JPW P1 - eller jag är väl dum i huvudet, men...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Teabinge
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2008-07-29

JPW P1 - eller jag är väl dum i huvudet, men...

Inläggav Teabinge » 2008-11-03 17:44

Öh...så, det kan bli

1994 köpte jag ett par demoexemplar av högtalarna JPW P1 på hifiklubben. Jag var egentligen ute efter ett par andra, men den sömnige försäljaren (en stekhet dag den varma sommaren) tyckte att jag skulle prova dessa.

Oj, de lät ju jättefint. Köpte dessa och tyckte att ljudet var helt underbart i några år.

Framåt 2005 tyckte jag att ljudet blev slappt och suddigt på något sätt. På den tiden hade jag fullt upp med annat och begrep ingenting, såg inte det jag kunde se i somras, att skumkanterna på baselementen var slut.

Så jag köpte ett par andra begagnade JPW (AP3). Hade inte engagemang då för att leta runt, vi höll på med husköp och flytt och allt sådant.

AP3:orna var iofs rätt bra men hade en vass diskant jag inte gillade.

Så i somras kände jag att jag var less på det vassa och hade fått 15000:- över. Började leta på nätet och lära mig en massa om högtalare, blev riktigt beroende av att titta på annonser och sedan läsa all info jag kunde få fram. Anslöt mig till faktiskt.se där jag tacksamt insöp en massa kunskap, utam att ha något att bidra med själv... :oops:

Åkte runt och lyssnade på olika högtalare. Rätt bra, men inte som jag mindes musikupplevelserna med mina P1. Antagligen, tänkte jag, för att man förskönar minnen, var yngre då etc.

Till slut hittade jag ett par jag ändå gillade, "award-winners", kritikerrosade, för lite mindre än 15000:-, ingen hi-end förstås, men bra för lilla mig. Eftersom jag har de till försäljning nu så hemlighåller jag namnet.

OK. De spelades in i sinom tid, har gått 200 timmar nu och blivit mjukare. Jättebra på ett antal sätt, men...någonting lite "trångt" och "nasalt" vid inte-så-jättehöga volymer. Någonting lite "snävt" på något sätt. Övre mellan registret kanske. Bytte förstärkare och hyfsat fina kablar, det blev bättre iofs.

Men så kände jag - jag älskar inte dessa högtalare. Lika bra att sälja dom, innan de blir för gamla. Jättebra på många sätt, men passar inte riktigt ihop med mig.

Tittade på mina gamla, inte så snygga P1:or. Tänkte lite och beställde nya element till dom. Basarna fick man beställa från England.

Och så lödde jag ihop det hela.

Trots att de inte är inspelade ännu så tycker jag mycket bättre om P1:orna köpta för 4000:- 1994 (och nu kanske värda en femhundring?) än mina "award-winners". Underbart, varmt, öppet, brett mellanregister, mjuk men tydlig diskant och en fullt tillräcklig bas.

Snacka om antiklimax! 8O

Det kanske fanns detaljer jag hörde på de nya som inte blir lika tydliga på P1:orna, de nya hade kanske lite rappare schwung och tjong på något sätt, men den musikaliska upplevelsen blir för mig bra mycket bättre med P1:orna.

Väldigt konstigt med tanke på hur lågt pris de hade redan som nya.

Och jag som hade börjat drömma om och spara för ett par pi60. Mina gamla högtalare låter så pass trevligt att jag frågat mig om det verkligen är värt 24000:- för lite bättre ljud och mitt svar är nej, inte för mig.

Känns ändå lite märkligt efter allt detta letande och jobbande - så fanns lyckan alldeles under nosen..

Om någon kommer över ett par gamla P1:or så kan jag varmt rekommendera dom.
Senast redigerad av Teabinge 2008-11-03 17:53, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2008-11-03 17:47

Detta ska du ju inte se som något betungade, utan tvärtom. Det är väl sjukt
jävla roligt att du är så nöjd med dina högtalare? Stort grattis säger jag, en
fantastisk insikt!

