4kanals bandare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kjelle

4kanals bandare

Inläggav kjelle » 2008-10-21 10:16

Hej! Jag undrar om man kan spela in på em 4kanals bandare som man gör på en 2kanals bandare, att man spelar in på båda sidor av bandet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-21 11:08

Man spelar inte in på båda sidor av bandet. I 2-kanalsspelaren spelar du in på halva tapebredden och vänder sedan på bandet för att spela in på den andra halvan.

Men det finns två typer av 2-kanalsspelare, de som utnyttjar hela tapen (du kan alltså bara spela in i ena riktningen) och de som utnyttjar halva bredden på tapen (du kan alltså spela in i båda riktningarna, dvs du vänder på bandet när du spelat in i ena riktningen). Fördelen med att utnyttja hela "bandbredden" i ena riktningen är kvalitetsmässig (färre, lägre dropouts tex) till den dubbla bandkostnaden.

En 4-spårsbandspelare utnyttjar hela bredden på tapen och du spelar alltså bara in i ena riktningen.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-10-21 13:38

Bill50x skrev:En 4-spårsbandspelare utnyttjar hela bredden på tapen och du spelar alltså bara in i ena riktningen.

Njae... En fyrkanals-bandespelare spelar in på hela bredden om den också är fyrspårs (vilket nog alltid är fallet). Däremot fanns det mycket gott om fyrspårsbandepelare som spelade in bara två spår i taget, och där man vände bandet och spelade in åt andra hållet med två spår till. Dessa spår kunde spelas in samtidigt och få stereo, men kunde också spelas in ett i taget för mono.

Det där ser rörigt ut; hoppas någon förstod.

PS. När jag läser Bill50x:s inlägg igen, inser jag att han nog bara skrev fel. Han menade säkert fyrkanals-bandespelare i sista meningen. DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-21 14:00

perstromgren skrev:
Bill50x skrev:En 4-spårsbandspelare utnyttjar hela bredden på tapen och du spelar alltså bara in i ena riktningen.

Njae... En fyrkanals-bandespelare spelar in på hela bredden om den också är fyrspårs (vilket nog alltid är fallet). Däremot fanns det mycket gott om fyrspårsbandepelare som spelade in bara två spår i taget, och där man vände bandet och spelade in åt andra hållet med två spår till. Dessa spår kunde spelas in samtidigt och få stereo, men kunde också spelas in ett i taget för mono.

Det där ser rörigt ut; hoppas någon förstod.

PS. När jag läser Bill50x:s inlägg igen, inser jag att han nog bara skrev fel. Han menade säkert fyrkanals-bandespelare i sista meningen. DS

Rätt! Jag skrev fel. Min gamla Tandberg var just en 2-kanalsmaskin som utnyttjade halva bandet. I stereo användes spår 1 och 3 i ena riktningen vilket då blev spår 2 och 4 när man vände på bandet. Man utnyttjade alltså 4 spår på bandet men bandspelaren var en 2-spårs...

"Tycker ni detta verkar enkelt? Vänta då tills jag förklarat det hela" :-)

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-10-21 14:12

Bill50x skrev: Min gamla Tandberg var just en 2-kanalsmaskin som utnyttjade halva bandet. I stereo användes spår 1 och 3 i ena riktningen vilket då blev spår 2 och 4 när man vände på bandet. Man utnyttjade alltså 4 spår på bandet men bandspelaren var en 2-spårs...

Nu gjorde du det igen! Det du beskriver är just en fyrspårsmaskin, men en tvåkanalsdito!

Jag tror vi har förlorat de andra, Bill....
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-21 16:41

perstromgren skrev:
Bill50x skrev: Min gamla Tandberg var just en 2-kanalsmaskin som utnyttjade halva bandet. I stereo användes spår 1 och 3 i ena riktningen vilket då blev spår 2 och 4 när man vände på bandet. Man utnyttjade alltså 4 spår på bandet men bandspelaren var en 2-spårs...

Nu gjorde du det igen! Det du beskriver är just en fyrspårsmaskin, men en tvåkanalsdito!

Mjae. Jag utgår från hur in-/avspelningshuvudet ser ut. Och det har bara två "spår".

Men det är lite som att beskriva en normal motorväg, är den 2-filig eller 4-filig? :D

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-10-21 16:49

Bill50x skrev:
perstromgren skrev:

Mjae. Jag utgår från hur in-/avspelningshuvudet ser ut. Och det har bara två "spår".

Det är inte så de brukar benämnas:

Exempel från http://www.reeltoreel.de/worldwide/A77.htm:

Signal to noise:
2-Track:
15 ips - better than 66 dB
7.5 ips - better than 66 dB
3.75 ips - better than 63 dB

4-Track:
15 ips - better than 62 dB
7.5 ips - better than 62 dB
3.75 ips - better than 59 dB

Här avses i bägge fallen tonhuvud med två "spår". I det övre fallet med spåren heltäckande för ett kvarttumsband, i de nedre täcker det bara två (separerade) fjärdedelar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-21 17:30

perstromgren skrev:Signal to noise:
2-Track:
15 ips - better than 66 dB
7.5 ips - better than 66 dB
3.75 ips - better than 63 dB

4-Track:
15 ips - better than 62 dB
7.5 ips - better than 62 dB
3.75 ips - better than 59 dB

Här avses i bägge fallen tonhuvud med två "spår". I det övre fallet med spåren heltäckande för ett kvarttumsband, i de nedre täcker det bara två (separerade) fjärdedelar.[/quote]

OK, jag ger mig :D

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-10-21 21:28

Bill50x skrev:OK, jag ger mig :D

/ B

Gentleman!
... tycker jag!

Per

Återgå till Vintage-hifi