resultat. Man får liksom skyffla geggan.
Senast redigerad av MP 2008-10-11 10:39, redigerad totalt 1 gång.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-10-11 08:34

Jag bukar använda "Bräkleen" eller motsvarande. Spaya på små tygbitar och torka bort i omgångar. Undvik att spaya direkt på "tjäran" då det lätt rinner ner i lager eller liknande.
De träpinnar man har att röra i kaffet med är perfekta att linda lite tyg om och ta det sista med, undvik "tops" då det lätt släpper långa fibrer som blivit klibbiga av tjäran och därmed fastnar i lager etc.

Aceton löser upp de flesta plaster, så var lite försiktig med den, kan dock funka bra att tvätta metalldelar med.

Lycka till.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-03-10 09:13

Jaja, det har jag också sett men hittills bara på litet äldre exemplar som redan var avsedda för slakt. Härnäst ska jag ta en titt på min N4408 Philips rullbandspelare från 1971, som tillbringat de senaste 10 åren i källaren. Men jag tänker inte pröva funktionen utan att först ha kollat remmarna, för då kan man få smörjan spridd i hela maskineriet!

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-03-10 10:59

Usch ja,Philipsremmar är ett elände.Tydligen hade de egentillverkade remmar eftersom det här problemet nästan inte finns hos andra bandspelare.Man kan hitta såna där kladdiga remmar också i små kasettbandspelare,men Philips leder absolut ligan i kladdighet.Grundig t.ex hade remmar som bara spricker i små torra bitar.Betydligt lättare att ta hand om!

Återgå till Vintage-hifi