Edit: Betungande var kanske fel ord, men det lät som om du tyckte det var
lite jobbigt :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Teabinge
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2008-07-29

Inläggav Teabinge » 2008-11-03 20:20

Nä, inte betungad eller jobbigt, men lite 8O :? :oops: :lol:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2008-11-03 20:32

Kul att höra!! :D Det är liksom en sån där alldeles självklar högtalare; enkel, klassisk, harmonisk både i utseende och annat. (Köptes av min fru tillsammans med en Cambridge-midianläggning i hifiaffär (minns inte namnet), bara så ni vet vem som ska ha credit för dem)

Nästa projekt här blir att fixa skumkanterna på ett par dylika... nya element lär kanske bli svåra att få tag på idag, eller..? (Förmodligen för dyrt ändå!)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 2007-08-31

Re: JPW P1 - eller jag är väl dum i huvudet, men...

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-03 21:13

Teabinge skrev:Trots att de inte är inspelade ännu så tycker jag mycket bättre om P1:orna köpta för 4000:- 1994 (och nu kanske värda en femhundring?) än mina "award-winners". Underbart, varmt, öppet, brett mellanregister, mjuk men tydlig diskant och en fullt tillräcklig bas.




Ännu en som upptäckt att dyrt inte är bäst eller ens bra. Och att gammalt står sig fortfarande.
:)
Jag köpte ett par P1:or redan under 80-talets sista hälft. Tyvärr välte äldsta dottern den ena i golvet när hon var liten. Elementen gav jag bort.

Användarvisningsbild
Stu
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2008-08-29
Ort: Övre Norrland

Inläggav Stu » 2008-11-03 22:00

Jag är lite nyfiken på hur en JPW P1 ser ut. Är det en sådan här?
Bild

Måtten är 44 x 26 x 25 cm, och de är bara märkta med JPW på fronten och ett serienummer på en klisterlapp baktill. Det satt fula blekta klistermärken med den engelska flaggan i kanten på tygfronterna också, de tog jag bort. Jag blev överraskad över hur bra de lät första gången jag provade dem, så jag är inte överraskad om det skulle visa sig vara P1:or.

Stu

Användarvisningsbild
Teabinge
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2008-07-29

Inläggav Teabinge » 2008-11-03 22:07

phloam skrev:Kul att höra!! :D Det är liksom en sån där alldeles självklar högtalare; enkel, klassisk, harmonisk både i utseende och annat. (Köptes av min fru tillsammans med en Cambridge-midianläggning i hifiaffär (minns inte namnet), bara så ni vet vem som ska ha credit för dem)

Nästa projekt här blir att fixa skumkanterna på ett par dylika... nya element lär kanske bli svåra att få tag på idag, eller..? (Förmodligen för dyrt ändå!)


2 Baselement VIFA M21WG-09-08 från Wilmslow Audio Limited (www.wilmslowaudio.co.uk). 116 pund totalt inkl frakt. (Idag 1459 kr)

2 Diskantelement VIFA D19TD-05-08 (kanske onödiga att byta) från HiFi kit. 590 kr totalt plus frakt.

Summa drygt 2000:- om man ska byta alla element på ett par högtalare.

Användarvisningsbild
Teabinge
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2008-07-29

Inläggav Teabinge » 2008-11-03 22:09

Stu skrev:Jag är lite nyfiken på hur en JPW P1 ser ut. Är det en sådan här?


Måtten är 44 x 26 x 25 cm, och de är bara märkta med JPW på fronten och ett serienummer på en klisterlapp baktill. Det satt fula blekta klistermärken med den engelska flaggan i kanten på tygfronterna också, de tog jag bort. Jag blev överraskad över hur bra de lät första gången jag provade dem, så jag är inte överraskad om det skulle visa sig vara P1:or.

Stu


Nä, inte P1. De har inte en sådan där "ram" och JPW märket sitter nere i ena hörnet.

Inte är det AP2 eller AP3 heller. Dom har jag sett.

P2?

Det står liksom inte beteckningen på dom. Mina identifierade jag genom att ta ut elementen och med hjälp av typbeteckningarna och internet och lite tur få fram det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2008-11-04 00:14

:D Va roligt. En gång i tiden var jag distributör för JPW.

Joyce and Peter Wanstall står namnet för. Joyce var Peters fru.

Jag tyckte om de små rackarna. Vi sålde masser till NK samt i Ljudbutiken.

MvH :)
Peter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2008-11-04 00:55

Bild

P1

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2008-11-06 05:12

FYI, hittade denna sida när jag letade bilder; säger sig ha reservelement för JPW och Heybrook osv.

http://www.puresound.info/id2.html

Ska kanske maila och höra om de har original-skumkanter? :)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: JPW P1 - eller jag är väl dum i huvudet, men...

Inläggav Maccis » 2015-03-13 19:56

Har fått tag i ett par P1 i superskick.
Dock är ju då kanterna ruttna. Sitter en liten elektrlyt i filtret, tänkte byta denna.

Vart skall jag leta efter kanter?
Vifa säljer väl inga kanter?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
highfive
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2006-12-14

Re: JPW P1 - eller jag är väl dum i huvudet, men...

Inläggav highfive » 2015-03-13 23:33

JPW P-1 är en go' högtalare, jag har ett par i min elektronikverkstad, för kontroll-lyssning. Har man ett par i gott skick, där kanterna behöver bytas kan jag rekommendera http://www.repairyourspeakers.com , Audiofriends i Nederländerna. De har också butik på E-bay. fantastiska att ha att göra med! De kan säkert plocka fram rätt foamsurrounds till elementen i JPW P-1

Med vänlig hälsning, highfive 8)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: JPW P1 - eller jag är väl dum i huvudet, men...

Inläggav Maccis » 2015-03-14 10:21

Kanter beställda.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
oqvist
 
Inlägg: 998
Blev medlem: 2009-04-09

Re: JPW P1 - eller jag är väl dum i huvudet, men...

Inläggav oqvist » 2018-02-04 19:40

Hej!

Föräldrarna har ett par p1or där membranen spruckit. Tänkte köpa nya drivare och tror jag hittade lämpliga här https://www.falconacoustics.co.uk/vifa- ... oofer.html. Alt räcker det måhända med att bara byta kanterna? https://www.repairyourspeakers.com/inde ... 66&lang=nl

Ljudet är kraftigt förvrängt och knappt någon volym.

Behövs ev resistorer också då förstärkarn drogs på till max då det inte blev någon volym.
Vilka resistorer är de som ska köpas till?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: JPW P1 - eller jag är väl dum i huvudet, men...

Inläggav juanth » 2018-02-06 14:37

Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
oqvist
 
Inlägg: 998
Blev medlem: 2009-04-09

Re: JPW P1 - eller jag är väl dum i huvudet, men...

Inläggav oqvist » 2018-02-06 21:08

juanth skrev:Här finns ett par till salu.
https://www.blocket.se/stockholm/Jpw_p1 ... 11&w=2


Samma pris som nya baselement då. Baselement bestämda får hoppas de inte är för krångligt att installera eller nå kondingar gått :)

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: JPW P1 - eller jag är väl dum i huvudet, men...

Inläggav Zeeall » 2018-02-16 14:29

oqvist skrev:Hej!

Föräldrarna har ett par p1or där membranen spruckit. Tänkte köpa nya drivare och tror jag hittade lämpliga här https://www.falconacoustics.co.uk/vifa- ... oofer.html. Alt räcker det måhända med att bara byta kanterna? https://www.repairyourspeakers.com/inde ... 66&lang=nl

Ljudet är kraftigt förvrängt och knappt någon volym.

Behövs ev resistorer också då förstärkarn drogs på till max då det inte blev någon volym.
Vilka resistorer är de som ska köpas till?


Låter som dina basar har gått i botten och behöver ett konas om. Lite mer jobb än att bara byta kanten, men det går att reparera.

Edit: såg att du hade beställt nya basar. Det är nog det enklaste alternativet.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster